Εκκλησία της Ελλάδος
25 Φεβρουαρίου, 2019

Αντιπρόεδρος ΙΣΚΕ: Κεραυνός εν αιθρία το προσύμφωνο

Διαδώστε:

Την έντονη αντίθεσή του για τις προωθούμενες αλλαγές σχετικά με τη μισθοδοσία των Κληρικών, αλλά και τους χειρισμούς του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, κ. Ιερώνυμου εκφράζει με συνέντευξή του στον Εθνικό Κήρυκα ο αντιπρόεδρος του Ιερού Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδος π. Γεώργιος Βαμβακίδης, ιερέας της Ιεράς Μητροπόλεως Ζιχνών και Νευροκοπίου.

Όπως γράφει το ekirikas.gr, ο π. Γεώργιος, ο οποίος είναι έγγαμος ιερέας με τρία ενήλικα παιδιά, απαντώντας στην ερώτηση πού βρίσκεται αυτή τη στιγμή το θέμα της μισθοδοσίας του ιερού κλήρου, απάντησε πως «οι συνομιλίες μεταξύ του υπουργείου Παιδείας και της Επιτροπής της Εκκλησίας η οποία έχει συσταθεί από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος έχουν ολοκληρωθεί. Η μεν κυβέρνηση ήθελε στο διάλογο να συμπεριληφθεί και το θέμα της μισθοδοσίας γι’ αυτό και πρότεινε εγγράφως και κάποιες αλλαγές σ’ ένα κείμενο, η δε Επιτροπή της Εκκλησίας είχε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Δηλαδή, είχε εξουσιοδοτηθεί από την Ιεραρχία να συζητήσει μόνο το θέμα της αναθεώρησης του Συντάγματος και της εκκλησιαστικής περιουσίας. Το μισθολογικό ήταν κόκκινη γραμμή και δεν συζητούνταν αλλαγή. Είμαστε σ’ αυτό το στάδιο, ο υπουργός θέλησε να συμπεριληφθεί κι αυτό το σημείο, η Επιτροπή διά του προέδρου, του Μητροπολίτου Ναυπάκτου, του είπε πως αυτό δεν μπορεί να γίνει από την Επιτροπή. Αναμένουμε τώρα τις αποφάσεις της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου που θα συγκληθεί στις 5 Μαρτίου, η οποία ή θα δώσει κατευθύνσεις προς την Επιτροπή για να κάνει κάτι άλλο ή θα συγκληθεί η Ιεραρχία για να αποφανθεί».

Σύμφωνα με τον π. Γεώργιο, «οι μισθοδοτούμενοι ιερείς από το ελληνικό κράτος αυτή τη στιγμή είναι γύρω στις εννιάμισι χιλιάδες, αλλά σ’ αυτούς συμπεριλαμβάνονται και οι κληρικοί της Διασποράς, όσοι υπηρετούν σε άλλες εκκλησιαστικές δικαιοδοσίες και είναι αποσπασμένοι για να διακονήσουν, είτε σε εκκλησίες της Ευρώπης, είτε της Αφρικής, είτε κάπου αλλού, αλλά οι οργανικές τους θέσεις είναι στην Εκκλησία της Ελλάδος».

Στην ερώτηση πώς και γιατί το ελληνικό κράτος πληρώνει τους ιερείς, ανέφερε πως «όπως γνωρίζετε, επί Οθωνος έγινε η πρώτη απαλλοτρίωση ή δήμευση της εκκλησιαστικής περιουσίας από το κράτος προς το Δημόσιο. Δημεύθηκε, καταπατήθηκε και πάρθηκε θα λέγαμε η εκκλησιαστική περιουσία. Αργότερα βέβαια έγιναν και κάποιες διμερείς συμφωνίες όπως το έτος 1952 για τον ίδιο σκοπό. Μη ξεχνούμε όμως ότι η Εκκλησία της Ελλάδος στάθηκε αρωγός στο να συσταθεί αυτό το Ελληνικό Κράτος να σταθεί στα πόδια του και να δημιουργηθούν αυτές οι συγκεκριμένες δομές που θα επέτρεπαν να σταθεί ως Κράτος.

Μη ξεχνούμε επίσης πως σε δύσκολες για την Ελλάδα χρονικές στιγμές όπως ο πόλεμος του 1940, τότε ο αντιβασιλεύς και Αρχιεπίσκοπος Αθηνών μακαριστός Δαμασκηνός έδωσε ακόμα και τα καντήλια και τα ασημικά της Εκκλησίας για να συσταθεί εκ νέου το ελληνικό κράτος και να μην πεθάνει ο ελληνικός λαός από την πείνα. Ολα αυτά δυστυχώς έχουν λησμονηθεί σήμερα κι έχουν απαξιωθεί και περιφρονηθεί με τέτοιο τρόπο που χλευάζεται ο εφετειακός κλήρος και απαξιώνεται από αυτούς οι οποίοι προσπαθούν να βγάλουν τους κληρικούς από το Δημόσιο και να χάσουν την αξιοπρεπή διαβίωσή τους».

«Αυτό ήταν που μας ενόχλησε όλους όχι μόνο τους απλούς κληρικούς αλλά και την Ιεραρχία διότι αυτό το οποίο ανακοινώθηκε από την τηλεόραση ήταν παντελώς άγνωστο μέχρι εκείνη τη στιγμή ακόμα και από τα Συνοδικά μέλη της Ιεράς Συνόδου. Ούτε ιεράρχες οι οποίοι ήταν μέλη της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου γνώριζαν μέχρι εκείνη τη στιγμή τι ακριβώς έχει συμφωνηθεί. Ολοι πίστευαν ότι ο Αρχιεπίσκοπος πηγαίνει εκεί για να συζητήσει το θέμα της αλλαγής του Συντάγματος και ιδιαίτερα του Αρθρου 3 περί ουδετεροθρησκείας και για την εκκλησιαστική περιουσία. Το θέμα της μισθοδοσίας των εφημερίων ήταν κεραυνός εν αιθρία γι’ αυτό και υπήρξε καθολική αντίδραση σε όλον τον χώρο της Εκκλησίας, από τους εφημερίους, την Εκκλησία της Κρήτης και το σεπτό Οικουμενικό Πατριαρχείο μας, το οποίο δυστυχώς αγνόησαν και ουδέποτε συμπεριέλαβαν στη συμφωνία τη στιγμή που μέσα στην Ελλάδα υπάρχει εκκλησιαστική περιουσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου».

«Το Διοικητικό Συμβούλιο αφού έκανε μία σειρά επαφών με όλα τα πολιτικά κόμματα συναντήθηκε τελευταία με τον Αρχιεπίσκοπο και του εκφράσαμε τις αντιρρήσεις μας και τις διαφωνίες μας για όλα αυτά που συνέβησαν. Μάλιστα, ένας κληρικός του είπε ‘μα είναι δυνατόν να συμφωνείτε και να συμπεριλαμβάνετε στη συμφωνία και κάποιες δικαιοδοσίες οι οποίες δεν ανήκουν στην Εκκλησία της Ελλάδος, αλλά στο Οικουμενικό Πατριαρχείο;’. Μας είπε ότι ήταν αδιανόητο να μην κατοχυρωθεί η μισθοδοσία συνταγματικά. Είπε ότι δεν θα μας άφηνε στον αέρα. Αλλά μόλις έγινε αυτή η δήλωση μετά από δύο ώρες ο Υπουργός Παιδείας είπε ότι δεν υπάρχει συνταγματική κατοχύρωση για καμία μισθοδοσία, για κανέναν φορέα του Δημοσίου».
«Τίθεται ένα σοβαρό εκκλησιολογικό και κανονικό θέμα για τον Αρχιεπίσκοπο για όσα εξυφάνθηκαν εν κρυπτώ με τον κ. Τσίπρα; Τι θα πει ότι έκανε συμφωνίες με τον Πρωθυπουργό, δεν υπάρχει Σύνοδος; Δεν υπάρχει κλήρος;», τον ρωτήσαμε. Ο π. Γεώργιος εξήγησε πως «αυτό του είπαμε όλοι, ότι δεν είχε καμία εξουσιοδότηση ούτε από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο».

Σύμφωνα με τον π. Γεώργιο, ένας νεοχειροτονημένος έγγαμος ιερεύς πτυχιούχος Θεολογίας «λαμβάνει αρχικό μηνιαίο μισθό 780 ευρώ κι αν έχει παιδιά τότε το κάθε παιδί παίρνει 50 ευρώ». Στην ερώτηση πώς μπορεί να ζήσει κάποιος με 780 ευρώ, είπε πως «εδώ στην Ελλάδα τα θεωρούν και αυτά πάρα πολλά χρήματα με δεδομένη τη φτώχεια και την ανέχεια που υπάρχει, αλλά όχι συνεπεία του εφημεριακού κλήρου και της Εκκλησίας, αλλά των πολιτικών και των εκάστοτε κυβερνήσεων. Η Εκκλησία και ο κλήρος μας στέκεται αρωγός στα προβλήματα του λαού. Προσφέρουμε έργο, δεν μας χαρίζουν κάτι από Δημόσιο».

Στην ερώτηση αν συμμερίζεται την άποψη πολλών με γνώση και γνώμη ότι εδώ που έφτασαν τα πράγματα ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος με τις μυστικές συναντήσεις του με τον κ. Τσίπρα, με την άρνησή του να δεχθεί την επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, ότι ο ίδιος πρέπει να το καταλάβει και να παραιτηθεί, ο π. Γεώργιος απάντησε: «Εσείς το γνωρίζετε καλύτερα πως σ’ αυτό το θέμα ο εφημεριακός κλήρος δεν έχει λόγο, είναι θέμα της Ιεραρχίας. Ο ίδιος θα πρέπει να αναλογιστεί τις ευθύνες του, τις συνέπειες των πράξεών του και να πράξει αναλόγως. Εμάς δεν μας ενδιαφέρουν τα πρόσωπα, μας ενδιαφέρει ο θεσμός και η συνοδικότητα της Εκκλησίας».

Στην ερώτηση τι πιστεύει για την Ομογένεια της Αμερικής, τι είμαστε εμείς για σας, ο π. Βαμβακίδης τόνισε πως «είσθε ένα κομμάτι της ζωής μας, είμαστε το ίδιο και το αυτό».

Πηγή: Εθνικός Κήρυξ

Διαδώστε: