Υπουργείο Παιδείας: Το νέο Ανώτατο Επιστημονικό Συμβούλιο για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση, η διχοτόμηση και οι αλλαγές στα ΑΕΙ
Κινητικότητα επί των εκκλησιαστικών θεμάτων υπάρχει το τελευταίο διάστημα στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.
Γραφείο ρεπορτάζ ope.gr
Ήδη προέβη στη συγκρότηση του Ανώτατου Ακαδημαϊκού Συμβουλίου για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση ενώ, φαίνεται να προχωρά και στην κατάρτιση νομοσχεδίου το οποίο θα περιλαμβάνει και την πρόταση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος για τη διχοτόμηση της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας. Αυτό δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξή του και ο Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως, Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος.
Εξελίξεις όμως έρχονται και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Νίκη Κεραμέως να παρουσιάζει χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο τους άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθούν οι αλλαγές.
Νέο Ανώτατο Επιστημονικό Συμβούλιο για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση
Στη συγκρότηση Ανώτατου Επιστημονικού Συμβουλίου για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση προχώρησε η Υπουργός κ. Νίκη Κεραμέως.
Το Ανώτατο Επιστημονικό Συμβούλιο είναι αρμόδιο για:
- το συντονισμό των δραστηριοτήτων των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών με σκοπό τη συνεχή αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης,
- την αξιολόγηση και την αναθεώρηση, όποτε απαιτείται, της παρεχόμενης εκπαίδευσης, με κριτήριο την Ορθόδοξη Πίστη και Παράδοση και τα ευρήματα της διαδικασίας αξιολόγησης ,
- τον καθορισμό κατευθύνσεων επιστημονικής έρευνας για γνωστικά αντικείμενα που ενδιαφέρουν την Ορθόδοξη Εκκλησία στην Ελλάδα,
- τη διατύπωση θέσεων, απόψεων, εισηγήσεων, προτάσεων και τη λήψη αποφάσεων κατά τις διατάξεις του νόμου αυτού.
Αναλυτικά το νέο συμβούλιο έχει ως εξής:
α. Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Περιστερίου κ. Γρηγόριος, Καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ως Πρόεδρος,
β. Χρήστος Καρακόλης Καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ως Αντιπρόεδρος,
γ. Δημήτριος Μόσχος το, Καθηγητής στο Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, ως μέλος,
δ. Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος , εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, ως μέλος,
ε. Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πέτρας και Χερρονήσου κ. Γεράσιμος, εκπρόσωπος της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας της Κρήτης, ως μέλος.
Υπενθυμίζεται ότι από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά (2022 -2023) οι Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες Θεσσαλονίκης και Βελλάς Ιωαννίνων θα σταματήσουν τη λειτουργία τους ενώ κανονικά θα συνεχίσουν το έργο τους οι αντίστοιχες των Αθηνών και του Ηρακλείου Κρήτης.
Η διχοτόμηση της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας
Στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων βρίσκεται και το ζήτημα της διχοτόμησης της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας ύστερα και από την σχετική πρόταση της οποία είχε καταθέσει η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε σε πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη ο Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως, Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος. Ο Σεβασμιώτατος επισήμανε πως το θέμα είναι πλέον στο Υπουργείο το οποίο θα καταρτίσει το Νομοσχέδιο και θα το φέρει προς συζήτηση στη Βουλή. Σημείωσε, μάλιστα, ότι το θέμα αυτό κοινό με την πολιτεία και δεν αφορά μόνο την εκκλησία.
Παράλληλα, αποκάλυψε ότι αυτό το ζήτημα δεν είναι νέο καθώς και παλαιότερα ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρός Χριστόδουλος είχε επιδιώξει τη διχοτόμηση της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας, αλλά έλαβε αρνητική απάντηση από την τότε Υπουργό Παιδείας, μακαριστή πλέον, Μαριέττα Γιαννάκου.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η αναφορά του πως μεγάλη σημασία έχουν τα χαρακτηριστικά των νέων Μητροπολιτών λέγοντας χαρακτηριστικά πως ο Μητροπολίτης «πρέπει να είναι και άγιος και ευφυής. Η αγιότητα δεν αντικαθιστά την εξυπνάδα».
Δείτε όλη τη συνέντευξη στο ακόλουθο βίντεο με τα σχετικά αποσπάσματα από το 1:14:00:
Έρχονται αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Κινητικότητα όμως υπάρχει στο Υπουργείο Παιδείας και για τις επικείμενες αλλαγές τις οποίες ετοιμάζεται να φέρει στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σε 4 άξονες αναπτύσσεται το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που τέθηκαν επί τάπητος στο χθεσινό Υπουργικό Συμβούλιο.
