«Το Τάμα» ένα από τα εμβληματικότερα έργα του Νικόλαου Γύζη (1842 – 1901) περιλαμβάνεται μεταξύ των έργων τέχνης τδημοπρασίας Νεοελληνικής Ζωγραφικής και Γλυπτικής 19ου – 20ού αιώνα.
Ο Νικόλαος Γύζης (1842 – 1901) ήταν άτομο βαθιά θρησκευόμενο, στράφηκε αργότερα προς τις αλληγορικές και τις μεταφυσικές παραστάσεις. Τα λεγόμενα «θρησκευτικά» του έργα, με πλέον χαρακτηριστικό τον πίνακα Ιδού ο Νυμφίος έρχεται (1895-1900, Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου), αντιπροσωπεύουν τα οράματα του ώριμου πλέον καλλιτέχνη και δηλώνουν απερίφραστα τις υπαρξιακές του αγωνίες. Κυρίαρχο θέμα των ώριμων έργων του ήταν ο αγώνας του εναντίον του Κακού και η τελική νίκη του Καλού. Η σημαντικότερη μορφή σ’ αυτά τα έργα του είναι η γυναίκα, που άλλοτε εμφανίζεται ως Τέχνη, άλλοτε ως Μουσική, άλλοτε ως Άνοιξη, άλλοτε ως Δόξα, κ.λπ.
Ήταν ένας από τους επιφανέστερους Έλληνες ζωγράφους του 19ου αιώνα της λεγόμενης “Σχολής του Μονάχου”, ζωγραφίζει το 1875 ένα από τα εμβληματικότερα έργα του, «Το Τάμα». Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το έργο, το οποίο βγαίνει προς πώληση για πρώτη φορά, υλοποιήθηκε μετά από ένα σύντομο ταξίδι του Γύζη στην Ελλάδα και τον Δεκέμβριο του 1875 πέρασε στα χέρια του ‘Αγγλου έμπορου τέχνης Wallis. Μέχρι σήμερα αποτελούσε μέρος ιδιωτικής συλλογής στην Αθήνα. Ο ζωγράφος πραγματοποίησε τρεις παραλλαγές του ίδιου θέματος (1874, 1875, 1886), γεγονός που μαρτυρά την αγάπη του για την απεικόνιση δραματικών καθημερινών στιγμών και, ειδικότερα, τη συγκίνησή του για την ερωτική απογοήτευση. Μια μεταγενέστερη παραλλαγή του έργου, ανήκει στη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης.
Η “Αλληγορική Σύνθεση – Νίκη” του Κωνσταντίνου Παρθένη (1878-1967) είναι ένα ακόμη αριστούργημα της νεοελληνικής ζωγραφικής το οποίο συγκαταλέγεται στα έργα προς δημοπράτηση. Το συγκεκριμένο έργο, αναφέρει ο οίκος Δημοπρασιών, ανήκει στην οικογένεια του καλλιτέχνη και εντάσσεται στο πλαίσιο των αλληγορικών συνθέσεων που πραγματοποίησε ο Παρθένης κατά τη δεκαετία του ’50. Στον πρόσφατο κατάλογο της Εθνικής Πινακοθήκης με αφορμή την τρέχουσα έκθεση που θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Νοεμβρίου, “Κωνσταντίνος Παρθένης (1878-1967), Η ιδανική Ελλάδα της ζωγραφικής του”, δημοσιεύεται ως αυτόνομο έργο η φρίζα με τις τέσσερις ορθογώνιες σκηνές και το σχετικό προσχέδιο. Μια μικρότερων διαστάσεων εκδοχή του δημοπρατούμενου έργου συνοδευόμενη από πλήθος σχετικών προσχεδίων, περιλαμβάνεται στη μόνιμη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης.
Τα κορυφαία αυτά έργα, πλαισιώνονται από μία σειρά έργων κορυφαίων Ελλήνων δημιουργών μεταξύ των οποίων: Σπ. Βασιλείου, Π. Βυζάντιος, Γ. Γαΐτης, Α. Γεραλής, Γκίκας (Χατζηκυριάκος), Δ. Διαμαντόπουλος, Ν. Εγγονόπουλος, Θεόφιλος (Χατζημιχαήλ), Μ. Θεοφυλακτόπουλος, Χ. Καράς, Ν. Κεσσανλής, Γ. Κόττης, Γ. Λαζόνγκας, Κ. Μαλέας, Τ. Μαντζαβίνος, Γ. Μόραλης, Γ. Μαυροΐδης, Μποστ, Χ. Μπότσογλου, Γ. Μπουζιάνης, Δ. Μυταράς, Σπ. Παπαλουκάς, Παύλος (Διονυσόπουλος), Γ. Ρόρρης, Ε. Σακαγιάν, Π. Σάμιος, Σ. Σόρογκας, Γ. Σπυρόπουλος, Π. Τέτσης, Γ. Τσαρούχης, Γ. Τσίγκος, Β. Φωτόπουλος, Τζ. Χριστοφόρου, Χρύσα (Βαρδέα), Γ. Ψυχοπαίδης.
Τέλος, η νεοελληνική γλυπτική εκπροσωπείται επάξια στη δημοπρασία με έργα των Γ. Χαλεπά, Θ. Παπαγιάννη, Τάκη (Βασιλάκη), Χρ. Καπράλου, Γ. Λάππα, Γ. Παππά, Γ. Ζογγολόπουλου, Ε. Βερναρδάκη.
Τα 145 έργα νεοελληνικής ζωγραφικής και γλυπτικής, θα εκτίθενται σε αίθουσα του Ζαππείου με ελεύθερη είσοδο για το κοινό ενώ παράλληλα ο οίκος προσφέρει τη δυνατότητα ομαδικών ξεναγήσεων σε μαθητές και σπουδαστές. Η δημοπρασία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου 2022 και ώρα 6:00 μμ. στο Ζάππειο.
Έκθεση ανοιχτή για το κοινό – Ωράριο – Ζάππειο
Κυριακή 27 Νοεμβρίου, 12:00 μ.μ. – 9:00 μ.μ.
Δευτέρα 28 Νοεμβρίου, 10:00 π.μ. – 9:00 μ.μ.
Τρίτη 29 Νοεμβρίου, 10:00 π.μ. – 9:00 μ.μ.
Τη δημοπρασία διοργανώνει ο οίκος Δημοπρασιών Βέργος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