06/01/2025 06/01/2025 Συνέντευξη στην εφημερίδα “Φιλελεύθερος” παραχώρησε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Γεώργιος.  Την ημέρα της συνέντευξης συμπληρώνονταν ακριβώς δύο χρόνια από την εκλογή του Μακαριωτάτου (24.12.2022). Ένα από τα θέματα που απασχόλησαν την κοινή γνώμη από το Μάρτιο του 2024, ήταν το σκάνδαλο της Μονής Αββακούμ με το οποίο και ξεκίνησε η συνέντευξη. – Ανέκαθεν υποστηρίζατε την...
06 Ιανουαρίου, 2025 - 8:47

Κύπρου Γεώργιος: Από την αρχή ήταν σταθερή η θέση μου για την υπόθεση της Μονής Αββακούμ

Διαδώστε:
Κύπρου Γεώργιος: Από την αρχή ήταν σταθερή η θέση μου για την υπόθεση της Μονής Αββακούμ

Συνέντευξη στην εφημερίδα “Φιλελεύθερος” παραχώρησε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Γεώργιος.  Την ημέρα της συνέντευξης συμπληρώνονταν ακριβώς δύο χρόνια από την εκλογή του Μακαριωτάτου (24.12.2022).

Ένα από τα θέματα που απασχόλησαν την κοινή γνώμη από το Μάρτιο του 2024, ήταν το σκάνδαλο της Μονής Αββακούμ με το οποίο και ξεκίνησε η συνέντευξη.

– Ανέκαθεν υποστηρίζατε την καθαρότητα της Εκκλησίας, κυρίως σε θέματα ηθικής, αλλά και στην οικονομική διαχείριση της. Προέκυψε το σκάνδαλο στη Μονή Αββακούμ και η εικόνα που είχατε στο μυαλό σας ως προς το πώς έπρεπε να είναι η Εκκλησία τσαλακώθηκε, αν και αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, δεν είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται τέτοια φαινόμενα.

Δυστυχώς τα σκάνδαλα είναι σύμφυτα με τη ζωή της Εκκλησίας και αυτό πηγάζει από το γεγονός ότι είναι Θεανθρώπινος Οργανισμός. Και στον ανθρώπινο παράγοντα πάντα υπάρχουν πτώσεις. Επομένως, όντως δεν αποτελεί σημερινό φαινόμενο, αν και στην προκειμένη περίπτωση παρατηρήθηκε συνδυασμός πτώσεων, τόσο σε ηθικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο οικονομικής διαχείρισης, αλλά και στις σχέσεις με τους πιστούς, με τα δήθεν θαύματα κλπ, οπόταν δεν μιλάμε για ένα παράπτωμα σε θέματα ηθικής ή μόνο στην οικονομική διαχείριση κοκ, όπως μπορεί να συνέβαινε στο παρελθόν, αλλά άγγιξε διαφορετικές πτυχές και αυτό το διαφοροποιεί κάπως. Το θέμα είναι να μην κρύβουμε κάτω από το χαλί τέτοια φαινόμενα, να μην τα εκτρέφουμε και να έχουμε την τόλμη να θέτουμε τον δάκτυλον επί τον τύπον των ήλων. Γι’ αυτό από την αρχή ήταν σταθερή η θέση μου, πως δεν πρέπει να συγκαλυφθεί ο,τιδήποτε ή οποιοσδήποτε, έστω και αν αυτό συνεπαγόταν κόστος για την Εκκλησία. Και δεν αναφέρομαι σε οικονομικό κόστος, αλλά στην εικόνα της Εκκλησίας, η οποία έχει όντως τρωθεί.

-Στην περίπτωση της Μονής Αββακούμ, οι μοναχοί αν και απέρριψαν τις σε βάρος τους κατηγορίες, αναγνώρισαν ότι διέπραξαν λάθος.

Το λάθος το αποδέχομαι. Κι εγώ προσωπικά διαπράττω λάθη, δεν κατέχω το αλάθητο. Όμως, άλλο είναι το λάθος το οποίο μπορεί να αναγνωρίσει ακόμη και αυτός που το διαπράττει και άλλο όσα προέκυψαν από την εξέταση του σκανδάλου, το οποίο περιλάμβανε από ηθικά παραπτώματα μέχρι και εκμετάλλευση πιστών ή και συμβόλων.

-Οι ίδιοι οι μοναχοί θεωρούν ότι η Εκκλησία έχει εξαντλήσει την αυστηρότητα της στον χειρισμό της υπόθεσης.

