Σε ένα βίντεο με τίτλο “Γιατί να έχουμε εικόνες; Μαθαίνω την Ορθόδοξη Πίστη” που δημοσιεύτηκε στο επίσημο κανάλι της Ιεράς Μονής Αγίων Αυγουστίνου Ιππώνος και Σεραφείμ του Σαρώφ αναλύει ο Γέροντας Νεκτάριος την διδασκαλία της Εκκλησίας αναφορικά με τις εικόνες και γιατί δεν είναι είδωλα.
Παρακολουθήστε το βίντεο:
Διαβάστε περιληπτικά τον προβληματισμό του βίντεο:
Γιατί να έχουμε εικόνες; Ποια είναι η εικόνα; Ποια η διαφορά στη λέξη εικόνα, είδωλο και ομοίωμα; Μπορούμε ως ορθόδοξοι χριστιανοί να έχουμε εικόνες και να τις προσκυνάμε; Πολλοί αιρετικοί που δεν γνωρίζουν να ξεχωρίζουν τις έννοιες αυτές λένε ότι οι εικόνες είναι είδωλα και δεν πρέπει να υπάρχουν. Η Ορθόδοξη εκκλησία μας όμως τι λέει για τις εικόνες; Υπάρχουν εδάφια τόσο στην Παλαιά Διαθήκη όσο και στην Καινή Διαθήκη που απαγορεύουν την κατασκευή και τη λατρεία των ειδώλων. Όμως η εικόνα θεωρείται είδωλο; Η δεύτερη εντολή που έδωσε ο Θεός στον Μωυσή μας λέει το εξής: «Δεν θα κατασκευάσεις ποτέ δια τον εαυτόν σου είδωλο ούτε εικόνα από όσα υπάρχουν στον ουρανό άνω, όσα εις την γη κάτω και όσα εις τα ύδατα κάτω από την γη. Δεν θα προσκυνήσεις αυτά, ούτε θα τα λατρεύσεις· διότι Εγώ είμαι Κύριος ο Θεός σου…». Όμως ο Κύριος όταν ζήτησε από τον Μωυσή να φτιάξει την κιβωτό της διαθήκης για να βάλει μέσα τις Δέκα Εντολές είπε στον Μωυσή να φτιάξει ομοιώματα – είδωλα από δυο Χερουβίμ: «Θα κατασκευάσεις δύο Χερουβίμ σκαλιστά εκ χρυσού και θα τοποθετήσεις αυτά απέναντι αλλήλων, το ένα εις την μίαν πλευρά του ιλαστηρίου και το έτερον εις την άλλην. Πώς είναι δυνατόν από τη μια ο Θεός να δίνει εντολή να μην κατασκευαστούν είδωλα και να μην προσκυνούνται και από την άλλη ο ίδιος ο Θεός να ζητά από τον Μωυσή να κατασκευάσει είδωλα; Τελικά τι εννοούμε εικόνα και τι είδωλο; Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός γράφει: «ο μη προσκυνών εχθρός εστί του Χριστού και της Αγίας Θεοτόκου και των Αγίων, …ότι οι άγιοι του Θεού τιμώνται και δοξάζονται…». Η Ζ΄ Οικουμενική Σύνοδος που αξιοποίησε την άποψη του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού μας διδάσκει «η γαρ της εικόνος τιμή επί το πρωτότυπον διαβαίνει». Δηλαδή, τιμάμε το εικονιζόμενο πρόσωπο. Η προσκύνηση μεταβαίνει στο πρότυπο και όχι στην ύλη. Η τιμή προς τους αγίους μας αναγάγει έμμεσα στον ίδιο τον Θεό, διότι οι άγιοι μετέχουν στην αγιότητα που την έχει μόνο ο Θεός.
Ιερά Μονή Αγίων Αυγουστίνου Ιππώνος και Σεραφείμ του Σαρώφ
Τρίκορφο Φωκίδος