Αγιορείτικα
24 Φεβρουαρίου, 2019

Ερωτήσεις – απαντήσεις για την πνευματική ταυτότητα των καταληψιών της Μονής Εσφιγμένου

Διαδώστε:

– «Τι διαφορά έχουν οι Αγιορείτες (που εορτάζουν σύμφωνα με το παλαιό ημερολόγιο) από τους ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτες;»

– Το ημερολόγιο είναι ένα εργαλείο του ανθρώπου στην προσπάθειά του να μετρήσει με ακρίβεια την διάρκεια του έτους.

Οι 20 Ιερές Μονές του Αγίου Όρους εορτάζουν με βάση το ιουλιανό ημερολόγιο και ταυτόχρονα ανήκουν στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Στα διάφορα πατριαρχεία και αυτοκέφαλες εκκλησίες, που αποτελούν και συναπαρτίζουν την Ορθόδοξη Εκκλησία, οι εκκλησιαστικές ακολουθίες γίνονται είτε με το ιουλιανό είτε με το νέο ημερολόγιο. Δεν έχει σημασία ποιο ημερολόγιο χρησιμοποιούν, διότι η χρήση του ημερολογίου δεν είναι δογματικό θέμα, ούτε λόγος για διάσπαση.

Έτσι, αν και η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ελλάδος εορτάζει σύμφωνα με το νέο ημερολόγιο, υπάρχουν εντός αυτής και κάποιες ενορίες που εορτάζουν σύμφωνα με το ιουλιανό ημερολόγιο, υπό την ευλογία της τοπικής Μητροπόλεως, για να οικονομηθούν ποιμαντικώς οι παλιννοστούντες από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης και άλλοι.

Παρουσιάστηκαν, όμως, στην χώρα μας και οι επιτήδειοι, που χρησιμοποιούν το ημερολόγιο ως δικαιολογία για να αποσχιστούν από το Σώμα του Χριστού, την Εκκλησία, ανυψώνοντας το ημερολόγιο σε δόγμα. Έτσι δημιούργησαν τις δικές τους θρησκευτικές ομάδες-«εκκλησίες» και αυτοαποκαλούνται ως «παλαιοημερολογίτες» ή «Γνήσιοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί» (ΓΟΧ). Στον παλαιοημερολογιτικό χώρο υπάρχουν πάρα πολλές ιεραρχίες και ομάδες, που δεν αναγνωρίζει η μια την άλλη, και δεν αποτελούν ενιαία «εκκλησία»-οργανισμό. Βεβαίως, δεν είναι ορθόδοξες και δεν αναγνωρίζονται από την ορθόδοξη Εκκλησία. Άλλοτε έκπτωτοι και καθηρημένοι, λόγω παραπτωμάτων, πρώην κληρικοί ισχυρίζονται πως «επέστρεψαν στο παλαιό ημερολόγιο» και άλλοτε απλώς αχειροτόνητοι επιτελούν ανίερο έργο φορώντας ράσα χωρίς εκκλησιαστική ευλογία.

Καθώς οι συγκεκριμένοι παλαιοημερολογίτες ρασοφόροι έχασαν την αποστολική διαδοχή, αποκομμένοι από την Εκκλησία του Χριστού, ή καθώς δεν την είχαν ποτέ, οι ακολουθίες τους και τα «μυστήριά» τους στερούνται της χάριτος του Αγίου Πνεύματος και είναι πνευματικώς άκυρα.

Αποσχιζόμενος κάποιος από την Εκκλησία, απομακρύνεται από τον Θεό και στερείται οποιασδήποτε αγιαστικής χάριτος, με αποτέλεσμα σταδιακά να εισάγει και νέες, αιρετικές δοξασίες στην πίστη. Δυστυχώς, σημασία για τον σχισματικό δεν έχει η αλήθεια του Χριστού, στον οποίο άλλωστε δεν πιστεύει, αλλά στο πώς θα διαφοροποιείται από την Εκκλησία για να δικαιολογεί συνεχώς την ύπαρξή του και να εμφανίζεται ως δήθεν γνήσιος ορθόδοξος, χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους ψυχολογικής επιρροής στους οπαδούς του.

