- Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Με την καταιγιστική παρουσία του λαού του 2-ου διαμερίσματος και πολλών άλλων Αθηναίων από τα παρακείμενα διαμερίσματα, έλαβε χώρα σήμερα Τετάρτη 12-6-24 με περισσή θρησκευτική κατάνυξη, ο πανηγυρικός εσπερινός της εορτής της Αγίας ανάληψης, στον ομώνυμο λαμπροστόλιστο στο ναό της Αγίας Αναλήψεως Νέου Κόσμου, επί της οδού Λαγουμιτζή. Πλήθος κόσμου έτσι συνέρρευσε στην αγαπημένη συνοικία του Νέου Κόσμου, που κομίζει τις ηθικές μνήμες απο την ψυχή και την καρδιά του Μικρασιατικού Ελληνισμού, για να εορτάσει την κορυφαία Δεσποτική εορτή της Αναλήψεως του Κυρίου. Σε μία γειτονιά που με την ηθική της αύρα, ζεσταίνει τις καρδιές μας και εδραιώνει την αγάπη μας για τις ομορφιές τις χάρες και τους ενθουσιασμούς της λατρεμένης μας Αθήνας. Σημειώνο-ντας ακόμα και τις μεγάλες ιστορικές μνήμες της αγαπημένης αυτής συνοικίας, αφού στην ευρύτερη περιοχή της στο μεγάλο αγώνα της εθνεγερσίας του ΄21 έλαβε χώρα η κρίσιμη μάχη του Αναλάτου, ενώ στα μετέπειτα αλγεινά χρόνια της γερμανικής κατοχής, έγιναν οι δεύτερες μεγαλύτερες σε έκταση θανατηφόρες εκτελέσεις, των αγωνιστών της ελευθερίας μας.
Στον περικαλλή ναό λοιπόν της Αγίας Ανάληψης του Νέου Κόσμου, με άφατη κατάνυξη, αλλά και τον ηθικό παλμό των ορθοδόξων πολιτών της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε η πανηγυρική λειτουργία και λιτάνευση της Ιεράς εικόνας της Αγίας Ανάληψης. Η Ανάληψη του Κυρίου μας που περιγράφεται ως η ανάβαση του Χριστού στους ουρανούς, κατά την εκκλησιαστική παράδοση, αποτυπώνεται ως η αποπεράτωση της αποστολής του Κυρίου επί της γης. Η γιορτή της Αγίας Αναλήψεως τιμάται από την εκκλησία μας την τεσσαρακοστή ημέρα από την Ανάσταση του Κυρίου. Ήτοι 12 Ιουνίου του 2024. Το μείζον γεγονός της Αναλήψεως του Κυρίου αποτυπώνεται και στους Ευαγγελιστές Μάρκο, Λουκά και Ιωάννη, στις Πράξεις των Αποστόλων, στις επιστολές του Αποστόλου Παύλου προς Εφεσίους, προς Εβραίους, προς Τιμόθεον και στην Α΄ καθολική επιστολή του Αποστόλου Πέτρου. Κατά τα αναφερόμενα στην Καινή Διαθήκη, το γεγονός της Ανάληψης του Κυρίου έλαβε χώρα στο όρος των Ελαιών στην Ιερουσαλήμ, μπροστά στους μαθητές του οι οποίοι παρακολουθού-σαν ενεοί, την απομάκρυνση του Κυρίου. Αλλά και στην πατερική παράδοση το γεγονός της Αγίας Ανάληψης προσλαμβάνει ξεχωριστό υπερφυσικό χαρακτήρα και συμπεριλήφθηκε έτσι στη δογματική διδασκαλία της Ορθοδοξίας, με ειδική αναφορά στο Σύμβολο της Πίστεως – «πιστεύω», όπου και αναφέρεται «και ανερχόμενος στους ουρα-νούς και κάθε-ζόμενον εκ δεξιών του Πατρός και πάλιν ερχόμενον μετά δόξης …». Αφενός έτσι στις πράξεις των Αποστόλων, αφετέρου στο σύμβολο της πίστεως, εξαγγέλλεται η σύνδεση της Αναλήψεως με τη Δευτέρα Παρουσία. Αρχικά η γιορτή της Αγίας Ανάληψης συνεορτάζονταν με την Πεντηκοστή. Από τον 4-ο αιώνα όμως και εντεύθεν, άρχισε να εορτάζεται σαν μία αυτοτελής εορτή.
Η μείζονα εορτή της αναλήψεως είναι έντονα συνδεδεμένη με την παράδοση και τη λαογραφία μας. Για αυτό και το όνομα της παρουσιάζεται λαογραφικά και σε διάφορες άλλες εκδοχές, όπως του Αναληψιού στη Σαντορίνη, Αναληψιός στη Θράκη, του Αγίου Αναληψιού στην Ίμβρο, Συναληψιού στη Ρόδο. Τα σαράντα της Πασχαλιάς στην Κομοτηνή κ.α. Επίσης έχει περάσει στα κοινωνικά μας αυτονόητα, με μεταφορικό τρόπο, η ονομασία της Αναλήψεως, ως ενέργεια που παραπέμπει σε εξαφάνιση ή σε κλοπή. Επί παραδείγματι λέγεται «αναλήφθηκε το αρνί» ή «έγινε της αναλήψεως», όταν αναφερόμαστε σε άνθρω-πο που έφυγε απροσδόκητα και απροειδοποίητα. Επίσης στην παράδοση μας είναι γνωστή η σύνδεση του πρώτου καλοκαιρινού μπάνιου, με την εορτή της Αγίας Ανάληψης, όπου και οι πολίτες πήγαιναν στη θάλασσα και περνούσαν από Σαράντα Κύματα, γεγονός που πολιτογραφήθηκε στη γλώσσα μας, σαν τη δυσκολία, σαν τη δυσχέρεια, σαν τα εμπόδια που αντιμετωπίζει ένας άνθρωπος, προκειμένου να ολοκληρώσει μία προσπάθεια. Ενώ ακόμα πιο πέρα σε διάφορες περιοχές της Ελλάδος, γέμιζαν ένα μπουκάλι με θαλασσινό νερό, με «τα 40 κύματα» και το φύλαγαν στα σπίτια, ως φάρμακο σε πρηξίματα και πόνους.
Στον περικαλλή ναό λοιπόν της Αγίας Αναλήψεως επί της οδού Λαγουμιτζή στον Νέο Κόσμο, προσήλθε ο φιλόχριστος λαός των Αθηνών, για να εορτάσει τη σπουδαία αυτή δεσποτική εορτή της Ορθοδοξίας. Του πανηγυρικού εσπερινού χοροστάτησε ο ευσεβής Μητροπολίτης Κρήνης κ.κ. Κύριλλος – που έχει την ηθική τιμή να είναι και καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών – συγχωροστατούντων του ιερατικού προϊσταμένου του ναού, του ευλαβούς Αρχιμανδρίτου κ.κ. Νικοδήμου Καβαρνού, των υπολοίπων ευσεβών ιερέων της Αγίας Αναλήψεως του Νέου Κόσμου, αλλά και άλλων ιερέων, που προσήλθαν από παρακείμενες εκκλησίες, για να τιμήσουν την εορτή της Αγίας Ανάληψης. Με την αποπεράτωση του πανηγυρικού εσπερινού, το λόγο έλαβε ο ευλαβής Επίσκοπος κ.κ. Κύριλλος και αφού ευχαρίστησε τον φιλόχριστο λαό των Αθηνών και του 2-ου Διαμερίσματος, για την καθολική συμμετοχή του στην Ιερά πανήγυρη, αλλά και τον προϊστάμενο του ναού Αρχιμανδρίτη κ-ο Νικόδημο Καβαρνό, για την ευγενική πρόσκληση και φιλοξενία του, ευχήθηκε σε όλους Χρόνια Πολλά και η Αγία Ανάληψη, να τους χαρίζει οικογενειακή υγεία και ευτυχία και να σκέπει και να κατευοδώνει τη ζωή τους, σε δρόμους προόδου και ηθικής ευημερίας. Στην αντιφώνησή του ο ευσεβής Αρχιερατικός Προϊστάμε-νος του ναού Πατέρας Νικόδημος Καβαρνός, ευχαρίστησε ευγενικά τον Μητροπολίτη κ.κ. Κύριλλο για την καθόλα τιμητική παρουσία του, που λάμπρυνε την εορτή – και καθηγητή του στην Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών – το λαό του 2-ου Διαμερίσματος του Νέου Κόσμου, για την καθολική συμμετοχή του, τους Επιτρόπους, το ενοριακό συμβού-λιο και τις κυρίες του Φιλόπτωχου Ταμείου του ναού όπως και τους ευγενείς εθελοντές, για τη σημαντική συμβολή τους στο πανηγυρικό διήμερο της εορτής.
Παραθέτουμε το Απολυτίκιο της Αγίας Αναλήψεως :
Ανελήφθης εν δόξη, Χριστέ ο Θεός ημών, χαροποιήσας τους μαθητάς, τη επαγγελία του Αγίου Πνεύματος· βεβαιωθέντων αυτών δια της ευλογίας, ότι συ ει ο Υιός του Θεού, ο λυτρωτής του κόσμου.