Ο Πατριάρχης Ρουμανίας για την Ανάσταση: Με συγχώρεση θα αναστηθούμε από τη σκλαβιά του εγωισμού
Στην Εγκύκλιο για την εορτή του Πάσχα 2023, που εξέδωσε ο Πατριάρχης Ρουμανίας κ. κ. Δανιήλ για τους κληρικούς και τους πιστούς αναφέρεται στο νόημα της Ανάστασης του Κυρίου.
Υπενθυμίζοντας, πως η Ιερά Σύνοδος της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας κήρυξε το 2023 ως Έτος Μνήμης Υμνογράφων και Ψαλτών, ο Μακαριώτατος τόνισε, πως οι Ύμνοι της Αναστάσεως δείχνουν το φως, την ειρήνη και τη χαρά των εορτών του Πάσχα.
Μεταξύ άλλων υπογράμμισε πως «η διδασκαλία της Ανάστασης του Κυρίου Ιησού Χριστού, που περιέχεται στην Καινή Διαθήκη, μαρτυρήθηκε και ερμηνεύθηκε από τους Αγίους Πατέρες της Εκκλησίας σε κηρύγματα, σε κατήχηση και συγγράμματα, που διακρίνονται για τη θεολογική τους αξία και τη λογοτεχνική ομορφιά τους. Με βάση αυτά, καταξιωμένοι υμνογράφοι συνέθεσαν λειτουργικά τραγούδια που δείχνουν το φως, την ειρήνη και τη χαρά των Αγίων Εορτών του Πάσχα.
Του Αγίου Πάσχα προηγείται περίοδος νηστείας και μετανοίας, έντονης προσευχής στον Θεό, φιλανθρωπίας και συμφιλίωσης με τους συνανθρώπους μας καταλήγει ο Παναγιώτατος και γι’ αυτό η Ημέρα της Ανάσταση, μας προτρέπει να φωτίσουμε τη ζωή μας με συγχώρεση και αδελφική αγάπη για όλους τους ανθρώπους, ώστε να αναστηθούμε με αγία αγάπη από τη σκλαβιά του εγωισμού».
Το μήνυμα του Πατριάρχη Ρουμανίας
Χριστός Ανέστη!
«Γιορτάζουμε τη θανάτωση του θανάτου, τη συντριβή της κόλασης και την αρχή μιας άλλης, αιώνιας ζωής».
Σεβασμιώτατοι και σεβαστοί Πατέρες,
αγαπητοί αδελφοί και αδελφές εν Κυρίω,
Η ανάσταση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού είναι η κεντρική αλήθεια της χριστιανικής πίστης και το μόνιμο φως της ζωής της Εκκλησίας.
Γι’ αυτό το Άγιο Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή της Ορθοδοξίας και η Κυριακή, η πρώτη ημέρα της εβδομάδας, προσανατολίζει τον χρόνο της επίγειας ζωής του χριστιανού προς την αιώνια ουράνια ζωή, σύμφωνα με το Ορθόδοξο Σύμβολο της Πίστεως: «Προσδοκώ την ανάσταση των νεκρών.. » .
Η ανάσταση του Χριστού είναι η νίκη της σταυρωμένης αγάπης Του επί της κόλασης, του διαβόλου και του θανάτου, αλλά και η αρχή μιας νέας ζωής, της αιώνιας ζωής στη Βασιλεία των Ουρανών.
Με άλλα λόγια, η Ανάσταση του Χριστού δεν είναι η αναζωογόνηση ενός πτώματος ή η επιστροφή στην επίγεια βιολογική ζωή αναμεμειγμένη με βάσανα και θάνατο.
Ο Χριστός ο αναστημένος από τους νεκρούς είναι εντελώς ελεύθερος από τους ντετερμινισμούς του χώρου και του χρόνου.
Περνάει από τις κλειδωμένες πόρτες όταν παρουσιάζεται στους μαθητές το βράδυ της Ανάστασής Του (βλ. Ιωάννη 20, 19).
Αν και αναστήθηκε με δόξα στους ουρανούς, ο Χριστός ο σταυρωμένος και αναστημένος από τους νεκρούς παραμένει, μέσω της χάρης του Αγίου Πνεύματος, μυστηριωδώς παρών μαζί με τους μαθητές στην Εκκλησία Του (πρβλ. Ματθαίος , 28, 20).
Η αγία ζωή της Εκκλησίας είναι η ζωή του σταυρωμένου και αναστημένου Χριστού που δόθηκε στους ανθρώπους μέσω των Ιερών Μυστηρίων της Εκκλησίας.
Για παράδειγμα, το Βάπτισμα είναι η συμμετοχή στο θάνατο και την ανάσταση του Χριστού (πρβλ. Ρωμαίους 6, 3 και 11).
Η Θεία Ευχαριστία είναι κοινωνία με το Σώμα και το Αίμα του σταυρωμένου και αναστημένου Χριστού, ως δώρο της αιώνιας ζωής (πρβλ. Ιω. 6, 54).
Ο Κύριος Ιησούς Χριστός, στο Ευαγγέλιό Του, λέει ότι στο τέλος των αιώνων θα γίνει ανάσταση όλων όσοι είναι στους τάφους: «Έρχεται η ώρα που όλοι όσοι είναι στους τάφους θα ακούσουν τη φωνή Του και όσοι έχουν κάνει το καλό, θα βγουν στην ανάσταση της ζωής, και όσοι έκαναν το κακό, στην ανάσταση της κρίσης» ( Ιωάννης 5, 28-29).
Στην τελική κρίση, ο σταυρωμένος και αναστημένος Χριστός θα είναι ο σωστός κριτής και το απόλυτο κριτήριο της κρίσης θα είναι η ταπεινή και ελεήμονα αγάπη που δείχνει σε όσους έχουν ανάγκη : τους πεινασμένους, τους φτωχούς, τους αρρώστους, τους φυλακισμένους (βλ. Ματθ. 25 , 31-46· Β ́ Κορινθίους 5, 10· Α ́ Θεσσαλονικείς 4, 16· Β ́ Θεσσαλονικείς 1, 7-10).
Η παγκόσμια ανάσταση, ή δημόσια ανάσταση, δεν είναι ένα φυσικό φαινόμενο, αλλά είναι το αποκλειστικό δώρο του Θεού, που δόθηκε στους ανθρώπους μέσω του Ιησού Χριστού.
Με αυτή την έννοια, ο Κύριος Ιησούς Χριστός λέει στη Μάρθα από τη Βηθανία, την αδελφή του Λαζάρου: «Εγώ είμαι η ανάσταση και η ζωή. όποιος πιστεύει σε μένα, κι αν πεθάνει, θα ζήσει» ( Ιωάν. 11, 25).
Ακόμα κι αν πεθάνει με το σώμα του, θα ζήσει με την ψυχή του. Ομοίως, ο Άγιος Απόστολος Παύλος λέει για την ανάσταση όλων των ανθρώπων: «όπως στον Αδάμ όλοι (οι άνθρωποι) πεθαίνουν, έτσι και εν Χριστώ όλοι θα αναστηθούν» ( Α’ Κορινθίους 15, 22) και «ο τελευταίος εχθρός, που θα καταστραφεί. , είναι θάνατος» ( Α’ Κορινθίους 15, 26).
Αγαπητοί πιστοί άνδρες και γυναίκες,
Η Ιερά Σύνοδος της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας κήρυξε το έτος 2023 ως έτος μνήμης υμνογράφων και ψαλτών .
Η διδασκαλία για την Ανάσταση του Κυρίου Ιησού Χριστού και για τη δημόσια ανάσταση, που περιέχεται στην Καινή Διαθήκη, μαρτυρήθηκε και ερμήνευσαν οι Άγιοι Πατέρες της Εκκλησίας σε κηρύγματα, κατήχηση ή θεματικά γραπτά, που διακρίνονται για τη θεολογική τους αξία και τη λογοτεχνική ομορφιά τους.
Με βάση αυτά, καταξιωμένοι υμνογράφοι έχουν συνθέσει λειτουργικά τραγούδια που δείχνουν το φως, την ειρήνη και τη χαρά των εορτών του Πάσχα.
Για παράδειγμα, η νίκη του Χριστού επί του θανάτου και το δώρο της αιώνιας ζωής σε όλους τους ανθρώπους ρυθμούς, σαν μια πορεία νίκης, ολόκληρη την περίοδο του Πάσχα, μέσα από το τροπάριο του Αγίου Πάσχα: «Χριστός ανέστη από τους νεκρούς, πατώντας θάνατο πάνω στον θάνατο, και ζωή από τους δίνουν οι τάφοι!».
Ειδικότερα, ο Κανόνας της Αναστάσεως , που αποδίδεται στον Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, είναι θεολογικό και λειτουργικό αριστούργημα της καθολικής Ορθοδοξίας.
Εμπνευσμένος από τις πασχαλινές ομιλίες του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, ο Άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός περιγράφει τη δόξα της ταπεινής και φιλεύσπλαχνης αγάπης του Χριστού και τη νίκη Του επί της κόλασης, του διαβόλου και του θανάτου, που γίνεται πηγή χαράς, ειρήνης και ελπίδας : «Ημέρα της Ανάστασης ! Άνθρωποι, ας ελαφρύνουμε! Θεού Πάσχα, Πάσχα! Ότι από το θάνατο στη ζωή και από τη γη στον ουρανό πέρασε ο Χριστός-Θεός, αυτούς που ψάλλουμε τραγούδια της νίκης» 1.
Ο εκκλησιαστικός ύμνος προμηνύει την αδιάκοπη δοξολογία του Θεού στον ουρανό από τους αγγέλους, αλλά και την αρμονία, την ομορφιά και τη χαρά του Ουρανού.
Η ανάσταση του Χριστού, ως καρπός της θυσίας και της παραμονής Του στον τάφο, φέρνει ζωή στον κόσμο, βγάζοντάς τον από το θάνατο, το σκοτάδι και τη φθορά. Ο Κύριος Ιησούς Χριστός παρομοιάζεται σε αυτό το λειτουργικό κείμενο με ήλιο, από τον οποίο προέρχεται το φως για όλο τον κόσμο, γιατί φωτίζει τα πάντα.
Και το φως του Χριστού πηγάζει ακριβώς από τον Τάφο Του, διώχνοντας έτσι το σκοτάδι του θανάτου και φέρνοντας σε όλους το φως της ζωής, που συμβολίζεται από αναμμένα κεριά.
Η ανάσταση του Ιησού Χριστού κατευθύνει ολόκληρη τη χριστιανική ζωή προς την ανάσταση και τη Βασιλεία των Ουρανών.
Επειδή κάθε εβδομάδα ξεκινάει στο ημερολόγιο με την ημέρα της Ανάστασης ή την ημέρα του Κυρίου , με την Κυριακή , ολόκληρη η χριστιανική ζωή είναι ώρα προετοιμασίας για την κοινή ανάσταση και για τη χαρά της αιώνιας ζωής στην αγάπη του Χριστού, της Υπεραγίας Τριάδος: Αυτή η εκλεκτή και άγια ημέρα, η πρώτη της εβδομάδας, αυτοκράτειρα και κυρία, εορτή των εορτών «είναι και εορτή, στην οποία ευλογούμε τον Χριστό για πάντα»»
Προηγείται του Αγίου Πάσχα περίοδος νηστείας και μετανοίας, έντονης προσευχής στον Θεό, φιλανθρωπίας και συμφιλίωσης με τους συνανθρώπους μας.
Γι’ αυτό η Ημέρα της Ανάστασης μας προτρέπει να φωτίσουμε τη ζωή μας με τη συγχώρεση και την αδελφική αγάπη για όλους τους ανθρώπους, ώστε να αναστηθούμε μέσω της αγίας αγάπης από τη δουλεία του εγωισμού:
Το κυριακάτικο τροπάριο, κάθε φωνής, που αναφέρεται στην Ανάσταση του Χριστού, περιέχει μια βαθιά θεολογία και μια λειτουργική ομορφιά γεμάτη φως για την ψυχή.
Το φως, η γαλήνη και η χαρά του Αγίου Πάσχα μας καλεί να δείξουμε γύρω μας, με όμορφα λόγια και καλές πράξεις, φως, ειρήνη και χαρά. Ας φέρουμε χαρά όπου υπάρχει λύπη και βάσανα, φτώχεια και μοναξιά. Ας προσφέρουμε δώρα και δείκτες εκτίμησης σε ορφανά παιδιά, μοναχικούς ηλικιωμένους, ασθενείς και πρόσφυγες, θλιμμένες και πενθούντες οικογένειες.
Ας δείξουμε σημάδια αδελφικής αγάπης σε όλους τους Ρουμάνους μεταξύ των ξένων.
Με την ευκαιρία των εορτών του Πάσχα, ευχόμαστε σε όλους σας θερμές ευχές για υγεία και ευτυχία, ειρήνη και χαρά, μαζί με τον πασχαλινό χαιρετισμό:
– Χριστός Ανέστη!
– Αληθινά αναστήθηκε!
† Δανιήλ,
Πατριάρχης της Ρουμανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.