Από μια τέτοια «παλαιοημερολογιτική» και εκτός Εκκλησίας ομάδα από την Πάτρα προέρχονται και οι πρωτεργάτες της κατάληψης του κεντρικού κτηρίου της μονής Εσφιγμένου. Αυτοί διά της βίας έδιωξαν τους ορθόδοξους μοναχούς της μονής μας και κατέλαβαν το κεντρικό κτήριο της, ενώ έφεραν και άσχετα άτομα, εκτός Εκκλησίας παλαιοημερολογίτες, για να τους πλαισιώσουν. Εξαρχής  άσκησαν παράνομη διοίκηση, χωρίς να έχουν καμιά νομιμοποίηση, με όφελος καθαρά προσωπικό και όχι της μονής Εσφιγμένου, συντηρώντας την κατάληψη με βομβιστικές επιθέσεις, απειλές ξυλοδαρμών και φόνων και ανατίναξης κτηρίων.

Εκτός των ανωτέρω, σταθερά εξάγουν προς την Ελληνική κοινωνία τον φανατισμό, την μισαλλοδοξία, την βία και διάφορες αντιχριστιανικές απόψεις και στάσεις ζωής, εκμεταλλευόμενοι το όνομα μιας αγιορείτικης μονής, της μονής Εσφιγμένου. Έτσι, συνεχίζουν να διασύρουν το όνομά της ταυτίζοντάς το, ως μη ώφειλαν, με σκοταδισμό, φανατισμό και πράξεις βίας.

Συνεπώς, άλλο Αγιορείτης, άλλο ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτης. Ο πρώτος είναι ορθόδοξος μοναχός επί εδάφους του Οικουμενικού πατριαρχείου. Ο δεύτερος δεν έχει καμία σχέση με το Άγιο Όρος και το ζημιώνει, ενώ βρίσκεται σε σχίσμα προς την Εκκλησία, δηλαδή είναι έξω από την Εκκλησία, δεν είναι ορθόδοξος.

– «Για ποιο λόγο έγινε αλλαγή του ημερολογίου σε κάποιες τοπικές Εκκλησίες και πατριαρχεία;»

– Η επιλογή μη δογματικών στοιχείων, όπως το είδος του χρησιμοποιηθέντος ημερολογίου, είναι στην διακριτική ευχέρεια εκάστης τοπικής Εκκλησίας.

Σε κάθε τοπική Εκκλησία όπου έγινε αλλαγή ημερολογίου, αυτή έγινε κατόπιν απόφασης της αντίστοιχης ιεράς συνόδου και λαϊκής συναποδοχής. Στην Ελλάδα η αλλαγή έγινε πριν πολλές δεκαετίες για λόγους καθαρά ποιμαντικούς, δηλαδή για να υπάρχει συγχρονισμός των εκκλησιαστικών εορτών με τις κρατικές αργίες. Έτσι αποφεύχθηκαν προβλήματα που θα είχαν οι εργαζόμενοι κατά τις μεγάλες εορτές, όπως τα Χριστούγεννα ή ο Δεκαπενταύγουστος, ενώ η διπλή εθνικοθρησκευτική εορτή της 25ης Μαρτίου (επέτειος κήρυξης Επανάστασης 1821 και εορτή Ευαγγελισμού της Θεοτόκου), θα ήταν σε άλλη ημέρα για το ελληνικό κράτος και άλλη για την Εκκλησία της Ελλάδος.

– «Μήπως το Οικουμενικό Πατριαρχείο και η Εκκλησία της Ελλάδος δεν ακολουθούν το σωστό ημερολόγιο, καθώς το νέο ημερολόγιο είναι “παπικό”;»

– Με αυτή τη λογική θα μπορούσε κανείς να πει πως το παλαιό (ιουλιανό) ημερολόγιο είναι ειδωλολατρικό – παγανιστικό, αφού ο δημιουργός του ήταν ειδωλολάτρης!

Η αλήθεια, όμως, είναι πως τα ανθρώπινα εργαλεία, όπως το ημερολόγιο, δεν έχουν κάποιο «πνευματικό φορτίο» με βάση το σε ποια χώρα τα συνέλαβαν, τα δημιούργησαν ή ακολούθησαν πρώτοι. Είναι απλώς εργαλεία. Όπως και κάθε εργαλείο και συσκευή που χρησιμοποιούμε και δεν μας ενδιαφέρει σε τι πιστεύει αυτός που την κατασκεύασε.

