Η Ίνδικτος σηματοδοτεί την Εκκλησιαστική Πρωτοχρονιά. Είναι η πρώτη ημέρα της εκάστοτε Συνοδικής περιόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, γεγονός που σημαίνει πρακτικά ότι αλλάζει και η Σύνθεση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου. Από σήμερα η 167η Συνοδική Περίοδος έχει νέα σύνθεση.
Η Σύνθεσης της 167ης Συνοδικής Περιόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος
Πρόεδρος: Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμος
Μέλη:
- Ο Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ.
- Ο Μονεμβασίας και Σπάρτης Ευστάθιος.
- Ο Μαντινείας και Κυνουρίας Αλέξανδρος.
- Ο Νικοπόλεως και Πρεβέζης Χρυσόστομος.
- Ο Ιερισσού Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεόκλητος.
- Ο Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμων.
- Ο Κίτρους και Κατερίνης κ. Γεώργιος.
- Ο Ιωαννίνων κ. Μάξιμος.
- Ο Ελασσώνος κ. Χαρίτων.
- Ο Θήρας Αμοργού και Νήσων κ. Αμφιλόχιος.
- Ο Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Νικηφόρος.
- Ο Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός.
- Αρχιγραμματέας: Επίσκοπος Ωρεών κ. Φιλόθεος
Στην νέα Συνοδική περίοδο θα συμμετέχουν για πρώτη φορά τρεις νέοι Μητροπολίτες. Συγκεκριμένα πρόκειται για τους Μητροπολίτες Θήρας, Αμοργού και Νήσων κ. Αμφιλόχιο, ο οποίος εξελέγη τον Οκτώβριο του 2021, καθώς και τους Μητροπολίτες Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Νικηφόρο και Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνό οι οποίοι εξελέγησαν τον Οκτώβριο του 2022.
Επιπλέον, στη νέα σύνθεση της ΔΙΣ θα συμμετέχει ο Αντιπρόεδρος της Ιεραρχίας, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου κ. Σεραφείμ, καθώς και οι Μητροπολίτες Μονεμβασίας και Σπάρτης κ. Ευστάθιος και Μαντινείας και Κυνουρίας κ. Αλέξανδρος.
Φλέγοντα θέματα στην πρώτη συνεδρίαση της ΔΙΣ
Η πρώτη συνεδρίαση της νέας ΔΙΣ αναμένεται να πραγματοποιηθεί από 4 έως και 6 Σεπτεμβρίου. Το θέμα των ταυτοτήτων (και το ενδεχόμενο να παραπεμφθεί στην Ιεραρχία) αλλά και των πυρκαγιών.
Αλλάζει σύνθεση και η Αγία και Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου
Ανάλογες αλλαγές θα γίνουν και στη Σύνθεση της Αγίας και Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Λίγα λόγια για την Ίνδικτο
Η Εκκλησία του Χριστού εορτάζει την 1η Σεπτεμβρίου την αρχή της Ινδικτιώνος – από την λατινική λέξη «indictio», η οποία σημαίνει ορισμός – δηλαδή την έναρξη του εκκλησιαστικού έτους.
Ο όρος προήλθε από την συνήθεια των Ρωμαίων αυτοκρατόρων να ορίζουν δια θεσπίσματος για διάστημα δεκαπέντε ετών το ποσόν του ετησίου φόρου, που εισέπρατταν αυτήν την εποχή για την συντήρησι του στρατού. Κατ’ επέκτασιν καθιερώθηκε να ονομάζωνται ινδικτιώνες και οι δεκαπενταετείς αυτοί κύκλοι που άρχισαν επί Καίσαρος Αυγούστου, τρία χρόνια πριν από την γέννησι του Χριστού.
Επειδή ο Σεπτέμβριος είναι εποχή συγκομιδής καρπών και προετοιμασίας για τον νέο κύκλο βλαστήσεως, ταίριαζε να εορτάζουν οι χριστιανοί την αρχή της γεωργικής περιόδου αποδίδοντας ευχαριστίες στον Θεό για την εύνοιά του προς την κτίσι. Είναι αυτό που ήδη έκαναν οι Ιουδαίοι σύμφωνα με τις εντολές του Μωσαϊκού Νόμου• την πρώτη δηλαδή ημέρα του εβδόμου ιουδαϊκού μηνός, αρχές Σεπτεμβρίου, τελούσαν την εορτή της Νεομηνίας ή των Σαλπίγγων, κατά την οποίαν εσχόλαζαν από κάθε εργασία, για να προσφέρουν θυσίες ολοκαυτωμάτων «εις οσμήν ευωδίας Κυρίω» (Λευϊτ. 23,18).
Ο Χριστός, ο Υιός και Λόγος του Θεού, ο δημιουργός του χρόνου και του σύμπαντος, ο προάναρχος Βασιλεύς των αιώνων, ο οποίος εσαρκώθη, για να αποκαταλλάξη τα πάντα εις Εαυτόν και να συναγάγη Ιουδαίους και εθνικούς εις μίαν Εκκλησίαν, ήθελε να ανακεφαλαιώση εν Εαυτώ τον αισθητό κόσμο και τον γραπτό Νόμο. Έτσι, αυτήν την ημέρα που η φύσις ετοιμάζεται να διατρέξη ένα νέο κύκλο εποχών, εορτάζουμε το γεγονός, κατά το οποίο ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός εισήλθε στην Συναγωγή και ανοίγοντας το βιβλίο του Ησαϊου ανέγνωσε το χωρίο, όπου ο Προφήτης ομιλεί επ’ ονόματι του Σωτήρος «Πνεύμα Κυρίου επ’ εμέ, ού είνεκεν έχρισέ με, ευαγγελίσασθαι πτωχοίς απέσταλκέ με, κηρύξαι ενιαυτόν (= έτος) Κυρίου δεκτόν» (Λουκ. 4,18).
Όλες οι Εκκλησίες, συναθροισμένες «επί το αυτό», αναπέμπουν σήμερα δοξολογία προς τον ένα τρισυπόστατο Θεό, ο οποίος διαμένει στην αιώνια μακαριότητα, διακρατεί τα πάντα εν τη ζωή και στέλνει άφθονες τις ευλογίες του κάθε εποχή στα κτίσματά του. Ο ίδιος ο Χριστός ανοίγει τις θύρες του νέου έτους και μας προσκαλεί να τον ακολουθήσωμε, για να γίνωμε μέτοχοι της αιωνιότητός του.
Κεντρική φωτό: unsplash