Επαρχιακή εφημερίς περιέγραφε με τα μελανώτερα χρώματα πρό τινος, την ηθικήν κατάπτωσιν των νέων και μάλιστα μαθητών, εις ην φθάνουσιν ούτοι εξ ασυγγνώστου αμελείας των γονέων των. Και το απελπιστικώς θλιβερόν είναι, ως εσημείωνεν η εφημερίς, ότι διδάσκαλοι και καθηγηταί παρατηρήσαντες τους γονείς τοιούτων νέων δια την κακήν συμπεριφοράν των τέκνων των, «ηύραν τον μπελά τους από τους γονείς των αναιδών μαθητών»!
Φαινόμενον θλιβερόν και φρικτόν δια χριστιανικήν κοινωνίαν. Μέσα εις την σοβούσαν ασέβειαν και διαφθοράν και εξαχρείωσιν των ημερών μας , αντί οι γονείς να φρίττωσι και να τρέμουν δια τους κινδύνους των τέκνων των, και να προσπαθώσι με κάθε τρόπον , με όλον το κύρος και την επιβολήν των, να ανατρέφουν τα τέκνα των, αμφοτέρων των φύλων, ηθικώς και χριστιανικώς, δια να τα απαλλάξωσιν από τους φοβερούς κινδύνους του σωματικού και ψυχικού θανάτου, αυτοί ουχί μόνον τελείως αδιαφορούσι, αλλά ευρίσκονται και τινες οι οποίοι το έχουν καύχημα να βλέπωσι τα τέκνα των μέσα εις τον αποπνικτικόν βόρβορον του σύγχρονου μοδερνισμού.
Αλλ΄εάν υπάρχη ελπίς ανανήψεως και βελτιώσεως της Ελληνικής κοινωνίας, ήτις κατά το πλείστον έχει εκτροχιασθή ηθικώς, η ελπίς αύτη στηρίζεται επί της νεότητος αμφοτέρων των φύλων. Η νεότης πρέπει να διαπλασθή δια να προέλθη κοινωνία παρ΄ημίν ανταξία των ιερών παραδόσεων και της ενδόξου ιστορίας. Η νεότης πρέπει να παιδαγωγηθή και μορφωθή εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου, δια να καταστή ικανή προς αντιμετώπισιν του υπέρ ποτε αγρίου και κινδυνώδους αγώνος εν τω συγχρόνω κοινωνικώ βίω. Εις την νεότητα πρέπει να εμφυτευθούν τα ιερά και ευγενή αισθήματα της αδόλου αγάπης, της δικαιοσύνης, της ευθύτητος, του αλτρουϊσμού και της αυταπαρνήσεως. Προς την νεότητα δέον να στραφούν ολαι αι φροντίδες και όλον το θερμόν ενδιαφέρον και των αρχόντων και των διδασκάλων και των κληρικών, αλλά πρωτίστως των φυσικών κηδεμόνων αυτής των γονέων.
Αλλ΄όταν οι γονείς, αντί να δυσφορούν και αγανακτούν δια την αμέλειαν και αφροντισίαν των ανωτέρω δια την επί ηθικών και τιμίων βάσεων μόρφωσιν των τέκνων των, αυτοί πρώτοι αδιαφορούν δια την αρμόζουσαν προς τα τέκνα των ανατροφήν, όταν αδιαφορούν δια την ψυχικήν εξευγένισιν και τον ηθικόν χαρακτήρα των τέκνων των και μελλόντων μελών της κοινωνίας, όταν δια του λόγου και του παραδείγματος τα διδάσκουν την προσήλωσιν μόνον εις την ύλην και το χρήμα, εις τας ηθικάς απολαύσεις και τέρψεις, ωσάν ο άνθρωπος να ήτο μόνον σαρξ, τι πρέπει να αναμένη η Πατρίς και η κοινωνία παρά της νέας γενεάς; Αλλά και αυτοί οι ίδιοι γονείς, δια το ίδιον αυτών συμφέρον, τι πρέπει να αναμένουν από τέκνα ανήθικα και διεφθαρμένα, από τέκνα με αμόρφωτον καρδίαν και άθρησκον ψυχήν; Δεν αντιλαμβανονται ότι η διαφθορά και η εξαχρείωσις των τέκνων των πρώτον και περισσότερον αυτούς θα θλίψη και θα σπαράξη, πρώτον αυτούς θα ατιμάση και θα εξευτελίση ενώπιον της κοινωνίας: « Ω Ζεύ και όλοι οι θεοί, ανεφώνει φρίττων και ο αγαθός Πλούταρχος, τι κακόν είναι αυτό: τι γονείς είναι αυτοί, οι οποίοι φροντίζουν μόνον δια το υπόδημα ουχί δε και δια τον πόδα;». «Πολλοί, λέγει και ο ιερός Χρυσόστομος, πολλοί πολλάκις των πατέρων, όπως μεν ίππος γένηται καλός τω παιδί και όπως οικία λαμπρά και όπως πολυτελής αγρός, πάντα ποιούσι και πραγματεύονται, όπως δε αυτώ ψυχή γένοιτο καλή και προαίρεσις ευσεβής, ουδένα έχουσι λόγον. Και τούτό εστιν, ό την Οικουμένην ανατρέπει πάσαν, ότι των οικείων αμελούμεν παίδων και των μεν κτημάτων αυτών επιμελούμεθα, της δε ψυχής αυτών καταφρονούμεν, εσχάτης ανοίας πράγμα υπομένοντες». Και αληθώς πρέπει να περιέλθει εις εσχάτην άνοιαν, πρέπει να είναι τελείως παράφρων ο γονεύς, όστις να μη αισθάνεται ότι και το ίδιον αυτού συμφέρον δια την τιμήν και πρόοδον εαυτού και της οικογενείας του, απαιτεί όπως φροντίζη δια την χριστιανικήν μόρφωσιν των τέκνων του, την ψυχικήν υγείαν των, πρώτον, και κατά δεύτερον λόγον δια την οικονομικήν αυτών αποκατάστασιν.
(Το άρθρο αυτό είχε δημοσιευθεί στο περιοδικό ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΑΙ τον Οκτώβριο του 1935!!!… Η διαχρονική του αξία προκύπτει από το περιεχόμενό του. Θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι γράφτηκε σήμερα, σε …λογία γλώσσα, εάν απεσιωπάτο η ….ηλικία του).
Πηγή: pemptousia.gr