– «Εφόσον αποδέχεστε και συμφωνείτε με τη χρήση του νέου ημερολογίου εκτός Αγίου Όρους, γιατί δεν το χρησιμοποιείτε και στο Άγιο Όρος;»

– Δεν υπάρχει σωστό ή λάθος ημερολόγιο από πνευματική σκοπιά. Το ημερολόγιο είναι απλώς ένα εργαλείο. Για αυτό, άλλωστε, και τόσα χρόνια κάθε πατριαρχείο ή αυτοκέφαλη Εκκλησία χρησιμοποιεί όποιο ημερολόγιο θέλει. Λάθος είναι η αποκοπή από το Σώμα του Χριστού, την Εκκλησία.

– «Για ποιο λόγο εύχεστε στους πιστούς καλά Χριστούγεννα με βάση το νέο ημερολόγιο;»

– Διότι απευθυνόμαστε και ευχόμαστε στους Έλληνες Ορθοδόξους Χριστιανούς με τους οποίους ανήκουμε στην Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία, σύμφωνα με το Σύμβολο της Πίστεως. Εμείς, ως Αγιορείτες, εντός Αγίου Όρους εορτάζουμε σύμφωνα με το ιουλιανό ημερολόγιο, το οποίο χρησιμοποιείται στο Άγιο Όρος, χωρίς βέβαια να διακόπτουμε την εκκλησιαστική κοινωνία με την υπόλοιπη Εκκλησία. Το αντίθετο ακριβώς κάνουν οι ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτες, δηλαδή και έχουν διακόψει την κοινωνία με την ορθόδοξη Εκκλησία και δεν ανήκουν σε αυτή.

– «Μας σκανδαλίζουν οι διαμάχες μεταξύ ορθοδόξων μοναχών. Γιατί δεν συζητάτε μεταξύ σας για να βρείτε λύση;»

– Το ζήτημα της Μονής Εσφιγμένου δεν έχει να κάνει με ενδοεκκλησιαστική ή ενδοαγιορείτικη διαμάχη. Οι καταληψίες του κεντρικού κτηρίου της Μονής Εσφιγμένου ΔΕΝ είναι ορθόδοξοι μοναχοί. Είναι απλώς κάποιοι άνθρωποι που φορούν ράσα και ανήκουν σε θρησκευτικές σέκτες-ομάδες άσχετες με την Ορθόδοξη Εκκλησία. Οι πρωτεργάτες ήρθαν από εξωεκκλησιαστική ομάδα ΓΟΧ της Πάτρας, διώχνοντας με την βία τους αυθεντικούς Αγιορείτες Εσφιγμενίτες και εκμεταλλευόμενοι την απουσία της Πολιτείας.

Συνεπώς, δεν έχουμε δικαίωμα να διαπραγματευτούμε και να παραδώσουμε ένα κομμάτι του Άγιου Όρους σε οποιονδήποτε άνθρωπο άλλης θρησκείας, σχισματικής ομάδας, παρασυναγωγής ή σέκτας, διότι αυτό θα ήταν το πραγματικό σκάνδαλο.

Συζητήσεις, συναντήσεις και προσπάθειες συνεννόησης μαζί τους έγιναν δεκάδες επί πολλά έτη, αλλά όλες απέβησαν άκαρπες, διότι συνάντησαν την πεισματική τους άρνηση και την απαίτηση το Άγιο Όρος να υποκύψει στον σχισματικό παλαιοημερολογιτισμό, πράγμα που, βεβαίως, δεν θα ήταν ορθό ή ορθόδοξο. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις οι καταληψίες προέβησαν σε χρήση θανάσιμης βίας και βομβιστικές ενέργειες στο έδαφος του Αγίου Όρους.

Επομένως, δεν υπάρχει λόγος σκανδαλισμού κανενός εις βάρος του Αγίου Όρους και της Εκκλησίας με αφορμή το ήθος και τις πράξεις των καταληψιών του κεντρικού κτηρίου της μονής Εσφιγμένου, διότι αυτοί δεν είναι ορθόδοξοι, ούτε Αγιορείτες μοναχοί. Το εξωτερικό σχήμα, που είναι το ράσο, δεν αποτελεί εγγύηση ότι αυτός που το φέρει είναι ορθόδοξος!

Το πραγματικό σκάνδαλο είναι η απραξία της Πολιτείας. Ενώ υπάρχουν ομόφωνες, οριστικές και αμετάκλητες αποφάσεις από την Ιερά Κοινότητα του Αγίου Όρους (την οποία απαρτίζουν οι αντιπρόσωποι των 20 Ιερών Μονών) για έξωση των σχισματικών παλαιοημερολογιτών ρασοφόρων από το Άγιο Όρος, η Ελληνική Πολιτεία αδιαφορεί και ανέχεται την κατάληψη κτηρίου αγιορείτικης Μονής, αν και έχει την αποκλειστική ευθύνη για την εκτέλεση των αγιορειτικών αποφάσεων, σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη του Αγίου Όρους.

– «Για ποιο λόγο οι εγκαταβιούντες στο κεντρικό κτήριο της Μονής Εσφιγμένου να πρέπει να απελαθούν από το Άγιο Όρος, απλώς διότι έχουν διαφωνίες σε πνευματικά θέματα με τον Οικουμενικό Πατριάρχη;»

– Οι ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτες, από τότε που αποσχίστηκαν από την Ορθόδοξη Εκκλησία, δεν αναγνωρίζουν τα μυστήριά της (π.χ. βαπτίσεις), δεν αναγνωρίζουν, αλλά υβρίζουν, τους αγίους της (π.χ. άγιο Παΐσιο, άγιο Πορφύριο Καυσοκαλυβίτη κλπ.), δεν αναγνωρίζουν ιεροσύνη στους ιερείς, τους επισκόπους και  τους πατριάρχες της.

Οι καταληψίες του κεντρικού κτηρίου κτηρίου της Μονής Εσφιγμένου ανήκουν στους ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτες, και όχι στην Ορθόδοξη Εκκλησία, στην οποία υπάγεται το Άγιο Όρος· δεν είναι Αγιορείτες μοναχοί. Υποστηρίζουν, μάλιστα, πως οι μοναχοί των 20 Ιερών Μονών του Αγίου Όρους είναι αιρετικοί (!) και πως δήθεν μόνο οι ίδιοι είναι «ορθόδοξοι».

Τα περί διαφωνιών με παλαιούς πατριάρχες ή με τον τωρινό είναι αβάσιμες δικαιολογίες και προφάσεις για να συνεχίζουν την κατάληψη του κτηρίου της μονής μας προς ίδιον υλικό όφελος, εκμεταλλευόμενοι την θέση και το κύρος που έχει το Άγιο Όρος στη ψυχή των πιστών.

Κατέλαβαν παρανόμως κτήριο αγιορείτικου μοναστηριού, ενώ έχουν την ελευθερία και την δυνατότητα να δημιουργήσουν κάποιο «μοναστήρι» τους οπουδήποτε εκτός Αγίου Όρους, όπως οι υπόλοιποι ΓΟΧ-παλαιοημερολογίτες.

Ο αρχηγός της κατάληψης είναι ηθικός αυτουργός και «πνευματικός πατέρας» πολλών περιστατικών βίας και μισαλλοδοξίας στην Ελλάδα, ενώ δεν είναι καν μοναχός ή ιερέας ή ορθόδοξος.

Όχι μόνο δεν «διώκονται», όπως υποστηρίζουν, αλλά ήρθαν στο Άγιο Όρος για να διώξουν ορθοδόξους μοναχούς και συνεχίζουν να πληγώνουν με κάθε είδος πανουργίας την Ορθόδοξη Εκκλησία.

Όχι μόνο δεν είναι υπερασπιστές της Ορθοδοξίας, αλλά και την πολεμούν καθημερινά.

+Αρχιμανδρίτης Βαρθολομαίος
Καθηγούμενος Ι.Μ. Εσφιγμένου Αγίου Όρους

Διαδώστε: