04/12/2022 04/12/2022 Γράφει ο Πρωτοπρεσβύτερος Μιχαήλ Βοσκός Στην Εκκλησία της Κύπρου υπήρχε ανέκαθεν το έθος στην εκλογή των αρχιερέων να συμμετέχει ο κλήρος και ο λαός. Είναι ένα έθος που αποτελούσε και αποτελεί καύχημα για την Εκκλησία μας. Ούτως ή άλλως η εκλογή των επισκόπων «ψήφω κλήρου και λαού» αποτελεί αρχαία παράδοση, την οποία συναντούμε στον βίο...
04 Δεκεμβρίου, 2022 - 14:44
Τελευταία ενημέρωση: 04/12/2022 - 14:28

Η ετυμηγορία του λαού και η Ιερά Σύνοδος

Διαδώστε:
Η ετυμηγορία του λαού και η Ιερά Σύνοδος

Γράφει ο Πρωτοπρεσβύτερος Μιχαήλ Βοσκός

Στην Εκκλησία της Κύπρου υπήρχε ανέκαθεν το έθος στην εκλογή των αρχιερέων να συμμετέχει ο κλήρος και ο λαός. Είναι ένα έθος που αποτελούσε και αποτελεί καύχημα για την Εκκλησία μας. Ούτως ή άλλως η εκλογή των επισκόπων «ψήφω κλήρου και λαού» αποτελεί αρχαία παράδοση, την οποία συναντούμε στον βίο του Μεγάλου Αθανασίου και στην εκλογή του στον θρόνο της Αλεξανδρείας. Αυτό το αρχαίο έθος εκφραζόταν στον προηγούμενο Καταστατικό Χάρτη με την εκλογή των ειδικών και των γενικών αντιπροσώπων, οι οποίοι ψήφιζαν σε ξεχωριστή κάλπη από τους λεγομένους οφικιάλιους, οι οποίοι να υπενθυμίσουμε δεν ήταν μόνο οι συνοδικοί αρχιερείς αλλά και ηγούμενοι Μονών και άλλοι εξέχοντες κληρικοί.

Με τον νέο Καταστατικό Χάρτη ο λαός έχει τη δυνατότητα να εκλέξει όχι πλέον αντιπροσώπους, αλλά κατ’ ευθείαν τον υποψήφιο της επιλογής του, κάτι που απλοποιεί κατά πολύ την όλη διαδικασία. Όμως, με την ψήφο του λαού καταρτίζεται το λεγόμενο τριπρόσωπο με τους τρεις υποψηφίους που θα λάβουν τις περισσότερες ψήφους και τον τελικό λόγο τον έχει η Ιερά Σύνοδος. Αντιλαμβανόμαστε ότι η λογική του νέου Καταστατικού Χάρτη είναι να παντρέψει το αρχαίο έθος της συμμετοχής του λαού στην εκλογή των αρχιερέων με την κανονική τάξη που ισχύει στις άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες οι αρχιερείς να εκλέγονται από τη Σύνοδο των επισκόπων. Επίσης, η Ιερά Σύνοδος διασφαλίζει μ’ αυτόν τον τρόπο τη δυνατότητά της να αποτρέψει την εκλογή κάποιου υποψηφίου, ο οποίος ενδεχομένως θα έχει οποιοδήποτε κώλυμα (αιρετικές ή πλανεμένες απόψεις, ηθικό κώλυμα κ.ο.κ.).

Εάν τα ποσοστά των τριών υποψηφίων που θα εκλεγούν στο τριπρόσωπο έχουν μικρή διαφορά μεταξύ τους, τότε ασφαλώς δεν τίθεται θέμα. Στην περίπτωση όμως που ο πρώτος έχει μεγάλη διαφορά από τους άλλους δύο υποψηφίους, η μόνη λογική να μην τον εκλέξει η Σύνοδος είναι να έχει κάποιο κώλυμα. Σε αντίθετη περίπτωση η εκλογή υποψηφίου με πολύ χαμηλότερο ποσοστό θ’ αποτελούσε ξεκάθαρη περιφρόνηση της βούλησης του λαού. Εύλογα διερωτάται ο απλός κόσμος: εάν δεν πρόκειται να ληφθεί υπόψιν η ψήφος μας, τότε γιατί να πάμε να ψηφίσουμε; Οφείλουν οι συνοδικοί αρχιερείς να διαβεβαιώσουν τον πιστό λαό, ότι εάν η εντολή του προς την Ιερά Σύνοδο είναι ξεκάθαρη θα τη σεβαστούν. Είναι με ιδιαίτερη ικανοποίηση που ακούσαμε τον Τοποτηρητή του αρχιεπισκοπικού θρόνου Πανιερώτατο Μητροπολίτη Πάφου κ. Γεώργιο να δηλώνει σε πρόσφατη συνέντευξη ότι θα ληφθεί σοβαρά υπόψιν η γνώμη του λαού και ότι είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να συζητηθούν σχετικές αλλαγές στις πρόνοιες του Καταστατικού Χάρτη.

Και κάτι τελευταίο. Το γεγονός ότι ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Λεμεσού κ. Αθανάσιος ήταν πρώτος στην επιλογή του λαού το 2006 και μετά από 16 ολόκληρα χρόνια παραμένει όχι απλώς πρώτος στην επιλογή του λαού, αλλά όπως διαφαίνεται και με μεγάλη διαφορά από τους άλλους υποψηφίους, δεν είναι ένα ξεκάθαρο και σαφέστατο μήνυμα ποιον θέλει ο λαός για Αρχιεπίσκοπο;

Πηγή: philenews.com

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων