Παρά τις έντονες αντιδράσεις που έχουν προκληθεί η κυβέρνηση φέρεται αποφασισμένη να προχωρήσει με την μεταρρύθμιση των Ποινικών Κωδίκων ( Ποινικού και Ποινικής Δικονομίας). Η δημόσια διαβούλευση στην οποία έχουν τεθεί και τα δύο νομοθετήματα βρίσκεται σε εξέλιξη και λήγει στις 14 Απριλίου. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργού Δικαιοσύνης κ. Μιχάλη Καλογήρου , οι νέοι Κώδικες αναμένεται να ψηφιστούν αμέσως μετά το Πάσχα, ενώ η κατάθεση τους στη Βουλή αναμένεται πριν από την Μεγάλη Εβδομάδα.
Οι αλλαγές στον κώδικα ποινικής δικονομίας έχουν προκαλέσει την έντονη ανησυχία φορέων, πιστών και Εκκλησίας κυρίως σε ό,τι αφορά τα άρθρα εκείνα, τα οποία συνδέονται άμεσα με την θρησκεία, την πίστη, την οικογένεια, τους νεκρούς, κ.α.
Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας κατά την συνεδρίασή της στις αρχές της εβδομάδας, αποφάσισε να παρέμβει στο ζήτημα της αναθεώρησης του ποινικού κώδικα, διαφωνώντας με την κατάργηση των άρθρων για την κακόβουλη βλασφημία, την καθύβριση θρησκευμάτων και την περιύβριση νεκρού, όπως προτείνει η αρμόδια νομοπαρασκευαστική επιτροπή.
“H Ιερά Σύνοδος αποφάσισε να παρέμβει για το θέμα της αναθεώρησης του Ποινικού Κώδικα, τον οποίο εισηγείται η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή που συνέστησε ο τέως Υπουργός Δικαιοσύνης κ. Νικόλαος Παρασκευόπουλος και συγκεκριμένα για την κατάργηση των άρθρων 198, 199 και 201 που αφορούν στην κακόβουλη βλασφημία, στην καθύβριση θρησκευμάτων και στην περιύβριση νεκρού, γεγονός το οποίο θα έχει αρνητικά αποτελέσματα για το αγαθό της θρησκευτικής και κοινωνικής ειρήνης, θέμα που αφορά και όλες τις δραστηριοποιούμενες στον τόπο μας γνωστές θρησκείες”.
Επίσης, με άρθρο του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου, κ. Αμφιλόχιος αναφέρει ότι η κατάργηση του νέου Ποινικού Κώδικα επιφέρει σειρά αλλαγών με φανερό αντίκτυπο στην κοινωνία .
Συγκεκριμένα, και σε ό,τι αφορά την πίστη, την θρησκεία και την Εκκλησία καταργούνται τα άρθρα που αφορούν: 1. Κακόβουλη βλασφημία και καθύβριση με οποιονδήποτε τρόπο το Θεό και την Θρησκεία (άρθρα 198-199), 2. Περιύβριση νεκρών ή μέλη του ή την τέφρα του (άρθρο 201). Πρακτικά λοιπόν οι προωθούμενες ανωτέρω αλλαγές σημαίνουν ότι θα μπορεί ο οποιοσδήποτε χωρίς να κινδυνεύει να του επιβληθεί κάποια ποινική κύρωση, να: 1. Βρίζει δημόσια και με οποιονδήποτε τρόπο τον Θεό. 2. Βλασφημά δημόσια τα θεία. 3. Καθυβρίζει δημόσια και κακόβουλα με οποιονδήποτε τρόπο την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού ή οποιαδήποτε άλλη αναγνωρισμένη θρησκεία. 4. Προβαίνει σε περιύβριση νεκρού. 5. Προβαίνει σε περιύβριση τάφου, ως και ένα σωρό άλλες παραβατικές, κατά την άποψη μας, συμπεριφορές που, μέχρι σήμερα τουλάχιστον θεωρούνται κολάσιμες και επιφέρουν ποινικές κυρώσεις.
Αίσθηση, όπως σημειώνουν ειδικοί, προκαλεί επίσης το γεγονός ότι μόλις ολοκληρωθεί η διαβούλευση των νέων δύο Κωδίκων (Ποινικού Κώδικα και νέου Κώδικα Ποινικής Δικονομίας) θα ψηφιστεί από την Βουλή με την διαδικασία των Κωδίκων, δηλαδή δεν θα ψηφιστεί το Νομοσχέδιο κατ΄ άρθρον, αλλά ως ένα άρθρο και σε μια συνεδρίαση της Βουλής. Πράγμα που, αν όντως ισχύει, σημαίνει ότι οι εκπρόσωποι του Ελληνικού Κοινοβουλίου δεν θα μπορούν να καταψηφίσουν κάποιο από τα άρθρα αν δεν συμφωνούν με αυτό.
