Γνώμες
27 Αυγούστου, 2020

Ο ανακόλουθος και ο ακόλουθος

Διαδώστε:

Ο ανακόλουθος ως γνωστόν είναι αυτός που δεν είναι συνεπής στα λόγια του ή και στις πράξεις του, ενώ ακόλουθος αυτός που συνοδεύει κάποιον .

Γίναμε μάρτυρες τις τελευταίες ημέρες ενός γεγονότος το οποίο στεναχώρησε πολύ κόσμο όποια και αν είναι η αιτία του. Μέσα σε αυτούς συγκαταλέγομαι και εγώ. Πρόκειται για τον εθελούσιο αποσχηματισμό ενός « influencer» ιερέα με ιστορικό χιλιάδων κηρυγμάτων , ομιλιών , με πιστούς ακόλουθους, ενίοτε φανατικούς μπορώ να πω, τον πατήρ Ανδρέα Κονάνο. Ένα ιερέα με πλούσια διαδικτυακή δράση στο YouTube, Facebook και χιλιάδες likes! Μια προσωπικότητα η οποία δεν περιοριζόταν στα λειτουργικά του καθήκοντα ως ιερέας μόνο, αλλά προσέγγιζε τον κόσμο με ένα τελείως διαφορετικό τρόπο. Κατέβηκε στο επίπεδο του άθεου, του αδιάφορου, του πιστεύω δεν πιστεύω, του ταλαιπωρημένου αλλά και του πιστού. Φιλοσοφημένος άνθρωπος που άγγιζε τον καθένα γιατί κατάφερνε να βρει το αίτιο κάθε προβλήματος να το αναλύσει και μέσα από την εκκλησιαστική και θρησκευτική λογική να προτείνει λύσεις. Κατάθλιψη , άγχος, πίεση, καθημερινότητα, γάμος, σεξουαλικά προβλήματα, απώλεια εργασίας, χωρισμός και με άλλα πολλά θέματα καταπιανόταν. Πάντα όμως μέσα από το πρίσμα και την διδασκαλία της εκκλησίας. Αν και δεν ήμουν φανατικός του πατρός με ευκολία και χαρά άκουγα τις ομιλίες του οι οποίες με ωφέλησαν. Γνωρίζω πολύ κόσμο ο οποίος ωφελήθηκε επίσης. Γνωρίζω επίσης κόσμο ο οποίος δεν του άρεσε ο τρόπος του πατρός Ανδρέα Κονάνου, κυρίως ο τρόπος με τον οποίο προσέγγιζε τα προβλήματα του κόσμου. Πριν λίγα χρόνια η Μητρόπολη Πειραιώς του αφαίρεσε το μικρόφωνο στο ραδιόφωνό της. Γνωρίζοντας τον σεβασμιότατο Πειραιώς ενδόμυχα αντιλήφθηκα ότι δεν το έπραξε άσκεφτα, αν και στεναχωρήθηκα.

Θεολογικά δεν μπορώ να προσεγγίσω το θέμα καθώς δεν είμαι Θεολόγος αν και γνωρίζω ότι υπάρχουν αρκετοί λόγοι για να καθαιρεθεί ένας ιερέας, και άλλοι τόσοι για να αποσχηματιστεί κάποιος από μόνος του. Μπορεί οι λόγοι να είναι τόσο σοβαροί που δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά ή να υπήρχαν λόγοι κωλύματος της ιεροσύνης ή για λόγους προσωπικούς να το αποφάσισε.

Αυτό που με ξένισε είναι η ανάρτηση στο Facebook ενός κειμένου το οποίο μου αφήνει ερωτηματικά. Μεγαλύτερα ερωτηματικά μου άφησαν τα εξήντα χιλιάδες likes , επικροτήσεις δηλαδή του αποσχηματισμού και των γραφομένων στο κείμενο. Με προβλημάτισαν τα μπράβο , τα συγχαρητήρια σε αυτή την κίνηση του Ανδρέα Κονάνου. Η ωραιοποίηση , τα επίθετα, οι υπερβολές περί αχρείαστου ράσου και των παροιμιών ότι τον παπά δεν τον κάνει το ράσο και ένα σωρό άλλα στα σχεδόν δέκα χιλιάδες σχόλια. Το ακόμη τραγικότερο ήταν ότι σε αυτά τα σχόλια έμμεσης επιδοκιμασίας είδα και ιερείς. Δεν λέω να αποδοκιμαστεί ο αποσχηματισμός ή να γίνουν σχόλια απρεπή αλλά δεν γίνεται να ωραιοποιούμε αυτή την κίνηση. Συμπάθεια ναι, αγάπη ναι, όχι ωραιοποίηση. Φαίνεται ότι πολλοί (όχι οι περισσότεροι) ακόλουθοι του Ανδρέα Κονάνου δεν ακολουθούσαν , δεν εμπιστεύονταν ένα ιερέα , αλλά ένα εξαίρετο φιλόσοφο με αναζητήσεις, ικανό να αναλύσει πολλά ανθρώπινα προβλήματα αλλά και ικανό να βρει λύσεις. Γι’ αυτό το θεωρούν ασήμαντο να βγάλει τα ράσα. Ναι ένας από τους ρόλους του ιερέα είναι και αυτός αλλά δεν είναι ο κύριος. Ο κύριος ρόλος είναι η τέλεση της Θείας Λειτουργίας η οποία μέσα από την Θεία Ευχαριστία έχει σκοπό να σώσει τον άνθρωπο και να τον ενώσει με τον Θεό , το αρχέτυπο μας. Όλα τα άλλα είναι πάρεργα. Την δεδομένη στιγμή όπου ο ιερέας βγάζει τα ράσα του , ναι μεν δεν χάνει το σχήμα του ιερέα , αλλά πλέον μένει αυτό που ο κ.Κονάνος αποκαλεί «σκέτος» Α.Κονάνος. Φάνηκε ουσιαστικά ο πραγματικός λόγος για τον οποίο πολλοί ακόλουθοί του τον θαύμαζαν , τον «συνόδευαν» στην πορεία του. Και αυτό δεν είναι το ιερατικό του σχήμα αλλά ο λόγος του, όπως άνετα θα μπορούσε να είναι ένας καλός ψυχολόγος ή ένας «ιερέας» άλλου θρησκεύματος. Για δε τους ακόλουθους του οι οποίοι αποτελούσαν πιστούς Χριστιανούς αυτή η κίνηση προκάλεσε στεναχώρια. Για τους πιστούς όμως είναι όπως όταν ένας ιατρός παραιτηθεί του επαγγέλματός του. Ούτε θα τον επικροτήσουν , ούτε θα συνεχίσουν να είναι «ακόλουθοί» του. Η δε ιατρική είναι ανεξάρτητη του παραιτηθέντος ιατρού. Δεν θα επηρεάσει δηλαδή την πίστη τους στο Θεό.

Τι γίνεται όμως με αυτούς που ήταν στο μεταίχμιο να πιστέψουν ή όχι , ή με αυτούς που η πίστη είναι αδύνατη και έχουν στηριχθεί στα πνευματικά λόγια του κ.Κονάνου. Εάν το πρότυπό μου είναι ανακόλουθος των λόγων του , εγώ που είμαι ένα αδύνατο πλάσμα , που άγεται και φέρεται στον κυκεώνα των προβλημάτων , των ανασφαλειών , των παθών που θα καταλήξω; το απεύχομαι αλλά πολλοί θα γυρίσουν στα ίδια τα παλιά. Είναι και ένας από τους λόγους που η ειδωλοποίηση, η προσωπολατρία είναι επικίνδυνες καταστάσεις. Άνθρωποι είμαστε , εύκολα αλλάζουμε και η ειδωλοποίηση μπορεί να μας απογοητεύσει , να μας απελπίσει.

Διαβάζοντας την ανάρτηση του κ. Κονάνου εξεπλάγην από μερικά σημεία όπου φαίνεται ότι είναι ανακόλουθος δυστυχώς μερικών κηρυγμάτων του. Επίσης έχει φανεί ότι μας έκρυβε πράγματα, ιδέες που είχε μέσα του τις οποίες τώρα πιο «ελεύθερα» όπως αναφέρει μας απεκάλυψε. Δεν πετάξατε τα ράσα όπως είπατε αλλά θα βοηθάτε τον κόσμο προς το Χριστό. Μας πως γίνεται ; θα χωρίσω την γυναίκα μου και μετά θα γυρνάω να κηρύττω στον κόσμο να παντρευτεί ή να παραμείνει στον γάμο του; Αυτά δεν γίνονται. Και δεν κρίνω την κίνηση σας να αποσχηματιστείτε αλλά αυτά που έπονται της πράξης σας. Λέτε ότι γίνατε ένας απλός πολίτης αυτού του κόσμου. Κανονικά και πριν τον αποσχηματισμό απλός θα έπρεπε να ήσασταν. Μήπως η ιεροσύνη είχε εκληφθεί από εσάς ή άλλους ως οφίκιο, αξίωμα; Όχι, διακόνημα ήταν πάτερ μου. Και ποια καινούρια ζωή ξεκινάει τώρα, πετάξαμε την παλιά (ιεροσύνη) και ενδυθήκαμε τον μανδύα τον καινούριο; Δεν είναι η κίνηση σας που ενοχλεί , αλλά οι επεξηγήσεις, τα σχόλια σας. Οι λόγοι πολλοί που παραιτηθήκατε λέτε. Πιθανολογώ ότι δεν είναι κώλυμα ιεροσύνης (σαρκικά κλπ.) αλλά προσωπικοί λόγοι συνείδησης, προβλήματα με άλλους κλπ. Ο Άγιος Παΐσιος είχε πει ότι δύο είναι τα αίτια των χωρισμών στο γάμο, η μοιχεία και ο εγωισμός. Μήπως ισχύει αυτό και εδώ; και δεν εννοώ την μοιχεία. Αφού κ.Κονάνε φιλάτε τα ράσα και νοιώθετε ευγνωμοσύνη γιατί δεν τα κρατήσατε; δεν χρειάζονται δικαιολογίες, ο κόσμος που σας αγαπάει θα καταλάβαινε. Αυτό που με χαροποιεί είναι τα εισαγωγικά που βάλατε στο «φεύγω» από κληρικός. Γνωρίζετε και εσείς ότι δεν μπορείτε να φύγετε γιατί δεν αναφερόμαστε σε ένα επάγγελμα, φεύγω από οδηγός ταξί και γίνομαι οικοδόμος. Η ιεροσύνη «άνωθεν κατεβαίνει εκ του Πατρός των φώτων» δεν είναι επάγγελμα γραμμένο στην βιομετρική μας ταυτότητα αλλά είναι γραμμένο στα κατάστιχα του Θεού.

Πως θα εξακολουθείτε να διακονείτε τον άνθρωπο , από ποιο πόστο , με ποια λόγια αφού δεν τα ακολουθήσατε αυτά που προσπαθήσατε να μας πείσετε να ακολουθήσουμε. Θα μιλάτε με ειλικρίνεια και αυθεντικότητα αλλά με περισσότερη ελευθερία!!!Αυτό είναι που με εξέπληξε πολύ. Ήσασταν δεσμευμένος και τώρα είστε ελεύθερος; ποια ήταν τα δέσμια σας; η ιεροσύνη, ο Θεός, οι Άγιοι ; που τα κρατούσατε όλα αυτά κρυμμένα και θα μας τα πείτε τώρα ελεύθερα. Μήπως και ο κόσμος τώρα θα νοιώσει πιο ελεύθερος; Μα τώρα ουσιαστικά λέτε στον κόσμο να απελευθερωθεί από αυτό που σας κρατούσε δέσμιο είκοσι χρόνια , την ιεροσύνη και την εκκλησία. Τους απωθείτε από την εκκλησία. Για πού όμως; σε άλλες θεωρίες και φιλοσοφίες έξω από την «ανελεύθερη κατάσταση της εκκλησίας και του Χριστού”; Θλίβομαι, όχι για τα ράσα, δεν είστε ο πρώτος που το έκανε, αλλά για τα μηνύματα στον κόσμο σας, στους 250000 ακόλουθους σας στο Facebook για τους οποίους αποδεικνύεστε ανακόλουθος του λόγου σας. Θέλετε να είστε συνοδοιπόροι με τον κόσμο στο νέο κεφάλαιο που ανοίγετε. Υπό ποια ιδιότητα σας κ.Κονάνε; του ιερέα; όχι , του ψυχολόγου ; όχι γιατί δεν είστε. Ειλικρινά μπερδεύτηκα. Θα ήθελα να ξανακούσω τις ωραίες πραγματικά ομιλίες σας για να τις αντιπαραβάλω με τα τωρινά σας λόγια και πράξεις αλλά δυστυχώς δεν έχω χρόνο. Μια μόνο άκουσα, ένα κομμάτι, όταν, όπως περιγράφατε , ήσασταν στο όρος Θαβώρ και μια δαιμονισμένη πέρασε από μπροστά σας και σας μίλησε με φωνή δαιμονική για το ότι θα σας καταφέρει να κόψετε τα γένια και τα μαλλιά στο ένα εκατοστό και να σας κάνει μοντέρνο. Και εσείς κάνατε την προσευχή σας να σας φυλάει από τους πειρασμούς. Τώρα πρέπει να προσευχηθούμε να επανέλθετε έστω την ύστατη, να δηλώσετε μετάνοια. Ακόμη περισσότερο να προσευχηθούμε για όλους εκείνους οι οποίοι κρέμονται από τα χείλη σας.
Πάτερ, (γιατί εγώ δεν μπορώ να σας δω διαφορετικά), ακούστε τις ομιλίες σας ,μια προς μια μπορεί να ωφεληθείτε και να μετανοήσετε.

Νέαρχος Παναγή

Διαδώστε: