- Από τον Καθηγούμενο της Ι.Μ.Ξενοφώντος Αρχιμανδρίτη Γέροντα Αλέξιο
Αγαπητοί μου αδελφοί.
Ανοίγει ενώπιόν μας, για άλλη μια φορά, η ιερά περίοδος της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, και η Μητέρα μας Εκκλησία, φιλοστόργως μας προσκαλεί τα τέκνα της να γευθούμε τους γλυκείς καρπούς της εν Πνεύματι ζωής· να γίνει ο Χριστός και η Βασιλεία Του ο αιώνιος πάθος μας· να δεχθούμε με χαρά την πάλη εναντίον της αμαρτίας και των παθών μας· και να διέλθουμε την πύλη της μετανοίας, με την αγιαστική και Μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας.
Η διάβασι της Μεγάλης Τεσσαρακοστής δεν έχει ως σκοπό να «ταλαιπωρήσουμε» τους εαυτούς μας με τις ασκήσεις και της νηστείας τον κόπο, αλλά να κατανοήσουμε όλοι μας την αναγκαιότητα να «μαλακώσει» η καρδιά μας τόσο ώστε να μπορεί να ανοιχθεί στις παροχές του Θεού, να ανακαλύψει την κρυμμένη «πείνα και δίψα» για επικοινωνία με τον Θεό, να χαρεί την εμπειρία της επιστροφής στον Πατέρα με την χάρι της ταπεινώσεως και της μετανοίας.
Η ατμόσφαιρα των ημερών αυτών με την κατάνυξι και τις ποικίλες εναλλαγές στην λειτουργική ζωή μας φανερώνει και μεταδίδει το πνεύμα της «χαρμολύπης» που είναι αληθινό μυστήριο και σωτήρια εμπειρία. Προσεγγίζοντας τις ακολουθίες, τους ύμνους, τα αναγνώσματα, τις λειτουργικές Συνάξεις και όλα τα τελούμενα της περιόδου αυτής, ασφαλώς οδηγούμεθα στην απολύτρωσί μας, διότι μέσα σ’ όλο αυτό το κατανυκτικό πλαίσιο ανακαλύπτουμε «το άνθος της μετανοίας» που μας εξαγνίζει από κάθε μολυσμό και μας οδηγεί στον Φωτοδότη Φιλάνθρωπο Κύριο, ο Οποίος μας γεμίζει με ειρήνη και δοξολογία.
Έτσι, δεν μας τρομάζει η έννοια της χαρμολύπης, γιατί βιώνουμε την αληθινή ελευθερία που μας χαρίζει ο Χριστός μέσα από την αγάπη Του και την συγγνώμη που μας παρέχει.
Η λύπη μας επικεντρώνεται στα πνευματικά κενά που συσσωρεύουν τα πάθη μας και στα λάθη που κάνουμε στη ζωή μας. Όμως, όλα αυτά καταργούνται με την χαρά της παρουσίας του Θεού· «Ιδού, εγώ μεθ’ υμών ειμι πάσας τας ημέρας», με την συγγνώμη που παρέχει σε όσους μετανοούν· με την ειρήνη γιατί επιστρέφουν στο πατρικό σπίτι·«Δεῦτε πρός με πάντες… κἀγὼ ἀναπαύσω ὑμᾶς».
Αυτόν τον ιερό σκοπό έχει η Μεγάλη Τεσσαρακοστή και μας τον υπενθυμιζει καθημερινά με τους ιερούς ύμνους του Τριωδίου: «Αρχή κατανύξεως και μετανοίας, κακών αλλοτρίωσις και παθών εγκράτεια· διό σπουδάσωμεν, αποκοπην των πονηρων έργων ποιήσασθαι». Η πάλη κατά του κακού και της αμαρτίας απαιτεί μετανοια, απόρριψι των κακών, έλεγχο των παθών και αποκοπή από τα πονηρά έργα. Και σ’ αυτήν την πάλη επιδίδονται όσοι ποθούν τον Θεό και επιζητούν τη σωτηρία τους, και τοιουτοτρόπως γίνονται μέτοχοι και της τελικής νίκης.
Πράγματι, η Μεγάλη Τεσσαρακοστή είναι ένα πνευματικό ταξίδι που σκοπεύει να μεταλλάξει την πνευματική μας κατάστασι, να αλλοιώσει το φρόνημά μας από τα «πρέπει» κάποιων θρησκευτικών υποχρεώσεων, στο να στοχεύσουμε στην κατανόησι των θείων προσφορών που μας δωρίζουν οι σωτηριώδεις ύμνοι και όλη η λειτουργική ζωή της αγίας αυτής περιόδου. Αναδεικνυεται η ανάγκη της εσωτερικης καθαρότητος, της προσευχής, της κατανύξεως, της αμεριμνησίας, της μακροθυμίας, της μετανοίας, της ομολογίας πίστεως και αφοσιώσεως στον Κύριο των Δυνάμεων, που είναι «βοηθός και σκεπαστής εις σωτηρίαν», εκτός του Οποίου, της Κυρίας Θεοτόκου και των δεδοξασμενων Αγίων Του, δεν έχουμε άλλον βοηθό στις δοκιμασίες, στις θλίψεις και στις ποικίλες της ζωής μας περιστάσεις.
Στις ευαγγελικές περικοπές του Τριωδίου, γίνεται φανερή η επιδίωξι της ‘Ορθοδόξου διδασκαλίας να γνωρίσουμε την δύναμι της πίστεώς μας, και εν εκτάσει το μυστήριο της μετανοίας, ως και την αναγκαιότητα αυτού, εφ’ όσον «πολλάκις πταίομεν άπαντες καθ’ ημέραν».
Ο τελικός σκοπός της Μεγάλης Τεσσαρακοστής είναι η ετοιμασία μας για το Άγιον Πάσχα, που είναι η γη της Επαγγελίας της Βασιλείας του Θεού, η μετοχή μας στην χαρά της Αναστάσεως και στο Φως του Χριστού, η εισαγωγή μας στην «καινή ζωή» την εν Χριστώ, που αποβλέπει στην κάθαρσι, τον αγιασμό, την τελείωσι, την κατά χάρι θέωσι που αποτελεί και τον τελικό προορισμό του ανθρώπου.
Είναι γεγονός, αδελφοί μου, ότι η Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή αποτελεί δώρο της θείας Χάριτος, ευκαιρία που μας την δίδει η Εκκλησία μας για αλλαγή, για ανανέωσι, για εμβάθυνσι και αυτοκριτική, για λύτρωσι από τα δεσμά των παθών μας, που μας ακινητοποιούν στην πορεία μας προς τον Θεό, για μετάνοια που μας ανάγει και μας ενώνει με τον Ουράνιο Πατέρα μας. Μας μυσταγωγεί σ’ όλα αυτά τα μυστηρια με την νηστεία, την προσευχή, τις κατανυκτικές και λατρευτικές εκδηλώσεις και προ πάντων με την μετάνοια που κάθε στιγμή μας την υπενθυμίζει με τους θεοπνευστους ύμνους Της, αλλά και με την μετοχή στο Μυστικό Δείπνο που αποτελεί την πηγή της ζωής και της αθανασίας, και μεταμορφώνει τις ψυχές μας χάριτι Χριστού.
Ας εισέλθουμε στην Αγία Τεσσαρακοστή, με φρόνημα ταπεινό, με ελπίδα στην θεϊκή αρωγή, με θερμή εκζήτησι του ελέους του Φιλανθρώπου μας Θεού και Πατρός, του παρέχοντος «πάσαν δόσιν αγαθήν και παν δώρημα τέλειον» εις τους πιστούς ικέτας Του.