Γράφει ο Θεόφιλος Τσουκαλάς, εκπαιδευτικός, ιστορικός
Όταν κάποτε ρώτησαν τον Αριστοτέλη πώς θα χαρακτήριζε την Αθήνα, την πόλη όπου πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, ο Μακεδόνας φιλόσοφος τη χαρακτήρισε με το θαυμάσιο επίθετο «παγκάλη». Όμως, κάτω από τη θεσπέσια ομορφιά της κρυβόταν μια ασχήμια σιχαμερή όσο καμία άλλη: η συκοφαντία. Λαϊκιστές, ευθυνόφοβοι, καιροσκόποι, εκδικητικοί, ζηλόφθονες, ραδιούργοι, δολοπλόκοι, φιλάργυροι διαμόρφωσαν το αρχέτυπο του συκοφάντη.
Δυστυχώς, η συκοφαντία κατάντησε από εκείνο το μακρινό παρελθόν να έχει ενδημική παρουσία στην ελληνική ιστορία. Είναι η πλέον μακραίωνη «πανδημία» στην ιστορία του τόπου μας και ως φαίνεται δε θα βρει τη γιατρειά της.
Τις κρίσιμες αυτές μέρες που περνάει ο τόπος μας θα περιμέναμε μια άλλη στάση από αυτούς που τον διοικούν. Πρωτίστως μια στάση ανάληψης ευθύνης για όσα μπορούσαν να γίνουν, αλλά δεν έγιναν, και φυσικά μια στάση ενότητας, που θα φιλοτιμούσε και τους πλέον δύστροπους ή αρνητικούς, ώστε να συναισθανθούν ότι το μεγάλο διακύβευμα είναι η διασφάλιση της δημόσιας υγείας και μετέπειτα η επιστροφή στην κανονικότητα.
Αντιθέτως, παρακολουθούμε από διάφορους κύκλους την επίρριψη της ευθύνης για την έξαρση της πανδημίας… στον Μητροπολίτη. Το αφήγημα δεν είναι καινούριο. Η Εκκλησία βάλλεται από την αρχή της υγειονομικής κρίσης και στοχοποιείται. Όταν τηρεί τα μέτρα, βάλλεται από τους αρνητές της πανδημίας. Όταν ακραίοι θρησκευόμενοι δεν τηρούν τα μέτρα, και πάλι βάλλεται στο σύνολό της από όσους θέλουν να την πλήξουν. Η Κάλυμνος αποτελεί μια μικρογραφία της ελληνικής πραγματικότητας.
Εδώ που φτάσαμε, φταίνε πολλοί και πολλά.
Φταίει η δεκάχρονη κρίση και οι αντιλαϊκές πολιτικές που διέλυσαν το δημόσιο σύστημα υγείας, το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, το δημόσιο σύστημα συγκοινωνιών, τα εργασιακά δικαιώματα και τις συνθήκες εργασίας. Η μεγάλη διασπορά του ιού οφείλεται κυρίως σε αυτές.
Έπειτα, φταίνε οι ανεύθυνες συμπεριφορές, που σχετίζονται με την αποξένωση της ελληνικής κοινωνίας από τις παραδοσιακές αξίες της οικογένειας, της αλληλεγγύης, της ανθρωπιάς.
Φταίει και η απαιδευσιά μας που δε μας βοηθάει να ξεχωρίσουμε δύο γαϊδάρων άχυρα.
Φταίει και η παραβατική συμπεριφορά μας , η μη τήρηση των νόμων και των κανόνων.
Άλλωστε , χρόνια τώρα οι ίδιοι οι πολιτικοί μας μάς θώπευαν με τέτοιου είδους πρακτικές.
Αλλά, ούτε και αυτοί φάνηκαν να τηρούν τους κανόνες που οι ίδιοι θέσπισαν, άλλος συντρώγοντας σε ικαριώτικες βεράντες και άλλος καλώντας σε συλλαλητήρια εν μέσω πανδημίας.
Ευθύνες υπάρχουν πολλές , κι αν θέλουμε να είμαστε δίκαιοι σε όλους μας αναλογεί ένα μέρος της συνολικής. Σε άλλους περισσότερο, σε άλλους λιγότερο. Προφανώς θα αναλάβει και η Εκκλησία το μερίδιο που της αναλογεί για πλημμελή τήρηση των μέτρων. Αλλά, δε θα γίνει ο αποδιοπομπαίος τράγος. Αν θέλουμε να αποδίδουμε τα του Θεού τω Θεώ, να αποδώσουμε και τα του Καίσαρος Καίσαρι.
Η πρώτη ευθύνη: γιατί δεν γίνονταν συστηματικοί έλεγχοι στα σημεία εισόδου του νησιού; Ο ιός δεν ενδημούσε στις εκκλησιές μας. Από κάπου μάς ήρθε!
Η δεύτερη ευθύνη: επιτηρούνταν από τους κρατικούς και δημοτικούς μηχανισμούς ελέγχου η λειτουργία των σούπερ μάρκετ, του λιανεμπορίου και του πλανόδιου-παράνομου και νόμιμου- εμπορίου, των κομμωτηρίων , των κέντρων αισθητικής, των νομίμων ή κατ’ οίκον, οι άσκοπες μετακινήσεις, οι συναθροίσεις οι ιδιωτικές ή οι λατρευτικές;
Η τρίτη ευθύνη: γιατί τώρα που έφτασε ο κόμπος στο χτένι θυμήθηκαν ότι δε λειτουργεί μοριακός αναλυτής στο Νοσοκομείο; Πίεσαν νωρίτερα για λύση;
Η τέταρτη ευθύνη: ήταν πρόωρο το άνοιγμα των σχολείων στην Κάλυμνο; Μεγάλο μέρος της ενδοοικογενειακής διασποράς οφείλεται σε αυτά. Αποδείχτηκε άκαιρη η κυβερνητική απόφαση.
Η πέμπτη ευθύνη: αργεί ή όχι απελπιστικά σε πανευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο ο εμβολιασμός του πληθυσμού; Πώς λοιπόν θα επιτευχθεί η ανοσία; Με ρυθμό αραμπά; Πόσοι υγειονομικοί εμβολιάστηκαν στο σύνολο των εργαζομένων στο Νοσοκομείο, ώστε να πείσουν τους δύσπιστους και επιφυλακτικούς ότι το εμβόλιο είναι το όπλο μας για να νικήσουμε τον ιό;
Και έτσι απλά έριξαν τον λίθο του αναθέματος στον Μητροπολίτη.
Ασφαλώς και ήξεραν τη σώφρονα γραμμή που κράτησε απέναντι στην εξάπλωση της πανδημίας από την πρώτη στιγμή. Θα χρειαστώ πολλές αράδες για να παραθέσω μόνο τις εγκυκλίους του για την λειτουργία των ναών, των μοναστηριών, των κοιμητηρίων, την τέλεση των ακολουθιών, των πανηγυριών κ.α. από τον περσινό Μάρτιο.
Ήξεραν ότι για την προσήλωση του στα μέτρα και περιπαίχτηκε και πληγώθηκε από μικρή μερίδα κληρικών και από παραεκκλησιαστικούς κύκλους.
Πάντα νόμιμος και νουνεχής συμβούλευε και έδειχνε τον σωστό δρόμο. Κατηγορήθηκε από τους γνωστούς κύκλους ακόμα κι ως αιρετικός και αγόγγυστα άκουγε και συγχωρούσε.
Αλλά, όταν τέθηκε ζήτημα δημόσιας υγείας τιμώρησε. Και τιμώρησε ως έπρεπε. Μήπως έπρεπε να διενεργεί και αστυνομικούς ελέγχους; Μόνο για αυτό δεν κατηγορήθηκε.
Ο Παΐσιος δεν ήταν ποτέ ο Δεσπότης, κατά το πρότυπο του αείμνηστου προκατόχου του. Για τους ιερείς και το λαό του υπήρξε μόνο Πατέρας. Και τα παιδιά δεν ακούνε πάντα τις νουθεσίες του πατέρα. Αλλά, δε μετανιώνουμε που ο Θεός μάς έστειλε έναν Πατέρα, αγνό, φιλόστοργο, πράο, υπομονετικό.
Πόσα χρόνια είχε η Κάλυμνος να δει τον Δεσπότη της να γελάει, να τον περιτριγυρίζουν τα παιδιά, να ελεεί τους φτωχούς, να μετέχει στις λύπες και στις χαρές μας, να δίνει και όχι να παίρνει, να προσφέρει;
Το νούμερο παπουτσιού κανενός πολιτικού δεν το γνωρίζω. Του Παΐσιου το γνωρίζω από τις γονυκλισίες του στην Παναγιά των Τσουκχουών και στον Άγιο Σάββα δεόμενος για το Λαό.
Εν τέλει γιατί φταίει ο Δεσπότης δεν καταλάβαμε.
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης υβρίζεται από τους αρνητές του ιού για τα μέτρα που έχει λάβει στις εκκλησίες.
Στα ΜΜΕ φωτογραφήθηκε ως υπεύθυνος της διασποράς. Ποιο τελικά από τα δύο ισχύει ;
Εδώ ταιριάζει η λαϊκή ρήση: «Φταίμε εμείς, φταίτε εσείς, φταίει κι ο Χατζηπετρής».
Αυτό που ελπίζουμε να δούμε είναι η επανόρθωση της αδικίας.
Θ. Τσουκαλάς, Κάλυμνος 20-2-2021
Πηγή: “Kalymnos news” – Το άρθρο αναδημοσιεύεται απο την Ιερά Μητρόπολη Λέρου, Καλύμνου και Αστυπάλαιας στις 20 Φεβρουαρίου 2021