Με αφορμή την έναρξη του νέου σχολικού έτους 2024-2025, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δράμας κ. Δωρόθεος εύχεται σε μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς μία ευλογημένη και δημιουργική σχολική χρονιά.
“Η γνώση είναι ένας σημαντικός παράγοντας στη ζωή του ανθρώπου και πρέπει να αξιοποιούνται όλες οι δυνατότητες που προσφέρονται για την απόκτησή της. Ωστόσο, καθώς το νόημα με το οποίο κατανοείται η γνώση στην εποχή μας είναι ελλιπές, είναι ανάγκη να σταθούμε σε αυτό. Ασφαλώς, γνώση είναι οι κανόνες της γλωσσικής έκφρασης, τα γεγονότα της ιστορίας, οι πράξεις των μαθηματικών, οι νόμοι της φυσικής και η λειτουργία των εφαρμογών της πληροφορικής.
Αλλά δεν είναι μόνον αυτά. Ταυτόχρονα, γνώση είναι και η καλλιέργεια του ψυχικού μας κόσμου. Η διάσταση αυτή συχνά παραβλέπεται, με αποτέλεσμα μια σειρά από προβλήματα, μεταξύ των οποίων και τα φαινόμενα της νεανικής βίας, να παρουσιάζουν έξαρση στις ημέρες μας”, αναφέρει μεταξύ άλλων στο μήνυμά του ο Σεβασμιώτατος.
Παρακάτω ολόκληρο το μήνυμα του Μητροπολίτη Δράμας:
Ἡ γνώση εἶναι ἕνας σημαντικὸς παράγοντας στὴ ζωὴ τοῦ ἀνθρώπου καὶ πρέπει νὰ ἀξιοποιοῦνται ὅλες οἱ δυνατότητες ποὺ προσφέρονται γιὰ τὴν ἀπόκτησή της. Ὡστόσο, καθὼς τὸ νόημα μὲ τὸ ὁποῖο κατανοεῖται ἡ γνώση στὴν ἐποχή μας εἶναι ἐλλιπές, εἶναι ἀνάγκη νὰ σταθοῦμε σὲ αὐτό. Ἀσφαλῶς, γνώση εἶναι οἱ κανόνες τῆς γλωσσικῆς ἔκφρασης, τὰ γεγονότα τῆς ἱστορίας, οἱ πράξεις τῶν μαθηματικῶν, οἱ νόμοι τῆς φυσικῆς καὶ ἡ λειτουργία τῶν ἐφαρμογῶν τῆς πληροφορικῆς.
Ἀλλὰ δὲν εἶναι μόνον αὐτά. Ταυτόχρονα, γνώση εἶναι καὶ ἡ καλλιέργεια τοῦ ψυχικοῦ μας κόσμου. Ἡ διάσταση αὐτὴ συχνὰ παραβλέπεται, μὲ ἀποτέλεσμα μιὰ σειρὰ ἀπὸ προβλήματα, μεταξύ των ὁποίων καὶ τὰ φαινόμενα τῆς νεανικῆς βίας, να παρουσιάζουν ἔξαρση στὶς ἡμέρες μας.
Ἔχει διαπιστωθεῖ ὅτι ὁ χῶρος τοῦ σχολείου εἶναι συχνὰ ὁ χῶρος δημιουργίας τῶν ὁμάδων ποὺ ἔχουν ὡς προσανατολισμὸ τὴ βία. Ἔτσι, ἡ νεανικὴ παραβατικότητα καὶ ἡ ἐνδοσχολικὴ παραβατικότητα εἶναι δύο ὁμόκεντροι κύκλοι τοῦ ἴδιου φαινομένου.
Οἱ μορφὲς ποὺ αὐτὸ προσλαμβάνει εἶναι γνωστές: λεκτικὲς ἐπιθέσεις μὲ κοροϊδευτικὰ ὀνόματα καὶ ὕβρεις, σωματικὲς ἐπιθέσεις, στοχοποίηση παιδιῶν, κακόβουλα μηνύματα μέσω τοῦ κινητοῦ τηλεφώνου ἢ τῶν μέσων κοινωνικῆς δικτύωσης.
Ἔχοντας αὐτὰ ὑπόψη, τὸ ἐρώτημα εἶναι: τί μπορεῖ νὰ γίνει, τί μποροῦμε νὰ κάνουμε; Εὔκολες ἀπαντήσεις δὲν ὑπάρχουν.
Ἡ Πολιτεία ἔχει λάβει καὶ συνεχίζει νὰ λαμβάνει κάποια μέτρα. Ὡστόσο, τὸ σημαντικὸ εἶναι τὰ ἴδια τὰ παιδιὰ νὰ κατανοήσουν τὴ σημασία τοῦ προβλήματος καὶ νὰ στραφοῦν σὲ δράσεις ὑγιοῦς ὁμαδικότητας, οἱ ὁποῖες νὰ διέπονται ἀπὸ πνεῦμα ἀλληλοσεβασμοῦ.
Τά καλῶ πρὸς αὐτὴν τὴν κατεύθυνση καὶ ταυτόχρονα παρακαλῶ καὶ τοὺς γονεῖς νὰ προσπαθήσουν ὥστε στὸ περιβάλλον τῆς οἰκογένειας, τὸ παιδί, ὁ νέος ἄνθρωπος νὰ ἀποκτᾶ ἐμπειρίες, οἱ ὁποῖες θὰ παίξουν θετικὸ ρόλο στὴ διαμόρφωση τῆς προσωπικότητάς του.
Καὶ ὅταν ἐμφανίζονται τὰ προβλήματα, παρακαλῶ τοὺς ἐκπαιδευτικούς, ἔχοντας τὴν ἐμπειρία καὶ τὴν κατάλληλη παιδαγωγικὴ γνώση, νὰ δώσουν τὴν ἀπαιτούμενη σημασία καί, ἂν χρειαστεῖ, σὲ συνεργασία μὲ τοὺς γονεῖς ἢ ἄλλους φορεῖς, νὰ ἐργαστοῦν γιὰ τὴν ἀντιμετώπισή τους.
Ἀπευθυνόμενος σὲ μαθητές, ἐκπαιδευτικοὺς καὶ γονεῖς, παρακαλῶ νὰ μὴ διστάσουν, ἂν προκύψουν τέτοιου εἴδους προβλήματα, ἀλλὰ καὶ γενικότερα προβλήματα ποὺ δυσκολεύουν τὴ λειτουργία τῆς ἐκπαιδευτικῆς τους κοινότητας, νὰ ἀπευθυνθοῦν καί στὴν Μητρόπολη Δράμας, προκειμένου, ἂν μποροῦμε, νὰ βοηθήσουμε.
Μὲ τὶς σκέψεις αὐτὲς καλῶ ὅλα τὰ μέλη τῆς σχολικῆς κοινότητας, μαθητὲς καὶ ἐκπαιδευτικούς, ἀλλὰ καὶ τοὺς γονεῖς, νὰ συμβάλλουν σὲ μιὰ ὁμαλὴ καὶ δημιουργικὴ χρονιά, εὐχόμενος καὶ προσευχόμενος γιὰ κάθε εὐλογία ἀπὸ τὸν Θεὸ.