Κι εγώ σας λέω πως εξαντλήσαμε την επιείκειά μας και ας μην ξεχνάμε ότι οι καταδικασθέντες εξακολουθούν να είναι μοναχοί.

-Ναι αλλά τους στείλατε και σε διαφορετικά μοναστήρια.

Αν υπέπεσαν στα κανονικά παραπτώματα δρώντας μαζί ή αλληλοκαλυπτόμενοι και αλληλοστηριζόμενοι, θεωρείται αυστηρό να τερματιστεί η μεταξύ τους επαφή, η οποία οδήγησε στα όσα ζήσαμε; Κατ’ εμέ, αποτελεί πράξη ευθύνης και μελλοντικής προστασίας και των ιδίων.

-Αφήσατε την πόρτα ανοικτή για λήψη περαιτέρω μέτρων σε περίπτωση κατά την οποία δεν τηρήσουν την απόφαση της Συνόδου. Πόσο περιθώριο τους δίνετε να πάνε στα μοναστήρια, τα οποία τους υποδείξατε;

Η Εκκλησία δε τους διώκει, όπως ισχυρίζονται οι ίδιοι και πιστεύω πως η Ιερά Σύνοδος θα τους δώσει την ευκαιρία να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους ενώπιον της Δικαιοσύνης. Αποτελεί και αυτό ένα δείγμα του γεγονότος ότι η Εκκλησία δεν συμπεριφέρεται εκδικητικά. Τώρα, αν μετά την ολοκλήρωση της δικαστικής διαδικασίας, επιμένουν να μην συμμορφώνονται με την απόφαση της Εκκλησίας, τότε η Ιερά Σύνοδος θα επανέλθει. Η Εκκλησία έλαβε απόφαση να μεταβούν σε χωριστά μοναστήρια διότι δεν επεδίωκε να μεταφέρει το πρόβλημα αλλού. Επιπλέον, τους δίνεται η ευκαιρία να κάνουν την ενδοσκόπησή τους και να κάνουν μια νέα αρχή.

-Έγινε επίκληση του νεαρού της ηλικίας των μοναχών κι ότι δεν ήταν ώριμοι και γι’ αυτό υπέπεσαν και σε λάθη. Είναι επαρκή τα υφιστάμενα ηλικιακά κριτήρια ανέλιξης στην Εκκλησία ή χρήζουν διαφοροποίησης;

Αν τεθεί θέμα μπορεί να συζητηθεί, αλλά το γεγονός ότι ισχύουν παντού τα ίδια κριτήρια και παρόλα αυτά δεν έχουν προκύψει ανάλογα σκάνδαλα, κάτι λέει. Προσωπικά μπήκα στον κλήρο σε ηλικία 35 ετών, επειδή ήθελα να δω αν αυτός ο νέος τρόπος ζωής μου ταιριάζει, με γεμίζει και ότι είμαι σε θέση να ανταπεξέλθω στους πειρασμούς. Βεβαίως, δεν συστήνω σε οποιονδήποτε να επαναλάβει αυτό που έκανα εγώ.

-Θα βάζατε το χέρι σας στην φωτιά ότι υπάρχουν εντελώς καθαρά μοναστήρια από πλευράς σκανδάλων;

Για να είμαι δίκαιος, δεν έχει ακουστεί ο,τιδήποτε, το οποίο να παραπέμπει σε σκηνικό ανάλογο με αυτό της Μονής Αββακούμ. Αλλά ποιος μπορεί να βάλει το χέρι του στη φωτιά και να πει πως όλα κυλούν «μέλι γάλα»; Αυτό που βγαίνει προς τα έξω είναι η επιφάνεια και αυτή δεν παραπέμπει σε πιθανά σκάνδαλα. Όμως, επαναλαμβάνω αυτή είναι η εικόνα που εκπέμπεται. Υπάρχουν προϊστάμενοι στα μοναστήρια, οι οποίοι έχουν την ευθύνη λειτουργίας τους και πρέπει να παρακολουθούν την όλη κατάσταση. Από την άλλη, για να μην τους αδικούμε όλους, δεν μπορούμε να γενικεύουμε την υπόθεση Οσίου Αββακούμ. Στα μοναστήρια υπάρχουν πνευματικοί άνθρωποι, οι οποίοι λειτουργούν σωστά και αυτό οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε. Αν προκύψει ο,τιδήποτε, εδώ είμαστε.

-Τελικά η Εκκλησία δεν αποτρέπει την εκτροπή;

-Κάποιοι λένε πως ορισμένοι μπαίνουν στην Εκκλησία απλώς για να κρύψουν κάτω από το ράσο κάποιες αδυναμίες τους. Και υπάρχει αρκετός κόσμος, ο οποίος σέβεται, πιστεύει και ακολουθεί τους φέροντες ράσο και επειδή πολλοί δεν γνωρίζουν αν είναι αγνά τα ελατήρια και η προσφορά τους, σε κάποιες περιπτώσεις, οι οποίες ευτυχώς μέχρι στιγμής δείχνουν μεμονωμένες, παρατηρείται εκτροχιασμός και μάλιστα κάποιοι δεν πιστεύουν ότι υπάρχει σκάνδαλο, ακόμη και όταν τα γεγονότα βοούν. Παρατηρούμε λοιπόν ότι κάποιοι άνθρωποι είναι δυνατό να μας ξεγελάσουν.

-Η αλήθεια είναι πως κάποιοι έπεσαν από τα σύννεφα.

Είναι κι αυτός ένας λόγος για να μην νεφελοβατούμε και να ακολουθούμε την Εκκλησία και όχι πρόσωπα.

-Οι καταγγελίες για εκμετάλλευση πιστών στην περίπτωση της Μονής Οσίου Αββακούμ, φαίνεται επηρεάζουν την κοινή γνώμη.

Βεβαίως τα όσα ακούστηκαν δεν περιποιούν τιμή για την Εκκλησία, διότι ακόμη και μεμονωμένα περιστατικά γενικεύονται, αν και δεν θέλω να αδικώ τους πολίτες οι οποίοι αντιδρούν, μερικές φορές ακόμη και υπερβολικά. Από την άλλη πιστεύω, ότι οι πολίτες έχουν την κρίση να ξεχωρίσουν τα πρόσωπα και τις πράξεις τους από τον θεσμό της Εκκλησίας.

-Μέχρι και για βιομηχανία παραγωγής θαυμάτων έγινε λόγος.

Βεβαίως δεν θα μεταθέσουμε τις ευθύνες των μοναχών στις πλάτες πιστών, αλλά καλό θα ήταν να απασχολήσει όλους το γεγονός ότι κάποιοι πιστοί είναι επιρρεπείς στο να πιστεύουν σε θαύματα, κυρίως ανύπαρκτα. Ακόμη το φαινόμενο να τρέχουν πίσω από εικόνες ή από κάποιον ξένο που αφίχθηκε στην Κύπρο για κάποια ομιλία κοκ. Δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει το θαύμα στην Εκκλησία ή ότι δεν προσκυνούμε τις εικόνες, αλλά η ευκολία με την οποία γίνονται αποδεκτά σχεδόν τα πάντα, μπορεί να προλειάνουν το έδαφος σε επιτηδείους να εκμεταλλευθούν την κατάσταση οικονομικά ή άλλως πως.

-Έχετε θέσει ενώπιον της Συνόδου το θέμα των περιφερόμενων εικόνων;

Ναι ετέθη και αυτό. Θέση μου είναι ότι η περιφορά εικόνων, κειμηλίων κοκ από τη μια εκκλησία στην άλλη πρέπει να γίνεται με μέτρο. Ένα καλό παράδειγμα είναι η μεταφορά στην Κύπρο της κάρας του Αποστόλου Ανδρέα από τον Αρχιεπίσκοπο Μακάριο για να προσκυνήσει ο κόσμος. Αυτό επαναλήφθηκε ύστερα από 30 χρόνια. Βλέπετε ότι δεν συμβαίνει κάθε μέρα και με κάθε ευκαιρία.

-Ύστερα από το σκάνδαλο, θεωρείτε ότι μαζεύτηκε λίγο ο κόσμος όσον αφορά τις εισφορές και γενικά το πώς διαθέτει τα χρήματά του;

Δεν έχω στοιχεία, αλλά θεωρώ πως η όποια αντίδραση θα ξεπεραστεί όταν όλοι συνειδητοποιήσουν αυτό που ανέφερα προηγουμένως. Πως δηλαδή, άλλο τα πρόσωπα και άλλο ο θεσμός. Όμως, να το πούμε κι αυτό, η ίδια η Αγία Γραφή συστήνει να σκέφτεται κανείς πού θα δώσει την ελεημοσύνη του. Λέει χαρακτηριστικά, «να ιδρώνει μέσα στο χέρι σου η ελεημοσύνη», υπό την έννοια ότι πρέπει να εξετάζεις κατά πόσον αυτός ο οποίος θα πάρει την ελεημοσύνη την έχει όντως ανάγκη ή αν αυτή θα τον οδηγήσει σε οκνηρία ή σε άλλα μονοπάτια, παρεκτροπή κοκ. Γι’ αυτό λέω, ο άνθρωπος πρέπει να εξετάζει σε ποιον δίνει τα χρήματά του και γενικά πώς τα διαθέτει.

