Στους, «κρίμασι οις οίδε Κύριος», άδειους ναούς μας, λόγω των μέτρων που έχει επιβάλει η Πολιτεία για την προστασία των πολιτών από την πανδημία της λοιμικής νόσου του κορωνοϊού, η Αγία μας Εκκλησία, «εν τω καιρώ της νηστείας» της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και ειδικότερα την Ε΄ Κυριακή, τιμά και προβάλλει ένα από τα φωτεινότερα παραδείγματα ειλικρινούς μετανοίας, την μορφή της πανοσίας Μαρίας της Αιγυπτίας.
Στον περίλαμπρο Ιερό Ναό του Αγίου Προκοπίου, Μετόχιον της ιστορικής και σεβασμίου Ιεράς Μονής της Ελεούσας του Κύκκου στην Λευκωσία, από τον οποίο εκπέμπονται τηλεοπτικά, Παγκύπρια και Παγκόσμια, όλες οι λατρευτικές συνάξεις των ημερών, τον θείο λόγο κήρυξε ο Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και Καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας κ. Νίκος Νικολαΐδης.
«Η μνήμη της οσίας Μαρίας, αν και συμπίπτει με την 1η Απριλίου, ωστόσο αυτή μετατίθεται για την Ε΄ Κυριακή των Νηστειών», σημείωσε, στον μεστό θεολογικών νοημάτων και μηνυμάτων λόγο του ο κ. Νικολαΐδης, για να εξηγήσει ακολούθως ότι τούτο γίνεται, «για να διανοίγεται προς αποφυγή το κατάντημα της πτώσης του ανθρώπου στην αμαρτία, αλλά, ταυτόχρονα, και να διαδηλώνεται η αξία της μετάνοιας και το μέγεθος της αγάπης και του ελέους του Θεού προς τον αμαρτωλό, αλλά μετανοημένο άνθρωπο».
Στη συνέχεια ο Ελλογιμώτατος Καθηγητής παρουσίασε με μοναδικό τρόπο και με έκδηλη, σε αρκετά σημεία, την συγκίνησή του, την ιστορία του βίου της οσίας Μαρίας, όπως «μας τη διασώζει και την περιγράφει ο άγιος Σωφρόνιος, Πατριάρχης Ιεροσολύμων. Και διασυνδέεται η διήγηση αυτή με το πρόσωπο του οσίου Ζωσιμά, ενός εκ των ιερομοναστών της Μονής του Τιμίου Προδρόμου στην έρημο του Ιορδάνη».
«Πολλά τα σωστικά μηνύματα, τα οποία διαδηλώνονται και διαλαλούνται μέσα από τον βίο της οσίας Μαρίας και τα οποία συνοψίζονται στο κεφάλαιο, το οποίο επιγράφεται “μετάνοια”», σημείωσε.
»Χαρακτηριστικά, επί του προκειμένου, θα διαμηνύσει για το θέμα αυτό ένας άλλος μέγας Ασκητής, ο όσιος Ισαάκ ο Σύρος: «Ει πάντες αμαρτωλοί εσμέν και ουδείς υπέρτερος των πειρασμών, άρα ουδεμία των αρετών υψηλοτέρα της μετανοίας».
»Και σε άλλη αναφορά του, ο ίδιος Όσιος θα διδάξει και θα πει: «Την θάλασσαν του βίου την οζομένην, ουδείς δύναται περάσαι άνευ του πλοίου της μετανοίας». Ωστόσο, το σωστικό πλοίο της μετάνοιας, όπως λέει ο Άγιος, για να το διαπλεύσει κάποιος, έχει ανάγκη από δύο κουπιά: Το ένα ακούει στο όνομα «προσευχή» και το άλλο στο όνομα «νηστεία», δηλαδή άσκηση και υπακοή στο θείο θέλημα», πρόσθεσε.
Ο κ. Νικολαΐδης επεσήμανε, τέλος, ότι «το κεφάλαιο της προσευχής και της νηστείας, όπως και το μέγεθος της μετανοίας, μεμεστωμένα και με πολλή ευκρίνεια και δεξιότητα διεξήλθε την περασμένη Κυριακή στη Θεία Λειτουργία και την τελευταία Παρασκευή στην Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου, ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης και Πατέρας μας κ. Νικηφόρος».
»Με το πλοίο, λοιπόν, της μετανοίας και έχοντας κουπιά την προσευχή και την άσκηση, μπορούμε να διαπλεύσουμε το τρικυμιώδες της θαλάσσιας ζωής μας και να υπερβούμε όλους τους πειρασμούς και τις δυσκολίες», υπογράμμισε.
«Και ιδιαίτερα σήμερα, με την πανδημία του φόβου και της μόλυνσής μας από τον κορωνοϊό», τόνισε καταλήγοντας τον λόγο ο κ. Νικολαΐδης, «ευχόμαστε να δώσει ο Θεός, οι επιστήμονες να βρουν το κατάλληλο αντίδοτο. Ωστόσο καλούμαστε και εμείς με αυτά, προπάντων, τα όπλα, της μετάνοιας, της προσευχής και της νηστείας, να αγωνιστούμε και να είμαστε σίγουροι, ότι θα τα υπερβούμε, με το έλεος του φιλανθρώπου Θεού και θα τα υπερνικήσουμε».
Στο τέλος της θείας Λειτουργίας εψάλει, σε κλίμα κατανύξεως, ο ειδικός Παρακλητικός κανών για την δοκιμασία της λοιμικής ασθένειας του κορωνοϊού, ποίημα του Δρος Χαραλάμπη Μ. Μπούσια, Μεγάλου Υμνογράφου της των Αλεξανδρέων Εκκλησίας και διαβάστηκαν ευχές δια την εκλύτρωση «της εκ του ιού της κορώνης απειλής».
Λουκάς Α. Παναγιώτου