Επικαιρότητα
14 Αυγούστου, 2023

Διδασκαλία Αρχαίων Ελληνικών για παιδιά Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού από την Ψηφιακή Ακαδημία Ευγένιος Βούλγαρης

Διαδώστε:

Πρόγραμμα Διδασκαλίας Αρχαίων Ελληνικών για παιδιά Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού από την Ψηφιακή Ακαδημία Ευγένιος Βούλγαρης και την Πεμπτουσία στο οποίο θα διδάσκουν οι φιλόλογοι: Δρ Ειρήνη Παρασκευά Ροδοσθένους, Δρ Φωτεινή Θεοδούλου, Νίκη Χριστοδούλου. Στο 1ο τετράμηνο θα πραγματοποιηθούν 16 εβδομαδιαία μαθήματα τα οποία θα ξεκινήσουν την Τετάρτη 4 Οκτωβρίου.

Μιλώντας τα Ελληνικά κατέχουμε αξιοζήλευτα προνόμια:

1. Η Ελληνική Γλώσσα είναι μία και ενιαία από τα αρχαία χρόνια μέχρι σήμερα. Τι σημαίνει αυτό; Στη μακραίωνη ιστορία της η Ελληνική Γλώσσα άλλαξε, αλλά δεν διασπάστηκε σε ξεχωριστές γλώσσες, όπως ο άνθρωπος αλλάζει από την παιδική στην ενήλικη ζωή, μα παραμένει το ίδιο πρόσωπο.

2. Η Ελληνική γλώσσα έχει μοναδικό λεξιλογικό πλούτο, όχι μόνο σε ποσότητα, αλλά και σε ποιότητα, καθώς έδωσε στην Ευρώπη τις λέξεις που φέρουν την κοινή πολιτισμική μας κληρονομιά. «Από τη φιλοσοφία μέχρι την ποίηση και το θέατρο, από τη μυθολογία μέχρι την ιστορία και από τις πλαστικές τέχνες μέχρι την αρχιτεκτονική, η αρχαία Ελλάδα παραμένει για τους Ευρωπαίους η προφανέστερη αναφορά» (Henriette Walter, Η περιπέτεια των γλωσσών της Δύσης, εκδόσεις Ενάλιος, 2007, σ. 39).

3. Στην Ελληνική γλώσσα έχουν εκφραστεί αριστουργήματα της ανθρώπινης διανόησης από φιλοσόφους, ρήτορες, λογίους, πατέρες της εκκλησίας, λογοτέχνες, επιστήμονες, που συγκροτούν το σώμα της αρχαίας, ελληνιστικής, βυζαντινής και νεοελληνικής γραμματείας.

4. Η Ελληνική γλώσσα είναι ζωντανή. Εξακολουθεί να καλλιεργείται και να εκφράζει τα πνευματικά δημιουργήματα και τις ανακαλύψεις του ανθρώπου. Για παράδειγμα, ο γάλλος χειρουργός Σαρλ Εμμανιέλ Σεντιγιό (1804-1882) χρησιμοποίησε τις ελληνικές λέξεις μικρός και βίος, για να ονομάσει έναν μικροσκοπικό ζωντανό οργανισμό, το μικρόβιο, όπως αναφέρει η Henriette Walter στο κεφάλαιο με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Τα αρχαία ελληνικά ακόμη γεννούν», του βιβλίου της Η περιπέτεια των γλωσσών της Δύσης (εκδόσεις Ενάλιος, 2007, σ.64).

5. Αρχαία και Νέα Ελληνική είναι αξεχώριστες, διότι τα αρχαία είναι κρυμμένα μέσα στη γλώσσα που μιλάμε. Μιλώντας σήμερα την Ελληνική αντλούμε από τη δεξαμενή της αρχαίας και της βυζαντινής Ελληνικής λεξιλόγιο, γραμματικές και συντακτικές δομές, μηχανισμούς παραγωγής και σύνθεσης σε τέτοιο βαθμό, ώστε είναι αδύνατον να βάλουμε έναν διαχωριστικό «τοίχο», ανάμεσα στις μορφές της γλώσσας μας. Η ετυμολογία, δηλαδή η ενασχόληση με τις ρίζες των λέξεων, το αποδεικνύει αυτό καθημερινά.

Για μας είναι αδιανόητο να μην επωφεληθούν τα παιδιά μας από τα προνόμια που απλόχερα μάς προσφέρει η γλώσσα μας. Την ανάγκη και τα οφέλη της γνώσης των Αρχαίων Ελληνικών εκφράζει σε άρθρο του ο πολιτικός επιστήμων και συγγραφέας Κωνσταντίνος Χολέβας:

«Γιὰ κάθε Χριστιανό καὶ Ἕλληνα ἡ γνώση τῶν Ἀρχαίων Ἑλληνικῶν εἶναι «κτῆμα ἐς ἀεί», ἀπαραίτητο ἐφόδιο γιὰ τὴ μέθεξη στὴν Πίστη καὶ τὴ λατρεία τῆς Ἐκκλησίας μας καὶ γιὰ τὴν διαφύλαξη τῆς συνέχειας τοῦ Γένους μας. Γιὰ νὰ ἔχουν οἱ νέοι μας ἀξίες καὶ ἰδανικά. Γιὰ νὰ ζήσει αὐτὸς ὁ λαὸς ἐλεύθερος ἀπὸ κάθε δουλεία, ὑλική, στρατιωτική, πολιτιστική. Γιὰ νὰ παραμείνει ἡ ἑλληνορθόδοξη παράδοση φάρος οἰκουμενικὸς καὶ πανανθρώπινος ποὺ θὰ διδάσκει καὶ τὴν Εὐρώπη καὶ ἐμᾶς» (Κωνσταντίνος Χολέβας, Τὰ ἀρχαία ἑλληνικά, ἡ Εὐρώπη κι ἐμεῖς. Εφημερίδα «Σημερινή», 13 Απριλίου 2011. Ανάκτηση από https://churchofcyprus.org.cy/19259).

Στόχοι των μαθημάτων

1. Ὄψις

Στις προσφερόμενες διαδικτυακές συναντήσεις τα παιδιά του Δημοτικού θα δουν και θα ακούσουν την αρχαία ελληνική γλώσσα, θα την επισκεφθούν και θα θαυμάσουν την ομορφιά της μέσα από επιλεγμένα κείμενα.

2. Τέρψις

Οι συναντήσεις είναι σχεδιασμένες ως ευχάριστη ενασχόληση με τη γλώσσα, μέσα από γλωσσικά παιχνίδια και δραστηριότητες εξάσκησης της γλωσσικής φαντασίας και αντίληψης.

3. Γνῶσις

Ως αποτέλεσμα, τα παιδιά θα αποκτήσουν γνώσεις για την ιστορία και τη λειτουργία της γλώσσας μας, θα την εκτιμήσουν, θα ασκηθούν στην ποιοτική έκφραση γραπτού και προφορικού λόγου, και θα διευρύνουν τους πνευματικούς τους ορίζοντες μέσα από τα νοήματα των αναγνωσμάτων της αρχαίας ελληνικής και της εκκλησιαστικής γραμματείας, με τα οποία θα έρθουν σε επαφή.

Γενικές πληροφορίες

Ποιοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή:

Τα μαθήματα απευθύνονται σε παιδιά Ε΄ και Στ΄ τάξης Δημοτικού Σχολείου.

Ωράριο και διάρκεια: Τετάρτη, 18.00 – 19.30 (Α΄ τετράμηνο: Οκτώβριος 2023 – Ιανουάριος 2024 και Β΄ τετράμηνο: Φεβρουάριος 2024 – IΙούνιος 2024)

Γλώσσα διδασκαλίας: Επίσημη γλώσσα διδασκαλίας του διαδικτυακού Σχολείου είναι τα Ελληνικά. Σε περίπτωση που υπάρξει ενδιαφέρον, τα μαθήματα μπορούν να προσφερθούν και στα Αγγλικά.