-Δεν πέρασε από το μυαλό σας ότι κάτι πιθανώς να πήγαινε λάθος στη Μονή Αββακούμ;

Γενικώς ομιλούντες, ακόμη και όταν υπάρχουν κάποιες υποψίες και ειδικά όταν βρίσκεσαι μακριά, δεν μπορείς μόνο με υποψίες, χωρίς αποχρώσες ενδείξεις, να κάνεις σενάρια και να στήνεις δίκες, ειδικά όταν δεν είσαι ο οικείος Επίσκοπος. Αυτό έγινε όταν προέκυψαν βάσιμες πληροφορίες και όχι γενικές και αόριστες, ότι κάτι πήγαινε στραβά. Και τότε, ναι, θεωρήθηκε ότι αυτό δεν μπορεί να περάσει έτσι.

-Γράφτηκε στον «Φ» ότι ζητήθηκε η συγκατάθεση σας να επιτραπεί στους μοναχούς να αναχωρήσουν από την Κύπρο για μοναστήρι εκτός Κύπρου και να κλείσει η υπόθεση.

Αυτό ισχύει και πιστέψτε με, πως θα ήταν η πιο ανώδυνη λύση. Θα αποφεύγονταν όσα συνέβησαν μετά την έναρξη της έρευνας, αλλά τότε θα έπρεπε να μου ζητήσετε τον λόγο και να με ρωτήσετε: «Καλά πού πήγαν όλα αυτά που πρέσβευες και θεωρητικά πολεμούσες, όταν έκλεισες τα μάτια σε τέτοια υπόθεση;». Ομολογώ ότι δεν γνώριζα το εύρος του σκανδάλου, αλλά όσα μεσολάβησαν θεωρώ ότι επιβεβαιώνουν την ορθότητα της στάσης την οποίαν τήρησα τόσον εγώ όσο και άλλοι Συνοδικοί. Και αναφέρομαι στη θέση «σε βάθος έρευνα ανεξαρτήτως μέχρι πού θα φτάσει και ποιον πιθανώς να αγγίξουν οι ευθύνες».

Διάφορες υποθέσεις ενώπιον Δικαιοσύνης

– Μιας και μιλάμε για τα χρήματα της Αρχιεπισκοπής, θα ήθελα να σας ρωτήσω τι απέγινε η έρευνα που διεξήχθη όταν ο τέως Αρχιεπίσκοπος ήταν τοποτηρητής του θρόνου, λαμβανομένου υπόψιν ότι διαπιστώθηκε διασπάθιση περιουσίας της Αρχιεπισκοπής. Υπενθυμίζω πολύ χαμηλά ενοίκια και άλλες συναλλαγές εις βάρος της ίδιας Αρχιεπισκοπής.

Όσον αφορά τα ενοίκια, πρέπει να σας πω, ότι διάφορες υποθέσεις οδηγήθηκαν ενώπιον της Δικαιοσύνης με σκοπό την επιβολή του αγοραίου ενοικίου ή και ανάκτηση των κτηρίων. Στα άτομα τα οποία οδηγήθηκαν ενώπιον της Δικαιοσύνης, περιλαμβάνονται και συγγενείς του πρώην Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου Α’.

Θεωρώ πως θα πρέπει να επικρατήσει περισσότερη τάξη

-Συμπληρώνονται δύο χρόνια από την εκλογή σας και διερωτώμαι ποιες εκκρεμότητες στοχεύετε να ρυθμίσετε.

Κοιτάχτε, είναι αλήθεια πως θεωρώ ότι επιβάλλεται να επικρατήσει περισσότερη τάξη, παρόλον που ο καθένας τα βλέπει από τη δική του οπτική γωνία.

-Για παράδειγμα;

Δούλεψα κάποια πράγματα στο μυαλό μου και θεωρώ πως βρίσκομαι στο τελικό στάδιο να λάβω κάποιες αποφάσεις. Για παράδειγμα, με απασχόλησε το γεγονός ότι υπάρχει αριθμός προσώπων στην Αρχιεπισκοπή, τα οποία έχουν πολύ ψηλές απολαβές, ενώ άλλοι πολύ χαμηλές και θεωρώ πως εγείρεται και θέμα δικαιοσύνης. Θα πω το αυτονόητο: Είμαστε Εκκλησία, όχι ιδιωτική επιχείρηση.

-Και πώς αποκαθίσταται η δικαιοσύνη; Με τη μείωση των απολαβών των ψηλόμισθων και την αύξηση του μισθού των χαμηλόμισθων;

Δεν αναφέρομαι σε μείωση των απολαβών των ψηλόμισθων, οι οποίοι, έτσι κι αλλιώς βρίσκονται στην κλίμακα Α16, με μισθό €8.000 μηνιαίως και ο οποίος για τους κοινούς θνητούς είναι άπιαστο όνειρο. Με απασχόλησε το θέμα των επιδομάτων, με τα οποία οι ετήσιες απολαβές κάποιων εκτοξεύονται στις €300.000. Τα επιδόματα αυτά προέρχονται από τη συμμετοχή τους σε διάφορα διοικητικά συμβούλια οργανισμών ή επιχειρήσεων της Αρχιεπισκοπής ή επιχειρήσεων, στις οποίες διαθέτει μετοχές η Αρχιεπισκοπή. Θα μπορούσε να περιοριστεί η συμμετοχή τους, ώστε να βοηθηθούν και κάποιοι άλλοι άνθρωποι. Δεν μπορώ να διαπιστώνω αυτές τις διαφορές και να προσποιούμαι ότι δεν βλέπω. Βεβαίως δεν αρνούμαι ότι ο καθένας πρέπει να αμείβεται και ανάλογα με τα προσόντα του και αναγνωρίζω την προσφορά του κάθε ενός, αλλά και πάλι, ας μου επιτραπεί, η ψαλίδα είναι μεγάλη. Δεν νοείται ο ένας να έχει έσοδα €300.000 ετησίως και ο άλλος €12.000-€13.000 ή €15.000. Βεβαίως, δεν μπορούμε να αποκόψουμε τις απολαβές μερικών εργαζομένων και να τις μοιράσουμε στους υπόλοιπους, αλλά μπορούμε να πάρουμε μέρος των απολαβών κάποιων και να αυξήσουμε το μισθό και άλλων εργαζομένων, ώστε να υπάρχει, κατά το δυνατόν, κάποιας μορφής δικαιοσύνη, αν θέλουμε ως Εκκλησία να επικαλούμαστε τη δικαιοσύνη, όχι μόνο με λόγια αλλά και εμπράκτως.

-Όμως, αν περιορίσετε τα έσοδα κάποιων, ίσως αυτοί να μην επιθυμούν να συμμετέχουν σε διοικητικά συμβούλια.

Λαμβανομένου υπόψιν ότι ο μισθός κάποιων εργαζομένων είναι υπέρ αρκετός και τους προσφέρει μια άνετη ζωή, θεωρώ πως ένα επίδομα (σε κάθε συμβούλιο) π.χ. των €1.000 μηνιαίως είναι αρκετό για τα έξοδα συμμετοχής τους και με αυτό τον τρόπο θα αισθάνονται ότι προσφέρουν και στην Εκκλησία. Διαφορετικά, είμαι σίγουρος πως υπάρχουν και άλλα άτομα, τα οποία αγαπούν την Εκκλησία και θα μπορούσαν να βοηθήσουν, όταν απλώς τους καλύπτουμε τα έξοδα συμμετοχής τους. Το ποσόν το οποίο θα μπορούσε να εξοικονομηθεί για να διατεθεί σε άλλα πρόσωπα είναι σημαντικό.

-Σας απασχολεί το ενδεχόμενο αντιδράσεων;

Με απασχολεί αυτό, αλλά περισσότερο με απασχολεί τι νοιώθω ο ίδιος μέσα μου και όταν ρωτώ τον εαυτόν μου, πώς πρέπει να ενεργήσω, μου απαντά πως δεν θα μου το συγχωρέσει αν προσποιηθώ πως δεν συμβαίνει τίποτε.

-Πέραν των εταιρειών στις οποίες διαθέτει μετοχές η Αρχιεπισκοπή (ΚΕΟ, Τσιμεντοποιϊα Βασιλικού κ.α.) υπάρχουν και ξενοδοχειακές μονάδες. Θα κάνετε και σε αυτές κάποιες κινήσεις;

Τα ξενοδοχεία αυτά αποφέρουν έσοδα στην Αρχιεπισκοπή, η οποία τα χρησιμοποιεί για να μπορεί να συνεχίζει το πνευματικό και το κοινωνικό της έργο. Έχω κατά νουν να ασχοληθώ και με αυτό τον τομέα, βεβαίως με τη βοήθεια ειδικών, δεδομένου ότι δεν κατέχω το αντικείμενο.

Πηγή: philenews.com

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων