Εκκλησία της Κύπρου
08 Ιουνίου, 2019

Όχι στην κατασκευή βενζινάδικου κοντά στη Χρυσοσπηλιώτισσα (Κύπρος)

Διαδώστε:

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κάλεσε την εταιρεία που κατασκευάζει πρατήριο πετρελαιοειδών στην περιοχή του σπηλαίου της Παναγίας Χρυσπηλιώτισσας στην Κάτω Δευτερά να μην επαναρχίσει εργασίες κατασκευής του πρατηρίου αν δεν ενημερωθεί η Βουλή.

Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Γιώργος Προκοπίου μετά την εκ νέου συζήτηση του θέματος από την Επιτροπή, ευκταίο είναι το πρατήριο να ανεγερθεί σε παραπλήσιο τεμάχιο και πρόσθεσε ότι έχει ήδη εκδοθεί προσωρινό διάταγμα από το Διοικητικό Δικαστήριο για τερματισμό των εργασιών μέχρι 12 Ιουνίου οπότε θα είναι εκ νέου ενώπιον του Δικαστηρίου οι διάδικοι. Ο δικηγόρος της εταιρείας ζήτησε από την Επιτροπή όπως ενόψει της εκκρεμοδικίας δεν συζητηθεί το θέμα από την Επιτροπή ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Προκοπίου, μετά από συζήτηση του αιτήματος σε κλειστή συνεδρία τα μέλη της Επιτροπής αποφάσισαν όπως συζητηθεί το θέμα, καθώς δεν επηρεάζει τη δικαστική διαδικασία.

Πριν την έναρξη της συζήτησης στην Επιτροπή κάτοικοι της περιοχής διαδήλωσαν έξω από τη Βουλή προκειμένου να ματαιωθεί η κατασκευή του πρατηρίου στο σημείο όπου άρχισαν οι εργασίες επειδή κατά την πεποίθηση τους θα επιφέρει ζημιές στο σπήλαιο Κάτω Δευτεράς.

Επίσης αντιπροσωπεία των κατοίκων και της εκκλησιαστικής επιτροπής, συνοδευόμενοι από τον Νομικό τους Σύμβουλο Γιώργο Καραπατάκη επέδωσαν υπόμνημα στον Διευθυντή της Βουλής.

Ερωτηθεί σχετικά ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών είπε πως ιδιοκτήτης του τεμαχίου, το οποίο ενοικιάζει στην εταιρεία που θα κατασκευάσει το πρατήριο, εργάζεται στην επαρχιακή διοίκηση, ως βοηθός επαρχιακός επόπτης.

Κατά τη συζήτηση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών υπενθυμίστηκε από Βουλευτές η δέσμευση που ανέλαβε η Υπουργός Μεταφορών Βασιλική Αναστασιάδη στη συνεδρία της Επιτροπής στις 29 Μαρτίου να συντονίσει τον διάλογο ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή μεταξύ των δύο πλευρών και την ενημέρωση της Επιτροπής πριν επαναρχίσουν εργασίες για την κατασκευή του πρατηρίου, ωστόσο πριν από μία εβδομάδα άρχισαν εργασίες για την κατασκευή του, με ταυτόχρονη κινητοποίηση των κατοίκων της περιοχής.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου είπε προς τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες ότι δεν κατατέθηκαν στη Βουλή τα πρακτικά για το σκεπτικό και τα επιχειρήματα, με βάση τα οποία αναθεωρήθηκε η αρχική απόφαση να μην γίνει η ανάπτυξη. Αν δεν σταλούν τα πρακτικά η Βουλή θα λάβει τα ενδεικνυόμενα μέτρα, πρόσθεσε ο κ. Στεφάνου. Ο κ. Στεφάνου ζήτησε επίσης πως όταν ορισθεί νέα συνεδρία για συζήτηση του θέματος προσκληθεί ώστε να παραστεί ο Υπουργός Εσωτερικών ή ο Γενικός Διευθυντής του.

Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Ζαχαρίας Κουλίας, ανέφερε πως είναι μεγάλη απρέπεια να μην έρχονται τα στοιχεία που ζήτησε η Βουλή «και να καμώνονται ότι δεν κατάλαβαν». Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης υπενθύμισε πως είναι ποινικό αδίκημα να μην κατατίθενται στη Βουλή τα ζητούμενα έγγραφα. «Η Υπουργός δεσμεύτηκε ότι δεν θα αρχίσουν τα έργα αν δεν ενημερωθεί η Βουλή», συμπλήρωσε.

Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Δημήτρης Δημητρίου, ανέφερε πως η θέση του ΔΗΣΥ στηρίζεται στη θέση αρχών, να διαφυλάσσονται και προστατεύονται τα μνημεία, εφόσον τηρείται αυτός όρος η ανάπτυξη είναι επιθυμητή και πρέπει να γίνεται.

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Μεταφορών Σταύρος Μιχαήλ είπε στην Επιτροπή ότι η μόνη εμπλοκή του Υπουργείου του είναι με το τμήμα αρχαιοτήτων. Πρόσθεσε πως έγινε διαβούλευση και στις 23 Απριλίου απεστάλη η γνωμάτευση του Τμήματος Αρχαιοτήτων στο Υπουργείο Εσωτερικών. Πρόσθεσε πως είναι οξύμωρο και παράλογο να αναλάβει τον συντονισμό ένα Υπουργείο που δεν έχει την κύρια ευθύνη για την αδειοδότηση.

Ο κ. Μιχαήλ κατέθεσε την έκθεση στην Επιτροπή, η οποία συστήνει να δοθούν οδηγίες στα αρμόδια τμήματα για να περιληφθούν ως όροι οι εισηγήσεις του Τμήματος Γεωλογικής Επισκόπησης και ως εκ τούτου να προχωρήσουν οι εργασίες με χρήση ελαφρών μηχανημάτων και μηχανημάτων και χωρίς τη χρήση μηχανημάτων που να προκαλούν σημαντική δόνηση στο υπέδαφος.

Ο Βοηθός Διευθυντής Τροχαίας ενημέρωσε την Επιτροπή πως η πολεοδομία για την κατασκευή του πρατηρίου απευθύνθηκε στην τροχαία το 2015, που τοποθετήθηκε θετικά όσον αφορά τα θέματα τροχαίας και οδικής ασφάλειας.

Εκπρόσωπος της Αστυνομίας που παρέστη στη συνεδρία, ερωτηθείς σχετικά είπε πως δεν έχει δοθεί άδεια για αφαίρεση του στηθαίου ασφαλείας από την εταιρεία κατασκευής του πρατηρίου, το οποίο επανατοποθετήθηκε. Απαντώντας σε ερώτηση είπε πως όντως παρανόμησε ο εργολάβος αφαιρώντας το στηθαίο.

Ο Εκπρόσωπος του Διευθυντή του Τμήματος Πολεοδομίας είπε πως η έκθεση του Υπουργείου Μεταφορών εξετάστηκε και ειδικά σε ό,τι αφορά το παράρτημα με τη γεωλογική έκθεση ευστάθειας στη βάση της οποίας θα αποφασιστεί η ανάπτυξη στην περιοχή, καθώς τίθενται οι όροι και με βάση τους οποίους θα εφαρμόζεται ο πολεοδομικός έλεγχος.

Είπε ακόμα πως έγινε αναστολή εργασιών και ετοιμάζεται έκθεση με τα γεγονότα και τα στοιχεία. Περαιτέρω ανέφερε πως ο Γενικός Ελεγκτής ζήτησε τον φάκελο της αίτησης – αδειοδότησης και επεστράφη με παρατηρήσεις που μελετούνται. Συμπλήρωσε πως από τη στιγμή που εκκρεμεί υπόθεση στο Διοικητικό Δικαστήριο δεν μπορεί να αναφέρει οτιδήποτε περαιτέρω.

