Την πρώτη Κυριακή του μηνός Οκτωβρίου, κατά την οποία η Εκκλησία της Κύπρου με συνοδική απόφαση όρισε να τιμώνται «πάντες οι εν Κύπρω διαλαμψάντες Άγιοι», ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Κωνσταντίας και Αμμοχώστου κ. Βασίλειος χοροστάτησε της ακολουθίας του Όρθρου και προέστη της Θείας Λειτουργίας στον Ιερό Ναό των Αγίων Πάντων στη Δερύνεια.
Στο κήρυγμά του ο Πανιερώτατος και λαμβάνοντας αφορμή από το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας, αναφέρθηκε στην έννοια της χριστιανικής μας ταυτότητα όπως αυτή καθορίζει η σχέση του ανθρώπου με τον ίδιο τον Θεό και τη σχέση με τους άλλους ανθρώπους. Η έλευση του Χριστού στον κόσμο σηματοδότησε την κλήση προς όλους τους ανθρώπους ν’ ακολουθήσουν τη διδασκαλία του Ευαγγελίου του γιατί αυτό (σ.σ το ιερό Ευαγγέλιο) σημαίνει την αποκάλυψη του Θεού στον κόσμο.
Σε κάθε περίσταση της ζωής μας, επικαλούμαστε το όνομα του Τριαδικού Θεού, την ταυτότητά μας την οποία έχουμε ήδη αποκτήσει με το βάπτισμά μας. Συμπεριλαμβάνοντας μαζί μ’ αυτό τη συμμετοχή μας στα μυστήρια της Εκκλησίας και τον τρόπο της ζωής μας, σημαίνει ότι’ αποδεχθήκαμε ν’ ακολουθήσουμε τα διδάγματα του Ευαγγελίου του Ιησού Χριστού με απώτερο στόχο να ομειάσουμε στον ίδιο τον Θεό. Να γίνουμε οικτίρμονες, έμπλεοι αγάπης, όπως οικτίρμων είναι και ο ίδιος ο Θεός.
Ένεκα του γεγονότος ότι εμείς, γινόμαστε φορείς και ζωντανά παραδείγματα της διδασκαλίας αυτής του Ιησού Χριστού, αυτό δημιουργεί την αντίδραση και τον πόλεμο εναντίων των Χριστιανών.
Γι’ αυτό και ο Θεός αποστέλλοντας τους μαθητές του στο έργο του κηρύγματος τους τονίζει «εγώ σας απέστειλα στον κόσμο, αλλά ο κόσμος δεν σας δέχθηκε, ο κόσμος ο οποίος είναι απομακρυσμένος από τον Θεό και αντιτίθεται στη διδασκαλία του. Δια τούτο μισεί υμάς ο κόσμος» (Ιω.15:18). Δεν μας μισεί για την προσωπικότητά μας, την οικογένειά μας, την ιδιότητά μας, αλλά διότι είμαστε φορείς του Ευαγγελίου του Ιησού Χριστού, πράγμα το οποίο διώκει ο κόσμος ο οποίος αντιστέκεται σ’ αυτή τη διδασκαλία του Ευαγγελίου.
Αν ανατρέξει κανείς στην ιστορία του Χριστιανισμού μέχρι και σήμερα, έστω και επιφανειακά, θα διαπιστώσουμε τους διωγμούς τους οποίους υπέστησαν οι χριστιανοί γιατί ο Ιησούς Χρίστος τονίζει πάλι «Εάν με δίωξαν εμένα, τότε θα διώξουν και σας» (Ιω.15:20). Οδήγησαν τους Αποστόλους στον μαρτυρικό θάνατο και η εκκλησία αποτελεί το νέφος των μαρτύρων που έχουμε από τους διάφορους διωγμούς που υπέστη ο Χριστιανισμός σε όλες τις φάσεις της ιστορίας του, γιατί πάντοτε η παρουσία του Θεού είναι αυτό που ενοχλεί τον «κόσμο», την αντίθεση δηλαδή του διαβόλου που προσπαθεί να παρασύρει τους ανθρώπους και να τους στρέψει εναντίον του ευαγγελίου του Χριστού.
Στο έκτο κεφάλαιο του βιβλίου της Αποκαλύψεως (στ.9-11), ο Ευαγγελιστής Ιωάννης μας δίνει την εικόνα όλων αυτών των μαρτύρων της Εκκλησίας, να βρίσκονται κάτω από το ουράνιο θυσιαστήριο λευκοφορούντες (έχοντας καθαρισθεί από το μαρτύριο τους δόθηκε λευκή στολή να φορέσουν) και όντας εκεί ζητούν να μάθουν από τον ίδιο τον κριτή Χριστό πότε θα επιβάλει τη δικαιοσύνη του εναντίον εκείνων που τους δίωξαν και συνεχίζουν να τους διώκουν. Ο Χριστός του απαντά –περιμένατε λίγο έως ότου και οι υπόλοιποι αδελφοί σας που θα διωχθούν, έλθουν στο ουράνιο θυσιαστήριο και τότε είναι η στιγμή που θα επιβληθεί η κρίση του Θεού επί της γης.
Με τη διδασκαλία του Ιησού Χριστού στο σημερινό ανάγνωσμα και την εντολή της αγάπης ακόμα και για τους εχθρούς μας, ο Χριστός μας θέτει ενώπιον πολλών ευθυνών. Εξάλλου και ο ίδιος όταν βίωσε τον σταυρικό θάνατο, παρακάλεσε τον Θεό να τους συγχωρήσει γιατί δεν γνωρίζουν τι πράττουν. Βεβαίως όλοι οι πολέμιοι της διδασκαλίας και του έργου του Χριστιανισμού σε όλη τη πορεία του, γνώριζαν τι έπρατταν. Αυτό δεν σημαίνει ότι εμείς σήμερα πρέπει να ζητάμε εκδίκηση, ούτε τίποτε, αλλά το ισχυρότερο όπλο που έχουμε στα χέρια μας, είναι η αγάπη, η οποία καθηλώνει κάθε άνθρωπο.
Ο Απ. Παύλος λέει χαρακτηριστικά «Εάν πεινά ο εχθρός σου, τότε να του δώσεις ψωμί, εάν διψά, να του δώσεις να πιεί» (Ρωμ. 12:20). Αυτό το μήνυμα ήλθε να διδάξει ο Χριστός στον κόσμο ότι ο Θεός είναι αγάπη. Εάν εμείς ισχυριζόμαστε ότι αγαπάμε τον Θεό τον οποίο δεν μπορούμε να τον δούμε με τα σωματικά μας μάτια, αλλά δεν αγαπάμε τον συνάνθρωπό μας τον οποίο βλέπουμε (Α’ Ιω.4:20). Αυτή η αγάπη μεταξύ μας πρέπει να είναι η αγάπη την οποία μας διδάσκει ο ίδιος ο Χριστός, δίδοντας τον εαυτό του ως παράδειγμα, ούτως ώστε και μείς να μετατρέψουμε την ύπαρξή μας ως Χριστιανοί μέσα στο χώρο της αγάπης του Θεού, τόνισε.
Πριν την απόλυση, τελέστηκε το δέκατο τρίτο μνημόσυνο του μακαριστού εφημερίου του ιερού ναού, Οικονόμου Χαραλάμπους Νικολάου.
® Φώτο Ανδρέας Φλοκκάς