Ιερά αγρυπνία τελέστηκε την Παρασκευή 23 Δεκεμβρίου 2022, (Ευγενίας οσιομάρτυρος και Φιλίππου μάρτυρος του πατρός αυτού), στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, με την Ακολουθία των Μεγάλων Ωρών, τον Όρθρο και την Θεία Λειτουργία στην οποία προεξήρχε και κήρυξε τον Θείο λόγο, ο Αρχιμανδρίτης π. Αθανάσιος Παπασταύρου, κληρικός της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς.
Η αγρυπνία και η ομιλία εντάσσονται στο πλαίσιο του προγράμματος «ΕΝΟΡΙΑ εν δράσει…» και μεταδόθηκαν από το κανάλι του προγράμματος στο YouTube.
Με αφορμή τα αγιογραφικά αναγνώσματα της ιεράς αγρυπνίας, που προετοιμάζουν για την μεγάλη εορτή των Χριστουγέννων, ο π. Αθανάσιος αναφέρθηκε στην αποστολική περικοπή, όπου ο Απόστολος Παύλος τονίζει ότι ο άνθρωπος σώζεται, όχι μέσα από την εκτέλεση των έργων του μωσαϊκού νόμου, αλλά «δια πίστεως της εν Χριστώ Ιησού».
«Ο Απόστολος Παύλος, ξεκαθαρίζει τα πράγματα, λέγοντας ότι οι χριστιανοί πρέπει να συνειδητοποιήσουμε μία μεγάλη αλήθεια, ότι η πίστη στον Χριστό είναι αυτή η οποία σώζει. Διευκρινιστικά βέβαια, σε άλλα σημεία αναφέρει ότι ασφαλώς ο χριστιανός πρέπει να είναι πιστός τηρητής των εντολών του Θεού, αλλά η σωτηρία προέρχεται μέσα από την πίστη στον Χριστό.»
Γι’ αυτό και λέγεται χάρις, δωρεά, συνέχισε, μας την δωρίζει ο Χριστός. Και αλλοίμονο να πίστευε ο καθένας, ότι με μια τυπική εκτέλεση των εντολών του Χριστού, θα ήταν άξιος και της σωτηρίας. Γιατί ο άνθρωπος πιέζοντας τον εαυτό του, ακόμη και εγωιστικά, μπορεί να γίνει ένας τυπικός εκτελεστής των εντολών, αλλά αυτό δεν το θέλει ο Θεός.
Ο Θεός δεν έχει ανάγκη να εκτελέσει ο άνθρωπος τις εντολές Του, αλλά ο άνθρωπος έχει ανάγκη να υπακούει σε αυτά που θέλει ο Θεός. Αλλά για να υπακούσει σωστά, πρέπει να πορεύεται και σωστά. Και πρώτα, με την βαθιά πίστη στον Θεό, η οποία φέρνει μαζί της την ταπείνωση, την εκτέλεση των εντολών Του και πρωτίστως την αγάπη προς τον Θεό και τον συνάνθρωπο.
«Να εκτελούμε τις εντολές του Χριστού, από αγάπη προς Εκείνον, για να έρθει με τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα να κατοικήσει μέσα μας. Δεν υπάρχει μία ξηρή εκτέλεση εντολών με την έννοια της μισθαποδοσίας, ή χειρότερα με την έννοια του εμπορίου με τον Θεό, περιμένοντας κάτι από Εκείνον.
Αλλά για να υπάρχει αγάπη προς τον Θεό, πρέπει να υπάρχει πίστη προς Εκείνον. Και η αγάπη αυτή, αποδεικνύεται μέσα από την αγάπη προς τον αδελφό.»
Αυτά, όπως τόνισε ο π. Αθανάσιος, η Εκκλησία τα προβάλλει ιδιαίτερα πριν την μητρόπολη όλων των εορτών, την γέννηση του Χριστού, γιατί αμφισβητείται η θεότητα Του, αφού τον άνθρωπο Ιησού, ακόμα και οι εχθροί Του δεν μπορούν να Τον αρνηθούν και να Τον αμφισβητήσουν ως ιστορικό πρόσωπο.
Ο Κύριος συνελήφθη στην κοιλία της Υπεραγίας Θεοτόκου, ως τέλειος άνθρωπος, όχι εκ σπέρματος ανδρός αλλά με τη δύναμη του Αγίου Πνεύματος και ενώθηκε ο Θεός με τον άνθρωπο, γι’ αυτό και η Παναγία κυοφόρησε τον μόνο θεάνθρωπο.
Κι όπως επεσήμανε στον επίλογο της ομιλίας του, το μυστήριο της θείας οικονομίας είναι ένα, αρχίζει από την ταπείνωση του σπηλαίου της Βηθλεέμ και φτάνει μέχρι τον Σταυρό που είναι η άκρα ταπείνωση.
«Και μετά τον εκούσιο θάνατο, αρχίζει η θριαμβευτική πορεία, γι’ αυτό ο Σταυρός και η Ανάσταση είναι θρίαμβος και θριαμβευτικά την ημέρα της Αναλήψεως, ο Κύριος ανέβη στους ουρανούς και εκάθησε εκ δεξιών του Πατρός και ως άνθρωπος. Και μαζί με την θεία φύση, και η ανθρώπινη φύση προσκυνείται λατρευτικώς, υπό πασών των επουρανίων δυνάμεων ασωμάτων».