Συνεργασία Εκκλησίας κι επιστήμης να απαλύνουν τον πόνο
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι τοποθετήσεις των συμμετεχόντων στη Διεπιστημονική ημερίδα «Πίστη και κορωνοϊός. Επιστημονικές και θεολογικές προσεγγίσεις», που διοργάνωσε χθες Δευτέρα 21/12 το Τμήμα θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με όλους τους να συμφωνούν ότι Εκκλησία και επιστήμη συνεργάζονται να απαλύνουν τον ψυχικό και σωματικό πόνο του ανθρώπου.
Όλοι οι ομιλητές , τόσο οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας όσο και της επιστήμης, συμφώνησαν ότι οι ακραίες φωνές και από τους δύο χώρους δεν ωφελούν, όπως επίσης και η παραπληροφόρηση. Υπογράμμισαν, επίσης, ότι τόσο η εκκλησία, όσο και η επιστήμη πρέπει να σταθούν δίπλα στον άνθρωπο – τον ψυχικό και σωματικό πόνο και την δυστυχία του οποίου, επιδιώκουν να απαλύνουν – σε αυτή τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας.
Εκκινώντας τη συζήτηση, ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως, κ. Άνθιμος επικαλέστηκε την παροιμία «ο Θεός γράφει ίσια με στραβές γραμμές», για να υπογραμμίσει πως «πίστη στη ζωή τη δική μας σημαίνει εμπιστοσύνη», όπως και ότι «το αντίθετο της πίστεως δεν είναι η απιστία. Είναι η υποψία, είναι η καχυποψία». Με διάχυτη την υποψία λόγω της πανδημίας, ο Σεβασμιώτατος τόνισε ότι «ο κορωνοϊός κλόνισε την παντοδυναμία μας ότι είμαστε οι κύριοι να ελέγχουμε αυτόν τον κόσμο και δεύτερον μας έφερε κοντύτερα όλους τους ανθρώπους», αμβλύνοντας τεχνητές αποστάσεις. «Ο κορωνοϊός μας βοήθησε στο εξής: ξεκαβαλικεύσαμε από τις ψευδαισθήσεις που είχαμε ότι είμαστε κάτι» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Σεβασμιώτατος, παραδεχόμενος παράλληλα ότι «φάνηκε μια σύγκρουση όταν και τα δύο και η πίστη και η επιστήμη χτύπησαν την πόρτα του μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας».
Για την απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας, σχετικά με τη λειτουργία των ναών, είπε ότι ήταν αρκετή για να στείλει στη σωστή στιγμή το κατάλληλο μήνυμα προς την πολιτεία και στον πρωθυπουργό και πρόσθεσε: «Βεβαίως, η εξ αποστάσεως λειτουργία δεν είναι το τέλειο. Αλλά προετοιμάζουμε τον κόσμο, ενημερώνουμε, από αγάπη το κάνουμε. Η Σύνοδος πολύ καλά αποφάσισε, παραπάνω δεν μπορούσε να αποφασίσει».
«Η επιστήμη έχει δικά της ταυτοτικά χαρακτηριστικά, όπως και η εκκλησία» υπογράμμισε από την πλευρά του ο καθηγητής Πολιτικής της Υγείας του London School of Economics (LSE), Ηλίας Μόσιαλος, τονίζοντας ότι η επιστήμη έχει μεθοδολογικά χαρακτηριστικά, ενώ η θεολογία πιο διαχρονικά, ένα από τα οποία είναι και το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. «Είναι κυρίαρχο διαχρονικό ταυτοτικό χαρακτηριστικό, που δεν αλλάζει. Και κατά τη γνώμη μου δεν πρέπει να αλλάξει. Το ερώτημα είναι εάν μπορεί να αλλάξει, χωρίς να αμφισβητείται η θρησκεία, ο τρόπος με τον οποίο ασκείται στην περίοδο της πανδημίας» είπε ο κ. Μόσιαλος και πρόσθεσε: «Η μέθοδος άσκησης είναι που πρέπει να συζητήσουμε αυτή τη στιγμή. Θα μπορούσαμε να συζητήσουμε πως εκφέρεται το μυστήριο, αυτή θα ήταν μια βάση συζήτησης για τους επόμενους μήνες, με έναν πολύ ήπιο και νηφάλιο τρόπο, χωρίς ακρότητες».
Σχολιάζοντας την τοποθέτηση του μητροπολίτη ‘Ανθιμου, σε συνδυασμό με όσα προανέφερε σχετικά και ο κ. Μόσιαλος, ο πρύτανης του ΑΠΘ, Νίκος Παπαϊωάννου υπογράμμισε την ανάγκη της προσαρμογής των κοινωνικών δραστηριοτήτων, αυτήν την περίοδο, με στόχο την αντιμετώπιση της πανδημίας, φέρνοντας ως παράδειγμα την διαδικτυακή διδασκαλία στα πανεπιστήμια και πρόσθεσε: «Χαίρομαι, γιατί ο μητροπολίτης έθεσε τη σωστή προσέγγιση, που δείχνει ότι η Εκκλησία μπορεί να είναι δίπλα σε όλους μας, που μπορεί να παίξει το ρόλο που πρέπει να παίξει χωρίς ακραίες φωνές».
Επιπλέον, ο Καθηγητής προέτρεψε την Εκκλησία σε διάλογο και για τα μη ταυτοτικά χαρακτηριστικά τα επόμενα χρόνια, όπως οι κοινωνικές ανισότητες, η οικολογία και η κλιματική αλλαγή, αλλά και η μετανάστευση, όταν μάλιστα τα ζητήματα αυτά μπορεί να δημιουργήσουν συνθήκες επώασης και νέων επιδημιών τα επόμενα χρόνια λόγω της αστυφιλίας στην Ασία.
Από μέρους των φυσικών επιστημών, «η επιστημονική πρόοδος δημιούργησε 1 είδος επιστημονικής αλαζονείας», με αποτέλεσμα να εξελιχθεί μια σταυροφορίας για την επικράτηση επιστήμης από κάποιους επιστήμονες υπενθύμισε ο Αναστάσιος Πέτκου, Καθηγητής του Τμήματος Φυσικής, απορρίπτοντας σημάδια «επιστημονικής αλαζονείας». Στον αντίποδα, επικαλούμενος το Big Bang και τη «Θεωρία των χορδών» πρότεινε τη δημιουργική συμβολή επιστήμης και πίστης.
Μιλώντας από την σκοπιά των ΜΜΕ, «η απεικόνιση της σχέσης πίστης και επιστήμης στα μέσα επικοινωνίας» πέρασε μέσα από θεωρίες συνωμοσίας και παραπληροφόρηση στην περίπτωση της πανδημίας, δημιουργώντας παράλληλα συνθήκες πόλωσης στο δημόσιο διάλογο, υποστήριξε η Ιωάννα Κωσταρέλλα, διδάσκουσα στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ ΑΠΘ.
Παράλληλα, «η πανδημία δοκιμάζει την ίδια την ανθρωπιά του ανθρώπου» σχολίασε ο Παναγιώτης Υφαντής, Καθηγητής στο Θεολογίας ΑΠΘ), σημειώνοντας, ωστόσο, με νόημα πως ο κοινωνικός στιγματισμός, η περιθωριοποίηση και η σωματική και ψυχολογική βία τρομάζουν περισσότερο από τον ίδιο τον ιό.
Αναζητώντας τη χρυσή τομή, «υπάρχει μια μερίδα ανθρώπων που θεωρεί τη σχέση με το θείο ενταγμένη στις λογικές κατηγορίες» εξήγησε ο Πέτρος Παναγιωτόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Θεολογίας ΑΠΘ. Ο ίδιος όμως έσπευσε να περιγράψει ότι «από την άλλη, για κάποιους άλλους οι όροι του μυστηρίου φαντάζουν εξωτικοί», επιχειρώντας να καταδείξει τις διαφορετικές οπτικές, απορρίπτοντας την ταύτιση πίστης – δεισιδαιμονίας , αλλά και τον κλονισμό των επιστημονικών βεβαιοτήτων.
Στόχος της ημερίδας ήταν η “νηφάλια και διεπιστημονική προσέγγιση επίκαιρων ζητημάτων που αναδύονται στη δημόσια συζήτηση εξαιτίας της πανδημίας και αποτυπώνονται στο επίπεδο των συνειδήσεων, των νοοτροπιών και των συμπεριφορών”.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.