Επικαιρότητα
27 Μαΐου, 2021

Ανάγκη να ενταθούν οι δράσεις έναντι της πολιτιστικής γενοκτονίας των Τούρκων στην Αγιά Σοφιά

Διαδώστε:

Την ανάγκη να ενταθούν οι δράσεις οι οποίες θα ευαισθητοποιήσουν την παγκόσμια κοινή γνώμη σχετικά με την τουρκική απόφαση για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί τόνισαν κατά τη διάρκεια σειράς επαφών που είχαν τόσο με τον Μακαριώτατο Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερώνυμο όσο και με την Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τον Πρωθυπουργό, τα μέλη της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας (ΔΣΟ).

Του Νικόλαου Ζαΐμη 

Η πολιτιστική γενοκτονία η οποία συντελέστηκε από τους Τούρκους με την εργαλοιοποίηση του ναού – σύμβολο για τους Ορθοδόξους και τον ανθρώπινο πολιτισμό ευρύτερα, μπορεί να ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων στην Ελλάδα και σε ομόδοξες χώρες, δεν έτυχε όμως της ανάλογης αντιμετώπισης από τα αρμόδια διεθνή όργανα, με τις αντιδράσεις να είναι, μάλλον, χλιαρές.

Για τον σκοπό αυτό ο Γενικός Γραμματέας της Διακοινοβουλευτικής Συνέλευσης Ορθοδοξίας, Μάξιμος Χαρακόπουλος, παρουσίασε στον Πρωθυπουργό τις δράσεις που ανέλαβε η ΔΣΟ για την ευαισθητοποίηση της διεθνούς κοινής γνώμης, και οι οποίες περιλαμβάνουν:

α) την έκδοση αφιερωματικού τετράγλωσσου τόμου με εμβληματικούς ναούς της Αγίας Σοφίας,

β) τη διενέργεια διεθνούς φωτογραφικού διαγωνισμού με θέμα τους ναούς της Αγίας Σοφίας σε όλο τον κόσμο (ολοκληρώνεται στα τέλη Ιουνίου)

και γ) την πρόταση αναγνώρισης από το Συμβούλιο της Ευρώπης πολιτιστικής διαδρομής με θέμα «Η ευρωπαϊκή διαδρομή των ναών της Αγίας Σοφίας».

Όλες αυτές οι δραστηριότητες προωθούνται με την επιστημονική υποστήριξη του Κέντρου Αριστείας του ΕΚΠΑ «Αξιοποίηση Ορθόδοξης Κληρονομιάς και Διαθρησκειακός Διάλογος» με το οποίο χθες υπεγράφη Μνημόνιο Κατανόησης και Συνεργασίας.

Από τη συνάντηση του Πρωθυπουργού με τα μέλη της ΔΣΟ

Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της ΔΣΟ, Σεργκέι Γκαβρίλοφ, συνεχάρη τον Έλληνα Πρωθυπουργό για τη διαχείριση της υγειονομικής κρίσης και υπογράμμισε τα δύο γεγονότα της περιόδου που συγκλόνισαν όλους τους ορθοδόξους λαούς. Το πρώτο αφορά την επίθεση που δέχθηκαν οι Αρμένιοι στο Ναγκόρνο Καραμπάχ, την οποία καταδίκασε η Δ.Σ.Ο. κατά τρόπο απόλυτο και το δεύτερο την προκλητική συμπεριφορά της Τουρκίας απέναντι στο κυριότερο μνημείο της Ορθοδοξίας και του χριστιανισμού σε όλο τον κόσμο, την Αγία Σοφία. Μάλιστα με αφορμή την έκδοση του τόμου με θέμα: «Οι ναοί της του Θεού Σοφίας στον κόσμο», εξεδήλωσε την επιθυμία του να παρουσιαστεί σε επίσημη τελετή και στη Μόσχα, παρουσία του πρωθυπουργού της Ελλάδος.

Αγία Σοφία: Οι ναοί της του Θεού Σοφίας στην ιστορία και στον κόσμο

Ο Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας στην Πόλη των πόλεων, την Κωνσταντινούπολη, η «Μεγάλη Εκκλησία», το «Μέγα Μοναστήρι», αποτελεί ένα μοναδικό μνημείο με οικουμενικό χαρακτήρα που «ανήκει στην ανθρωπότητα και την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά». Η Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης υπήρξε το πρότυπο και ακολούθησε η ανέγερση εκατοντάδων ναών μέχρι τις μέρες μας, παντού στον Ορθόδοξο κόσμο αφιερωμένων στην Σοφία του Θεού.

Με πρωτοβουλία της ΔΣΟ (Δ.Σ.Ο.) www.eiao.org στο πλαίσιο της δραστηριότητάς της για την ανάδειξη και διαφύλαξη του Χριστιανικού Ορθόδοξου πολιτισμού και σε συνεργασία με την ιστοσελίδα OrthPhoto.net διοργανώνει τον τρίτο στην σειρά διαγωνισμό φωτογραφίας καλεί δε όλους τους ενδιαφερόμενους να συμμετάσχουν σε αυτόν. Σκοπός του διαγωνισμού είναι να αναδείξει την έννοια της «Σοφίας του Θεού» στον σύγχρονο κόσμο και να προβάλει τους ναούς που από αιώνες ανεγείρονται προς τιμή της.

Ο διαγωνισμός είναι ανοιχτός προς όλους τους επαγγελματίες και ερασιτέχνες φωτογράφους απ’ όλο τον κόσμο. Οι διαγωνιζόμενοι πρέπει να είναι από δεκαοκτώ ετών και άνω. Δεν επιτρέπεται στα μέλη και στη γραμματεία της ΔΣΟ να λάβουν μέρος στο διαγωνισμό. Η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι δωρεάν και οι δηλώσεις συμμετοχής πρέπει να παραληφθούν 12 Μαρτίου και 31 Μαΐου 2021.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ

Στην Αγία Σοφία, όσο και αν την πληγώνουν με τις ενάργειές τους αυτή που συστηματικά το μόνο που πράττουν στην ιστορία είναι να την παραχαράσσουν, θα παραμένει πάντα ζωντανή η μορφή του Χριστού. Όπως είχε γράψει και ο ιστορικός και συγγραφέας, Edwien Grosvenior, “στην αιχμάλωτη εκκλησία ο χριστιανός, ενοχλημένος από τις αραβικές επιγραφές και τις οθωμανικές παραδόσεις, νιώθει πόνο και νοσταλγία για κάτι που του ανήκει. Η αειθαλής αρχιτεκτονική μεγαλοπρέπεια και οι αόρατες μνήμες του παρελθόντος δεν είναι αρκετές. Αν όμως κατέβει το νότιο υπερώο και, μέσα από τις έξι κιονοστοιχίες αφήσει τη ματιά να ανέβει κατά τη θολωτή σκεπή πάνω απ’ τα πέντε παράθυρα της κεντρικής αψίδας, εκεί, στην αχνή μισοκαλυμμένη επιφάνεια, θα διακρίνει την ψηφιδωτή μορφή ενός τεράστιου Χριστού. Θα ξεχωρίσει τα μαλλιά, το μέτωπο, τα πράα μάτια του Σωτήρα και το αχνό περίγραμμα της μορφής του. Το δεξί χέρι, με γλυκύτητα, «όπως τότε που με αγάπη και πραότητα περπάταγε στη γη», είναι ακόμη απλωμένο σε μια ανείπωτη ευλογία και, με την κίνηση του, μοιάζει να αγκαλιάζει τον άγνωστο επισκέπτη. Μέσα στις σκιές, νιώθει κανείς πως ο Χριστός στέκει ακοίμητος φρουρός πάνω από τους ανθρώπους του”.

Εξωτερική φωτογραφία: Το Ψηφιδωτό της “Δέησης” στην Αγιά Σοφιά 

Διαδώστε: