Ευλαβική προσευχή για το κατά Λουκάν Ευαγγέλιο H΄, στην Αγία Ζώνη Κυψέλης
Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Διάστικτος από ευλάβεια ο φιλόχριστος λαός της Κυψέλης, με κάθε ευκαιρία προστρέχει στις εκκλησίες της για να εγκολπωθεί το θείο λόγο και να προσευχηθεί στις άγιες μορφές της Ορθοδοξίας, να του χαρίζουν υγεία, φώτιση και πνευματική ευημερία. Διαμπνεόμενος από αυτές τις ηθικές σταθερές και την Κυριακή της 12-ης Νοεμβρίου 2023, ο ευλαβής λαός της Κυψέλης παρέστη στον περικαλλή ναό της Αγίας Ζώνης – που κομίζει τόσες και τόσες ηθικές και πολιτισμικές μνήμες, προεξάρχοντος του πρέσβη Οζερώφ, που ήταν και ο κτήτορας της αρχικής μικρής εκκλησίας της Αγίας Ζώνης- για να παρακολουθήσει τη θεία λειτουργία, να δεηθεί στην Παναγία που είναι η μητέρα όλων των Ελλήνων και ο ηθικός έφορος της ενορίας της Αγίας Ζώνη – κομίζοντας και το μοναδικό κειμήλιο επι γης της Παναγίας, τη χαριτόβρυτη Ζώνη της – και να αντλήσει ηθικές δυνάμεις, για να αντιπαρέλθει στις δυσκολίες της οξύτατης και άστατης κοινωνικά εποχής μας. Στο μεγαλοπρεπή και επιβλητικό ναό της Αγίας Ζώνης που καταυγάζει για δεκαετίες τώρα, το πνευματικό και ηθικό φέγγος της Ορθοδοξίας. Στην αρχόντισσα Κυψέλη που υπήρξε πάντοτε ο προπομπός της πολιτισμικής έξαρσης, της αθηναϊκής αρχιτεκτονικής μεγαλουργίας με τα βαρύτιμα πανέμορφα νεοκλασικά της κτίρια, αλλά και της αστικής ευημερίας της μεταπολεμικής Ελλάδας.
Της θείας λειτουργίας χοροστάτησε, ο ευλαβής αρχιερέας του ναού, Αρχιμανδρίτης κ.κ. Άνθιμος Ηλιόπουλος, συγχοροστατούντων των άλλων ευσεβών ιερέων της Αγίας Ζώνης, Πατέρων κ.κ. Εμμανουήλ Νιράκη και Στάμου Χαράλαμπου. Με ιδιαίτερο ηθικό βάρος και σπουδαία πνευματικά μηνύματα, το Ευαγγέλιο της Κυριακής Η΄ κατά Λουκά της 12-ης Νοεμβρίου. Μία ευαγγελική περικοπή που μνημονεύει και αναδεικνύει την ηθική υπεροχή της αγάπης, της φιλευσπλαχνίας και της αγαθοεργίας, όπως την κήρυξε ο γλυκύτατος Ιησούς, στο πρόσωπο του καλού Σαμαρείτη. Αναβιβάζοντας την αγάπη προς τον πλησίον, ως κεντρικό ηθικό πυρήνα της συμπεριφοράς του ανθρώπου. Κατά την περικοπή μας ένας νομικός σηκώθηκε και μίλησε περιπαικτικά προς το Χριστό : «Δάσκαλε τι να κάνω για να κληρονομήσω την αιώνια ζωή;». Και τότε ο Χριστός αποκρίθηκε σε αυτόν : «Μέσα στο νόμο τι είναι γραμμένο, πως διαβάζεις;». Τότε ο νομικός απάντησε και είπε «Να αγαπήσεις κύριο το Θεό σου, με όλη την καρδιά σου και με όλη την ψυχή σου και με όλη την ισχύ σου και με όλη τη διάνοια σου και τον πλησίον σου σαν τον εαυτό σου». «Ορθά αποκρίθηκε και αυτό θα κάνεις ο Ιησούς». Αλλά ο νομικός με εγωισμό ερώτησε τώρα το Χρήστο «Και ποιος είναι ο πλησίον μου;».
Ο Ιησούς τότε έλαβε το λόγο και του αποκρίθηκε με παραβολικό τρόπο. «Ένας άνθρωπος κατέβαινε από την Ιερουσαλήμ στην Ιεριχώ και έπεσε θύμα ληστών, οι οποίοι τον χτύπησαν, τον λήστεψαν και τον άφησαν η ημιθανή γυμνό. Κατά σύμπτωση τότε ένας ιερέας διέβαινε εκείνο το μέρος, αλλά όταν είδε τον πληγωμένο αδιαφορώντας πέρασε απέναντι. Κατά τον ίδιο τρόπο, με κυνισμό και αδιαφορία ένας Λευίτης, όταν πέρασε και αυτός από το ίδιο σημείο και είδε τον πληγωμένο και μισοπεθαμένο άνθρωπο που είχαν ληστέψει οι ληστές, με ηθική αδιαφορία προσπέρασε και πήγε απέναντι. Πέρασε όμως και ένας οδοιπόρος Σαμαρείτης από το ίδιο σημείο και είδε τον τραυματισμένο και γυμνό άνθρωπο και έπεσε με αγάπη πάνω του, να τον περιποιηθεί, να επουλώσει τις πληγές του βάζοντας σε αυτές λάδι και κρασί και αφού τον έντυσε υποτυπωδώς, τον ανέβασε πάνω στο δικό του ζώο για να τον φέρει σε ένα πανδοχείο, όπου θα τύγχανε της αναγκαίας φροντίδας.
Την επαύριο μάλιστα ο καλός Σαμαρείτης, έδωσε δύο δηνάρια στο πανδοχεία και του είπε «φρόντισε τον και ότι δαπανήσεις επιπλέον εγώ μόλις ξανάρθω θα στο αποδώσω». Και τώρα ο Χριστός απευθυνόμενος στο δικηγόρο τον ρώτησε «Ποιος από τους τρεις διαβατές νομίζεις ότι έχει γίνει πλησίον σε αυτόν που έπεσε θύμα των ληστών;». Και ο δικηγόρος απάντησε «Εκείνος που έκανε το έλεος σε αυτόν». Και ανταπαντώντας ο Ιησούς του είπε «Πήγαινε τότε και κάνε και εσύ ομοίως». Πολύ υψηλά τα παιδευτικά νοήματα της συγκε-κριμένης ευαγγελικής περικοπής, που αναβιβάζει την αγάπη, τη φιλευσπλαχνία και την αλληλεγγύη, ως την κύρια ηθική οδό, για να μπορέσουμε να προσεγγίσουμε το Χριστό και να ζήσουμε μία ενάρετη ζωή κοντά του.
Χρόνια πολλά και ευλογημένα. Και η ενάρετη συμπεριφορά του καλού Σαμαρείτη, ας είναι πνευματικός και ηθικός οδοδείκτης στη ζωή μας!
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.