Ι.Μ. Θεσσαλονίκης
12 Οκτωβρίου, 2024

2η Σύναξη Κατηχητών και υπευθύνων ιερέων νεότητας της Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης

Διαδώστε:

Την Πέμπτη 10 Οκτωβρίου 2024 με την προτροπή και ευλογία του Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Φιλοθέου στο Αμφιθέατρο του Εκπαιδευτικού και Πολιτιστικού Ιδρύματος Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς επί της Οδού Νικολάου Πλαστήρα 65 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη επιμορφωτική σύναξη Κατηχητών και υπευθύνων ιερέων νεότητας της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης.

Την διοργάνωση και τον συντονισμό της συνάξεως είχε ο Αρχιμανδρίτης π. Βαρνάβας Γιάγκου, καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Αγίας Θεοδώρας και διευθυντής του γραφείου Νεότητας της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης.

Την κεντρική εισήγηση πραγματοποίησε ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Στυλιανός Τσιπούρας αναπτύσσοντας το θέμα : «Διδάσκοντας σύμφωνα με τις αρχές της Γνωσιακής Νευροεπιστήμης».

Ο π. Στυλιανός μεταξύ άλλων ανέφερε ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ένας επεξεργαστής ενέργειας με τρομερή δυνατότητα καταχώρησης πληροφοριών και πολλαπλής επεξεργασίας τους ενώ η μάθηση δεν αποτελεί μιαν απλή διαδικασία πληροφόρησης αλλά ένα σύνολο ενεργειών του εγκεφάλου (κβαντομηχανική, χημική κλπ).

Τόνισε ότι το αγαθό δεν αποτελεί έμφυτη πραγματικότητα στον άνθρωπο αλλά αντικείμενο διδασκαλίας την οποία οφείλουμε να παρέχουμε στο παιδί μέχρι την ηλικία των δεκαέξι ετών.

Αναφερόμενος στον τρόπο της διδασκαλίας σήμερα υποστήριξε ότι το σύστημα που χρησιμοποιείται αξιοποιεί το αριστερό (λογικό και μνημονικό) ημισφαίριο του εγκεφάλου γεγονός που αποτελεί πρόβλημα διότι δεν χρησιμοποιείται αρκετά το δεξιό (διαδραστικό) ημισφαίριο.

Υπογράμμισε ότι η χαλαρή αντιμετώπιση της εξάσκησης του εγκεφάλου των παιδιών στην μικρή ηλικία αποφέρει ως αποτέλεσμα την αδυναμία απόκτησης αφαιρετικής, κριτικής και συνδυαστικής σκέψης καθώς επίσης ότι η αδυναμία στη μάθηση ορισμένων παιδιών δεν οφείλεται σε έλλειψη εξυπνάδας αλλά σε τεμπελιά και στο γεγονός ότι ο δάσκαλος δεν έχει εντοπίσει τον τρόπο να αφυπνίσει την φυσική ερευνητική διάθεση που έχει το παιδί. Υπάρχει, βέβαια, η περίπτωση τραυματικές εμπειρίες κακών συμπεριφορών κατά τη διδασκαλία να παρακωλύουν την μάθηση.

Σύμφωνα με τον π. Στυλιανό, αφορμή της διδασκαλίας πρέπει να είναι αυτή η φυσική τάση του παιδιού για έρευνα. «Κάθε παιδί έχει διαμορφωμένη μια εικόνα και μια αντίληψη για τον κόσμο γύρω του. Ο δάσκαλος οφείλει να δημιουργήσει ρήγμα σε αυτήν την αντίληψη με αποτέλεσμα την έξαρση της ερευνητικής διάθεσης του παιδιού, χωρίς ωστόσο να δώσει την αρνητική αίσθηση του λάθους αλλά της ελπίδας».

Ένα μάθημα θα πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής:

1. Στοχοθεσία: Θέση ενός στόχου τη φορά ! Ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπορεί να δεχθεί μόνο ένα πράγμα τη φορά). Έτσι προκαλείται το ξάφνιασμα του παιδιού και το ρήγμα.

2. Δωδεκάλεπτη διδασκαλία. Τα δώδεκα λεπτά είναι χρόνος στον οποίο μπορεί να συγκεντρωθεί ο εγκέφαλος του παιδιού. Σε αυτή τη διδασκαλία καλό είναι να υπάρχει έντονο το στοιχείο της διάδρασης και της συμμετοχής που αποτρέπουν τη στατικότητα και τη μονοτονία που νεκρώνουν τον εγκέφαλος.

3. Μεταφορά της διδαχής στην πραγματική ζωή. Πολύ σημαντική είναι η αναλογική παρουσίαση με την χρήση πολλών παραδειγμάτων.

4. Ανακεφαλαίωση. Σημαντικό στοιχείο στην διδασκαλία είναι η επανάληψη. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος για να μάθει χρειάζεται τουλάχιστον πέντε επαναλήψεις.
Συμβούλεψε την αποφυγή της ρουτίνας και της επαναληπτικότητας στον τρόπο της διδασκαλίας κάτι που νεκρώνει την αντίληψη των παιδιών. Επίσης τόνισε πως η μάθηση πρέπει να επιτευχθεί σταδιακά και με διάκριση εφόσον ο καθένας μαθαίνει με διαφορετικό ρυθμό και χρειάζεται διαφορετικό χρόνο για να ανταποκριθεί.

Προκλήθηκε ζωηρή και παραγωγική συζήτηση με τους κατηχητές και τους υπεύθυνους ιερείς νεότητας.

Τέλος ο π. Βαρνάβας ανακοίνωσε την ανανέωση της συνάντησης των κατηχητών για την Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2024 με ομιλητή τον Μητροπολίτη Δράμας κ. Δωρόθεο και θέμα: «Έμπνευση Εκκλησιαστικού – Κοινοτικού ήθους στην κατήχηση».

Διαδώστε: