Με την καθιερωμένη ετήσια Ημερίδα έγινε η έναρξη των μηνιαίων Ιερατικών Συνάξεων των Κληρικών της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας, για το νέο εκκλησιαστικό έτος, την Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2019.
Η Ημερίδα πραγματοποιήθηκε στο χώρο του Ιερού Ησυχαστηρίου του αειμνήστου Αρχιμ. Θεοκλήτου Ντζάθα, στο Παναιτώλιο Αγρινίου.
Στον Ιερό Ναό Αγίων Κυπριανού και Ιουστίνης τελέσθηκε η Θεία Λειτουργία, κατά την οποία ιερούργησε ο πρωτοπρ. Δημήτριος Πατσιαλός, εφημέριος του Ιερού Ναού Αγίου Δημητρίου Νεαπόλεως, με τον διάκονο π. Σιλουανό Ψιλλιά. Στην αίθουσα εκδηλώσεων του Ησυχαστηρίου, ακολούθησαν οι εργασίες της ΙΒ’ Ιερατικής Ημερίδος της Ιεράς Μητροπόλεως.
Κατά την έναρξη ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Κοσμάς, ευχήθηκε στους ιερείς για το νέο εκκλησιαστικό έτος και παρουσίασε τον προσκεκλημένο του ομιλητή, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεο.
Ο ομιλητής, Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος, αφού ευχαρίστησε τον Ποιμενάρχη μας για την πρόσκληση και εξέφρασε τη χαρά του, επειδή βρίσκεται σε οικείο χώρο με γνωστά και οικεία πρόσωπα, ανέπτυξε το πολύ ενδιαφέρον και επίκαιρο θέμα «Το έργο της Εκκλησίας στην εποχή μας».
Εισαγωγικά, είπε ότι η Εκκλησία έχει δύο βασικούς σκοπούς: πρώτον την ομολογία της πίστεως και δεύτερον την ποιμαντική διακονία των Χριστιανών.
Στην συνέχεια ανέπτυξε τα δύο αυτά σημεία.
1. Ομολογία της πίστεως: Ο Σεβασμιώτατος όρισε την ορθόδοξη πίστη ως αποκάλυψη του Θεού στους αγίους δια μέσου των αιώνων. Οι Άγιοι καταγράφουν την αποκάλυψη στην Αγία Γραφή, στις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων, στα κείμενα και τις ομιλίες τους και στην υμνογραφία της Εκκλησίας. Όποια διδασκαλία είναι έξω από την Αγία Γραφή, τις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων και την υμνογραφία δεν είναι ορθόδοξη.
Ως προς τις Οικουμενικές Συνόδους, ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου ανέλυσε τις αποφάσεις των 7 πρώτων Οικουμενικών Συνόδων, και των δύο άλλων Συνόδων επί Μεγάλου Φωτίου και επί αγίου Γρηγορίου του Παλαμά. Παρουσίασε τα κεντρικά σημεία των αποφάσεων αυτών, και την διαφορά μεταξύ των αιρετικών που φιλοσοφούσαν και των Πατέρων της Εκκλησίας που θεολογούσαν βάσει της εμπειρίας των Προφητών και των Αποστόλων, ως προς την Χριστολογία, την Τριαδολογία και την Εκκλησιολογία.
2. Ορθόδοξη ποιμαντική: Ο Σεβασμιώτατος, ως προς το σημείο αυτό, είπε ότι η Ορθόδοξη ποιμαντική γίνεται με βάση τους κανόνας των Οικουμενικών και Τοπικών Συνόδων, που είναι η πρακτική εφαρμογή των όρων-δογμάτων. Κυρίως ανέλυσε τον 102ο Κανόνα της Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου, που δείχνει ότι η αμαρτία είναι ασθένεια, ο Επίσκοπος και οι Πνευματικοί πατέρες είναι θεραπευτές, η πνευματική διακονία είναι η εν Πνεύματι ιατρική επιστήμη, σκοπός της είναι η θεραπεία του ανθρώπου και η μετοχή του στην «άνω λαμπροφορία» και δείχνει την μέθοδο με την χρήση καταλλήλων φαρμάκων, μέσα από την προοπτική της ακρίβειας και της οικονομίας.
Ακολούθησε συζήτηση, κατά την οποία ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερόθεος απάντησε σε διάφορες ερωτήσεις των Ιερέων, όπως: –Πώς θα αντιμετωπίσουμε ποιμαντικά την σύγχυση που προκαλείται στους πιστούς από τον όγκο της θεολογικής παραπληροφόρησης; –Πώς αντιμετωπίζεται ποιμαντικά το φαινόμενο της σημερινής «διαδικτυακής» προφητολογίας; –Πώς θα αντιμετωπίσουμε την παρουσία αλλοδόξων στα Μυστήρια; –Πώς θα αντιμετωπίσουμε διάφορα ποιμαντικά θέματα βιοηθικά, όπως την εξωσωματική γονιμοποίηση; –Τι μέλλει γενέσθαι με το μάθημα των Θρησκευτικών; κ.ά.
Την όλη συζήτηση έκλεισε ο Σεβασμιώτατος κ. Κοσμάς, ευχαριστώντας τον ομιλητή για την σημαντική ομιλία του, αλλά και τους ιερείς για την συμμετοχή τους. Aναφερόμενος στον Μητροπολίτη Ναυπάκτου είπε ότι είναι ένας κορυφαίος θεολόγος μέσα στην Ελλαδική, αλλά και την παγκόσμια Ορθοδοξία και τον ευχαρίστησε για όλη την προσφορά του στην Εκκλησία. Τονίζοντας ότι η πρόσκληση προς το πρόσωπό του είναι συνεχής και μόνιμη, αναφέρθηκε στη γνωριμία τους από τα παιδικά τους χρόνια, καθώς και ο Μητροπολίτης κ. Ιερόθεος έζησε τα γυμνασιακά του χρόνια στο Αγρίνιο. Επίσης, επισήμανε πως μέσα από τις μελέτες του και την μεγάλη εμπειρία που κουβαλά, είναι ένας άνθρωπος που μπορεί να διδάσκει και να ωφελεί κληρικούς και λαϊκούς.