«Μια Πέμπτη, μια Σαρακοστή»: Σύγχρονοι Νέοι Μελωδοί αποδίδουν κατανυκτικούς ύμνους στην Ευαγγελίστρια Πειραιώς
Συνεχίζεται η σειρά των εκδηλώσεων με τον γενικό τίτλο «Ευαγγελίστρια 2024», που διοργανώνεται για 26η χρονιά, στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, με κεντρική δράση, τις πολιτιστικές βραδιές που πραγματοποιούνται κάθε Πέμπτη, με τον γενικό τίτλο «Μια Πέμπτη, μια Σαρακοστή».
Την Πέμπτη 11 Απριλίου Βυζαντινός Χορός αποτελούμενος από Σύγχρονους Νέους Μελωδούς, παρουσίασε το υμνολογικό αφιέρωμα «Τόν Νυμφίον ἀδελφοί ἀγαπήσωμεν, τάς λαμπάδας ἑαυτῶν εὐτρεπίσωμεν…», με κατανυκτικούς ύμνους της περιόδου.
Τον συντονισμό της εκδήλωσης, είχε ο κ. Αντώνης Τσαρουχάς, Πρωτοψάλτης του Μητροπολιτικού Ναού Θηβών και Πρόεδρος του Συλλόγου Ιεροψαλτών Θηβών. Τους ύμνους προλόγισε ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Δημήτριος Μπάτσης.
Το αφιέρωμα ήταν ένα κατανυκτικό οδοιπορικό στους ύμνους του Τριωδίου, της Μ. Τεσσαρακοστής και της Μ. Εβδομάδος που απέδωσαν νέοι ιεροψάλτες, ξεκινώντας με την τρίτη Κυριακή του Τριωδίου, της Απόκρεω, που οι Πατέρες της Εκκλησίας τοποθέτησαν την ανάμνηση της Δευτέρας Παρουσίας του Κυρίου. Σκοπός της υμνολογίας που χρησιμοποιείται είναι να συγκλονίσει την ψυχή του πιστού και στο πλαίσιο της παρουσίασης ο Παναγιώτης Κρουστάλης απέδωσε το Δοξαστικό των Αποστίχων «Οἴμοι μέλαινα ψυχή».
Οι ύμνοι της Κυριακής της Απόκρεω τονίζουν την αξία, την σημασία και την σταδιακή έναρξη της νηστείας. Σε αυτό το πλαίσιο, στην συνέχεια της εκδήλωσης ο Παύλος Καβουρίνος έψαλε το Δοξαστικό των Αίνων, που προτρέπει, προβάλλοντας τις ευεργετικές συνέπειες της νηστείας, «Προκαθάρωμεν ἑαυτούς, ἀδελφοί, τῇ βασιλίδι τῶν ἀρετῶν».
Ακολούθησε το Ιδιόμελο των Αποστίχων του Κατανυκτικού Εσπερινού της Κυριακής Β’ Νηστειών «Χαλινοὺς ἀποπτύσας τοὺς πατρικούς» που απέδωσε ο Νικόλαος Κρουστάλλης. Οι ύμνοι αυτής της Κυριακής μας θυμίζουν ότι οι επιλογές του ανθρώπου μακριά από τον πατρικό οίκο της θείας αγάπης, προς καιρόν φαίνονται γλυκές και ωραίες, αλλά τελικά δεν αποτελούν τροφή. Γιατί η καρδιά του ανθρώπου στο βάθος της, χρειάζεται κάτι άλλο για να χορτάσει αληθινά.
Από κοινού ο Χορός, έψαλλε στη συνέχεια Δοξαστικά και Ιδιόμελο του Τριωδίου εις τον Ν’ Ψαλμό και ακολούθησε το Και Νυν των Αποστίχων του Όρθρου της Μεγάλης Πέμπτης «Μυσταγωγῶν σου, Κύριε, τοὺς μαθητάς», που απέδωσε ο Απόλλωνας Κοροβέσης.
Όπου ο Χριστός λέει στους μαθητές Του να μην σκανδαλισθούν που Τον βλέπουν να ταπεινώνεται, να μην πέσουν στην παγίδα και κλονισθούν. Ο άνθρωπος κατανοεί τον Θεό μέσα από την δική του μικρότητα, ζητά δικαιοσύνη και δεν μπορεί να φανταστεί τον Παντοδύναμο Θεό να υβρίζεται, να κολαφίζεται, να λοιδορείται, να μαστιγώνεται, να σταυρώνεται. Δεν του περνάει η ιδέα από το μυαλό, ότι η δικαιοσύνη του Θεού είναι η φιλανθρωπία Του.
Το Δοξαστικό των Αποστίχων του Όρθρου της Μ. Παρασκευής «Κύριε, ἀναβαίνοντός σου ἐν τῷ σταυρῷ» απέδωσε ακολούθως ο Ιωάννης Κωστορίζος. Ο Χριστός, μας ατενίζει καθηλωμένος στον Σταυρό Του, προσκαλώντας μας αλλά και προκαλώντας μας. Απαγόρευσε στον θάνατο να ασκεί το πικρό έργο του γιατί ήρθε στη γη να χαρίσει τη ζωή και όχι τον θάνατο.
Το μυστήριο των Παθών και της Σταυρώσεως του Χριστού, είναι όντως φοβερό και παράδοξο, γιατί υπερβαίνει τη συνήθη λογική και τα ανθρώπινα μέτρα. Όπως παράδοξα είναι κατά τους Πατέρες, όλα τα μυστήρια της σωτηρίας μας. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, ο Κωνσταντίνος Μάρκος έψαλλε το Και Νυν του Εσπερινού της Μ. Παρασκευής «Φοβερόν καί παράδοξον μυστήριον».
Ένα από τα συγκλονιστικότερα υμνογραφικά κείμενα του Μ. Σαββάτου, είναι ο Χερουβικός ύμνος «Σιγησάτω πᾶσα σάρξ βροτεία» που απέδωσε στη συνέχεια ο Βασίλης Ασήμου. Με τον ύμνο αυτό περιγράφεται συνοπτικά η πνευματικότητα της ορθόδοξης λατρείας. Σιγή ενώπιον του μυστηρίου, επιστροφή του νοός από τους εξωτερικούς περισπασμούς, φόβος Θεού μπροστά στην υπέρτατη θυσία του Βασιλέως της δόξης.
Το κατανυκτικό υμνολογικό οδοιπορικό ολοκληρώθηκε από τον Χορό με το Θεοτοκίο Κάθισμα του Γ’ ήχου «Τὴν ὡραιότητα τῆς παρθενίας σου» που ψάλλεται κατά την Απόλυση της Ακολουθίας των Χαιρετισμών.
Οι Σύγχρονοι Νέοι Μελωδοί με τη σειρά που έψαλλαν:
• Ο Παναγιώτης Κρουστάλης γεννήθηκε στη Θήβα όπου και βιώνει τα τελευταία μαθητικά του χρόνια. Έχοντας τα πρώτα του εναύσματα από τον αδερφό του, Νικόλαο Κρουστάλη, το έτος 2015 ξεκινά να διδάσκεται την Βυζαντινή Μουσική από τον π. Δημήτριο Αναδιώτη. Πλέον, διδάσκεται την ψαλτική τέχνη από τον μουσικοδιδάσκαλο και άρχοντα υμνωδό κ. Γεώργιο Χατζηχρόνογλου. Ακόμη, φοιτεί στο Μουσικό Σχολείο Λιβαδειάς όπου και έχει επιλέξει την ειδίκευσή του στο παραδοσιακό-λαϊκό κλαρίνο.
• Ο Παύλος Καβουρίνος γεννήθηκε στην Κόρινθο και κατάγεται από την Τρίπολη και την Νυμφασία Αρκαδίας. Από το 2014 ξεκίνησε να παρακολουθεί μαθήματα Βυζαντινής μουσικής με τον κ. Νεκτάριο Κόντη. Το 2021 έλαβε το πτυχίο με βαθμό άριστα από την Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Κορίνθου, με διδάσκοντα καθηγητή τον π. Αθανάσιο Κοντογιάννη. Το 2023, ύστερα από 2 χρόνια μαθητείας στον Άρχοντα Πρωτοψάλτη της Α.Α.Κ. Φώτιο Γιαννακάκη, έλαβε το δίπλωμα με βαθμό άριστα από το Ίδρυμα Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Από τον Ιούλιο του 2023, διακονεί ως Λαμπαδάριος στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Κολωνού, απέναντι από τον κ. Γιαννακάκη.
• Ο Νικόλαος Κρουστάλης, γεννήθηκε και κατάγεται από την Θήβα και ζει και εργάζεται στον Πειραιά. Ξεκίνησε μαθήματα Βυζαντινής μουσικής με τον π. Δημήτριο Αναδιώτη το 2007 σε ηλικία 8 ετών. Το 2013 συνεχίζει τα μαθήματα στον Άρχοντα Υμνωδό της Μεγάλης Του Χριστού Εκκλησίας Γεώργιο Χατζηχρόνογλου μέχρι το 2017 όπου έλαβε το δίπλωμα βυζαντινής μουσικής με βαθμό άριστα από το Ίδρυμα Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Από το 2017 διακονεί ως Ιεροψάλτης στις καθημερινές ακολουθίες του Καθεδρικού Ιερού Ναού Αγίας Τριάδος Πειραιώς και παράλληλα από το 2021 ως Λαμπαδάριος στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης Πειραιώς.
• Ο Απόλλωνας Κοροβέσης γεννήθηκε το έτος 2005 και κατάγεται από την Θήβα. Ξεκίνησε τη βυζαντινή μουσική στο Δημοτικό Ωδείο Θηβών σε ηλικία 8 χρόνων με δάσκαλο τον Πρωτοψάλτη του Μητροπολιτικού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου Θηβών Αντώνη Τσαρουχά. Είναι πρωτοετής φοιτητής του τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι διπλωματούχος βυζαντινής μουσικής. Έχει τελειώσει τις σπουδές θεωρίας και αρμονίας της ευρωπαϊκής μουσικής. Ψάλλει ως Λαμπαδάριος στον Ιερό Ναό Προφήτου Ηλιού Παγκρατίου.
• Ο Ιωάννης Κωστορρίζος γεννήθηκε στο Αμαρούσιο Αττικής και μεγάλωσε στη Λαμία. Από μικρή ηλικία μαθήτευσε στην Βυζαντινή και Παραδοσιακή μουσική με δάσκαλο τον πρωτοψάλτη και διευθυντή του Ωδείου της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος κ. Ανδρέα Ιωακείμ.
Έχει αποκτήσει τα πτυχία Ιεροψάλτου, της Βυζαντινής Μουσικής, το Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής καθώς και τα πτυχία παραδοσιακών κρουστών και drums.Εργάζεται ως στέλεχος του Πολεμικού Ναυτικού και υπηρετεί το ιερό αναλόγιο κοντά σε καταξιωμένους πρωτοψάλτες.
• Ο Κωνσταντίνος Μάρκος γεννήθηκε το έτος 2002 στην Θήβα Βοιωτίας.
Στην ηλικία των 11 ετών ξεκίνησε στις σπουδές του στη Βυζαντινή Μουσική στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητροπόλεως Θηβών, Λεβαδείας και Αυλίδος με δάσκαλο τον Πρωτοψάλτη κ. Ιωάννη Θανάσου. Τα δύο τελευταία έτη των σπουδών του τα ολοκληρώνει με δάσκαλο τον Άρχοντα Υμνωδό της Μ.τ.Χ.Ε. Γεώργιο Χατζηχρόνογλου και το έτος 2020 αποκτά το Δίπλωμα Βυζαντινής Μουσικής από το Ίδρυμα Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. Έχει ψάλλει σε αρκετούς ναούς της Βοιωτίας και έχει συμμετάσχει ενεργά ως μέλος χορού σε πολλές εκδηλώσεις του Συλλόγου Ιεροψαλτών Θηβών «Ο Ευαγγελιστής Λουκάς» υπό την χοραρχία του Πρωτοψάλτη κ. Αντωνίου Τσαρουχά. Από το έτος 2021 μέχρι σήμερα διακονεί στην Ιερά Μητρόπολη Φθιώτιδος, ως Λαμπαδάριος του Ιερού Ναού Αγίας Σοφίας Λαμίας και ως μέλος του Βυζαντινού Χορού του Ωδείου της Ι.Μ. Φθιώτιδος «ΓΕΡΜΑΝΟΣ ο ΜΕΛΩΔΟΣ» υπό την χοραρχία του Πρωτοψάλτη και Διευθυντή του Ωδείου κ. Ανδρέα Ιωακείμ. Είναι προπτυχιακός φοιτητής του τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και σχεδιάζει πτυχιακή εργασία με θέμα την εξέλιξη και την μαθητεία της Ψαλτικής Τέχνης.
• Ο Βασίλης Ασήμου γεννήθηκε στην Θήβα και ζει σε ένα χωριό της, το Αμπελοχώρι. Το έτος 2015 ξεκίνησε τα πρώτα του βήματα σε αναλόγια της Θήβας κοντά σε καταξιωμένους Πρωτοψάλτες. Τα αρχικά μαθήματα στην Βυζαντινή Μουσική τα έκανε κοντά στον Πρωτοψάλτη Αλέξανδρο Φίλη ενώ συνέχισε από την δεύτερη τάξη και μετά στον Πρωτοψάλτη Θεόφιλο Κυριάκου.Τον Ιούνιο του 2022 έλαβε το Δίπλωμα της Βυζαντινής Μουσικής από το Ωδείο της Ιεράς Μητροπόλεως Φθιώτιδος με δάσκαλο τον κ. Ανδρέα Ιωακείμ. Από το Φεβρουάριο του 2018 διακονεί ιεροψάλτης στον Ιερό Ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ερυθρών, αρχικά ως Λαμπαδάριος και μετά ως Πρωτοψάλτης.
=
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.