Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Ανεκλάλητη χαρά και ηθική έξαρση την 12-η μ.μ. εχθές, για το κοσμοϊστορικό γεγονός της αναστάσεως, που συντάραξε την ανθρωπότητα και εξέτρεψε τον ρού της παγκόσμιας ιστορίας, με το ακόλουθό του πανανθρώπινο μήνυμα αγάπης και ηθικής λύτρωσης του ανθρώπου, στον Άγιο Αρτέμιο Παγκρατίου. Στο αρχοντικό και πανέμορφο Παγκράτι, που υπήρξε ο πρόδρομος της αστικής ανάπτυξης στην Αθήνα, αλλά και εργαστήρι και κοιτίδα πολιτισμού της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας στην πόλη. Στην πανέμορφη περιοχή στην οποία έζησαν, άθλησαν πνευματικά και μεγαλούργησαν καλλιτεχνικά, από τον κορυφαίο της γενιάς του ΄30 Στρατή Μυριβήλη, τον αισθαντικό μας βάρδο Μάνο Χατζηδάκη και τον έξοχο γλύπτη Νίκο Περαντινό, έως τον κορυφαίο μας αθλητικογράφο Γιάννη Διακογιάννη.
Διάστικτος λοιπόν από κατάνυξη εχθές το βράδυ ο πάγκαλος ναός του Αγίου Αρτεμίου, που επισκοπεί για δεκαετίες τώρα το ευγενές μήνυμα της ορθοδοξίας στην Αθήνα μας και με την καθολική παρουσία του φιλόχριστου λαού του 2-ου Διαμερίσματος (Παγκράτι – Γούβα-Νέος Κόσμος), που στην κυριολεξία κατέκλυσε την εκκλησία, για να υποδεχθεί το Άγιο Φώς και να εορτάσει το συγκλονιστικό γεγονός της Αναστάσεως του θεανθρώπου. Το Μεγάλο Σάββατο συνιστά την τελευταία ημέρα της Μεγάλης Εβδομάδας και της Μεγάλης Σαρακοστής. Και είναι αφιερωμένο στην Ταφή και την Κάθοδο του Χριστού στον Άδη.
Σεισμός εγένετο μέγας, καθώς οι Μυροφόρες πλησιάζουν τον Τάφο του Ιησού. Άγγελος Κυρίου αποσφραγίζει τον τάφο. Όταν οι δύο γυναίκες καταφθάνουν τον βλέπουν κενό και τον Άγγελο να τους αναγγέλλει ότι «Κύριος Ανέστη». Το χαρμόσυνο γεγονός πρέπει να το διαμηνύσουν στους μαθητές του. Ο Χριστός εμφανίζεται στις δύο γυναίκες. Σύναξη των 11 μαθητών και εμφάνιση του Χριστού ενώπιόν τους. Τους προτρέπει: «Πορευθέντες μαθητεύσαντες πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος». Τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου προς Κυριακή του Πάσχα, λαμβάνει χώρα ο εορτασμός της Ανάστασης του Κυρίου. Στους ναούς σβήνουν τα φώτα και ο ιερέας εμφανίζεται στην Ωραία Πύλη, κρατώντας σε κάθε χέρι από μία δεσμίδα τριάντα τριών κεριών με το Άγιο Φως, και ψάλλοντας το «Δεύτε λάβετε Φως…».
Ακολούθως ιερείς, ψάλτες και πιστοί, βγαίνουν στο αύλειο χώρο της εκκλησίας όπου γίνε-ται η ανάγνωση του Ευαγγελίου της Αναστάσεως και ψάλλεται το «Χριστός Ανέστη εκ νεκρών θανάτω θάνατον πατήσας και τοις εν τοις μνήμασι, ζωήν χαρισάμενος». Η ακριβής ώρα που έγινε η Ανάσταση του Ιησού, συνιστά ένα σημείο προβληματισμού και διαφωνίας μεταξύ των μελετητών, αφού κανένας από τους Ευαγγελιστές δε κάνει σαφή αναφορά σε αυτήν. Σχετικά ο Ματθαίος αναφέρει «Οψέ Σάββατων τη επιφωσκούση εις μίαν σαββά-των», προσδιορίζοντάς την μέχρι την ανατολή του ηλίου, την πρώτη ημέρα της εβδομάδος, εννοώντας την Κυριακή. Ο δε Λουκάς αντιστοίχως αναφέρεται στη πρώτη ημέρα της εβδο-μάδας, τα βαθιά χαράματα: «Τη δε μια των σαββάτων, όρθρου βαθέως ήλθον επί το μνήμα». Ενώ ο Ιωάννης σημειώνει, όταν πέρασε η ημέρα του Σαββάτου, κατά την πρώτη ημέρα της εβδομάδας, όταν ήταν ακόμα σκοτάδι: «Έρχεται πρωί σκοτίας έτι ούσης εις το μνημείον». Και στον ίδιο προβληματισμό ο Μάρκος, ταυτίζεται ως προς την ημέρα και προσδιορίζει το χρόνο μετά τη δύση του ηλίου. «Λίαν πρωί της μιας σαββάτων έρχονται επί το μνημείον ανατείλαντος του ηλίου». Εμφανές είναι ότι όλοι οι ευαγγελιστές συμφωνούν ως προς την ημέρα, Κυριακή, αλλά δίνουν καταθέτουν διαφορετικές απόψεις ως προς την ώρα της Αναστάσεως. Γεγονός που κατατείνει στην άποψη ότι δεν εστιάζουν τόσο στην ώρα, εκτιμώντας μείζονος σημασίας την ταυτοποίηση της ημέρας της ιερής Αναστάσεως. Δοθέντος ότι έτσι θέλουν να δώσουν έμφαση στα ρηθέντα υπο του Ιησού. Που είχε δηλώσει στους μαθητές του «αποκτανθήναι και τη τρίτη ημέρα εγερθήναι», δηλαδή ότι θα καταδικαστεί σε θάνατο, αλλά την τρίτη ημέρα θα αναστηθεί. Αυτό λοιπόν που επιδιώκουν όλοι οι ευαγγελιστές είναι να καταστεί σαφές ότι πράγματι, η ανάσταση του Ιησού, πραγματοποιήθηκε την τρίτη ημέρα.
Ο Ιησούς Χριστός αποθνήσκει το μεσημέρι της Παρασκευής. Μέχρι τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, είναι η πρώτη μέρα, μέχρι τα μεσάνυχτα Σαββάτου είναι η δεύτερη μέρα, οπότε ο Ιησούς πρέπει να αναστήθηκε από τις 00.01 την νύχτα της Κυριακής μέχρι και τις 24.00 της ίδιας ημέρας. Για τούτο και η Ορθόδοξη Εκκλησία μας, έχει θεσπίσει ως ώρα της Ανάστασης, ακριβώς τη στιγμή που ξεκινάει η τρίτη ημέρα, με τη λογική πως όποτε κι αν αναστήθηκε ο Χριστός, η σωστή ώρα περιέχεται μέσα στην Κυριακή. Της αναστάσιμης πανηγυρικής λειτουργίας στον Άγιο Αρτέμιο εχθές, χοροστάτησε ο ευλαβής Αρχιμανδρίτης και αρχιερατικός προϊστάμενος του Αγίου Αρτεμίου κ.κ. Σαξαμπάνης Ιγνάτιος, μετά των υπολοίπων ευσεβών ιερέων του ναού.
«Χριστός Ανέστη εκ νεκρών, θανάτω θάνατο πατήσας» αγαπητοί χριστιανοί και το ανέσπε-ρο φως της αναστάσεως, να λαμπρύνει ηθικά τη ζωή σας και να σας χαρίζει υγεία και κάθε ευτυχία στη ζωή, αποτελώντας τον ατίμητο οδοδείκτη της πνευματικής σας οδοιπορίας !