Διδάσκαλοι: Οι φιλόλογοι Δρ Ειρήνη Παρασκευά Ροδοσθένους, Δρ Φωτεινή Θεοδούλου και Νίκη Μ. Χριστοδούλου.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΕΔΩ

Βιογραφικά Διδασκόντων

Δρ Ειρήνη Παρασκευά Ροδοσθένους

Η Ειρήνη Ροδοσθένους είναι διδάκτωρ Φιλολογίας από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και διπλωματούχος της Μουσικής Ακαδημίας Mozarteum στην Αυστρία στο Κλασικό τραγούδι, στη Σύνθεση και Ενορχήστρωση. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται, κυρίως, στον χώρο της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας και της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.

Διετέλεσε λειτουργός του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και Σύμβουλος Φιλολογικών Μαθημάτων στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Ασχολήθηκε με τη διδακτική των Αρχαίων Ελληνικών, της Λογοτεχνίας και της Νεοελληνικής Γλώσσας στη Μέση Εκπαίδευση. Συμμετείχε στη διαμόρφωση των Αναλυτικών Προγραμμάτων από το 2010 ως Παιδαγωγικός Σύνδεσμος στο Μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών και της Λογοτεχνίας. Το 2015 προήχθη στη θέση της Επιθεωρήτριας Μέσης Εκπαίδευσης στα Φιλολογικά Μαθήματα και το 2021 ανέλαβε τη θέση της Πρώτης Λειτουργού Εκπαίδευσης. Διατελεί Εθνική Επιθεωρήτρια στα Ευρωπαϊκά Σχολεία σε ό, τι αφορά τη διδασκαλία των Αρχαίων και Νέων Ελληνικών.

Έχει δημοσιεύσει σειρά άρθρων και εισηγήσεων σε επιστημονικά περιοδικά και Πρακτικά Συνεδρίων, με θεματικές που αφορούν στη διδακτική των Αρχαίων Ελληνικών, στη διδακτική μεθοδολογία της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Συμμετείχε σε διεθνή και τοπικά συνέδρια, σε Σεμινάρια και Ημερίδες, όπου κατέθεσε εισηγήσεις, μελέτες και έρευνες.

Δρ Φωτεινή Θεοδούλου

H Φωτεινή Θεοδούλου σπούδασε Κλασική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Έκανε Μεταπτυχιακό στη Θεωρία, Πράξη και Αξιολόγηση Διδασκαλίας στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και Διδακτορικό στην Εκπαιδευτική Τεχνολογία στο ίδιο Πανεπιστήμιο. Παρακολούθησε μεταπτυχιακά σεμινάρια Κλασικής Φιλολογίας στο Ludwig-Maximilians-Universität του Μονάχου, από το οποίο απέκτησε το Grosses Deutches Sprachdiplom. Από το 2006 εργάζεται στη Μέση Εκπαίδευση ως καθηγήτρια Φιλολογικών Μαθημάτων. Από τον Σεπτέμβριο του 2016 μέχρι τον Αύγουστο του 2023 ήταν Σύμβουλος Φιλολογικών Μαθημάτων και μέλος της Ομάδας Αναλυτικών Προγραμμάτων για την Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, στο πλαίσιο της οποίας, μεταξύ άλλων, συμμετείχε στη συγγραφή των διδακτικών εγχειριδίων για τα Αρχαία Ελληνικά στο Γυμνάσιο, παρήγαγε διδακτικό και άλλο υλικό, διενήργησε επιμορφώσεις εκπαιδευτικών σε ζητήματα ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών, μεθοδολογίας και αξιολόγησης διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα κ.ά. Κατά το σχολικό έτος 2021-2022 ανέλαβε με ανάθεση από τον Υπουργό Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας τη διαμόρφωση και την εφαρμογή του προγράμματος της Κατεύθυνσης «Ελληνική Γλώσσα και Πολιτισμός» στο νεοσύστατο Ολοήμερο Σχολείο Διαθεματικής-Διεπιστημονικής Μάθησης του Παγκυπρίου Γυμνασίου, στο οποίο υπηρετεί μέχρι σήμερα.

