Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Με ηθική λαμπρότητα, μεγαλοπρέπεια και χάρη εορτάστηκε σήμερα Παρασκευή 8-11-16, η μνήμη των παμμεγίστων ταξιαρχών Μιχαήλ και Γαβριήλ, στον ιστορικό βυζαντινό ναό των Αγίων Ασωμάτων Θησείου.
Πλήθος κόσμου συνέρρευσε από νωρίς στην δοξολογία να προσκυνήσει τους θαυματουργούς Ταξιάρχες, που καταυγάζουν με την θεοσκεπή παρουσία τους το ήθος της Ορθοδοξίας μας στην αχανή λεωφόρο του χρόνου και έχουν πραγματοποιήσει πληθώρα θαυμάτων, θεραπεύοντας πάσχοντες, αδυνάτους, κατατρεγμένους και κάθε πιστό που με ευλάβεια και βαθιά πίστη, επικαλείται την χάρη τους. Ενώ προστατεύουν ακόμα με την θεία σκέπη τους τα ελληνικά πτερά, την Πολεμική Αεροπορία μας.
Έτσι με το πέσιμο του ηλίου και τον καλό φθινοπωρινό καιρό, η σύναξη του χριστεπώνυμου πλήθους, μέσα στην εωθινή ατμόσφαιρα της ιερής μνήμης των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, έμοιαζε με θεία μυσταγωγία. Διακρίνοντας μέσα στο πλήθος και πολλούς ανθρώπους από το φάσμα της τέχνης των γραμμάτων και του πολιτισμού, που με σεμνότητα και ευλάβεια, είχαν έλθει για να αρδεύσουν από την θεία χάρη των Αγίων Ταξιαρχών μας και να αναβαπτισθούν ηθικά, από τα ιερά πνευματικά τους νάματα. Στον καλαίσθητο και διάστικτο από σπουδαίες ιστορικές μνήμες των Αγίων Ασωμάτων, που στα χρόνια της μεταπελευθερωτικής Ελλάδας από το έρεβος της οθωμανικής δουλείας, χρησιμοποιήθηκε σαν Φαρμακείο για τις ανάγκες της τότε αθηναϊκής κοινωνίας.
Κατά την χριστιανική παράδοση οι άγγελοι είναι δημιουργίες του Θεού, που μέλημά τους έχουν, να δοξάζουν τον ύψιστο, να μεταφέρουν τις θείες βουλές του και να εκτελούν τις εντολές του. Την παρουσία των αγγέλων μαρτυρά τόσο η Αγία Γραφή (Παλαιά και Καινή Διαθήκη), όσο και η χριστιανική παράδοση. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι άγγελοι ήσαν και δαίμονες, που απώλεσαν την θέση τους δίπλα στο Θεό, επειδή καταπάτησαν τις εντολές του.
Σε ότι αφορά τον χρόνο παρουσίας των αγγέλων, δεν υπάρχουν ακριβείς πληροφορίες στην Αγία Γραφή. Ωστόσο οι μεγάλοι πατέρες της εκκλησίας μας, Γρηγόριος Νανζιανζηνός, Ιωάννης Δαμασκηνός κ.α. υιοθετούν την άποψη, ότι οι άγγελοι, υπήρχαν προτού πλαστεί ο κόσμος. Σχετικά με την φύση των αγγέλων, οι πατέρες της εκκλησίας μας δέχονται, ότι έχουν σώματα λεπτά, αιθέρια και άφθαρτα (Μέγας Αυγουστίνος, Γρηγόριος ο Θεολόγος, Ωριγέ-νης, Τερτυλιανός), με την παράλληλη όμως ασώματη φύση τους, η οποία είναι αλώβητη και απρόσβλητη, από την φθορά και τον θάνατο, την οποία υφίσταται το ανθρώπινο σώμα. Το πλήθος των αγγέλων είναι άπειρο. Στην Αγία Γραφή, αναφέρεται «μυριάδα αγγέλων» και «χιλιάδες χιλιάδων». Πάραυτα μόνον τέσσερις αναφέρονται ρητά με το όνομά τους, οι : Μιχαήλ, Γαβριήλ, Ραφαήλ και Ουριήλ. Κατά τον Άγιο Διονύσιο τον Αρεοαπαγίτη, οι άγγελοι διίσταται σε τρείς τάξεις και εννέα τάγματα, κατεταγμένα ιεραρχικά.
Σεραφείμ, Χερουβείμ, Θρόνοι /Κυριότητες, Εξουσίες, Δυνάμεις/Αρχές, Αρχάγγελοι, Άγγελοι.
Από τους πιο γνωστούς μας αρχαγγέλους και Ταξιάρχες, είναι οι Μιχαήλ και Γαβριήλ, Ο Μιχαήλ είναι ο φύλακας – άγγελος του ιουδαϊκού λαού, δηλαδή του χριστιανισμού. Όταν έλαβε χώρα η αποστασία του σατανά, ο Μιχαήλ αντιλήφθηκε την πτώση του και κάλεσε τις ουράνιες δυνάμεις, αφού αναφώνησε το «πρόσχωμεν», για να εξυμνήσουν με τους άλλους αγγέλους τον Θεό. Η λαϊκή μούσα θέλει τον αρχάγγελο Μιχαήλ, να είναι ψυχοπομπός, δηλαδή να είναι αυτός που παίρνει τις ψυχές, με τον θάνατο των ανθρώπων. Ο δε αρχάγγελος Γαβριήλ, παρουσιάζεται στην Παλαιά Διαθήκη, να κοινοποιεί τον χρόνο έλευσης του Μεσία. Στην Καινή Διαθήκη τώρα, γίνεται αναφορά σε αυτό, μόνο στο Ευαγγέ-λιο του Λουκά, όπου προαναγγέλει στον Ζαχαρία την γέννηση του Ιωάννου του Ποροδρό-μου, αναγγέλλει στην Παναγία την γέννηση του Χριστού από την ίδια, ενώ δίνει εντολή στους ποιημένες τα βράδυ της γέννησης του Χριστού στην Βηθλεέμ, να επισκεφθούν και να προσκυνήσουν τον θεάνθρωπο, σωτήρα του κόσμου.
Στους πανέμορφους Άγιους Ασώματους του Θησείου, λοιπόν, της δοξολογία χοροστάτησε ο σεπτός πατέρας Αρχιμανδρίτης κ.κ. Ιγνάτιος Μόσχος, μαζί με άλλους ιερείς που συλλειτού-ργησαν για την ιερή μνήμη των Αγίων Ταξιαρχών. Μετά την δοξολογία επακολούθησε λιτανεία της εικόνας των Αγίων, στους δρόμους της ευρύτερης περιοχής των Θησείου και οι κάτοικοι κατασυγκινημένοι από το θείο θάμπος των πυλώνων της Ορθοδοξίας μας Μιχαήλ και Γαβριήλ, έραιναν με ροδοπέταλα την εικόνα τους. Η πομπή επιστρέφοντας στον ναό των Αγίων Ασωμάτων, έκλεισε με έναν εμπνευσμένο χαιρετισμό του σεπτού πατρός Ιγνατί-ου, που διαβίβασε τις ολόθερμες ευχές και ευλογίες για την ιερή ημέρα, του σεπτού Αρχιεπισκόπου μας κ-ου Ιερωνύμου, αλλά και το παιάνισμα του Εθνικού μας Ύμνου από την Φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων, που επικουρούσε με τα χαρμόσυνα μουσικά κομμάτια-λιτανείες της την εορτή.