Ένας ή περισσότεροι Θαδδαίοι; Απάντηση στις συγχύσεις για το πρόσωπο του Θαδδαίου τον οποίο τιμά σήμερα η Εκκλησία μας δίνει με ανάρτησή του ο Μητροπολίτης Χόνγκ Κονγκ κ. Νεκτάριος.
Ο Σεβασμιώτατος συντάσσεται με την άποψη ότι υπάρχει ένας Θαδδαίος. “Ανήκει στην ομάδα των 12. Τα ονόματα Λεββαίος, Θαδδαίος, και Ιούδας Ιακώβου τα χρησιμοποιούν οι ευαγγελιστές για να τον διακρίνουν από τον Ιούδα Ισκαριώτη”, γράφει.
Αναλυτικά στην ανάρτησή του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης ο Μητροπολίτης κ. Νεκτάριος αναφέρει:
Στις 21 Αυγούστου το Συναξάρι αναφέρει την μνήμη του Αποστόλου Θαδδαίου και της Αγίας Βάσσας.
Αν ψάξουμε να βρούμε ποιός είναι ο Απόστολος τότε θα συναντήσουμε τον απόλυτο χαμό…
Υπάρχουν πολλές και αντικρουόμενες θεωρίες.
Η πρώτη θεωρία, η οποία γίνεται αποδεκτή από την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, είναι η ταύτιση του Αποστόλου Ιούδα Θαδδαίου με τον Ιούδα τον Αδελφόθεο.
Η δεύτερη θεωρία θέλει δύο Θαδδαίους. Έναν που ανήκει στους 12 και συνήθως ταυτίζεται με τον Αδελφόθεο και έναν που ανήκει στους 70, γεννήθηκε στην Συρία και βάπτισε τον Άβγαρο, βασιλέα της Έδεσσας.
Αρκετοί θεωρούν ότι στις 21 Αυγούστου εορτάζει ο απόστολος Θαδδαίος εκ των 70.
Προσωπικά συντάσσομαι με την άποψη ότι υπάρχει ένας Θαδδαίος. Αυτός από τους ευαγγελιστές ονομάζεται Ιούδας, Λεββαίος, Θαδδαίος και Ιούδας Ιακώβου (δηλαδή, γιός του Ιακώβου).
Ανήκει στην ομάδα των 12. Τα ονόματα Λεββαίος, Θαδδαίος, και Ιούδας Ιακώβου τα χρησιμοποιούν οι ευαγγελιστές για να τον διακρίνουν από τον Ιούδα Ισκαριώτη.
Δεν έχουμε έγκυρες πληροφορίες για την δράση του και το μαρτύριό του. Φαίνεται ότι κήρυξε στην Μεσοποταμία και τον φόνευσαν με πέλεκυ. Τα λείψανά του μεταφέρθηκαν στην Ρώμη και βρίσκονται στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου μαζί με τα λείψανα του Αποστόλου Σίμωνα του Ζηλωτή.
Οι συγχύσεις για το πρόσωπο του Θαδδαίου φαίνεται ότι προέρχονται από κάποιο Συριακό απόκρυφο έργο. Οι αρχαίοι Πατέρες στην πλειοψηφία τους γνωρίζουν έναν Θαδδαίο. Ο πρώτος που κάνει την ταύτιση του Θαδδαίου με τον Ιούδα τον Αδελφόθεο είναι ο Ιερώνυμος. Ο οποίος φαίνεται ότι επηρεάστηκε από το Συριακό απόκρυφο.
Ο Παπίας Ιεραπόλεως κάνει μία προβληματική αναφορά στον Απόστολο Θαδδαίο, τον οποίο θεωρεί γιό της Μαρίας του Κλωπά: «Η Μαρία, η σύζυγος του Κλεόπα ή Αλφαίου, η μητέρα του Αποστόλου και επισκόπου Ιακώβου, του Σίμωνος και του Θαδδαίου, και ενός Ιωσήφ…». Οι επιφανείς όμως αρχαίοι εκκλησιαστικοί συγγραφείς, εκτός από τον Ιερώνυμο, δεν συμφωνούν με αυτή την άποψη.
Την γνώμη για δύο Θαδδαίους, έναν από τους 12 και έναν από τους 70, αναφέρει ο Γεώργιος Σύγκελλος τον 9ο αιώνα στο έργο του Εκλογή Χρονογραφίας. Από τον Σύγκελλο επηρεάζονται τα Συναξάρια τα οποία περιέχουν πολλά αντιφατικά πράγματα για τον Θαδδαίο. (πχ τα Συναξάρια των Νικηφόρου Κάλλιστου Ξανθόπουλου και του Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου)
(φωτογραφία: αγία τράπεζα στην Βασιλική του Αγίου Πέτρου στην Ρώμη η οποία περιέχει την σαρκοφάγο με τα λείψανα των Αποστόλων Σίμωνος Ζηλωτού και Ιούδα Θαδδαίου)