Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου το Ιερό Ευαγγέλιο του Ιωάννη ΣΤ’ Καντακουζηνού.
Ακολουθεί σύντομη περιγραφή της έκδοσης:
Μια μοναδική συλλεκτική έκδοση του Κωνσταντινουπολίτικου Ιερού Ευαγγελίου του Ιωάννη Καντακουζηνού. Το Ευαγγέλιο χρονολογείται στον 14ο αιώνα και αποτελεί σπάνιο δείγμα της βυζαντινής καλλιγραφίας και τέχνης. Διατίθεται σε χειροποίητη βυζαντινή θήκη με Καινή Διαθήκη, σε έγχρωμη έκδοση, και μεγεθυντικό φακό υψηλής ευκρίνειας.
Πρόκειται για πολύτιμο βυζαντινό χειρόγραφο, γραμμένο σε περγαμηνή καλής ποιότητας και άριστης επεξεργασίας, που φυλάσσεται για χρόνια στους κόλπους της αγιορείτικης μοναστικής κοινότητα.
Στα 395 φύλλα του περιέχει τις ευαγγελικές περικοπές των κινητών εορτών του έτους, τα έντεκα εωθινά Ευαγγέλια, τα ευαγγέλια του μηνολογίου και όσα αναγιγνώσκονται σε διάφορες περιστάσεις. Το κείμενο αποδίδεται με επιμελημένη μικρογράμματη γραφή και ανοιχτόχρωμη καστανή μελάνη, εκτός από τις επικεφαλίδες που είναι μεγαλογράμματες και ερυθρόγραφες.
Κοσμείται από τις προσωπογραφίες των τεσσάρων ευαγγελιστών με επίτιτλα και αρχικά γράμματα. Οι ευαγγελιστές είναι ολοσέλιδοι, καθισμένοι σε χαμηλά έδρανα με στροφή προς τα δεξιά και με τα ιδιαίτερα φυσιογνωμικά τους χαρακτηριστικά, αλλά σε διάφορες κινήσεις ο καθένας.
Οι μικρογραφίες αποτελούν θαυμάσια δείγματα της παλαιολόγειας τέχνης των μέσων, περίπου, του 14ου αιώνα. Με την ίδια υψηλή ποιότητα αποδίδεται και η διακόσμηση του χειρογράφου. Δωρητής του χειρογράφου, σύμφωνα με ένα ολοσέλιδο κτητορικό σημείωμα, είναι ο Ιωάννης ΣΤ’ Καντακουζηνός. Με τον ίδιο αυτοκράτορα, άλλωστε, σχετίζεται και ο δράκοντας στο επίτιτλο του Ματθαίου, που θεωρείται πιθανότατα το χαρακτηριστικό έμβλημα των Καντακουζηνών.
Ο αυτοκράτορας Ιωάννης ΣΤ’ Καντακουζηνός (1292 – 15 Ιουνίου 1383) ήταν Βυζαντινός αυτοκράτορας και ιστορικός. Βασίλευσε από το 1341 μέχρι την εκούσια παραίτησή του το 1354. Τις ημέρες βασιλείας του Καντακουζηνού, ξέσπασε η ησυχαστική διαμάχη που δίχασε τον ορθόδοξο λαό και κλήρο. Αντίπαλοι στην έριδα αυτή, ο Γρηγόριος Παλαμάς από την πλευρά των ησυχαστών και ο Νικηφόρος Γρηγοράς από τους ενάντιους. Η έριδα αυτή, αν και βαθιά θεωρητική, αποτέλεσε σημαντικό πρόβλημα που προσετέθη στα λοιπά δεινά του κράτους, αφού δηλητηρίασε την κοινωνική ειρήνη για πολλά χρόνια. Κατά την υπερχιλιόχρονη βυζαντινή παράδοση, ο ίδιος ο Αυτοκράτορας κλήθηκε να αντιμετωπίσει το θέμα, με τη σύγκλιση 4 διαδοχικών συμβουλίων και τελική έκβαση τη δικαίωση του ησυχαστικού κινήματος το 1349.
Το ευαγγέλιο, σε μεγάλο σχήμα και όγκο, παρουσιάζει εξαιρετικό καλλιτεχνικό και ιστορικό ενδιαφέρον. Σήμερα διατηρείται σε πολύ καλή κατάσταση, ιδιαίτερα όσον αφορά στην εικονογράφηση και τη διακόσμησή του.
Το Ευαγγέλιο έχει τυπωθεί σε περιορισμένα αντίτυπα, οπότε κάθε αντίτυπο θεωρείται πολύτιμο και συλλεκτικό. Ένα κόσμημα στη βιβλιοθήκη των βιβλιολατρών και συλλεκτών χειρογράφων και βιβλίων αξίας.