Γράφει ο Θ. Παπ.
Πληθαίνουν τις τελευταίες μέρες τα δημοσιεύματα με διαμαρτυρίες για επικείμενο νομοσχέδιο που θα σημάνει το τέλος της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης, χωρίς καμία διάψευση. Ως παλαιό μέλος της εκκλησιαστικής εκπαιδευτικής κοινότητας καταθέτω κι εγώ την ανησυχία μου με ειλικρινή πόνο, επειδή πιστεύω ότι κάποια στιγμή πρέπει να πούμε αλήθειες, μήπως και τις ακούσουν οι αρμόδιοι για να πράξουν το σωστό.
Απαράδεκτο και απορίας άξιον είναι πώς ένα σχέδιο νόμου επί 8 χρόνια στο συρτάρι του Υπουργείου επανέρχεται σε τακτά χρονικά διαστήματα με τροποποιήσεις, οι οποίες δεν έχουν συζητηθεί με τους εμπλεκομένους και δεν έχουν τη συναίνεσή τους. Οι κυβερνήσεις πέφτουνε και το σχέδιο νόμου παραμένει… Τυχαίο;
Είναι λοιπόν προφανές ότι όλα αυτά δεν αποτελούν σχεδιασμό και επιθυμία συγκεκριμένου υπουργού ή πολιτική συγκεκριμένης κυβέρνησης, αλλά στόχο των δύο σταθερών προσώπων που διατηρούν το αξίωμά τους καθ΄ όλη την προηγούμενη περίοδο και τις 4 κυβερνητικές αλλαγές, του Αρχιεπισκόπου και του Γενικού Γραμματέα Θρησκευμάτων. Και μάλιστα με εισηγητή του σχεδίου νόμου τον Μητροπολίτη Καισαριανής, το πρώτο χριστοδουλικό τέκνο, να πρωτοστατεί στη διάλυση του οράματος του πνευματικού του πατέρα για υψηλού επιπέδου εκκλησιαστική εκπαίδευση.
Δεν το χωρά λογικός νους ένα νομοσχέδιο που εκπόνησαν 8 χρόνια πριν, με διαφορετικά δεδομένα, να το επαναφέρουν με τους ίδιους βασικούς άξονες, ενώ συμβαίνουν ιστορικές αλλαγές παγκοσμίως σε όλους τους τομείς, μαζί και της εκπαίδευσης, ιδίως στην περίοδο του κορονοϊού και σ΄ αυτήν που ακολουθεί. Και μάλιστα, χωρίς οι δομές που προβλέπονται να υφίστανται στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και έτσι να εγείρεται θέμα αντισυνταγματικότητας. .
Η εκκλησιαστική εκπαίδευση με τις ρυθμίσεις του προτεινόμενου νομοσχεδίου οδεύει προς οριστική διάλυση και αφομοίωση από τη γενική εκπαίδευση και τελικά την κατάργησή της (συγχωνεύσεις και καταργήσεις πανεπιστημιακών εκκλησιαστικών σχολών, κατάργηση δευτεροβάθμιων σχολείων, εντός 3 ετών, με απαγορευτικές προϋποθέσεις λειτουργίας τους και μετατροπή τους σε υβριδικές δομές). Από τη στιγμή που τα σχολεία χάνουν τον ξεκάθαρο εκκλησιαστικό τους χαρακτήρα, δεν υπάρχει κίνητρο για να τα επιλέξουν οι απαιτούμενοι 20 μαθητές ανά τάξη, κατόπιν μάλιστα εισαγωγικών εξετάσεων στην Α γυμνασίου και λυκείου. Όλοι πια καταλαβαίνουμε ότι το όριο των 120 μαθητών ανά σχολική μονάδα είναι ανέφικτο και τίθεται με σκοπό να οδηγηθούν αυτά τα σχολεία σε κατάργηση, χωρίς να αναλαμβάνουν την ευθύνη το Κράτος ή η Εκκλησία, αλλά οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, οι οποίοι όμως δεν έχουν καμία συμμετοχή στον σχεδιασμό. Για ποιον λόγο, αν θέλουν πραγματικά αυτού του τύπου τα σχολεία, δεν επιτρέπουν τη λειτουργία τους χωρίς αριθμητικούς περιορισμούς κατά την πρώτη τριετία και αφού εδραιωθούν να θέσουν τον περιορισμό των 120 μαθητών;
Επιπλέον, μαθαίνουμε ότι αλλάζουν τον σκοπό της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης, δηλαδή ουσιαστικά την αποϊεροποιούν, εμμέσως την αφομοιώνουν με τη γενική και την αποκόπτουν πνευματικά από την Εκκλησία. Στην πράξη καταργούν τα εκκλησιαστικά σχολεία και τα ιδρύουν εκ νέου, με ασφυκτικές προϋποθέσεις λειτουργίας, διασφαλίζοντας την αδυναμία να λειτουργήσουν και την κατάργησή τους σε βάθος 3τίας. Αυτό φαίνεται να εξυπηρετεί η κατάργηση των οργανικών θέσεων των καθηγητών εκκλησιαστικής εκπαίδευσης και η υποχρεωτική μετάθεσή τους σε γενικά σχολεία της περιοχής (αν υπάρχουν θέσεις, αν η ΟΛΜΕ το γνωρίζει και αν έχει συμφωνήσει). Με ποια λογική απομακρύνεται το έμπειρο και με πολυετή υπηρεσία, τίτλους σπουδών και γνώση του χώρου προσωπικό, για να στελεχωθούν τα σχολεία με καθηγητές που θα ζητούν απόσπαση (αν ζητούν) για 2 χρόνια στα εκκλησιαστικά σχολεία, με τις γνωστές και αυτονόητες αρνητικές συνέπειες που έχει για την σχολική κοινότητα η διαρκής εναλλαγή εκπαιδευτικών;
Η Ιεραρχία (όπως απαιτεί ο νόμος), και όχι η ΔΙΣ, αποφασίζει περί των αλλαγών σε νόμους που την αφορούν και για μία ακόμη φορά εμπαίζεται. Στη συνεδρίαση της Ιεραρχίας 8-3-2017 για την εκκλησιαστική εκπαίδευση «εκβιαστικά» και «με το πιστόλι στον κρόταφο» υπό την απειλή «ή αυτό ή τίποτα» αποδέχθηκε ένα σχέδιο νόμου που αλλοτρίωνε και στην ουσία καταργούσε την δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση και «εις ανταπόδοσιν» ίδρυε τα αντισυνταγματικά Κέντρα Ιερατικής Μαθητείας (ΚΙΜ) Επί 4 χρόνια δεν προωθήθηκε προς ψήφιση, απόδειξη ότι δεν καλύπτει τις σύγχρονες ανάγκες.
Στο τωρινό προτεινόμενο νομοσχέδιο:
1) αλλοιώνουν το τότε συμφωνηθέν περιεχόμενο του κειμένου προσθέτοντας νέες ρυθμίσεις για τη δευτεροβάθμια και τα ΚΙΜ (αλλάζοντας και την ονομασία τους σε Σχολές Μαθητείας Υποψηφίων Κληρικών ΣΜΥΚ) και
2) αιφνιδιαστικά εισάγονται ρυθμίσεις και για την τριτοβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση, με κατάργηση-συγχώνευση των 3 εκ των 4 Ακαδημιών μεταξύ τους ή με άλλα πανεπιστημιακἀ τμήματα.
Ρυθμίσεις οι οποίες δεν εγκρίθηκαν ποτέ από την Ιεραρχία εντάσσονται στο σχέδιο νόμου, εν αγνοία των Μητροπολιτών, με ποιον στόχο; Μήπως για να υφαρπάξουν την έγκριση της ΔΙΣ (αντί της Ιεραρχίας, όπως επιβάλλει ο νόμος), η οποία μάλιστα γίνεται με τηλεδιάσκεψη και χωρίς να γνωρίζουν οι συμμετέχοντες Μητροπολίτες το ακριβές και πλήρες σχέδιο νόμου; Μήπως και η καθυστέρηση των 4 ετών είναι σκόπιμη για να ξεχάσουν οι Ιεράρχες τι ακριβώς είχαν εγκρίνει;
Οι συνοπτικές διαδικασίες που εδραιώνονται στην εποχή του κορονοϊού ίσως άνοιξαν την όρεξη στους άρπαγες και καταστροφείς της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης του οράματος του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου.
Ενώ η εκκλησιαστική εκπαίδευση που καταρτίζει στελέχη της ελλαδικής Ορθόδοξης εκκλησίας, και όχι μόνο, κατεδαφίζεται συστηματικά, ιεροσπουδαστήρια άλλων θρησκειών επιχορηγούνται με μεγάλα ποσά από ΕΣΠΑ, σαν να είναι τα μόνα που εντάσσονται στην εθνική πολιτική.
Μοιάζει σαν να επαναλαμβάνεται η ιστορία με τη συμφωνία Ιερωνύμου – Τσίπρα για τη μισθοδοσία του κλήρου, εν αγνοία των Μητροπολιτών και των κληρικών. Μα δεν έγινε μάθημα το πάθημα;
Η συμφωνία «Λουκέτο σε όλα!»
Κλείνουν ιστορικές σχολές και σχολεία των Νέων Χωρών. Έχουν την έγκριση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο;
Κλείνουν το Λύκειο Χανίων στην Κρήτη. Έχουν την έγκριση από την Επαρχιακή Σύνοδο της Κρήτης;
Γιατί δεν διαψεύδουν οι αρμόδιοι αυτές τις πληροφορίες, αν είναι ανυπόστατες; Γιατί δεν έχουν δημοσιοποιήσει ακόμη το σχέδιο νόμου;
Σε πλήρη αντίθεση με τις «υπόγειες διαδρομές» στην εκκλησιαστική εκπαίδευση, ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης γνωστοποίησε τις προθέσεις του υπουργείου για τις αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση και σε εκπαιδευτικές ιστοσελίδες. Εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι οι μεταβολές αυτές προσπαθούν να παρακολουθήσουν τις εξελίξεις και να αναβαθμίσουν την επαγγελματική εκπαίδευση. Γι’ αυτό παραθέτουμε τα σχετικά άρθρα 12-4-2021 και 14-4-2021, για να ενημερωθείτε και εσείς και οι Μητροπολίτες, για να μην πιστεύουν το παραμύθι ότι το σχέδιό σας αποτελεί …πανάκεια, ενώ στην πράξη θα βάλει την ταφόπλακα στην εκκλησιαστική εκπαίδευση!
1. Πειραματικά Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΠΔΙΕΚ)ετοιμάζει το Υπουργείο Παιδείας, προκειμένου αυτά να λειτουργήσουν από το επόμενο σχολικό έτος.
https://www.esos.gr/arthra/72506/thematika-kai-peiramatika-iek-tha-leitoyrgisoyn-apo-epomeno-sholiko-etos
2. Πρότυπα ΕΠΑγγελματικά Λύκεια (ΠΕΠΑΛ) θα δημιουργηθούν από το προσεχές σχολικό έτος. Το υπουργείο Παιδείας προχωρά σε αναδιάταξη, μέσω νομοσχεδίου, της επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης, ώστε να προσελκύει τους αποφοίτους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Θα δοθεί η δυνατότητα στα νυν συμβατικά ΕΠΑΛ να μετατραπούν σε Πρότυπα, με αξιολόγηση του προσωπικού τους και επιμορφώσεις των ήδη υπηρετούντων εκπαιδευτικών όλων των κλάδων, ώστε να ανταποκρίνονται στις νέες απαιτήσεις, χωρίς να τίθενται θέματα απώλειας της οργανικής τους θέσης
https://www.esos.gr/arthra/72462/g-voytsinos-den-yfistatai-thema-apoleias-organikis-thesis-sta-protypa-epal-prokeitai
Δύο Επιτροπές για τα Πρότυπα ΕΠΑΛ συγκρότησε ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης με 13 και 12 άτομα αντίστοιχα, ενώ εσείς αποφασίζετε εν κρυπτώ χωρίς αντίστοιχη Επιτροπή με τη συμμετοχή όλων των ενδιαφερομένων;
https://www.esos.gr/arthra/71795/systathikan-dyo-epitropes-gia-ta-protypa-epal
Οι Επιτροπές μάλιστα θα ολοκληρώσουν το έργο τους στο τέλος του 2022. Τα κριτήρια με βάση τα οποία θα κριθούν τα σχολεία για τη μετατροπή τους είναι: τα προσόντα και η επάρκεια (οργανικότητα, αριθμός μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού με οργανική θέση κ.ά.) του εκπαιδευτικού προσωπικού, η διάθεση των εκπαιδευτικών τους να στηρίξουν και να υπηρετήσουν τη νέα μορφή τους. Εσείς αντιθέτως προτείνετε να καταργηθούν οι οργανικές θέσεις στα εκκλησιαστικά σχολεία και τους καθηγητές τους στέλνετε στην δευτεροβάθμια. Αυτό θα πει συνέπεια στο Υπουργείο Παιδείας; Δύο γειτονικές Γενικές Γραμματείες λειτουργούν τελείως αντίθετα: η μία ανασύρει από τα συρτάρια «ξαναζεσταμένο» σχέδιο νόμου, με προ πολλού ξεπερασμένες από την πραγματικότητα και τις εκπαιδευτικές εξελίξεις ρυθμίσεις, αντιεκπαιδευτικές και αντιπαιδαγωγικές, τις οποίες εμμονικά επαναφέρει, σαν μηρυκαστικό, και τις οποίες προσπαθεί να επιβάλει χωρίς ουσιαστικό δημοκρατικό διάλογο· η άλλη γνωστοποιεί εγκαίρως τις προθέσεις της και τουλάχιστον σέβεται τις βασικές δημοκρατικές διαδικασίες.
Εν τέλει όλα αυτά δεν γίνονται στο πόδι… Γίνονται κατόπιν σχεδίου, του σχεδίου διάλυσης της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης. Μήπως για να μείνει μόνο η …επιμόρφωση των «κακόμοιρων» των παπάδων;
Αλήθεια, κοιμάστε ή κάποιοι σας ναρκώνουν ;
Γιατί δεν τολμάτε πιλοτικά να εφαρμόσετε Πρότυπα Εκκλησιαστικά Σχολεία με τον υπάρχοντα νόμο, αρχικά σε δύο εκκλησιαστικά σχολεία; Και μετά, αν όλα πάνε καλά, επεκτείνετε την εφαρμογή τους σε όλα τα εκκλησιαστικά σχολεία της χώρας.
Γιατί δεν το κάνετε αν και σας έχει προταθεί; Μήπως πετύχει η δοκιμή και στενοχωρηθούν οι εντολείς σας που θέλουν το αντίθετο;
Καταργείτε το «όραμα» του μακαριστού Χριστοδούλου με εντολή ποιου;
Θα δεχθεί το τελεσίγραφο η Εκκλησία;
Σαφώς η κυβέρνηση δεν είναι διατεθειμένη να βάλει λουκέτο στις Εκκλησιαστικές Ακαδημίες, αν δεν δώσει την τελική έγκριση και η διοικούσα Εκκλησία (η ΔΙΣ), για να υπάρχει άλλωστε και το άλλοθι.
Βλέπετε από το “μαζί τα φάγαμε” του Θ. Πάγκαλου (ο «μέντορας» του Γ. Καλαντζή, αφού ήταν διευθυντής του γραφείου του για χρόνια) περνάμε στο “μαζί τα κλείσαμε…”. Του αρέσει που τον αποκαλούν «ο Γιώργος ο λουκετάκιας»;
Απευθύνουμε αυτή την ύστατη στιγμή, μετά και τις εξαγγελίες για τα ΠΕΠΑΛ και τα ΠΔΙΙΕΚ :
1. Έκκληση προς τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο να μην αποδεχθεί σε κανένα σημείο τοτιμωρητικό αυτό σχέδιο νόμου για την εκκλησιαστική εκπαίδευση και για όσους πίστεψαν και δούλεψαν γι’ αυτήν, ενάντια στη μέχρι σήμερα πολεμική που έχει δεχθεί η εκκλησιαστική εκπαίδευση, και εκ των έσω και εκ των έξω. Ένας χρόνος αναμονής για κάτι καλό και βελτιωμένο δεν βλάπτει.
2. Έκκληση προς τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο να μην επιτρέψει την συγχώνευση-κατάργηση των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών που ανήκουν στη δικαιοδοσία της Εκκλησίας της Ελλάδος, δηλαδή αυτές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Βελλάς Ιωαννίνων, την οποία ποτέ δεν ενέκρινε εξάλλου η Ιεραρχία.
Αντίθετα, παρακαλούμε να στηρίξει τις Ανώτατες Ακαδημίες και να ζητήσειαπό το Υπουργείο Παιδείας τουλάχιστον 60 εισακτέους για κάθε τμήμα τους και να μειωθούν οι βάσεις εισαγωγής, ως μέτρο στήριξής τους, γιατί η φημολογία για την κατάργησή τους αποτρέπει τους υποψηφίους από το να τις δηλώσουν στο μηχανογραφικό.
3. Έκκληση προς τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο να ζητηθεί από το Υπουργείο Παιδείας η δημιουργία τουλάχιστον 2 Προτύπων Εκκλησιαστικών Σχολείων (Γυμνασίων και Λυκείων) (π.χ. Νεαπόλεως και Πατρών, στη βὀρειο και νὀτιο Ελλάδα).
4. Έκκληση προς τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο να ζητηθεί από το Υπουργείο Παιδείας συγκρότηση πολυμελούς (15μελούς) επιτροπής με όλους τους εμπλεκομένους φορείς και πρόσωπα για να συζητηθεί από μηδενικής βάσεως νέος νόμος για ΟΛΗ την εκκλησιαστική εκπαίδευση που θα παραδώσει την πρόταση νόμου της μέχρι 31-8-2021, ώστε να συζητηθεί στην Ιεραρχία του Οκτωβρίου 2021.
5. Έκκληση προς τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο να ζητηθεί από το Υπ. Παιδείας η επαναλειτουργία των Εκκλησιαστικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΙΕΚ), άρθρο 20 του Ν. 3432/2006, τα οποία δεν έχουν καταργηθεί, αλλά είναι εν υπνώσει, ως Πειραματικών Εκκλησιαστικών Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΠΕΙΕΚ), σύμφωνα με τις τωρινές εξαγγελίες της κυβέρνησης για τα ΙΕΚ, αντί των προτεινομένων ΚΙΜ ή ΣΜΥΚ.
6. Έκκληση προς τη διοικούσα Εκκλησία το όποιο σχέδιο νόμου να κατατεθεί στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος και όχι στην ΔΙΣ η οποία δεν νομιμοποιείται να αποφασίσει.