Νίκη Χριστοδούλου

Η Νίκη Χριστοδούλου σπούδασε Φιλοσοφία, Παιδαγωγική και Ψυχολογία και Ελληνική Φιλολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έκανε Μεταπτυχιακό στη Θεωρητική Γλωσσολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο του Σάλτσμπουργκ. Παρακολούθησε το International Summerschool in Linguistics (GISSL) στo Πανεπιστήμιο της Χερώνας με υποτροφία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κατέχει το Grosses Deutches Sprachdiplom του Πανεπιστημίου Ludwig – Maximilian του Μονάχου. Εργάστηκε στο Κέντρο Θησαυρού Κυπριακής Ελληνικής στο πρόγραμα ψηφιοποίησης της κυπριακής γραμματείας. Εργάστηκε στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου ως μέλος της Ομάδας των Αναλυτικών Προγραμμάτων και της συγγραφικής ομάδας των εγχειριδίων για τα Αρχαία Ελληνικά στο Γυμνάσιο. Εξέδωσε βιβλία και έκανε ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια σχετικές με φωνολογικά και μορφολογικά φαινόμενα της αρχαίας ελληνικής και των νέων ελληνικών ιδιωμάτων. Είναι μέλος της Μόνιμης Κυπριακής Επιτροπής Τυποποίησης Γεωγραφικών Ονομάτων. Εργάζεται στη Μέση Εκπαίδευση ως καθηγήτρια Φιλολογικών Μαθημάτων. Ανέλαβε με ανάθεση από τον Υπουργό Παιδείας τη διαμόρφωση και την εφαρμογή του προγράμματος «Ελληνική Γλώσσα και Πολιτισμός» στο νεοσύστατο Γυμνάσιο Διαθεματικής-Διεπιστημονικής μάθησης.

Ημερομηνίες μαθημάτων 1ου Τετραμήνου

Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 202

Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2023

Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023

Τετάρτη 25 Οκτωβρίου 2023

Τετάρτη 1 Νομεβρίου 2023

Τετάρτη 8 Νομεβρίου 2023

Τετάρτη 15 Νομεβρίου 2023

Τετάρτη 22 Νομεβρίου 2023

Τετάρτη 29 Νομεβρίου 2023

Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου 2023

Τετάρτη 20 Δεκεμβρίου 2023

Τετάρτη 10 Ιανουαρίου 2024

Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2024

Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2024

Τετάρτη 31 Ιανουαρίου 2024

Ώρες μαθημάτων: 18:00-19:30

Πλατφόρμα Διδασκαλίας: ΖΟΟΜ και MICROSOFT TEAMS

ΔΙΔΑΚΤΡΑ

Συνολικό Κόστος Διδάκτρων 1ου Τετραμήνου για 16 εβδομαδιαία μαθήματα μιάμισης ώρας: 200 Ευρώ

Ειδική Έκπτωση για Πολύτεκνες οικογένειες (20%) και ιδρύματα παιδικής προστασίας (για τα ιδρύματα επικοινωνήστε με την γραμματεία για λεπτομέρειες). Για να εγγραφείτε κάνοντας χρήση της έκπτωσης είναι απαραίτητο να αποστείλετε στο μειλ της γραμματείας πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης και πολυτεκνική κάρτα (πολύτεκνοι). Αφού ληφθούν τα πιστοποιητικά θα λάβετε τον σύνδεσμο/link με την ανάλογη έκπτωση. Επικοινωνήστε με την γραμματεία για οποιαδήποτε διευκρίνηση: secretariat@voulgarisacademy.com

Διαδώστε: