Καλαβρύτων Ιερώνυμος: «Η ενότητα με τον Θεό είναι το κλειδί, για να εισέλθουμε στην Βασιλεία Του»
Με την παρουσία πλήθους πιστών εορτάσθηκαν οι Πολιούχοι της Πρωτεύουσας των Λοκρών, της Ιεράς Καθέδρας της πάλαι ποτέ διαλαμψάσης Επισκοπής Ταλαντίου, της Αταλάντης. «Η ενότητα με τον Θεό, η ενότητα ως Έλληνες, η ενότητα ως χριστιανοί είναι αυτό το κλειδί, το οποίο θα μας δώσει ο Θεός να εισέλθουμε στην Βασιλεία Του», είπε μεταξύ άλλων στο κήρυγμά του ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερώνυμος.
Στον Πανηγυρικό Όρθρο χοροστάτησε ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερώνυμος, ο οποίος στην συνέχεια προηξήρχε στο Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο και στην Ιερά Λιτανεία, συνιερουργούντων του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ταλαντίου κ. Επιφανίου και του οικείου Ποιμενάρχου, Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών.
Οι Ιερές Ακολουθίες μεταδόθηκαν απευθείας από τηλεοράσεως, ραδιοφώνου και διαδικτύου.
Τους Ιερούς ύμνους απέδωσαν χοροί ιεροψαλτών, μαθητών του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως και των κατά τόπους Παραρτημάτων στην περιοχή της Λοκρίδος υπό τον Διευθυντή Δρ. κ. Ανδρέα Ιωακείμ εκ δεξιών και του Γραμματέως του Κέντρου Εκκλησιαστικής Διακονίας της Ιεράς Μητροπόλεως, του Ιερού Επισκοπείου Ταλαντίου και Λοκρίδος, κ. Βασιλείου Μακέδου, εξ αριστερών.
Τον Θείο Λόγο κήρυξε ο Σεβασμιώτατος Καλαβρύτων κ. Ιερώνυμος, ο οποίος χαρακτηριστικά σημείωσε:
«Μας αξίωσε ο Θεός να εισέλθουμε στην Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή και σήμερα ουσιαστικά, να είναι η πρώτη εορτή την οποία εορτάζομε αυτή την εβδομάδα, την Καθαρά Εβδομάδα και ήρθαμε από την ιστορική Ιερά Μητρόπολη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας ευλαβείς προσκυνητές σε αυτόν τον όμορφο χώρο, σε αυτή την όμορφη περιοχή της Φθιώτιδος και όλως ιδιαιτέρως στην πόλη της Αταλάντης να συνεορτάσουμε με τον τοπικό σας Επίσκοπο, τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κ. Συμεών, αλλά και τον Επίσκοπο Ταλαντίου, ο οποίος φέρει το τίτλο αυτής της ιστορικής επαρχίας, να συνεορτάσουμε αυτό το θαύμα, το οποίο ο Θεός μας έφερε στους ανθρώπους και το έδωσε ως δώρο στους ανθρώπους με σκοπό ο καθένας από εμάς, να προσεγγίσει αυτό το μυστήριο της αναμνήσεως του δια κολλύβων θαύματος, ώστε να καταλάβουμε και το νόημα της πίστεώς μας και την δύναμη της προσευχής, αλλά και την αξία της νηστείας, η οποία είναι θεόσδοτος και έχει παραδοθεί εις τους ανθρώπους από τον ίδιο τον Θεό μας.
Έτσι λοιπόν η Εκκλησία μας έχει καθιερώσει αυτό το Σάββατο, αυτή η ημέρα να είναι αφιερωμένη στο θαύμα το οποίο έκανε ο Στρατηλάτης Θεόδωρος ο Τήρων που σημαίνει Τήρων ήταν νεοσύλλεκτος στον στρατό, ο οποίος αγωνίστηκε έτσι ώστε, να δώσει στους ανθρώπους την πίστη στον Θεό, αλλά και να δείξει και την σημασία της νηστείας.
Η εποχή στην οποία έγινε αυτό το θαύμα ήταν μία πολύ δύσκολη εποχή για την Εκκλησία. Μετά τον Κωνσταντίνο, ο οποίος ήταν γιος του μεγάλου Κωνσταντίνου έρχεται στην εξουσία και αναλαμβάνει να γίνει αυτοκράτορας ο Ιουλιανός, ο οποίος πήρε και έχει το προσωνύμιο Παραβάτης, διότι αυτός ο άνθρωπος, αν και ήταν αυτός ο αυτοκράτορας, αν και ήταν χριστιανός στην πορεία άλλαξε και από χριστιανός ασπάστηκε τα είδωλα. Είδατε, το πόσο εύκολα μπορεί ένας άνθρωπος εκεί που είναι καλός χριστιανός να φύγει από τον δρόμο του Θεού και να προσκυνήσει τα είδωλα και το βλέπουμε και στις ημέρες μας και πάντοτε το βλέπουμε, αλλά πολύ δε περισσότερο στις μέρες μας άνθρωποι, οι οποίοι ήσαν χριστιανοί, να πετάνε το λίθο του αναθέματος στον Ιησού Χριστό, σε αυτόν τον Οποίο βαπτίστηκαν, εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος και να ασχολούνται με άλλα πράγματα, με άλλα είδωλα και με άλλες καταστάσεις.
Για παράδειγμα έχουμε τους χιλιαστές, οι οποίοι δρουν αυτή την περίοδο και πάντοτε δρουν και αύριο έχουν μία τελετή του Πάθους του Χριστού και προσκαλούν τον λαό, έτσι ώστε να πάνε να παρευρεθούν σε αυτήν την τελετή, η οποία είναι μία αιρετική τελετή, την οποία διοργανώνουν οι χιλιαστές και αυτοί οι οποίοι είναι χιλιαστές είχαν βαπτιστεί και μπορεί να είχαν βαπτιστεί στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, αλλά ο διάβολος ο μισόκαλλος αυτός, ο οποίος θέλει να πάρει τον άνθρωπο από τον δρόμο του Θεού και της σωτηρίας, ήρθε και τους άλλαξε την πίστη τους και έτσι αυτοί οι άνθρωποι από άνθρωποι του Θεού, έγιναν άνθρωποι του σκότους, έγιναν άνθρωποι, οι οποίοι έχουν σχέση πλέον με τον διάβολο και όχι με τον μόνο αληθινό Θεό.
Πολύ εύκολο δηλαδή επομένως ο άνθρωπος μπορεί να χάσει τον αγώνα τον πνευματικό, διότι κι ο Κύριος μας το λέει. Λέγει ο Κύριος ότι ο πνευματικός αγώνας είναι να πιστεύουμε στον Θεό, να διατηρούμε αυτή την πίστη μας, να την αυξάνουμε και όχι μόνο να την αυξάνουμε, αλλά να έχουμε και έργα. Ορθόδοξος τι σημαίνει. Αυτός ο άνθρωπος, ο οποίος έχει ορθή δόξα, πιστεύει δηλαδή στον Πατέρα, στον Υιό και στο Άγιο Πνεύμα, αυτό το οποίο θα εορτάσουμε αύριο, αλλά εκτός από ορθόδοξοι, που πρέπει να είμαστε και είμαστε και πιστεύουμε στον Θεό, θα πρέπει να έχουμε και ορθοπραξία. Τι σημαίνει αυτό; Αυτό δηλαδή, το οποίο έχουμε να το κάνουμε και πράξη και να το προσφέρουμε στον Θεό και κατ’ επέκταση στον άνθρωπο με σκοπό να αγιάζεται ο τόπος μας, να αγιάζεται ο εαυτός μας, αλλά να αγιάζεται και να δοξολογείται το όνομα του Τριαδικού μας Θεού.
Έτσι η σημερινή εορτή, η ανάμνηση του δια κολλύβων θαύματος του Αγίου Θεοδώρου που έκανε εκείνη τη δύσκολη εποχή έρχεται και μας προσκαλεί όλους να σκεφτούμε, αν είμαστε άνθρωποι σωστοί, αν είμαστε ορθόδοξοι πραγματικοί ή είμαστε χλιαροί άνθρωποι. Αν έχουμε πίστη αληθινή ή κάνουμε πολλές φορές εκπτώσεις, όποτε θέλουμε σε αυτή την πίστη μας, την πίστη την οποία παραλάβαμε πρώτον από τον Ιησού Χριστό, δεύτερον από τους Πατέρες της Εκκλησίας μας, οι οποίοι ήρθαν κι ανέλυσαν αυτά τα οποία διαβάζουμε στην Καινή Διαθήκη και στην Παλαιά Διαθήκη, διότι και η Παλαιά Διαθήκη είναι η εκκλησιαστική μας ιστορία, δηλαδή μαθαίνουμε το πώς ήρθαμε σε αυτόν τον κόσμο, το πώς ο Θεός δημιούργησε τον κόσμο και το τι συνέβη μέσα εις την ιστορία του ανθρωπίνου γένους έως την στιγμή που ο Χριστός ήρθε και γεννήθηκε από την Παρθένο Μαρία. Εφόσον λοιπόν πιστεύουμε σε αυτά, θα πρέπει να ανοίγουμε αυτό το όμορφο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης, αυτό το προφητικό βιβλίο και να διαβάζουμε μέσα το τι έγινε επάνω στον ουρανό πριν την πτώση των Πρωτοπλάστων, πριν δηλαδή ο άνθρωπος χωρίσει εξαιτίας της αμαρτίας με το Θεό. Το πρώτο είναι αυτό η Παλαιά Διαθήκη.
Το δεύτερο είναι η εκκλησιαστική μας ιστορία και η σημερινή εορτή των Αγίων, που θεωρούμε και κάνουμε ανάμνηση αυτού του θαύματος, αυτό μας λέγει ο Άγιος Θεόδωρος ότι θα πρέπει όχι μόνο να πιστεύουμε στον Θεό, θα πρέπει να κάνουμε και πράξη αυτά τα οποία πιστεύουμε και μία πράξη είναι να διαβάζουμε τα Ιερά βιβλία και πολύ δε περισσότερο να διαβάζουμε και την Καινή Διαθήκη. Να είμαστε ειλικρινείς: κανείς δεν την διαβάζει, κανείς δεν την διαβάζει στις μέρες μας, γι’ αυτό και οι χιλιαστές δρουν μέσα στην Ελλάδα και όχι μόνο διότι ξέρουν απέξω, οι μάρτυρες δηλαδή του Ιεχωβά, ξέρουν απέξω και ανακατωτά την Καινή Διαθήκη. Αν όλοι μας αυτή τη στιγμή σκεφτούμε που καθόμαστε εδώ και παρακολουθείτε το Κήρυγμα και τη Θεία Λειτουργία, πείτε ότι εγώ διαβάζω καθημερινά το Ευαγγέλιο του Χριστού, θα είναι δυο τρεις. Θα πρέπει να παίρνουμε και να διαβάζουμε το Νόμο του Θεού, το Λόγο του Θεού, που πολλές φορές μας προβληματίζει ο Λόγος του Θεού. Μέσα στη Καινή Διαθήκη είναι όλα αυτά, τα οποία είπε ο Χριστός μας στους ανθρώπους εκείνη την εποχή, στους Ισραηλίτες και έθεσε μία συμφωνία και τους είπε: «Εάν θέλετε να έχετε ζωήν αιώνιον, τότε θα πρέπει να με πιστέψετε και να με ακολουθήσετε και αυτή την πίστη να την μεταδώσετε στους άλλους ανθρώπους, αλλά να τη μεταμορφώσετε και σε αγάπη». Αυτό έκανε ο Άγιος Θεόδωρος. Τι έκανε ο Άγιος Θεόδωρος ο Τηρών, ο νεοσύλλεκτος στο στρατό.
Κάποια στιγμή ο αυτοκράτορας ο Ιουλιανός ο Παραβάτης έρχεται και λέει θα πειράξω τους χριστιανούς, ξέρω ότι αρχίζει η νηστεία, αυτή η νηστεία η θεόσταλτος που κάνουμε και εμείς τις σαράντα ημέρες ενόψει της Αναστάσεως του Κυρίου μας και έρχεται και λέει θα τους πειράξω τους χριστιανούς, γιατί βρίσκει ο διάβολος πολλούς τρόπους για να μας πειράξει. Ο διάβολος επειδή δεν μπορεί να πειράξει τον Θεό, πειράζει τον άνθρωπο. Για αυτό και δημιουργήθηκαν ανωμαλίες επάνω στον Παράδεισο, μεγάλο πρόβλημα, μεγάλος σαματάς όταν ο διάβολος πείραξε. Ήρθε και αμαύρωσε, λένε οι Πατέρες της Εκκλησίας μας και ο Άγιος ο Ιωάννης Χρυσόστομος, την εικόνα του ανθρώπου και δημιουργείται όλη αυτή η αναστάτωση και χάνει ο άνθρωπος την επικοινωνία του με τον Θεό και τον πετάει ο Θεός τον Αδάμ και την Εύα από τον Παράδεισο και έτσι από τη στιγμή εκείνη, που έρχεται στην γη ο διάβολος, προσπαθεί με όλους και με διάφορους τρόπους να μολύνει, να αμαυρώσει, να πάρει τον άνθρωπο από τον δρόμο τον σωστό, για να τον οδηγήσει στην αμαρτία.
Ο άνθρωπος θα πρέπει να καθίσει να σκεφτεί που έχει αμαρτήσει, που έχει κάνει αμαρτία απέναντι στον Θεό, που έχει βάλει ο άνθρωπος, εμείς οι άνθρωποι βάζουμε ένα τείχος μεταξύ Θεού και ανθρώπων, έρχεται και λέγει ότι θα πρέπει να καταλάβει ο άνθρωπος το αμάρτημά του και να ζητήσει συγγνώμη, για να ξαναέρθει πάλι στο δρόμο του Θεού. Χωρίς τη συγγνώμη, δεν μπορούμε να μπούμε στη Βασιλεία του Θεού. Αν ζητήσουμε συγγνώμη, όποιο αμάρτημα και αν έχουμε κάνει κι όποιον νόμο του Θεού έχουμε παραβεί, τότε ο Θεός μας συγχωρεί. Όποιο αμάρτημα και όποιο νόμο του Θεού έχουμε βάλει στην άκρη, αν ζητήσουμε πραγματικά από τον Θεό συγγνώμη και στις μέρες μας, θα πρέπει να γίνει αυτό, τότε ο Θεός θα στείλει πάλι την χάρη Του, θα μας σκεπάσει, θα μας αγιάσει, θα μας βοηθήσει και θα είναι αρωγός στη ζωή μας.
Αυτό έκανε και με τον Άγιο Θεόδωρο. Τον στέλνει και του λέγει του Πατριάρχη, «πρόσεξε διότι ο αυτοκράτορας σκέφτεται λάθος και αμαρτωλά για τους χριστιανούς, θέλει να τους πειράξει, θέλει να τους πάρει αυτό το μεγάλο δώρο της νηστείας και να τους μιάνει με το να φάνε πράγματα και τρόφιμα, τα οποία είναι ραντισμένα με το αίμα» και από κει και πέρα γνωρίζετε τι έγινε και έρχεται και μετά από συμβουλή του Αγίου Θεοδώρου του Τήρωνος, βράζει στάρι και το δίνει στους ανθρώπους και τρώνε το στάρι και μέχρι σήμερα, πόσες χιλιάδες χρόνια έχουνε περάσει, μέχρι σήμερα τιμάμε αυτή την ανάμνηση και ερχόμαστε στην εκκλησία και παρακαλούμε τους Αγίους να μας δίνουν δύναμη, έτσι ώστε να συνεχίσουμε τη νηστεία και να φτάσουμε μέχρι την ημέρα εκείνη της Αναστάσεως, να εορτάσουμε με καθαρές τις καρδιές, με πίστη στην ζωή μας τον Αναστάντα Ιησού Χριστό».
Συνεχίζοντας το κήρυγμά του ο κ. Ιερώνυμος ανέφερε:
«Να κρατήσουμε μέσα μας και ψηλά τον Χριστό. Να κρατήσουμε μέσα μας την Ελλάδα μας ψηλά, να κρατήσουμε μέσα μας τα ήθη και τα έθιμα. Να μην θέλουμε, να μην προσπαθούμε με διάφορους τρόπους να αλλάξουμε αυτό το μεγάλο αγαθό, το οποίο έχουμε κληρονομήσει από τους Πατέρες μας και το οποίο μας έδωσε ο ίδιος ο Χριστός μας, να πιστεύουμε εις Αυτόν, αλλά και να αγαπάμε και την πατρίδα μας. Διαφέρουμε δυστυχώς, μπορεί να είναι εγωιστικό αυτό το οποίο θα πω, από τους άλλους ευρωπαίους λαούς και ξέρετε γιατί διαφέρουμε; Γιατί έχουμε δύο μεγάλα αγαθά: την Ελλάδα μας, την ελληνορθόδοξη Ελλάδα μας και την πίστη μας στον Τριαδικό Θεό.
Αυτά τα δύο δεν τα έχουν οι άλλοι ευρωπαίοι λαοί. Ας έρθουν να μας δείξουν και Ελλάδα και πολιτισμό και χριστιανισμό και πίστη. Αυτό αποδεικνύετε όλοι εσείς και τόσοι εκατομμύρια ακόμα Έλληνες, οι οποίοι πιστεύετε στον Θεό με αυτήν την πίστη, την απλή, και αυτή η πίστη είναι εμπόδιο σε όλα αυτά, τα οποία επιβουλεύονται οι άρχοντες, όχι οι σημερινοί άρχοντες, κάθε εποχής, να την βγάλουν μέσα από τον λαό, τον ελληνικό λαό, για να μπορέσουν να κάνουν τα σχέδια τους. Και τα σχέδια ξέρετε ποια είναι; Η παγκόσμια διακυβέρνηση.
Ο Άγιος όμως Θεόδωρος έρχεται να μας πει σήμερα ότι όσο και αν προσπαθούν πάνω από όλους υπάρχει ο Θεός και ο Θεός είναι αυτός, ο οποίος καθορίζει τη ζωή των ανθρώπων. Αυτό πρέπει να καταλάβουν οι πολιτικοί μας και να έχουν μια καλή συνεργασία με την Εκκλησία για να μπορούμε να διακονούμε αυτόν τον λαό, που τον ίδιο λαό διακονούμε και σκοπό έχουμε να τον κάνουμε καλύτερο. Οι πολιτικοί μας να τον κάνουν καλύτερο στα οικονομικά. Η Εκκλησία τους να σας κάνει και να μας κάνει καλύτερους στα πνευματικά».
Κλείνοντας το κήρυγμα του ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερώνυμος σημείωσε:
«Χρόνια πολλά λοιπόν και ευλογημένα, ο Άγιος Θεόδωρος να είναι αυτός ο οποίος θα μας εμπνέει τη ζωή μας και δια πρεσβειών αυτού ο Θεός μας να μας δίνει περισσότερο πίστη, περισσότερη αγάπη, περισσότερη ελπίδα, περισσότερη αλληλεγγύη και να ακολουθούμε αυτόν τον δρόμο της νηστείας με εμπιστοσύνη στον Θεό, που αυτή η νηστεία δια της προσευχής και της πίστεως, δια της προσευχής και της πίστεως, διότι η νηστεία χωρίς προσευχή είναι τίποτα, να λάβομε τον στέφανο, αυτό δηλαδή τον στέφανο, τον οποίο θα πάρουνε όλοι όταν φύγουμε από αυτόν τον κόσμο και ο Κύριος μας ξέρετε τι θα δει; Το πόσο ο καθένας αγωνίστηκε να είναι ενωμένος μαζί Του. Η ενότητα με τον Θεό, η ενότητα ως Έλληνες, η ενότητα ως χριστιανοί είναι αυτό το κλειδί, το οποίο θα μας δώσει ο Θεός να εισέλθουμε στην Βασιλεία Του».
Τους Αγίους Αρχιερείς προσεφώνησε για μία ακόμη φορά με εγκάρδια λόγια ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών και τους ευχαρίστησε για την παρουσία τους στην μεγάλη Πανήγυρη των Πολιούχων της Λοκρίδος.
Ακολούθησε η πάνδημη Ιερά Λιτανεία της Εφεστίου και Θαυματουργού Εικόνος των Αγίων Θεοδώρων στους δρόμους της πόλεως, με την συνοδεία της Δημοτικής Φιλαρμονικής του Δήμου Λοκρών και τιμητικών αγημάτων, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι της πολιτείας, της τοπικής Αυτοδιοίκησης, με προεξάρχοντα τον Δήμαρχο Λοκρών κ. Αθανάσιο Ζεκεντέ, του Στρατού, της Αστυνομίας, της Πυροσβεστικής, του Λιμενικού, καθώς και εκπρόσωποι άλλων συλλόγων και φορέων του τόπου.
Φωτογραφίες: Δημήτριος Ανάγνου
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.