Ο Μητροπολίτης Ταμασού κ. Ησαΐας εξέδωσε το μήνυμά του για την Κυριακή Δ΄ Ματθαίου, στο οποίο μεταξύ άλλων τονίζει: ” Ταπείνωση, αγάπη και πίστη. Αυτό το τρίπτυχο των αρετών να έχουμε ως φάρο στη ζωή μας. Ας στηριχθούμε στην ελπίδα του Θεού, που αυτή η ελπίδα θα μας ενισχύσει στον καθημερινό πνευματικό μας αγώνα”.
Παρακάτω το μήνυμα του Σεβασμιωτάτου:
Το σημερινό Ευαγγελικό ανάγνωσμα αναφέρεται στο θαύμα της θεραπείας ενός νέου ανθρώπου, ο οποίος ήταν δούλος στον εκατόνταρχο, προσώπου επίσημου στην τότε κοινωνία.
Καθώς, λοιπόν, ο Ιησούς περιόδευε στις πόλεις και συγκεκριμένα στην πόλη της Καπερναούμ, τον πλησίασε ένας εκατόνταρχος και τον παρακάλεσε «Κύριε, ὁ παῖς μου βέβληται ἐν τῇ οἰκίᾳ παραλυτικός, δεινῶς βασανιζόμενος» (Ματθ. 8, 6).
Ο Κύριος ευθύς του απαντά με προθυμία «Θα έλθω στο σπίτι σου να τον θεραπεύσω». Ο λόγος του είναι σημείο της θεότητας Του, δείγμα της εξουσίας που έχει ενώπιον της φθοράς και του θανάτου.
Αμέσως ο εκατόνταρχος συναισθανόμενος της αμαρτωλότητά του με δισταγμό απαντά στον Ιησού ««οὐκ εἰμί ἱκανὸς ἵνα μου ὑπὸ τὴν στέγην εἰσέλθῃς». Δεν είμαι άξιος να έλθεις στο σπίτι μου, να μπεις κάτω από τη στέγη του σπιτιού μου. Πιστεύει όμως ακράδαντα, ότι ο Κύριος με ένα λόγο του από μακριά μπορεί να πραγματοποιήσει την επιθυμία του.
Πόση ταπείνωση υποδεικνύει η στάση αυτή του εκατόνταρχου! Μεγάλη η αρετή της ταπείνωσης, το θεμέλιο της εν Χριστώ ζωής. Δεικνύει προς τον Ιησού απόλυτη εμπιστοσύνη.
Η ταπείνωση του εκατόνταρχου είναι συνέπεια του γεγονότος, ότι πρώτα αναγνώρισε τη διαφορά του από τον Χριστό. Αναγνώρισε τον Χριστό ως ανώτερο του, ως ισχυρότερο του. Φαίνεται από τον διάλογο μαζί Του. «Εγώ ελθών θεραπεύσω αυτόν», του λέγει ο Χριστός, για ν’ ανταμείψει την αγάπη του.
Έκθαμβος είναι ο Ιησούς από το μέγεθος της πίστεως του εκατόνταρχου, η οποία αποτέλεσε την προϋπόθεση του εν λόγω θαύματος, όχι μόνο σε αυτή την περίπτωση, αλλά σε κάθε περίπτωση του θαύματος είναι η έκφραση της πίστης. Ότι, δηλαδή, αυτός που προσέρχεται πιστεύει ότι είναι ο Υιός του Θεού, που μπορεί να συγχωρέσει τις αμαρτίες των ανθρώπων.
Ομολογεί, λοιπόν, ο Ιησούς πως τέτοια πίστη δεν βρήκε ούτε στον ισραηλιτικό λαό «οὐδὲ ἐν τῷ Ἰσραὴλ τοσαύτην πίστιν εὗρον» (Ματθ. 8, 10). Η πίστη δεν είναι απόκτημα γνώσεων ή αποτέλεσμα ανακαλύψεων. Είναι δώρο του Θεού, το οποίο δίνεται στους ταπεινούς, μας διαβεβαιώνει ο ίδιος ο Χριστός.
Και συνεχίζει τον λόγο του λέγοντας πως πολλοί σαν τον εκατόνταρχο θα έλθουν από όλα τα μέρη του κόσμου και θα καθίσουν στο τραπέζι της Βασιλείας των ουρανών. Ενώ εκείνοι που κατάγονται από τον Αβραάμ θα ριχτούν στο σκοτάδι.
Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,
Ποιος έχει την ταπείνωση του εκατόνταρχου , που ομολόγησε δημόσια ότι δεν είναι άξιος να δεχτεί τον Κύριο στο σπίτι του; Αυτό δείχνει ότι έχει αληθινή ταπείνωση πάνω στην οποία στηρίζονται όλες οι αρετές του ανθρώπου.
Έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στο θέλημα του Θεού. Αναγνωρίζει ότι ο Ιησούς είναι ο μόνος που μπορεί, μόνο τον λόγο του, να νικήσει την ασθένεια και την φθορά. Αρκείτε μόνο στο λόγο Του διότι έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στη δύναμή Του.
Η υπακοή μας στο θέλημα του Θεού οδηγεί τον άνθρωπο στην αγιότητα και την αιώνια ζωή και τον ελευθερώνουν από τα πάθη του. Είναι η αρετή που ανοίγει την πόρτα του παραδείσου και συμφιλιώνει τον Θεό με τον άνθρωπο.
Ταπείνωση, αγάπη και πίστη. Αυτό το τρίπτυχο των αρετών να έχουμε ως φάρο στη ζωή μας. Ας στηριχθούμε στην ελπίδα του Θεού, που αυτή η ελπίδα θα μας ενισχύσει στον καθημερινό πνευματικό μας αγώνα. Ας έχουμε απόλυτη εμπιστοσύνη στους λόγους του Ευαγγελίου. Ας διδαχθούμε σήμερα από τον εκατόνταρχο τον τρόπο μιας άριστης συνάντησης με τον Θεό, γιατί χωρίς το Θεό, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά.
Αμήν και του Θεού η δόξα.