Τα καταστήματα σήμερα θα είναι ανοικτά από τις 11 το πρωί έως και τις 8 το βράδυ
Σε εορταστικούς ρυθμούς κινούνται ήδη αγορά και καταναλωτές, με τα εμπορικά καταστήματα να προετοιμάζονται για μια γιορτινή «ανάσα» ρευστότητας και τους καταναλωτές να γίνονται κυνηγοί προσφορών καθώς οι ανατιμήσεις σε σειρά βασικών αγαθών και υπηρεσιών και το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα θα περιορίσουν σημαντικά τη χριστουγεννιάτικη δαπάνη.
Με ανοικτά τα καταστήματα σήμερα Κυριακή, προαιρετικά, από τις 11 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ κάνει πρεμιέρα το εορταστικό ωράριο και «…αγορά και καταναλωτές μπαίνουν στην εορταστική ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς» αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Αντώνης Μακρής.
Στο μεταξύ στον χορό των εορταστικών προσφορών μπαίνουν και οι επιχειρήσεις που πουλάνε παιδικά παιχνίδια από την προσεχή Τετάρτη, μέχρι και τις 11 Ιανουαρίου 2022, με 10 κατηγορίες παιχνιδιών που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του Αη Βασίλη» ( επιτραπέζια παζλ, παιχνίδια κούκλες και άλλα αξεσουάρ, βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών με τουβλάκια, αθλητικά παιχνίδια μπάλες κτλ., λούτρινα παιχνίδια, μουσικά παιχνίδια, τηλεκατευθυνόμενα και ηλεκτρικά παιχνίδια)
Σε ό,τι αφορά στο εορταστικό τραπέζι, στα σούπερ μάρκετ, το «καλάθι του νοικοκυριού» μετατρέπεται από την Τετάρτη μέχρι και τις 4 Ιανουαρίου σε «εορταστικό καλάθι» με επιπλέον επιλογές τις κατηγορίες, γαλοπούλα, μοσχάρι, τσουρέκι ή βασιλόπιτα και σοκολάτες.
«Τα μηνύματα που παίρνουμε από τους καταναλωτές μάς δείχνουν ότι περιμένουν αυτή τη περίοδο για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες τους» τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Μακρής και συμπληρώνει: «Από την πλευρά τους οι εμπορικές επιχειρήσεις περιμένουν τους καταναλωτές με πάρα πολύ καλές τιμές στα προϊόντα και πολύ καλή εξυπηρέτηση δίνοντας μια νότα αισιοδοξίας στη γκρίζα καθημερινότητα η οποία λόγω των γεγονότων δεν είναι η καλύτερη δυνατή».
Σύμφωνα με τον ίδιο, από την εορταστική περίοδο ο εμπορικός κόσμος προσδοκά μια τονωτική ένεση ρευστότητας καθώς ο Δεκέμβριος αποτελεί παραδοσιακά έναν από τους κρισιμότερους μήνες για τα ταμεία των επιχειρήσεων με το ένα τέταρτο του ετήσιου τζίρου των καταστημάτων να επιτυγχάνεται στις γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.
Καταναλωτικές ανησυχίες και προσδοκίες
Ανατιμήσεις και πληθωρισμός αποτελούν τη μεγαλύτερη ανησυχία του καταναλωτικού κοινού και για τον επόμενο χρόνο, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γεώργιος Ι. Δουκίδης. Συγκεκριμένα, τα αποτελέσματα δυο κυλιόμενων ερευνών καταναλωτών και οικονομικού κλίματος (ΙΕΛΚΑ και ΣΕΛΠΕ) έδειξαν ότι οι καταναλωτές αναμένουν μια αύξηση κατά μέσο όρο 10% των τιμών στο επόμενο εξάμηνο, ενώ 3 στους 4 καταναλωτές θεωρούν ότι η αύξηση τιμών είναι το σημαντικότερο πρόβλημά τους σήμερα, πολύ υψηλότερο από άλλες ευρωπαϊκές χώρες (Ιταλία στο 32%, Γερμανία στο 40%, Αγγλία στο 60%). Πολύ έντονα συναισθήματα (όπως ανασφάλεια, άγχος, φόβος, θυμός) δημιουργεί ο πληθωρισμός στους καταναλωτές, υψηλότερα από άλλα θέματα που ανησυχούν τη κοινή γνώμη όπως η πανδημία, η εισβολή στην Ουκρανία και οι τεταμένες σχέσεις με τη Τουρκία.