«Ο Εσπερινός» στο επίκεντρο της Ιερατικής Σύναξης της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης
Στην αίθουσα του Ιερού Ιδρυματικού Ναού του Αγίου Ανδρέου στη Νέα Σμύρνη, πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης 28 Νοεμβρίου 2024 η δεύτερη Ιερατική Σύναξη των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Νέας Σμύρνης. Ομιλητής ήταν ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης π. Χριστοφόρος Νάνος, Ιερατικώς Προϊστάμενος του Ιερού Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου (Παναγίτσα) Παλαιού Φαλήρου, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Ο Εσπερινός».
Τη Σύναξη άνοιξε με την προσφώνησή του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νέας Σμύρνης κ. Συμεών, ο οποίος έδωσε ευθύς τον λόγο στον ομιλητή για να αναπτύξει το θέμα του. Ξεκίνησε ο ομιλητής λέγοντας πως ο εσπερινός ψάλλεται το εσπέρας και είναι η πρώτη ακολουθία του νυχθημέρου. Εδώ χρησιμοποιούνται όλα τα βασικά βιβλία του αναλογίου. Η σημερινή ακολουθία εξελίχθηκε από ατομική προσευχή το εσπέρας σε συλλογική προσευχή και παγιώθηκε σε πλουσιότατη και πολύπλοκη ακολουθία κυρίως από τις ιερές Μονές. Συνδυάζει δοξολογία και δέηση, χαρά και κατάνυξη, προσευχή και διδασκαλία, θεολογία και πρακτική εποπτεία.
Στο Α΄ μέρος αναφέρθηκε στις ιστορικές μαρτυρίες της ακολουθίας του Εσπερινού ή Λυχνικού, καθώς αντλούμε πληροφορίες από τις αρχαίες παραδόσεις, μαρτυρίες της Π.Δ. και τη λειτουργική παράδοση της Εκκλησίας.
Στο Β΄ μέρος επικεντρώθηκε στα είδη των εσπερινών ακολουθιών: 1. Ο Μέγας ή Ασματικός. 2. Ο Μικρός ή καθημερινός. 3. Ο Κατανυκτικός μετά προηγιασμένης είτε άνευ προηγιασμένης. Επίσης γνωρίζουμε τον Εσπερινό μετά θείας Λειτουργίας: 1. Παραμονή Χριστουγέννων. 2. Μεγάλη Πέμπτη. 3. Μεγάλο Σάββατο και 4. Παραμονή Θεοφανείων. Ξεχωριστή θέση έχουν ο Εσπερινός της Αγάπης, ο Εσπερινός της Γονυκλισίας και ο Εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής.
Στο Γ΄ μέρος αναφέρθηκε στην τυπική διάταξη του Εσπερινού, με διάφορες επισημάνσεις και συμβολισμούς, όπως το Προκείμενο, τα αναγνώσματα, οι εκτενείς δεήσεις, τα απόστιχα, το «Νυν απολύεις» και τα Απολυτίκια.
Στο Δ΄ μέρος ο ομιλητής επικεντρώθηκε στη θεολογική θεώρηση του Εσπερινού, με πρωταρχική σημασία στον Προοιμιακό ψαλμό, στο «Κατευθυνθήτω», στο «Φως Ιλαρόν» και σε άλλα.
Ο ομιλητής ολοκλήρωσε την ομιλία του επισημαίνοντας πως οι πιστοί με τον Εσπερινό μετατοπίζουν την ελπίδα τους από τον γήινο αυτό κόσμο στην «καινή γη», στην ανακεφαλαίωση του κόσμου σύμφωνα με τον αιώνιο λόγο του ενυπόστατου Λόγου του Θεού. Όλη αυτή η διδασκαλία που απορρέει από την ακολουθία του Εσπερινού αποβλέπει στο να μας αξιώσει Θεός να συγκρατήσουμε το νού μας όλο το νυχθήμερο προκειμένου να μην εκκλίνει η καρδιά μας «εις λόγους ή εις λογισμούς πονηρίας».
Στο τέλος της Ιερατικής Σύναξης ο Σεβασμιώτατος Ποιμενάρχης κ. Συμεών ευχαρίστησε τον ομιλητή και ακολούθησε συζήτηση για το εν λόγω θέμα, καθώς και για ειδικότερα σχετικά ζητήματα.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.