23/11/2024 23/11/2024 Στις 16 Νοεμβρίου 2024, εορτάσθηκε στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων η εορτή της Συνάξεως των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, Αγίων Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ και πασών των επουρανίων δυνάμεων ασωμάτων. Διά την εορτή τελέσθηκε Θεία Λειτουργία στην Ιερά Μονή του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στην πόλη της Ιόππης παρά την ακτήν της Μεσογείου θάλασσας. Την Ιερά Μονή ανεκαίνισε ο Ηγούμενός της...
23 Νοεμβρίου, 2024 - 17:23
Τελευταία ενημέρωση: 23/11/2024 - 16:33

Εορτή Παμμεγίστων Ταξιαρχών στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων

Διαδώστε:
Εορτή Παμμεγίστων Ταξιαρχών στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων

Στις 16 Νοεμβρίου 2024, εορτάσθηκε στο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων η εορτή της Συνάξεως των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, Αγίων Αρχαγγέλων Μιχαήλ και Γαβριήλ και πασών των επουρανίων δυνάμεων ασωμάτων.

Διά την εορτή τελέσθηκε Θεία Λειτουργία στην Ιερά Μονή του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στην πόλη της Ιόππης παρά την ακτήν της Μεσογείου θάλασσας.

Την Ιερά Μονή ανεκαίνισε ο Ηγούμενός της Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Ιόππης κ. Δαμασκηνός, ο εορτάζων και τα τριάκοντα έτη της Αρχιερωσύνης και ηγουμενείας του στην Μονή.

Της θείας Λειτουργίας προεξήρξεν, κατόπιν θερμής υποδοχής του Σώματος των Προσκόπων και μαθητών του Σχολείου της Ιόππης, ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλος, συλλειτουργούντων του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναζαρέτ κ. Κυριακού, του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Ιόππης κ. Δαμασκηνού και του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Κωνσταντίνης κ. Αριστάρχου, Αγιοταφιτών Ιερομονάχων, εκ των οποίων πρώτος ο Τυπικάρης του Ναού του Κεντρικού Μοναστηρίου του Πατριαρχείου Αρχιμανδρίτης π. Αλέξιος και Αραβοφώνων, Ρωσοφώνων και Ρουμανοφώνων Πρεσβυτέρων, του Αρχιδιακόνου π. Μάρκου και των Ιεροδιακόνων π. Ευλογίου και π. Πατρικίου.

Έψαλλαν ο Ιεροδιάκονος π. Συμεών και η χορωδίας της Ιόππης και συμμετείχε στη Θεία Λειτουργία ελληνόφωνο, ρωσσόφωνο και ρουμανόφωνο ποίμνιο, τη παρουσία του Πρέσβη της Ελλάδας στο Τελ-Αβίβ κ. Κυριακού Λουκάκη και μελών του προσωπικού της Πρεσβείας και του Πρέσβη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ιόππη κ. Κορνηλίου.

Στο Κοινωνικό της θείας Λειτουργίας κήρυξε τον θείο λόγο ο Μακαριώτατος ως έπεται:

«Ἔθου τῶν κτισμάτων σου ἀρχήν, οὐσίαν τήν ἀσώματον, Ποιητά τῶν Ἀγγέλων, τόν ἄχραντόν σου θρόνον, κυκλοῦσαν κραυγάζειν σοι, Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος εἶ, Θεέ παντοκράτορ», ἀναφωνεῖ ὁ ὑμνῳδός τῆς Ἐκκλησίας.

Ἀγαπητοί ἐν Χριστῷ Ἀδελφοί,

Εὐλαβεῖς Χριστιανοί καί προσκυνηταί,

Ἡ Χάρις τοῦ Ταξιάρχου τῶν ἄνω θείων Δυνάμεων Μιχαήλ συνήγαγε πάντας ἡμᾶς σήμερον ἐν τῇ φερωνύμῳ ταύτῃ Ἱερᾷ Μονῇ τῶν Ἀρχαγγέλων, ἵνα μίαν σύν τοῖς λοιποῖς Ἀγγέλοις τήν θείαν αὐτῶν Σύναξιν ἑορτάσωμεν καί τόν Τρισάγιον Ὕμνον τῷ Θεῷ ἀναμέλψωμεν.

Οἱ Ἄγγελοι ἀποτελοῦν τόν οὐράνιον πνευματικόν κόσμον, τοὐτέστιν τήν ἀρχήν τῶν κτισμάτων τῆς ἀσωμάτου οὐσίας καί περιβάλλουν τόν Δημιουργόν αὐτῶν Θεόν, ἐκτελοῦντες τά σχέδια Αὐτοῦ. Διό καί ὁ θεῖος Παῦλος λέγει: «οἱ ἄγγελοι εἰσί λειτουργικά πνεύματα εἰς διακονίαν ἀποστελλόμενα διά τούς μέλλοντας κληρονομεῖν σωτηρίαν», (Ἑβρ. 1,14). Ὁ σκοπός τῶν Ἀγγέλων εἶναι νά διακονοῦν τόν Θεόν. «Τῶν ἀγγέλων λειτουργία διακονεῖν τῷ Θεῶ εἰς σωτηρίαν ἡμετέραν», ἡμῶν τῶν ἀνθρώπων, λέγει ὁ Ἱερός Χρυσόστομος.

Ὄντως, οἱ Ἄγγελοι εἶναι αὐτοί οἱ ὁποῖοι διαμηνύουν τήν βούλησιν τοῦ Θεοῦ, τόσον ἐν τῇ Παλαιᾷ, ὅσον καί ἐν τῇ Καινῇ Διαθήκῃ, εἰς τούς ἀνθρώπους: «εὐλογεῖτε τόν Κύριον, πάντες οἱ ἄγγελοι αὐτοῦ, δυνατοί ἰσχύϊ ποιοῦντες τόν λόγον αὐτοῦ τοῦ ἀκοῦσαι τῆς φωνῆς τῶν λόγων αὐτοῦ», (Ψαλμ. 102,20), ψάλλει ὁ Προφητάναξ Δαυΐδ. «Ἄγγελος Κυρίου εἶπε Ζαχαρίᾳ: «ἐγώ εἰμι Γαβριήλ ὁ παρεστηκώς ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ, καί ἀπεστάλην λαλῆσαι πρός σε καί εὐαγγελίσασθαί σοι». «Ἄγγελος Γαβριήλ ἀπεστάλη ὑπό Θεοῦ εἰς πόλιν Ναζαρέτ πρός Παρθένον Μαριάμ καί εἶπε πρός αὐτήν· Χαῖρε Κεχαριτωμένη, ὁ Κύριος μετά Σοῦ· εὐλογημένη Σοι ἐν γυναιξίν», (Πρβλ. Λουκ. 1,26-28). «Πλῆθος στρατιᾶς οὐρανίου, Ἀγγέλων ἐγένετο, αἰνούντων τόν Θεόν καί λεγόντων· δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία», (Λουκ. 2,13), ἐπί τῇ Γεννήσει τοῦ Χριστοῦ. Ἄγγελοι ὡσαύτως ἀναγγέλλουν τήν Ἀνάστασιν τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ: «εἶπε δέ ὁ ἄγγελος ταῖς γυναιξί· μή φοβεῖσθε ὑμεῖς· οἶδα γάρ ὅτι ᾿Ιησοῦν τόν ἐσταυρωμένον ζητεῖτε· οὐκ ἔστιν ὧδε· ἠγέρθη γάρ καθώς εἶπε», (Ματθ. 28, 5-6).

Καί Ἄγγελοι ἐξηγοῦν εἰς τούς Ἀποστόλους τό γεγονός τῆς εἰς οὐρανούς Ἀναλήψεως τοῦ Χριστοῦ: «καί ἰδού ἄνδρες δύο παρειστήκεισαν αὐτοῖς ἐν ἐσθῆτι λευκῇ, οἵ καί εἶπον· ἄνδρες Γαλιλαῖοι, τί ἑστήκατε ἐμβλέποντες εἰς τόν οὐρανόν; οὗτος ὁ ᾿Ιησοῦς ὁ ἀναληφθείς ἀφ᾿ ὑμῶν εἰς τόν οὐρανόν, οὕτως ἐλεύσεται, ὅν τρόπον ἐθεάσασθε αὐτόν πορευόμενον εἰς τόν οὐρανόν», (Πράξ 1,10-11).

Κατά τόν Ἱερόν Χρυσόστομον, οἱ Ἄγγελοι: «Δοῦλοί εἰσι τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ καί πολλαχοῦ δι’ ἡμᾶς τούς ἀνθρώπους πέμπονται». Οὗτοι μεριμνοῦν διά τήν προστασίαν ἡμῶν: «Ὁρᾶτε μή καταφρονήσητε ἑνός τῶν μικρῶν τούτων· λέγω γάρ ὑμῖν ὅτι οἱ ἄγγελοι αὐτῶν ἐν οὐρανοῖς διά παντός βλέπουσι τό πρόσωπον τοῦ Πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς», (Ματθ. 18,10), λέγει Κύριος. Οἱ Ἄγγελοι προσάγουν τάς προσευχάς τῶν ἁγίων εἰς τόν Θεόν «Ἄγγελος ἦλθε… ἵνα δώσῃ ταῖς προσευχαῖς τῶν ἁγίων πάντων ἐπί τό θυσιαστήριον», (Πρβλ. Ἀποκ. 8,3) Ἄγγελοι ὁδηγοῦν τάς ψυχάς τῶν ἁγίων εἰς τόν παράδεισον: «ἐγένετο δέ ἀποθανεῖν τόν πτωχόν καί ἀπενεχθῆναι αὐτόν ὑπό τῶν ἀγγέλων εἰς τόν κόλπον Ἀβραάμ», (Λουκ. 16,22).

Ἀξιοσημείωτον ὅτι οἱ Ἄγγελοι μέ ἐπικεφαλῆς τόν Ἀρχιστράτηγον αὐτῶν Μιχαήλ ὑπερασπίζονται τήν Ἐκκλησίαν, ἐξακολουθοῦντες τόν ἀγῶνα αὐτῶν κατά τοῦ Διαβόλου, ὁ ὁποῖος διώκει αὐτήν ἀπό καταβολῆς κόσμου, ὡς λέγει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Θεολόγος: «Καί ἐγένετο πόλεμος ἐν τῷ οὐρανῷ· ὁ Μιχαήλ καί οἱ ἄγγελοι αὐτοῦ τοῦ πολεμῆσαι μετά τοῦ δράκοντος· καί ἐβλήθη ὁ δράκων … ὁ καλούμενος Διάβολος καί ὁ Σατανᾶς, ὁ πλανῶν τήν οἰκουμένην ὅλην, ἐβλήθη εἰς τήν γῆν καί οἱ ἄγγελοι αὐτοῦ μετ’ αὐτοῦ ἐβλήθησαν», (Ἀποκ. 12, 1-17). Ἐπί πλέον δέ οἱ Ἄγγελοι ἱστάμενοι ἐνώπιον τοῦ θρόνου τοῦ Θεοῦ ἐν οὐρανοῖς ἀκαταπαύστως δοξολογοῦν τόν Ἅγιον Τριαδικόν Θεόν. «Καί ἀνάπαυσιν οὐκ ἔχουσιν ἡμέρας καί νυκτός λέγοντες· ἅγιος, ἅγιος, ἅγιος Κύριος ὁ Θεός ὁ Παντοκράτωρ, ὁ ἦν καί ὁ ὤν καί ὁ ἐρχόμενος», (Ἀποκ. 4,8), κατά τόν Ἰωάννην τόν Θεολόγον καί πάλιν.

Σημειωτέον ὅτι ἡ ἐν οὐρανοῖς τελουμένη λειτουργία τῶν Ἀγγέλων συνδέεται μετά τῆς λατρευτικῆς καί μάλιστα τῆς λειτουργικῆς πράξεως τῆς ἐπί γῆς στρατευομένης Ἐκκλησίας, συμφώνως πρός τόν αἶνον τῶν ἀγγέλων λεγόντων: «δόξα ἐν ὑψίστοις Θεῷ καί ἐπί γῆς εἰρήνη ἐν ἀνθρώποις εὐδοκία», (Λουκ. 2,14). Καί ὁ ψαλμῳδός ἀναφωνεῖ: «Ἐξομολογήσονται οἱ οὐρανοί τά θαυμάσιά σου Κύριε, καί τήν ἀλήθειαν σου ἐν Ἐκκλησίᾳ ἁγίων. Ὅτι τίς ἐν νεφέλαις ἰσωθήσεται τῶν Κυρίῳ»; (Ψαλμ. 88, 6-7).

Ὅσον δέ ἀφορᾷ εἰς τήν φύσιν τῶν ἀγγέλων, αὕτη «ἐστίν οὐσία νοερά, ἀεικίνητος, αὐτεξούσιος, ἀσώματος, Θεῷ λειτουργοῦσα κατά χάριν ἐν τῇ φύσει τό ἀθάνατον εἰληφυῖα, ἧς οὐσίας τό εἶδος καί τόν ὅρον μόνος ὁ Κτίστης [Θεός] ἐπίσταται. Ἀσώματος δέ λέγεται καί ἄϋλος, ὅσον πρός ἡμᾶς· πᾶν γάρ συγκρινόμενον πρός Θεόν Τόν μόνον ἀσύγκριτον, παχύ τε καί ὑλικόν εὑρίσκεται, μόνον γάρ ὄντως ἄϋλον τό θεῖόν ἐστί καί ἀσώματον», λέγει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμσκηνός. [Καί ἁπλούστερον: Ἄγγελος εἶναι οὐσία νοερά καί ἀεικίνητη, αὐτεξούσιος, ἀσώματος λειτουργός τοῦ Θεοῦ, πού ἔχει λάβει τήν ἀθανασίαν εἰς τήν φύσιν κατά χάριν, τῆς ὁποίας οὐσίας μόνος ὁ Κτίστης Θεός γνωρίζει τό εἶδος καί τόν ὅρον. Ἐν τούτοις, ὁ ἄγγελος λέγεται ἀσώματος καί ἄϋλος, ὅταν συγκρίνεται μέ μᾶς (τούς ἀνθρώπους). Διότι κάθε τι που συγκρίνεται μέ τόν Θεόν, τόν μόνον ἀσύγκριτον, βρίσκεται παχύ καί ὑλικόν. Πραγματικά, ἄϋλον καί ἀσώματον εἶναι μόνον τό θεῖον, λέγει ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός].

Κατά δέ τόν ἁγιώτατον Διονύσιον τόν Ἀρειοπαγίτην, τό ὁποῖον ἐπικαλεῖται ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, «αἱ οὐράνιαι οὐσίαι ἀποτελοῦνται ἀπό ἐννέα τάγματα, τά ὁποῖα διακρίνονται εἰς τρεῖς τριαδικάς διακοσμήσεις (τάξεις). Ἡ πρώτη εἶναι αὐτή, ἡ ὁποία ἔχει ἑνωθῆ στενά καί ἄμεσα μέ τόν Θεόν καί ἀποτελεῖται ἀπό «τά ἑξαπτέρυγα Σεραφείμ, τά πολυόμματα Χερουβίμ καί τούς ἁγιωτάτους Θρόνους», ἡ δευτέρα εἶναι αὐτή ἡ τῶν «Κυριοτήτων, τῶν Δυνάμεων καί τῶν Ἐξουσιῶν», ἡ τρίτη καί τελευταία, «ἡ τῶν Ἀρχῶν καί Ἀρχαγγέλων καί Ἀγγέλων», οἱ ὁποῖοι μεσιτεύουν τῷ Ἁγίῳ Τριαδικῷ Θεῷ ὑπέρ ἡμῶν ἀφ’ ἑνός καί φυλάττουν ἡμᾶς ἐκ τῶν τοῦ διαβόλου πυρφόρων βελῶν ἐναντίων ἡμῶν, ἀφ’ ἑτέρου.

Τόν ἀρχιστράτηγον τῶν οὐρανίων τούτων δυνάμεων τόν ὑπερένδοξον Μιχαήλ καί τήν ἀσυγκρίτως ἐνδοξοτέραν καί ἁγιοτέραν πάντων τῶν Ἀγγέλων Θεοτόκον καί Μητέρα τοῦ Θεοῦ, ἱκετεύσωμεν πάντες οἱ τιμῶντες τήν ἱεράν αὐτῶν Σύναξιν καί μετά τοῦ ὑμνῳδοῦ εἴπωμεν: «Ὑπό τήν σκέπην τῶν θείων ἡμᾶς πτερύγων σου, προσπεφευγότας πίστει, Μιχαήλ θεῖε νόε, φύλαττε καί σκέπε ἐν βίῳ παντί, καί ἐν ὥρᾳ Ἀρχάγγελε, τῇ τοῦ θανάτου σύ πάρεσο βοηθός, ἡμῖν πᾶσιν εὐμενέστατος». Ἀμήν! Ἔτη πολλά καί εἰρηνικά”.

Μετά την ακολουθία παρετέθη εόρτιος μεσημβρινή τράπεζα από τον Ηγουμενο και ανακαινιστη της Ιεράς Μονής, Σεβασμιώτατο Αρχιεπίσκοπο Δαμασκηνό.

Η εορτή της Συνάξεως των Αρχαγγέλων επανηγυρίσθηκε ωσαύτως στην Ιερά Μονή των Αγίων Αρχαγγέλων στην Παλαιά Πόλη των Ιεροσολύμων. Του Εσπερινού αφ’ εσπέρας και της θείας Λειτουργίας ανήμερα της εορτής προεξήρξεν ο Σεβασμιώτατος Αρχιεπίσκοπος Μαδάβων κ. Αριστόβουλος τη συμμετοχή Ιεροσολυμιτών πιστών και του ρωσοφώνου ποιμνίου του Μπερ-Σέβα τη φιλοξενία και τη προετοιμασία του ανακαινιστού του Ιερού Ναού και της συντηρήσεως της αγιογραφίας, Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Λύδδης κ. Δημητρίου.

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων