04/01/2025 04/01/2025 Εκτός από τις παραπάνω δικές μου πνευματικές εμπειρίες θα καταθέσω αποσπασματικά τις έξοχες παρατηρήσεις δύο κορυφαίων θεολόγων της εποχής μας: Του σπουδαίου καθηγητού της Βιβλικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Βουκουρεστίου Ρουμάνου πατρός Κωνσταντίνου Κόμαν και του δικού μας καθηγητού της Βιβλικής Θεολογίας Γεώργιου Γαλίτη. Ο π. Κωνστντίνος Κόμαν γνώρισε στην Αθήνα κατά τις μεταπτυχιακές...
04 Ιανουαρίου, 2025 - 19:15
Τελευταία ενημέρωση: 04/01/2025 - 18:53

Ο πατήρ Συμεών Κραγιόπουλος: Μαρτυρίες περί του προσώπου του

Διαδώστε:
Ο πατήρ Συμεών Κραγιόπουλος: Μαρτυρίες περί του προσώπου του

Εκτός από τις παραπάνω δικές μου πνευματικές εμπειρίες θα καταθέσω αποσπασματικά τις έξοχες παρατηρήσεις δύο κορυφαίων θεολόγων της εποχής μας: Του σπουδαίου καθηγητού της Βιβλικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Βουκουρεστίου Ρουμάνου πατρός Κωνσταντίνου Κόμαν και του δικού μας καθηγητού της Βιβλικής Θεολογίας Γεώργιου Γαλίτη. Ο π. Κωνστντίνος Κόμαν γνώρισε στην Αθήνα κατά τις μεταπτυχιακές του σπουδές, στις αρχές της δεκαετίας του 1980 τον π.Συμεών εκεί στο ίδρυμα «’Άρτος της ζωής». Έμαθε με τη σύζυγό του και τα τέκνα του άριστα την ελληνική γλώσσα και τώρα ασχολείται στη Ρουμανία με τη μετάφραση δεκάδων (άνω των 15 όπως μαθαίνω) βιβλίων με τις απομαγνητοφωνημένες διδασκαλίες του π. Συμεών από το 1968 μέχρι το 2011. Ο πατήρ Κόμαν βιβλικός θεολόγος μεγάλου διαμετρήματος κατάλαβε περισσότερο από όλους μας εδώ στην Ελλάδα την ουσία της ατέρμονης διδασκαλίας του π. Συμεών.

Ειλικρινά ντρέπομαι που πάλι από τους ξένους ανακάλυψα τη μεγάλη αξία του πατρός Συμεών, όπως και της Βυζαντινής αθάνατης θεολογίας. Ακούστε λίγες διαπιστώσεις του π.Κόμαν από τον επιμνημόσυνο λόγο του για τον π. Συμεών εδώ στο Μοναστήρι της Αγίας Τριάδας στο Πανόραμα το 2018:

 

π. Κωνσταντίνος Κόμαν, καθ. Βιβλικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Βουκουρεστίου

1) Η μεγαλύτερη ευλογία που μας χαρίζει ο αγαθός Θεός στη ζωή αυτή είναι οι άνθρωποι που γνωρίσαμε και μάλιστα συνδεθήκαμε μαζί τους με συνδέσμους πίστης και αγάπης. Ξεχωριστή κατηγορία απ’ αυτούς οι πνευματικοί πατέρες. Ανάμεσά τους ο π.Συμεών Κραγιόπουλος κρατά εντελώς ξεχωριστή θέση.

2) Από την πρώτη μας συνάντηση αισθάνθηκα κάποια συγγένεια μαζί του και η ψυχή μου αναπαυόταν μπροστά στην απλότητα και αμεσότητα του ήθους και του ύφους του. Με κατέκτησε από την πρώτη στιγμή με τον ρεαλισμό του, την ειλικρίνεια και παρρησία του.

3) Στις Ρουμάνικες εκδόσεις των βιβλίων του π.Συμεών έδειχνε καλή κατανόηση της θεολογίας και της σκέψης του το ρουμανικό κοινό. Έχουμε από κοντά την πολύ αγαπητή συναίσθηση ότι ανήκουμε και εμείς στη μεγάλη οικογένεια του πατρός Συμεών. Μαζί μας έχουμε φέρει και τις πολλές χιλιάδες Ρουμάνων χριστιανών που αγάπησαν τον π.Συμεών και έγιναν πνευματικά τέκνα του καθοδηγούμενοι από τα βιβλία του.

4) Η πανορθόδοξη πια αναγνώριση και παρουσία του π.Συμεών μέσα από τα βιβλία του είναι σαφής απόδειξη της πραγματικής οικουμενικής εκκλησιαστικής εμβέλειας της πνευματικής του προσωπικότητας. Στη ζωή και στη σκέψη έδειχνε την υπέρβαση των εθνικών ορίων και το άνοιγμα προς την οικουμενική Ορθόδοξη Εκκλησία. Συχνά άλλωστε ο π.Συμεών εκτελούσε προσκυνήματα των πνευματικών του τέκνων στις άλλες ορθόδοξες τοπικές Εκκλησίες, συμπεριλαμβανομένης και της Ρουμανικής. Όταν συνάντησα τον π.Συμεών έζησα για πρώτη φορά την πραγματικότητα της πνευματικής πατρότητας και υιοθεσίας – υιότητας. Ένας ιερομόναχος αναλαμβάνει την πνευματική καθοδήγηση εν ελευθερία ενός συγκεκριμένου αριθμού χριστιανών που αναζητούσαν την πνευματική τους πατρότητα πέραν από τα όρια των ιερατικών του καθηκόντων. Ομοίαζε περισσότερο με την αδελφότητα ενός μοναστηριού με τον ηγούμενό της. Τελικά κατέληξε σε μοναστικές αδελφότητες.

 

Αρχιμανδρίτης Συμεών Κραγιόπουλος (1926-2015)

5) Κατάλαβα λέει ο π.Κόμαν κοντά στον π.Συμεών και τα πνευματικά του τέκνα την πνευματική πατρότητα που είναι κάτι διαφορετικό από την απλή σχέση ιερέως που τελεί τα ιερά μυστήρια των εκκλησιαζομένων. Ο πνευματικός πατέρας είναι εις τόπον Θεού. Ο π.Συμεών διδάσκει σε κάθε ομιλία ότι η υπακοή είναι ο μόνος τρόπος να απεγκλωβιστεί ο σύγχρονος άνθρωπος από τη φιλαυτία του. Μετέδιδε τον ίδιο τον εαυτό του, όχι θεωρητικές και αφηρημένες έννοιες και αξίες.

6) Ο π.Συμεών υπήρξε βιβλικός με την έννοια ότι είχε ουσιαστική αναφορά στο Ευαγγέλιο και στις πράξεις και στα λόγια του. Αναζητούσε την εμβάθυνση στον Ευαγγελικό λόγο. Τα κεντρικά θέματα του Ευαγγελίου κατέχουν κεντρική θέση στη σκέψη, στη θεολογία και την ποιμαντική του. Το κέντρο της διδασκαλίας του είναι η κλήση στη μετάνοια. Βλέπει με συμπάθεια τους αμαρτωλούς που έχουν συναίσθηση της αμαρτωλότητας τους. Αποφεύγει και αποδοκιμάζει την ηθική προσέγγιση του Ευαγγελίου. Ο Υιός του Θεού δε σταυρώθηκε για να γίνει ο άνθρωπος καλός ή καλύτερος αλλά για να γίνει θεός, να ζει την ουράνια ζωή, να βρει τον Θεό και τον εαυτό του, να απελευθερωθεί από τον παλαιό άνθρωπο. Να ξεφύγει από την αυτοδικαίωση.

Και ο αποφθεγματικός λόγος του π.Κόμαν: «Ο π.Συμεών ανήκει στη χορεία των μεγάλων πνευματικών πατέρων δια των οποίων ο Θεός μιλάει προφητικά προς το σύγχρονο κόσμο.
Στο κέντρο του κηρύγματος του π.Συμεών είναι η μονολόγιστη ευχή της καρδίας «Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με».
Οι μεγάλοι πατέρες της εποχής μας, ανάμεσά στους οποίους και ο π.Συμεών μας κηρύττουν ότι το πιο σίγουρο πράγμα είναι η αμαρτία. Δεν πρέπει να αποκρύπτουμε τις αμαρτίες μας αλλά να δοξάζουμε και ευχαριστούμε τον Θεό όταν μας τις αποκαλύπτει: Η αμαρτία και η μετάνοια αποτελούν τον κεντρικό άξονα της χριστιανικής ζωής. Η σωστή αντιμετώπιση της αμαρτωλής καταστάσεως του ανθρώπου απαντά σε κάθε σελίδα των βιβλίων του π.Συμεών. Ο προφητικός λόγος του π.Συμεών είναι: Υπάρχει μέσα μου πάρα πολύς πόθος, πολλή διάθεση να γίνει μέσα μου ό,τι δεν έγινε μέχρι αυτή τη στιγμή. Όμως χρειάζεται να περάσει καιρός, να πάθη κανείς αρκετά παθήματα, να περπατήσει δρόμους άγνωστους και προχωρώντας ξεπερνάει πολλά πράγματα, τα οποία ούτε γνώριζε καν ότι υπάρχουν μπροστά του ως εμπόδια. Μέσα από αυτό οσφραίνεται, έχει κάποια γεύση του Κυρίου, της Βασιλείας του Θεού και ωριμάζει κανείς.

Ο καθηγητής βιβλικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Γεώργιος Γαλίτης (+2022)

2 Καθηγητής Γεώργιος Γαλίτης

Κοντά στον π. Κόμαν θα προσθέσω και μερικές εμπειρίες του μακαριστού καθηγητή της θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης και Αθηνών κυρού Γεωργίου Γαλίτη για τον πνευματικό πατέρα και φίλο του:

1)Ο π.Συμεών κάλυψε με την αγιοσύνη και την εν πνεύματι σοφία του πολλές δεκαετίες, που εποίμανε χιλιάδες ψυχές σώζοντάς τες από τον όλεθρο και οδηγώντας τες «εις τόπον χλόης»

2) Για τον παρηγορητή, τον σύμβουλο, τον πατέρα, την καταφυγή κάθε πονεμένης ψυχής και κάθε μπερδεμένης σκέψης. Για τον τελευταίο συνοδοιπόρο και συνασκητή των αγίων Πατέρων που ευδόκησε ο Θεός να χαρίσει στη γενιά μας, για τον συναγωνιστή του Αγίου Παϊσιου στην ταπείνωση, του Οσίου Πορφυρίου στη διάκριση, του πατρός Σωφρονίου στη σοφία και του Αγίου Ιακωβου Τσαλίκη στην αγάπη

3) Παρακολουθούσε την τρέχουσα θεολογική κίνηση, πράγμα όχι πολύ συνηθισμένο για ένα κληρικό που είναι δοσμένος στο πνευματικό έργο.

4) Ήταν ο βαθύς ανατόμος της ψυχής και παράλληλα ο εμβριθής θεολόγος με σπάνια θεολογική μόρφωση, την οποία συνεχώς προσπαθούσε να διευρύνει.

5)Καλός συζητητής με καθαρό μυαλό, ευρύτητα πνεύματος, ιδιάζουσα ευφυΐα.

6) Κάθε λειτουργία του π.Συμεών ήταν αληθινή κατά κυριολεξία μυσταγωγία.

7) Παράλληλα έκανε «σιωπηρές συνάξεις» μιας ώρας στο ναό του Αγίου Αθανασίου που όλοι έκαναν κομποσχοίνι λέγοντας την πρσευχή του Ιησού «Κύριε Ιησού Χριστέ ελεησόν με»

8) Μεγάλη σημασία έδινε στο κήρυγμα, ισόκυρο με την ιερουργία.

9) Ομιλούσε εκ του περισσεύματος της καρδίας που είχε άφθονο περίσσευμα γιατί ξεχείλιζε και τροφοδοτούσε συνεχώς τη μελέτη, την προσευχή και την πνευματική εμπειρία.

10) Άφηνε πάντα τον τελικό λόγο στο Θεό λέγοντας «να δούμε τι θα μας φωτίσει ο Θεός να πούμε σήμερα».

11) Ο π.Συμεών εβίωνε το κήρυγμα. Έπασχε να μεταδώσει όχι ιδέες αλλά την ψυχή του στους ακροατές. Από τα κηρύγματά του οδηγήθηκαν αμέτρητες ψυχές στη μετάνοια και ένιωσαν την αγάπη του πατέρα κάτω από το πετραχήλι του.

12) Ο τρίτος πυλώνας του έργου του ήταν η εξομολόγηση με 1500 ανθρώπους κάθε φορά. Στην εξομολόγηση δεν τρόμαζες, δεν απελπιζόσουν, συνέπασχε μαζί σου. Ήταν ο γιατρός που γιάτρευε, ο πατέρας που αγαπούσε, ο φίλος που σε συνόδευε. Φρόντιζε να βρίσκεται όσο πιο κάτω γίνεται για να πιάσει τον απελπισμένο.

13) Στην εξομολόγηση όπως και στην καθημερινή συναναστροφή, ήταν όλος αγάπη που ξεχείλιζε από μέσα του και μόνο με το βλέμμα του, το χαμόγελό του, μόνο το λόγο του.

14) Τα μεγάλα θεολογικά θέματα τα αντιμετώπιζε με σκέψη καθαρή, θεολογικό βάθος, με γνώση της πατερικής παράδοσης.

15) Ο λόγος του ήταν προφητικός. Ακούγοντας τον είχες την αίσθηση ότι ακούς τη φωνή του Θεού, ότι ο λόγος είναι υπεύθυνος, αυθεντικός, έγκυρος. Έλεγε την αλήθεια της εκκλησίας ατόφια.

16) Ήταν επίσης θεολογικός. Δεν παραμελούσε το δόγμα, δεν περιοριζόταν σε ξηρή ηθικολογία. Χρησιμοποιούσε τη θεολογία ως ουσία ζωής που διαποτίζει την ανθρώπινη ύπαρξη. Κατείχε την Βίβλο σε βάθος. Ανάγνωση ενός κεφαλαίου της Καινής Διαθήκης κάθε μέρα. Εγνώριζε τη θεολογία σε βάθος.

17) Ο θεολογικός λόγος ήταν νηπτικός. Εντρυφούσε στους νηπτικούς Πατέρες και τους εμιμείτο στον λόγο και στην πράξη. Η μέθοδος της νοεράς προσευχής ήταν βασικό στοιχείο νήψεως και μαθητείας. Διαδόθηκε με τις συχνές ομιλίες του για τη νοερά προσευχή και το κομποσχοίνι, κάτι που ήταν μέχρι τότε άγνωστο στο ευρύ κοινό προσιδιάζον μόνο στους μοναχούς. Ήταν νηπτικός Πατέρας, ένας άγιος διδάσκαλος της νοεράς προσευχής.

18) Δεν ήταν ένας συνηθισμένος άνθρωπος. Έκανε σχέδια χωρίς ίδιον θέλημα, όλα τα ανέθετε στον Θεό, παραδομένος στα χέρια του Θεού.

19) Αγαπούσε πολύ τα μοναστήρια.

20)Στην Αθήνα που πήγαινε μια φορά το μήνα γινόταν συναγερμός στην άφιξή του.

21) Η ακτινοβολία του εκτεινόταν σ’ όλη την Ελλάδα, στην Ευρώπη, Αμερική.

22)Είχα την ευλογία να γνωρίσω έναν άνθρωπο του Θεού, συμπολίτη των αγίων και οικείο του Θεού, εκλεκτό προσκεκλημένο στο γάμο του Αρνίου.

Το πνευματικό λιοντάρι των πιερικών βουνών ο π.Συμεών στα 60 χρόνια της ιερατικής του διακονίας άφησε όνομα αγίας ζωής και πνευματικού ηγέτη, που συνέβαλε αποφασιστικά στην πνευματική αναγέννηση του τόπου μας, αλλά και συνέχεια του έργου μέσα από δύο μοναστήρια. Μέχρι τα 90 του ακαταπαύστως δίδασκε, νουθετούσε, παρηγορούσε, ενθάρρυνε, έδινε ελπίδα, ενθουσιασμό, φλόγα Πίστεως ιερή. Η Πιερία που τον γέννησε και ανέθρεψε πρέπει να καυχάται γιατί με τον προφορικό και γαρπτό του λόγο και τα εκδοθέντα πολυάριθμα βιβλία τρέφει αναρίθμητα πλήθη ορθοδόξων χριστιανών όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό (Ρουμανία, Ρωσία, αραβικές χώρες και αλλού) μεταφρασμένα στα Ρουμανικά, Ρωσικά, Αραβικά, Αγγλικά, Γαλλικά και Γερμανικά.

Πηγή: pemtpousia.gr

H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ORTHODOXIANEWSAGENCY.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.

google-news Ακολούθησε το ORTHODOXIANEWSAGENCY.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις.

Διαδώστε:
Ροή Ειδήσεων