Στο θέμα αναφέρθηκε και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Νικόλαος σε συνέντευξή του στο ΣΤΑΡfm Κεντρικής Ελλάδος: “Πώς να έχουμε καλές σχέσεις όταν η Πολιτεία κόβει και ράβει όπως θέλει; Ομοφώνως αποφασίσαμε για το μισθολόγιο των Ιερέων και ότι απορρίπτουμε παντελώς περί του ουδετερόθρησκου κράτους. Επίσης για την κατάργηση της ποινής της βλασφημίας. Αυτά είναι δείγματα αποσυνθέσεως μίας κοινωνίας. Το ευχάριστο είναι πως βροντερό όχι είπαν ο Οικουμενικός Πατριάρχης και η Εκκλησία της Ελλάδος».
Πρόσφατα στο θέμα έχει αναφερθεί και ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πειραιώς κ. Σεραφείμ.
«Οι κυβερνώντες χάριν της νέας θρησκείας την οποία πρεσβεύουν, του δικαιωματισμού, επιτίθενται με την αλλαγή του ποινικού κώδικα ενάντια στην θρησκευτική ειρήνη. Καταργούν λοιπόν από το δεύτερο βιβλίο το 7ο κεφάλαιο, που αναφέρεται στην επιβολή της θρησκευτικής ειρήνης. Καταργούν τα άρθρα 198, 199 και 201 που αναφέρονται στην κακόβουλη βλασφημία, στην καθύβριση θρησκευμάτων και στην περιύβριση νεκρών» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όπως επισημαίνει το lawandorder.gr πλέον, με τις προωθούμενες αλλαγές μπορεί ο οποιοσδήποτε χωρίς να κινδυνεύει να του επιβληθεί κάποια ποινική κύρωση να:
Βρίζει δημόσια και με οποιονδήποτε τρόπο το Θεό,
Βλασθημά δημόσια τα θεία,
Καθυβρίζει δημόσια και κακόβουλα με οποιονδήποτε τρόπο την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού ή άλλη αναγνωρισμένη θρησκεία,
Προβαίνει σε περιύβριση νεκρού αλλά και τέφρας νεκρού,
Προβαίνει σε περιύβριση τάφου,
Αφαιρεί αυθαίρετα νεκρό από νεκροταφεία (τυμβωρυχία), σπίτι, νοσοκομείο, κ.ά.
Αφαιρεί αυθαίρετα την τέφρα νεκρού από εκείνους που έχουν δικαίωμα να τη φυλάξουν,
Προκαλεί ή διεγείρει δημόσια με οποιονδήποτε τρόπο τους πολίτες σε μεταξύ τους βιαιοπραγίες ή σε αμοιβαία διχόνοια με αποτέλεσμα να διαταράσσει η κοινή ειρήνη,
Κυκλοφορεί στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς χωρίς εισιτήριο.
Καταρτίζει ή να συμμετέχει σε ένοπλη ομάδα που δεν αποβλέπει στη διάπραξη εγκλημάτων, την εφοδιάζει με πολεμοφόδια ή αναλαμβάνει την αρχηγία της ομάδας,
Παράγει και να κυκλοφορεί ατιμώρητα ψευδείς ειδήσεις (fake news).
Προκαλεί ή να διεγείρει με οποιονδήποτε τρόπο και με πρόθεση πρόσωπο ή πρόσωπα που υπηρετούν στις Ένοπλες Δυνάμεις να παραβούν υπηρεσιακή υποχρέωση τους,
Προκαλεί ή να διεγείρει με οποιονδήποτε τρόπο και με πρόθεση πρόσωπο που έχει υποχρέωση να στρατευθεί να μην υπακούσει στην πρόσκληση όταν το καλέσουν στις Ένοπλες Δυνάμεις να υπηρετήσει την θητεία του,
Καταστήσει με πρόθεση, μόνος ή με τη βοήθεια άλλου, τον εαυτό του ανίκανο (ολικά ή μερικά, διαρκώς ή πρόσκαιρα) να υπηρετήσει στο στρατό -δηλαδή για να αποφύγει τη στράτευση- με ακρωτηριασμό, ή με οποιονδήποτε άλλο τρόπο,
Μεταχειριστεί απατηλά μέσα για ν’ αποφύγει ο ίδιος ή κάποιος άλλος, ολικά ή μερικά, διαρκώς ή πρόσκαιρα, την υποχρέωση για στράτευση,
Φύγει στο εξωτερικό, χωρίς τη σχετική άδεια που απαιτεί ο στρατολογικός νόμος, για να αποφύγει τη στράτευση,
Φύγει στο εξωτερικό και να μην επιτρέψει εγκαίρως για να εκπληρώσει τις στρατιωτικές του υποχρεώσεις.
Εμποδίσει τις συνεδριάσεις Συλλόγων, Σωματείων, Ιδρυμάτων, κ.λπ.