Την Κυριακή μετά τα Φώτα 9 Ιανουαρίου το πρωί ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στην Ιερά Μονή Αγίας Κυριακής Λουτρού.
Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Καί αυτός έδωκεν τούς μεν αποστόλους, τούς δε προφήτας, τούς δε ευαγγελιστάς, τούς δε ποιμένας καί διδασκάλους, προς καταρτισμον των αγίων … μέχρι καταντήσωμεν οι πάντες εις την ενότητα της πίστεως».
Κυριακή μετά τα Φώτα, Κυριακή μετά τη βάπτιση τού Κυρίου μας, και λίγο πριν να καλέσει ο Χριστός τούς 12 μαθητές και αποστόλους του, αυτούς που θα τον συνόδευαν κατά την τριετή δημόσια ζωή του και θα τους ανέθετε να κηρύξουν το ευαγγέλιό του σε όλη την οικουμένη, ακούσαμε σήμερα στο αποστολικό ανάγνωσμα τον απόστολο Παύλο να μας εξηγεί τη σημασία και τον ρόλο που έχει ο κάθε ένας μέσα στην Εκκλησία, μέσα στο σώμα τού Χριστού.
Και όπως ο Θεός, όταν δημιούργησε τον κόσμο, δεν δημιούργησε τίποτε τυχαία ή κατά λάθος, αλλά όλα τα δημιουργήματα, έμψυχα και άψυχα, μικρά και μεγάλα, έχουν τη δική τους θέση και τον δικό τους ρόλο μέσα στο σύμπαν και κανένα δεν είναι άχρηστο, το ίδιο συμβαίνει και μέσα στην Εκκλησία. Ο κάθε ένας από μας έχει μία θέση, έχει έναν ρόλο, και η ζωή του και η διακονία του αποβλέπουν σε κάτι συγκεκριμένο. Γι᾽ αυτό και ο Χριστός έδωσε διαφορετικό ρόλο σε κάθε άνθρωπο. Άλλους τούς έκανε αποστόλους, άλλους προφήτες, άλλους ευαγγελιστές, άλλους ποιμένες και διδασκάλους για να συμβάλουν όλοι στον κοινό σκοπό.
Και ποιός είναι ο κοινός σκοπός; Είναι ο σκοπός της Εκκλησίας.
Η Εκκλησία μας αποτελεί την ανά τούς αιώνες παρατεινόμενη παρουσία τού Χριστού στον κόσμο, και σκοπός της είναι να πραγματοποιεί τον σκοπό της παρουσίας τού Χριστού χάριν των ανθρώπων, να μας οδηγεί δηλαδή στη σωτηρία. Αυτήν, λοιπόν, τη σωτηρία διακονεί ο κάθε ένας με τον δικό του τρόπο μέσα στην Εκκλησία, και σε αυτήν πρέπει να αποβλέπουμε όλοι, όσοι είμεθα μέλη της Εκκλησίας, διότι διαφορετικά δεν έχει νόημα η συμμετοχή μας στην Εκκλησία, δεν έχει νόημα να είμεθα μέλη τού σώματος τού Χριστού.
Τι σημαίνει όμως σωτηρία; Σημαίνει την απαλλαγή μας από την αμαρτία με τη βίωση τού θελήματος τού Θεού. Η παρακοή τού θελήματος και των εντολών τού Θεού μας οδηγεί στην αμαρτία και στην απομάκρυνση από τον Θεό αλλά και τη σωτηρία μας. Αντίθετα, η υπακοή στο θέλημα τού Θεού μας φέρνει κοντά του, μας κάνει να τον ομοιάζουμε, μας κάνει να ζούμε με τον Χριστό, να ζούμε «εν Χριστω» και να βιώνουμε από αυτή τη ζωή, από εδώ στη γη, την εμπειρία της βασιλείας τού Θεού, για την οποία και καθημερινά τον παρακαλούμε στην Κυριακή προσευχή λέγοντας: «ελθέτω η βασιλεία σου ως εν ουρανώ καί επί της γης».
Ποιο είναι όμως το κριτήριο, βάσει του οποίου μπορούμε να ελέγξουμε αν βρισκόμαστε στον σωστό δρόμο, αν βαδίζουμε στον δρόμο ο οποίος μπορεί να μας οδηγήσει με τη χάρη τού Θεού στη σωτηρία;
Μας το αποκαλύπτει σήμερα ο πρωτοκορυφαίος απόστολος Παύλος, περιγράφοντας τον σκοπό τον οποίο διακονούν όσους όρισε ο Χριστός στην Εκκλησία ως αποστόλους, ευαγγελιστές, ποιμένες και διδασκάλους των ανθρώπων. Και αυτός δεν είναι μόνο να διδάξουν την πίστη και τις εντολές τού Θεού ή να διδάξουν στους ανθρώπους την εν Χριστώ ζωή. Δεν είναι μόνον ο «καταρτισμός των αγίων», όπως τον ονομάζει ο ουρανοβάμων απόστολος. Αυτός είναι το μέσο, είναι το ενδιάμεσο στάδιο για τον τελικό προορισμό των πιστών και τον τελικό σκοπό της Εκκλησίας, ο οποίος είναι η ενότητα των πάντων. «Μέχρι καταντήσωμεν οι πάντες εις την ενότητα της πίστεως», γράφει ο απόστολος Παύλος. Μέχρι πού να γίνουμε όλοι ένα, να είμεθα ενωμένοι μεταξύ μας αλλά και με τον Θεό.
Και όπως η διάσπαση των ανθρώπων είναι η συνέπεια της παρακοης των εντολών τού Θεού και της αμαρτίας, έτσι η ενότητα είναι το αποτέλεσμα της αναιρέσεως της αμαρτίας και ο καρπός της υπακοής στο θέλημα τού Θεού, είναι το κριτήριο ότι βρισκόμαστε στον δρόμο που οδηγεί στη σωτηρία. Άλλωστε, αυτή την ενότητα ζήτησε και ο Χριστός στην αρχιερατική του προσευχή να δώσει στους μαθητές του, σε όλους εμάς, ο Πατέρας του, «ίνα πάντες εν ώσιν … καθώς ημείς εν εσμέν».
Όπου, λοιπόν, δεν υπάρχει ενότητα, όπου η ενότητα των πιστών διασπάται, όπου ορισμένοι δεν ακολουθούμε τον λόγο και το θέλημα του Θεού, όπως αυτό εκφράζεται μέσα στην Εκκλησία, τότε να γνωρίζουμε ότι ο δρόμος που ακολουθούμε δεν είναι ο σωστός. Είναι αυτός πού όχι μόνο δεν μας οδηγήσει στη σωτηρία, αλλά είναι πιθανόν, αν δεν το συνειδητοποιήσουμε εγκαίρως, να μας οδηγήσει στην πλάνη και την απώλεια.
Ας ακούμε, λοιπόν, όσους έθεσε ο ίδιος ο Χριστός στην Εκκλησία του για να την κατευθύνουν και να κατευθύνουν όλους μας στην ενότητα της πίστεως, ώστε και να είμαστε ασφαλείς και να αξιοποιούμε την ευκαιρία της σωτηρίας, πού χάρισε σε όλους μας ο δι᾽ ημάς ενανθρωπήσας καί βαπτισθείς Κυριος.
Για περισσότερες φωτογραφίες πατήστε ΕΔΩ