Στόχος της κυβέρνησης είναι να αναβαθμιστεί η ποιότητας των ΑΕΙ και την ίδια στιγμή να ενισχυθεί η λειτουργικότητά τους. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται επίσης η προώθηση της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και ο εκσυγχρονισμός του ΔΟΑΤΑΠ για να αυτοματοποιηθεί η αναγνώριση των πτυχίων του εξωτερικού
Με το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση του Υ.ΠΑΙ.Θ., η κυβέρνηση πλέον θα έχει νομοθετήσει όλο το βασικό νομοθετικό έργο στον τομέα της παιδείας για το οποίο δεσμεύτηκε προεκλογικά.
Πρώτος άξονας: Αναβάθμιση ποιότητας ΑΕΙ
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, η αναβάθμιση των ΑΕΙ θα γίνεται με εκσυγχρονισμό προγραμμάτων σπουδών όπως τα Διεπιστημονικά κοινά/διπλά προπτυχιακά, Δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από προγράμματα σπουδών άλλων Τμημάτων, «Ελληνικό Erasmus», Επαγγελματικά μεταπτυχιακά και Βιομηχανικά διδακτορικά.
Στην αναβάθμισή τους βοηθά επίσης η ενίσχυση ερευνητικής δραστηριότητας όπως η Ίδρυση ερευνητικών κέντρων και διϊδρυματικών ερευνητικών κέντρων, η στελέχωση με ερευνητές επί θητεία, η προσέλκυση Επισκεπτών Καθηγητών και Ερευνητών από πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Δεύτερος άξονας: Ενίσχυση λειτουργικότητας ΑΕΙ
Θα αξιοποιηθούν θεσμικά εργαλεία για ενίσχυση αποτελεσματικότητας και οργανωτικής λειτουργίας των ΑΕΙ
Ενδεικτικά:
• Πολυετές Στρατηγικό Σχέδιο και σύστημα στοχοθεσίας
• Σχέδιο Ψηφιακού Μετασχηματισμού
• Σχέδιο Αειφορίας και Ανάπτυξης
• Σχέδιο Προσβασιμότητας ΑΜΕΑ
-Απελευθέρωση πλαισίου διεξαγωγής έρευνας από γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες
Τρίτος άξονας: Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία
Για την επίτευξη του στόχου της περαιτέρω προώθησης της σύνδεσης των πανεπιστημίων με την κοινωνία προβλέπεται η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας με τη θέσπιση πλαισίου για start-ups φοιτητών, διδακτόρων, μεταδιδακτόρων. Υιοθετείται επίσης η παροχή υπηρεσιών από εργαστήρια προς πολίτες και φορείς όπως οι pro bono υπηρεσίες συμβουλευτικής ψυχολογίας σε ευάλωτες ομάδες από πανεπιστημιακό εργαστήριο.
Ταυτόχρονα, ενισχύεται η δια βίου μάθηση, δια του εκσυγχρονισμού του πλαισίου λειτουργίας των Κέντρων Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης, και της δυνατότητας οργάνωσης επιμορφωτικών προγραμμάτων για την κάλυψη αναγκών επιμόρφωσης προσωπικού ιδιωτικών φορέων. Υποστηρίζεται, δε, η διεθνοποίηση και η ανάπτυξη συνεργασιών.
Τέταρτος άξονας: Εκσυγχρονισμός ΔΟΑΤΑΠ
Για τον εκσυγχρονισμό των ΔΟΑΤΑΠ προβλέπεται η θέσπιση ευέλικτου πλαισίου για ακαδημαϊκή αναγνώριση πτυχίων από παν/μα του εξωτερικού
Ενδεικτικά:
• Ίδρυση Μητρώων των ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων της αλλοδαπής και των αλλοδαπών προγραμμάτων σπουδών κάθε κύκλου
• Κατάργηση της υποβολής ατομικής αίτησης για την έκδοση ατομικής πράξης ακαδημαϊκής αναγνώρισης από μέρους των πολιτών που έχουν σπουδάσει στα ανωτέρω Πανεπιστήμια και θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα – αυτόματη ακαδημαϊκή αναγνώριση εφόσον ο υποψήφιος εμπίπτει στις κατηγορίες του Μητρώου.
Στόχος είναι να διαμορφωθεί ένα πανεπιστήμιο πιο ποιοτικό, πιο αυτόνομο, πιο λειτουργικό, πιο εξωστρεφές, σε μεγαλύτερη σύνδεση με την κοινωνία και τις ανάγκες της.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.