Ο ΓΓ του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών για τον κοινό εορτασμό του Πάσχα

Το ζήτημα του κοινού εορτασμού του Πάσχα από Ορθοδόξους και Καθολικούς κλήθηκε να σχολιάσει ο Γενικός Γραμματέας του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών (Π.Σ.Ε.) Αιδεσιμ. Δρ. Jerry Pillay μιλώντας στο Ιταλικό Ειδησεογραφικό Πρακτορείο SIR.
Όπως επισημαίνει, το θέμα «δεν είναι απλώς ένα τεχνικό πρόβλημα υπολογισμού» και τονίζει: «Πρέπει να διασφαλιστεί ότι η πορεία προς την ενότητα δεν δημιουργεί νέους διχασμούς». Οι δυσκολίες στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, όπως προσθέτει, «δεν πρέπει να παρεξηγηθούν ως παραμέληση ενός κοινού οράματος, αλλά ως ειλικρινής ανησυχία ότι η πορεία προς μια κοινή ημερομηνία περιλαμβάνει πραγματικά όλες τις Εκκλησίες».
«Με ευγνωμοσύνη και μεγάλη χαρά ακούσαμε τις φωνές των ηγετών της Εκκλησίας και των θεολόγων που ζητούσαν μια κοινή ημερομηνία για το Πάσχα ως ένδειξη Χριστιανικής ενότητας» σημειώνει ο Αιδεσιμ. Δρ. Jerry Pillay σχολιάζοντας τις σημαντικές δηλώσεις του Πάπα Φραγκίσκου, ο οποίος στο τέλος της 58ης Εβδομάδας Προσευχής για την ενότητα των Χριστιανών, κάλεσε όλους τους Χριστιανούς να κάνουν ένα αποφασιστικό βήμα προς την ενότητα σχετικά με μια κοινή ημερομηνία για το Πάσχα, ενώ ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος, μιλώντας στο Συμβούλιο της Ευρώπης στο Στρασβούργο ζήτησε να συνεχιστούν οι συζητήσεις προς αυτή την κατεύθυνση.
«Οι σημαντικές δηλώσεις τους για αυτό το φλέγον ζήτημα», αναφέρει ο Αιδεσιμ. Δρ. Jerry Pillay, «ευθυγραμμίζονται σημαντικά με άλλους ηγέτες της Εκκλησίας και θεολόγους που έχουν εκφράσει το ίδιο αίτημα και επιθυμία για μια κοινή ημερομηνία για το Πάσχα» και οι δηλώσεις τους «εκφράζουν ακριβώς αυτό το όραμα της χριστιανικής ενότητας που βρίσκεται στην καρδιά της αποστολής του ΠΣΕ, το όραμα “ἵνα πάντες ἓν ὦσι” με τον αναστάντα Χριστό (Ιωάννης 17:21)».
“SIR”: Ποιά είναι λοιπόν τα μεγαλύτερα εμπόδια;
Οι προκλήσεις και οι δυσκολίες στην πορεία μας προς μια κοινή ημερομηνία του Πάσχα μπορούν να εντοπιστούν σε τουλάχιστον δύο επίπεδα.
Πρώτον, από τις πρώτες μέρες της Εκκλησίας και μετά, υπήρξαν διάφοροι τρόποι και παραδόσεις για τον υπολογισμό της ημερομηνίας του Πάσχα και διάφοροι «υπολογισμοί του Πάσχα». Αργότερα, με τη μεταρρύθμιση του ημερολογίου που εισήγαγε ο Πάπας Γρηγόριος ΙΓ΄ το 1582, υπήρξαν δύο διαφορετικά ημερολόγια: το Ιουλιανό και το Γρηγοριανό ημερολόγιο, με αποτέλεσμα οι ανατολικές και δυτικές ημερομηνίες του Πάσχα σπάνια να συμπίπτουν.
Δεύτερον, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, οι ανησυχίες που εγείρονται, ιδιαίτερα αλλά όχι αποκλειστικά από τους Ορθοδόξους αδελφούς και αδελφές μας, πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπόψη – πρέπει να διασφαλιστεί ότι η πορεία προς την ενότητα δεν οδηγεί σε νέους διχασμούς.
Οι φωνές που τονίζουν την πολυπλοκότητα των διαδικασιών λήψης αποφάσεων για μια κοινή ημερομηνία δεν πρέπει επομένως να παρεξηγηθούν ως μια μορφή παραμέλησης προς ένα κοινό όραμα, αλλά, αντίθετα, πρέπει να ακουστούν ως ειλικρινής ανησυχία ότι η διαδικασία που οδηγεί σε μια κοινή ημερομηνία περιλαμβάνει πραγματικά όλες τις Εκκλησίες και ότι ο σεβασμός στις παραδόσεις και στις αντιλήψεις για αυτό το θέμα πρέπει να λαμβάνεται δεόντως υπόψη. Για το λόγο αυτό, η συζήτηση για την κοινή ημερομηνία του Πάσχα δεν είναι απλώς ένα τεχνικό πρόβλημα υπολογισμού και καθορισμού σωστής ημερομηνίας, αλλά επηρεάζει πολλές εκκλησιαστικές και ακόμη και ποιμαντικές διαστάσεις.
Το ΠΣΕ, έχοντας ευαισθησία στην πολυπλοκότητα που περιβάλλει την προσπάθεια συμφωνίας για μια κοινή ημερομηνία για το Πάσχα, προσεύχεται και ελπίζει ότι όλες οι Εκκλησίες θα δεσμευτούν να εργαστούν από κοινού για την επίτευξη αυτού του στόχου ως ένδειξη χριστιανικής ενότητας.
“SIR”: Μπορεί η Ορθόδοξη Εκκλησία της Μόσχας να εμπλακεί σε αυτήν την ερευνητική διαδικασία;
Η χαρά της επίτευξης λύσης θα ενισχυόταν με τη συμμετοχή όλων των Εκκλησιών, συμπεριλαμβανομένης της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Μόσχας, αφού αναφέρατε συγκεκριμένα αυτήν την Εκκλησία. Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Εκκλησιών επιθυμεί ενότητα, όχι διαίρεση.
Το όραμα μας για την Εκκλησία είναια ανοιχτό.
Το να δείξουμε στον κόσμο «ότι όλοι είναι ένα», το να δίνουμε στον κόσμο ένα σημάδι ενότητας δεν μπορεί να γίνει με τον αποκλεισμό οποιασδήποτε Εκκλησίας. Αντίθετα, όλες οι Εκκλησίες θα πρέπει να συμμετέχουν στη συζήτηση αυτού του σημαντικού ζητήματος και όλες οι Εκκλησίες πρέπει να επιλέξουν να συμμετέχουν στις διαδικασίες που είναι απαραίτητες για την επίτευξη συμφωνίας.
“SIR”: Είναι δύσκολο για τους ανθρώπους να καταλάβουν γιατί οι Χριστιανοί είναι διχασμένοι ακόμη και για το Πάσχα, τη σημαντικότερη γιορτή της χριστιανικής πίστης.
Δυστυχώς, αυτή είναι η θλιβερή πραγματικότητα που συνεχίζει να βλάπτει τη χριστιανική ενότητα και τη μαρτυρία σε έναν ήδη καταρρακωμένο κόσμο. Ευτυχώς, φέτος, το 2025, θα είναι μια από τις λίγες χρονιές που οι Χριστιανοί όλων των παραδόσεων θα γιορτάσουν το Πάσχα την ίδια ημερομηνία, στις 20 Απριλίου. Αυτή η περίσταση θα πρέπει να αναθερμάνει την αναζήτηση μιας κοινής ημερομηνίας του Πάσχα ως ένδειξη της ενότητάς μας στην πίστη. Μια κοινή ημερομηνία του Πάσχα δείχνει ότι οι Χριστιανοί εορτάζουν τις εορτές τους μαζί και όχι ο ένας εναντίον του άλλου. Δεδομένου ότι η φετινή χρονιά σηματοδοτεί τη 1700η επέτειο της Συνόδου της Νίκαιας το 325 μ.Χ., της Πρώτης Οικουμενικής Συνόδου που συγκέντρωσε όλο τον Χριστιανικό κόσμο και αντιμετώπισε την ανάγκη για έναν κοινό εορτασμό του Πάσχα, καθώς οι Εκκλησίες εκείνης της εποχής χρησιμοποιούσαν συχνά διαφορετικές ημερομηνίες και μεθόδους υπολογισμού, υπάρχουν περισσότεροι από ένας λόγοι για τους οποίους πρέπει να συζητήσουμε ξανά το ζήτημα της κοινής ημερομηνίας του Πάσχα και να διερευνήσουμε πως ένας κοινός εορτασμός του Πάσχα μπορεί να ενώσει τους Χριστιανούς στον κόσμο στην κοινή τους πίστη στον αναστάντα Χριστό.
“SIR”: Πώς ασχολήθηκε το ΠΣΕ με αυτό το θέμα;
Αξίζει να θυμηθούμε ότι το όραμα μιας κοινής ημερομηνίας για το Πάσχα ήταν εδώ και καιρό ένα σημαντικό ζήτημα για το ΠΣΕ. Τον Μάρτιο του 1997, μια κοινή σύσκεψη του Παγκόσμιου Συμβουλίου Εκκλησιών και του Συμβουλίου Εκκλησιών Μέσης Ανατολής συνήλθε στο Χαλέπι της Συρίας και εξέδωσε τη Διακήρυξη «Προς μια κοινή ημερομηνία για το Πάσχα».
Σε αυτή τη Διακήρυξη, οι Εκκλησίες της Μέσης Ανατολής τόνισαν πόσο σημαντικό θεωρούν οι μειονοτικές Εκκλησίες σε ένα μη Χριστιανικό περιβάλλον να εορτάζουν το Πάσχα σε μια κοινή ημερομηνία.
Άλλες Εκκλησίες τόνισαν ότι πρέπει επίσης να λάβουμε υπόψη τη σύγχρονη κατάσταση, η οποία απαιτεί κοινή μαρτυρία για την ανάσταση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, το κέντρο της Χριστιανικής πίστης. Η Διακήρυξη του Χαλεπίου οδήγησε έτσι σε έντονες συζητήσεις. Μία από τις συνεισφορές μας στην περαιτέρω επιδίωξη του οράματός μας για ενότητα και προώθηση των συζητήσεων φέτος, μεταξύ άλλων πρωτοβουλιών, θα είναι ένα διαδικτυακό σεμινάριο που θα διοργανώσει η Επιτροπή Πίστης και Τάξης του ΠΣΕ, στο οποίο Ανατολικοί, Ανατολικοί Ορθόδοξοι, Καθολικοί και Προτεστάντες θεολόγοι θα συζητήσουν το θέμα μιας κοινής ημερομηνίας για το Πάσχα. Επιπλέον, αναμένουμε ότι αυτό το θέμα θα διερευνηθεί περαιτέρω στην Έκτη Παγκόσμια Διάσκεψη για την Πίστη και την Τάξη, που θα πραγματοποιηθεί τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους στην Αίγυπτο.
“SIR”: Τι σημασία μπορεί να έχει αυτή η κοινή ημερομηνία για τον σημερινό κόσμο;
Αντιμετωπίζοντας αυτό το θεμελιώδες ζήτημα του οικουμενικού κινήματος, επιδιώκουμε να προωθήσουμε την αναζήτηση της κοινής ημερομηνίας του Πάσχα ως κρίσιμη και ορατή ένδειξη της Χριστιανικής ενότητας. Ελπίζουμε ότι η 1700η επέτειος της Νίκαιας θα συμβάλει στη δημιουργία δυναμικής ώστε όλοι οι Χριστιανοί να μπορούν να εορτάσουν μαζί το Πάσχα στο μέλλον. Ως μέρος του οράματος και της αποστολής του ΠΣΕ για ορατή Χριστιανική ενότητα, παραμένουμε προσηλωμένοι στο να συμπορευθούμε με τις 352 εκκλησίες μέλη μας και με όλες τις εκκλησίες να εργαστούμε μαζί για μια κοινή ημερομηνία του Πάσχα με την ελπίδα ότι η ορατή χριστιανική μας ενότητα μπορεί να αποτελέσει ισχυρή μαρτυρία για έναν διαλυμένο και κατακερματισμένο κόσμο.
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.