Στο Συμβουλευτικό Σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως το Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2019,ο διεθνώς αναγνωρισμένος εφευρέτης – καθηγητής κύριος Γεώργιος Παυλίδης ανέπτυξε με απαράμιλλη γλαφυρότητα και επιστημονική επάρκεια το θέμα: «δυσλεξία, αίτια, πρόγνωση, διάγνωση και αντιμετώπιση». Της διάλεξης προηγήθηκε η ευλογία της αγιοβασιλόπιτας από τον πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη π. Ιώαννη Περιστερίδη, οποίος εκπροσώπησε τον απουσιάζοντα στο Άγιο Όρος Σεβασμιωτάτο κ. Βαρνάβα.
Μετά την εισήγηση, οι ακροατές έθεσαν τους προβληματισμούς τους στον κύριο καθηγητή.
Ακολουθεί ενημερωτικό δελτίο το οποίο εκπόνησε ο καθηγητής κ. Γ Παυλίδης .
ΔΥΣΛΕΞΙΑ (Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία Ανάγνωσης-Γραπτών)
Η δυσλεξία είναι το κοινό χαρακτηριστικό των διασήμων Αϊνστάιν, Έντισον, Κέννεντυ, Ουάσιγκτον, Τσόρτσιλ, Λεονάρδο Ντα Βίντσι, Τομ Κρουζ, Σ. Σταλόνε, Τζον Λένον, Γ. Ντίσνεϊ, Πικάσο, Σπίλμπεργκ, Στηβ Τζομπς και Μπιλ Γκέιτς.
Η δυσλεξία είναι θειο δώρο, μόνον όμως όταν γνωρίζουμε την ύπαρξή της και την αντιμετωπίζουμε έγκαιρα και σωστά. Αντιθέτως, η άγνοια χειροτερεύει την ειδική μαθησιακή δυσκολία τους, που εμφανίζεται στην ανάγνωση (πολύ αργή, με πολλά λάθη), στην τρομερή ανορθογραφία και στη δυσκολία τους να εκφράζονται γραπτώς, καθώς στη μεταφορά της σκέψης στο γραπτό. Αποδίδουν πολύ καλύτερα στα προφορικά. Η πνευματική τους ικανότητα είναι ανώτερη από την αντίστοιχη σχολική τους επίδοση. Επιπλέον κολλούν τις λέξεις, παραλείπουν τα σημεία στίξης και ξεχνούν να βάζουν τόνους. Μπορούν ακόμη και να γράψουν 3 φορές την ίδια λέξη στην ίδια πρόταση με 3 διαφορετικούς τρόπους.
Η Δυσλεξία είναι Ειδική Μαθησιακή Δυσκολία στην Ανάγνωση και στα γραπτά. Εμφανίζεται τουλάχιστον το 5% του πληθυσμού, διεθνώς. Οι Δυσλεξικοί παρουσιάζουν πολύ μεγάλη δυσκολία στην ανάγνωση (πολύ αργή, με λάθη, άλλα βλέπουν και άλλα διαβάζουν, δεν χρωματίζουν τη φωνή τους), στην ορθογραφία (ανορθόγραφοι, μολονότι γνωρίζουν τους γραμματικούς κανόνες) και δυσκολεύονται να μεταφέρουν τον προφορικό τους λόγο στο γραπτό. Είναι πολύ καλύτεροι στα Προφορικά από τα γραπτά και στα Πρακτικά από τα θεωρητικά μαθήματα.
Η δυσλεξία, η δυσορθογραφία και η δυσαριθμησία είναι ιδιαίτερα κρυφές και παραπλανητικές, γιατί δεν φαίνονται στην καθημερινή προφορική επικοινωνία, αφού δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου, αντιθέτως είναι εξαιρετικά ευφυείς και δημιουργικοί.
Η Δυσλεξία και η Διάσπαση Προσοχής (ΔΕΠΥ), πρόβλημα αυτοσυγκέντρωσης, συμπεριφοράς και οργάνωσης) συνήθως συνυπάρχουν, έχουν Βιο-νευρολογική και κυρίως Κληρονομική αιτία (άρα υπάρχουν από τη Γέννα).
Είναι επιτακτική ανάγκη η έγκαιρη και αντικειμενική βιολογική πρόγνωση –διάγνωση για να βελτιώσουμε τη Συμπεριφορά, τον Αυτοέλεγχο, την Κοινωνικότητα και τη Σχολική Επίδοση, ώστε να αποφύγουμε τα δευτερογενή ψυχοκοινωνικά προβλήματα (π.χ. χαμηλή αυτοπεποίθηση, δυσκολίες στις σχέσεις), που δημιουργούνται από την καθημερινή αποτυχία & από την αρνητική-επικριτική αντιμετώπιση στο σπίτι και στο σχολείο, λόγω άγνοιας.
Οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: (Δυσλεξία = πρόβλημα αργής ανάγνωσης, Δυσορθογραφία= ανορθόγραφος, Δυσαριθμησία= πρόβλημα στη μαθηματική λογική ή στις πράξεις) και η Διάσπαση Προσοχής, Παρορμητικότητα (ανυπομονησία) και Υπερκινητικότητα συχνότατα συνυπάρχουν. Οι ψυχο-περιβαλλοντικοί παράγοντες μπορούν να βελτιώσουν ή να χειροτερέψουν την κατάσταση, αλλά ποτέ δεν μπορούν να προκαλέσουν την δυσλεξία, τη δυσορθογραφία, τη δυσαριθμησία ή τη Διάσπαση Προσοχής. Για τη διάγνωσή τους 2 είναι οι απαραίτητες προϋποθέσεις: 1. Τουλάχιστον Κανονικό IQ, και 2. Βιολογική αιτία. Δηλαδή, δεν γίνονται, αλλά γεννιούνται έτσι.
Η Διάσπαση Προσοχής, Παρορμητικότητα και Υπερκινητικότητα καθώς και η Δυσλεξία, η Δυσορθογραφία και η Δυσαριθμησία μπορούν να διαγνωσθούν και να αντιμετωπισθούν οποτεδήποτε, αλλά το χθες είναι προτιμότερο του σήμερα και αυτό του αύριο.
Η βιολογική πρόγνωση από την προσχολική ηλικία και η ακριβής, έγκαιρη διάγνωση οδηγούν στην εξατομικευμένη-αποτελεσματική αντιμετώπιση και στην αποφυγή των αρνητικών ψυχο-εκπαιδευτικών συνεπειών.