Ο εκπρόσωπος του Τμήματος Γεωλογικής Επισκόπησης, αφού διαβεβαίωσε πως “μας αφορά πολύ το μνημείο”, ανέφερε ότι στις 6 Μαρτίου, ο Επαρχος Λευκωσίας ζήτησε διερεύνηση και συντάχθηκε έκθεση και στις 19 Μαρτίου διαβιβάστηκε έκθεση να μην χρησιμοποιείται οδοστρωτήρας με δόνηση κατά τις εργασίες. Είπε ακόμα πως καθορίστηκαν ζώνες 65 μέτρων με εισήγηση να μην υπάρχει εκσκαφή σε αυτές.

Συνεχίζοντας ανέφερε πως σε ζώνη ασφάλειας 40 μέτρων από το μέτωπο του πρανούς η εισήγηση είναι να μην επιτρέπεται καμία ανάπτυξη. Συμπλήρωσε ότι το πρατήριο απέχει 128 μέτρα και ότι η συγκεκριμένη ανάπτυξη δεν επηρεάζει το σπήλαιο.

Ο Βοηθός Επαρχος Λευκωσίας είπε πως με βάση το προσωρινό διάταγμα αναστολής εργασιών, «θα προχωρήσουμε με αναστολή της άδειας». Είπε ακολούθως ότι υπάρχει περίπτωση το διάταγμα να γίνει μόνιμο. Πρόσθεσε ότι περιμένουν το Δικαστήριο. Ανάφερε ότι τη Δευτέρα θα εξεταστεί σε σύσκεψη στο Υπουργείο Εσωτερικών το θέμα και διευκρίνισε πως οι δεξαμενές θα είναι στον χώρο της επιχωμάτωσης και δεν θα είναι υπέργειες.

Ο Κοινοτάρχης Κάτω Δευτεράς περιορίστηκε να αναφέρει στην Επιτροπή πως “αν καταρρεύσει η σπηλιά είμαστε άξιοι της τύχης μας”.

Ο ιερέας της Χρυσοσπηλιώτισσας είπε στην Επιτροπή πως θα πρέπει να γίνει οριοθέτηση της αρχαίας νεκρόπολης και ζήτησε να ερευνηθεί από το Τμήμα Αρχαιοτήτων κατά πόσο στο τεμάχιο που κατασκευάζεται το πρατήριο υπάρχουν αρχαίοι τάφοι. Είναι παράνομο αν βρήκαν τάφους και τους κατάχωσαν, συμπλήρωσε.

Αναφερόμενος στην αφαίρεση του στηθαίου είπε ως έγινε παράνομα και είναι επικίνδυνα για την ασφάλεια των πολιτών. Διερωτήθηκε γιατί δεν καταγγέλλονται για την παρανομία, την ώρα που όταν ένας 17χρονος που οδηγεί χωρίς άδεια οδηγού διώκεται ποινικά χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ότι θα πάρει άδεια οδηγού αργότερα.

Ο Δικηγόρος της εταιρείας αφού ανέφερε πως κατέθεσε σχετική επιστολή στην Επιτροπή, είπε πως ενόψει της δικαστικής διαδικασίας είναι άνευ αντικειμένου η συνεδρία της Επιτροπής. Διευκρίνισε πως είπε αυτό επειδή εκδόθηκε διάταγμα που ανέστειλε την πολεοδομική άδεια. Η συζήτηση παρά την αντίθετη άποψη μας εξελίχθηκε, συνέχισε προσθέτοντας ότι τα περαιτέρω θα ειπωθούν στο Δικαστήριο.

Σε δήλωση μετά τη συνεδρία ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα είπε πως με βάση τη δήλωση πολιτικής απαγορεύεται ρητά η κατασκευή πρατηρίων πετρελαιοειδών σε απόσταση μικρότερη των 200 μέτρων από χώρους λατρείας και κάλεσε την Κυβέρνηση έστω και την ύστατη να αναιρέσει την απόφαση της και να εφαρμόσει τους νόμους για προστασία των μνημείων.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Διαδώστε: