Όλα τα βλέμματα είναι στραμμένα στη συμπρωτεύουσα αφού τελέστηκε ένα ιστορικό, από κάθε άποψη, συλλείτουργο στον Ιερό ναό της Παναγίας Αχειροποιήτου Θεσσαλονίκης. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος συλλειτούργησε με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμο.
Το εν λόγω συλλείτουργο πραγματοποιήθηκε στον απόηχο της απόφασης που έλαβε η Ιερά Σύνοδος του Πατριαρχείου της Μόσχας να διακόψει το Μνημόσυνο του Αρχιεπισκόπου Αθηνών σε περίπτωση που εκείνος μνημονεύσει τον Επικεφαλής της αυτοκέφαλης Ουκρανικής Εκκλησίας Μητροπολίτη Κιέβου κ. Επιφάνιο.
Τους δύο Προκαθημένους πλαισίωσαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Λαοδικείας κ. Θεοδώρητος, Δράμας κ. Παύλος και Αδριανουπόλεως κ. Αμφιλόχιος, ως μέλη της Πατριαρχικής Συνοδείας, καθώς επίσης οι Βρυούλων κ. Παντελεήμων, Κασσανδρείας κ. Νικόδημος, Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας, Μεσσηνίας κ. Χρυσόστομος, Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Ιωάννης, Νέας Κρήνης και Καλαμαριάς κ. Ιουστίνος, και ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ωρεών κ.Φιλόθεος, Αρχιγραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Δείτε το βίντεο:
Κατά τη διάρκεια του Συλλείτουργου ο Οικουμενικός Πατριάρχης μνημόνευσε τον Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφάνιο.
Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ. Άνθιμος ευχαρίστησε τον Πατριάρχη, τον Αρχιεπίσκοπο και τους Αρχιερείς για την παρουσία τους και αναφέρθηκε στις εκδηλώσεις του ιδρύματος “Βυζαντινή Θεσσαλονίκη”.
Μιλώντας για τον ιστορικό ναό επεσήμανε ότι «Με πολυ πόνο, προσπάθεια και κόπο η αρχαιολογική υπηρεσία με τη συμπαράσταση των ιερέων και την συμμετοχή μου φέραμε εις την προτέρα δόξαν την εκκλησία αυτή η οποία είναι καύχημα για όλη την Μακεδονία και όχι μόνο».
Επεσήμανε επίσης ότι «Η σημερινή ημέρα θα μείνει στην ιστορία ως ιδιαιτέρως ελπιδοφόρα για τα πνευματικά μας προβλήματα για τα ιστορικά μας θέματα και το φρόνημα μας που πρέπει να είναι ενωτικό και αφιερωμένο στην Ελλάδα».
Αμεσως μετά, ο Οικουμενικός Πατριάρχης αναφέρθηκε στον ιστορικό ναό και στην εικόνα της Παναγίας της Ρευματοκρατόρισσας. «Το μεγαλείο της ιστορίας έγκειται κυρίως στο μέλλον και η Ρωμιοσύνη έχει μέλλον όσο υπάρχει αυτός ο κόσμος απαιτείται όμως ο σεβασμός στο παρελθόν». Εξέφρασε την αγωνία του Οικουμενικού Πατριαρχείου για το αγέννητο παιδί, την άνοδο του ποσοστού της υπογεννητικότητας και τις εκτρώσεις, ενώ τόνισε πως καλούμαστε να υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα του αγέννητου βρέφους κάνοντας παραπομπή στις αποφάσεις της Πανορθόδοξης Διάσκεψης στην Κρήτη.
Ακόμη υπογράμμισε να προστατευθεί η μητρότητα και να στηριχθεί η οικογένεια, ενώ εξήρε την πρωτοβουλία της Εκκλησίας της Ελλαδος για την διακήρυξη της Κυριακής μετά τα Χριστούγεννα ως ημέρα αγέννητου παιδιού. Εξέφρασε επίσης την ευαρέσκεια και τις ευχαριστίες του στον Αρχιεπίσκοπο που με την εισήγηση του στην Ιεραρχία ταυτίστηκε αδελφικώς και εναρμονίστηκε με τις κανονικές ενέργειες του Οικουμενικού Πατριάρχη και ανέγραψε στα δίπτυχα το όνομα του Μακαριωτάτου Μητροπολίτου Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Επιφανίου. «Πρόκειται για την ικανοποίηση ενος δικαίου αιτήματος που εκκρεμούσε χρονια και κρατούσε εκατομμυρια ανθρώπους εντός ενός σχίσματος, αναμένουμε την επισκεψη του Μητρ. Κιέβου για να δουν οι Ουκρανοί αδελφοί μας ότι οι Έλληνες, οι διδάξαντες σε αυτούς την πίστη και τα γράμματα, ανοίγουν τις αγκαλιές τους και πάλι σε αυτόν τον λαό ως αδελφοί προς αδελφούς για να ενωθούν εν αληθεία και αγάπη με εμάς όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Βαρθολομαίος.
Δείτε το βίντεο:
Εκ μέρους της Πολιτειακής ηγεσίας παρευρέθηκαν: ο Αντιπρόεδρος της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Μαργαρίτης Σχοινάς, ο Υφυπουργός Εσωτερικών Μακεδονίας και Θράκης κ. Θεόδωρος Καράογλου, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας κ. Απόστολος Τζιτζικώστας, ο βουλευτής της ΝΔ Κώστας Γκιουλέκας, ο βουλευτής της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης, ο Βουλευτής Δημήτρης Κούβελας, ο πρώην Υπουργός κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, ο πρώην Υπουργός κ. Στυλιανός Παπαθεμελής, ο πρώην Υπουργός κ. Σωτήρης Κούβελας, ο Δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Κωνσταντίνος Ζέρβας και ο Πολιτικός Νίκος Ταχιάος.
Ανταπόκριση Βασίλης Χάδος
Φωτογραφία: Ραφαήλ Γεωργιάδης
Βίντεο: Αλέξης Κωνστάντης
Φωτορεπορτάζ: Γιώργος Φερδής
Το Πρακτορείο Ορθοδοξία καλύπτει από την πρώτη στιγμή την επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχη στη Θεσσαλονίκη. Δείτε όλο το χθεσινό ρεπορτάζ ΕΔΩ
Η ιστορία του ναού
Η εκκλησία της Παναγίας Αχειροποιήτου είναι παλαιοχριστιανική βασιλική της Θεσσαλονίκης, η οποία σήμερα σώζεται στην ίδια μορφή που κατασκευάστηκε τον 5ο αιώνα – γεγονός που την καθιστά μοναδική στην ανατολική Μεσόγειο. Βρίσκεται στην οδό Αγίας Σοφίας, απέναντι από την πλατεία Μακεδονομάχων και η ίδρυσή της τοποθετείται στην περίοδο 450-475. Είναι αφιερωμένη στη Θεοτόκο και η ονομασία της οφείλεται στην “αχειροποίητη” λατρευτική εικόνα της Θεοτόκου δεομένης που βρισκόταν στο ναό.
Ο ναός της Αχειροποιήτου ανήκει στον αρχιτεκτονικό τύπο της παλαιοχριστιανική τρίκλιτης ξυλόστεγης βασιλικής με υπερώα, η οποία καταλήγει στα ανατολικά σε ημικυκλική αψίδα. Έχει μήκος 51,90 μ. και πλάτος 30,80 μ. και είναι κτισμένος με την κλασσική παλαιοχριστιανική τοιχοποιία στην οποία ζώνες λιθοδομής εναλλάσσονται με ζώνες πλινθοδομής. Δύο κιονοστοιχίες, με 12 κίονες η καθεμία, διαιρούν το ναό σε τρία κλίτη Το κεντρικό κλίτος, που απολήγει ανατολικά στο ιερό βήμα, έχει πλάτος 14,20 μ. ενώ τα πλάγια κλίτη έχουν πλάτος 6,20 – 6,30 μ. Το βόρειο κλίτος επικοινωνεί ανατολικά με κτίσμα που έγινε παρεκκλήσι στα μεσοβυζαντινά χρόνια και σήμερα τιμάται στο όνομα της Αγίας Ειρήνης. Στον νότιο εξωτερικό τοίχο, η κεντρική θύρα εισόδου φέρει μνημειώδες πρόπυλο, που δείχνει την επικοινωνία του ναού με την πιο σημαντική οδική αρτηρία της αρχαίας πόλης, τη Λεωφόρο. Προσκολλημένο στη νότια πλευρά του ναού σώζεται ένα πρόσκτισμα που θεωρείται το βαπτιστήριο της βασιλικής κατά μία άποψη και κατά μία άλλη το αρχικό διακονικό του ναού. Σε όλο το πλάτος του ναού στα δυτικά υπάρχει νάρθηκας από όπου εισέρχεται κανείς στον κυρίως ναό μέσα από ένα πολυτελές τρίβηλο με κίονες από πράσινο θεσσαλικό μάρμαρο.
Η στέγη του ναού είναι δικλινής στο κεντρικό κλίτος και χαμηλότερη στα πλάγια κλίτη. Αρχικά η κεντρική στέγη ήταν ψηλότερη καθώς υπήρχε ένα υπερυψωμένο τμήμα του κεντρικού κλίτους που λειτουργούσε ως φωταγωγός, αλλά και το δυτικό υπερώο, κάνοντας τον εξωτερικό όγκο του ναού να φαίνεται ακόμη πιο βαρύς. Το μνημείο υπέστη αρχιτεκτονικές επεμβάσεις τον 7ο αιώνα και στη συνέχεια τον 14ο-15ο αιώνα, καθώς και αναστηλωτικές εργασίες μετά τους σεισμούς του 1978.