Επικαιρότητα
21 Απριλίου, 2021

Διεξήχθη η Ημερίδα «Αναπαραστάσεις του Θείου Πάθους στη Βυζαντινή Τέχνη»

Διαδώστε:

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η Διαδικτυακή Επιστημονική Ημερίδα, με θέμα: «Αναπαραστάσεις του Θείου Πάθους στη Βυζαντινή Τέχνη», η οποία υλοποιήθηκε με τη συνεργασία της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης και του Επιστημονικού Περιοδικού “After Constantine”, την Ακαδημαϊκή Κοινότητα “Byzantium at Ankara” των Πανεπιστημίων Bilkent και Hacettepe, καθώς και τη Μεταπτυχιακή Κοινότητα “Gate to the Eastern Mediterranean” (GEM) του Πανεπιστημίου του Μπέρμινχαμ.

Την εκδήλωση άνοιξε με Χαιρετισμό του ο Δρ Κωνσταντίνος Ζορμπάς, Γενικός Διευθυντής της Ορθοδόξου Ακαδημίας Κρήτης, ο οποίος, αφού ευχαρίστησε τους διοργανωτές και τους ομιλητές, αναφέρθηκε στη σημασία της Τέχνης ως προσπάθεια εικαστικής έκφρασης του δόγματος και των ανθρωπίνων συναισθημάτων, ενώ στη συνέχεια η κα Ζωή Τσιάμη, συντονίστρια του Ψηφιακού Περιοδικού “After Constantine” παρουσίασε τις δυνατότητες που παρέχονται στους νέους ερευνητές που επιθυμούν να παρουσιάσουν πρωτότυπες εργασίες.

Εν συνεχεία η Δρ Sercan Yandim (Καθηγήτρια του Hacettepe University) παρουσίασε πτυχές απεικονίσεων της Ανάστασης και της Καθόδου του Ιησού στον Άδη, μέσω των βυζαντινών τοιχογραφιών, επισημαίνοντας τους συμβολισμούς και την τεχνοτροπία τους. Επισημάνθηκε δε η ιδιαιτερότητα της Τέχνης των πρώτων χριστιανικών χρόνων να εκφράσει με απλότητα την Ανάσταση ως το κεντρικό σημείο της νίκης επί του Θανάτου.

Ακολούθως, η Δρ Ιωάννα Χριστοφοράκη εμβάθυνε στις απεικονίσεις του Θείου Πάθους, όπως συναντώνται στην ιπποτοκρατούμενη Ρόδο, εστιάζοντας σε εικονικές πρακτικές εμπαιγμού του Ιησού κατά τη διάρκεια των βασανιστηρίων του. Η ενδιαφέρουσα αυτή ομιλία ανέδειξε τη διάσταση του εμπαιγμού που υπέστη ο Ιησούς, αναφέροντας λεπτομερώς έθιμα της εποχής που αποτελούσαν προσβολή της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

 

 

Από την πλευρά του ο Δρ Γρηγόρης Στουρνάρας παρουσίασε δύο εικόνες της Σταύρωσης της Ιεράς Μονής Σινά, εστιάζοντας στην τεχνοτροπική ερμηνεία, τον συμβολισμό και την εξέλιξή τους κατά την περίοδο της Ύστερης Αρχαιότητας (7ος – 9ος αι.). Τονίστηκε επίσης το στοιχείο του άχρονου στην Εικόνα, η αναλυτική απόδοση ευαγγελικών περικοπών, αλλά και οι επιρροές που δύναται να έχει ο Καλλιτέχνης από το εκάστοτε περιβάλλον, χρονική στιγμή, τόπο και πολιτισμό.
Τέλος, ο κ. Δημήτρης Κυρίτσης εστίασε σε εικονογραφικά θέματα και αναπαραστάσεις της θρηνούσης Θεοτόκου, συνδυάζοντάς τα με τις λατρευτικές πρακτικές του θρήνου στη διάρκεια της Μεσοβυζαντινής Περιόδου.

Την οργάνωση και τον συντονισμό της Εκδήλωσης είχε η Ζωή Τσιάμη, Υπ. Δρ Ιστορίας Πρώιμου Χριστιανισμού και Συντονίστρια του Περιοδικού “After Constantine”.

 

Παρακολουθήστε ολόκληρη την Ημερίδα:

Διαδώστε: