Ι.Μ. Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως
23 Απριλίου, 2022

Ιλίου Αθηναγόρας: Η “ακατανίκητη άγνοια” και η σκοτεινή δύναμη του αδελφοκτόνου εγωισμού

Διαδώστε:

Ποιμαντορική Εγκύκλιο για το Πάσχα του 2022 εξέδωσε ο Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως κ. Αθηναγόρας, στο οποίο αναφέρει ότι “ο Αναστημένος Ιησούς δεν βιώνεται οντολογικά από την κοινωνία μας”. Ο Σεβασμιώτατος υπογραμμίζει ότι σήμερα η ειρήνη είναι ευπρόσβλητη και ότι “η αξία της ανθρώπινης ζωής γίνεται τόσο μινιμαλιστική, που χάνεται μπροστά στη λυσσαλέα δίψα για εξουσία και καταδυνάστευση επί του άλλου, στον πλουτισμό και ιμπεριαλισμό”.

Παρακάτω μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη την Εγκύκλιο του Σεβασμιωτάτου:

«Ω ειρήνη, το καλύτερο και πιο προικισμένο αγαθό των μακαρίων θεών, ο πολυτιμώτατος θησαυρός τους και η πηγή της ευδαιμονίας, πόσο σε ζηλεύω! Πόσο σε ποθώ! Γιατί αργείς να έλθης; Και φοβάμαι ότι προτού αντικρύσω την ολόχαρη μέρα του ερχομού σου, μήπως με προλάβουν τα βάσανα των γηρατειών και φύγω χωρίς να σε απολαύσω. Έλα για να σε χαρώ κι εγώ πηγή της ευτυχίας, στην πόλη μας! Εμπόδισε από τα σπίτια τις έχθρες και τις διαιρέσεις, απομάκρυνε τις μανιασμένες έριδες, που βρίσκουν ευχαρίστηση στη χρήση του σιδήρου, του μαχαιριού, των μαχών και των πολέμων»*.

Αγαπητοί αδελφοί,

Ο σπουδαίος τραγωδός Ευρυπίδης εξέρχεται σε αγωνιώδη αναζήτηση της «Ειρήνης». Η επίκλησή του προκαλεί ρίγος και συγκίνηση. Συγχρόνως, όμως είναι και προφητική, καθώς φαίνεται, πως ο αρχαίος Ελληνικός Νούς της προσδίδει ανθρώπινα και θεία ιδιώματα. Προερχόμενη από το αρχαίο ρήμα «είρω», σημαίνει -σε ελεύθερη απόδοση- την επίτευξη διαλόγου με τον άλλο, την κοινωνία, ενότητα και ομόνοια μαζί του, αποβαίνοντας ύψιστο αγαθό στην ανθρώπινη κοινωνία.

Ο προφήτης Ησαΐας, θα αποκαλύψει στο πρόσωπο του Μεσσίου, τον «άρχοντα της ειρήνης» (Ησ. θ΄ 6) και το ασύλληπτο μέγεθός της: «και της ειρήνης αυτού ουκ έστιν όριον» (Ησ. θ΄ 7). Είναι απεριόριστη και εξακτινίζεται προς όλες τις κατευθύνσεις, προς όλες τις ανθρώπινες καταστάσεις.

Το γεγονός της Αναστάσεως εκπληρώνει όλες τις προφητικές προρρήσεις, καθώς παρουσιάζεται ειρηνόδωρο και οικουμενικό εδώ και δύο χιλιετηρίδες μέσα στην ανθρώπινη ιστορία. Το αυθεντικό περιεχόμενο της Λαμπροφόρου εορτής, που σήμερα και πάλι πανηγυρίζουμε, παραμένει απαρασάλευτο παρά τις κατά καιρούς κοινωνικές κρίσεις και πολιτισμικές ανακατατάξεις και συγκρούσεις.

Ο Αναστημένος Κύριος εξακολουθεί να φανερώνεται ενώπιόν μας, όπως συνέβη και με τους μαθητές Του για να προσφέρει χωρίς φειδώ, από το περιεχόμενο της ειρήνης Του: «ειρήνη υμίν». Δωρίζει την ειρήνη, διότι Αυτός είναι η ειρήνη. Η τέλεια και απαθής ειρήνη.

Κατά την διάρκεια της Αρχιερατικής Του προσευχής λίγο πριν το Σωτηριώδες πάθος Του ζήτησε από τον Ουράνιο Πατέρα, πέντε φορές «ίνα ώσιν εν», την ενότητα θείου και ανθρωπίνου είναι, που συντελείται στην κατάσταση της ειρήνης, στο βίωμα της παρουσίας Του από την ανθρωπότητα. Το πάσχα είναι πέρασμα στην κοινωνία με την Ειρήνη. Αυτή είναι άλλωστε η αναστημένη ζωή. Η ζωή με τον Χριστό. Το πάσχα αυτό το βιώνει ο ορθόδοξος πιστός, όχι βέβαια, όπως θα το ζήσει στην μέλλουσα αιώνιο ζωή, αλλά σαν μία πρόγευση της χαράς της βασιλείας του Θεού και της παρουσίας των Αγίων στην καθημερινή μας ζωή.

Αδελφοί μου!

Η ειρήνη, όμως, είναι ευπρόσβλητη σήμερα! Παρά την καλή διάθεση πολλών, πολύ συχνά διαταράσσεται η ειρήνη στις σχέσεις των ανθρώπων. Έτσι εκεί, που χρειάζεται να επικρατήσει η ηρεμία και η χαρά βρίσκει τόπο το άγχος, η ανασφάλεια, η έριδα και η διαμάχη. Η αξία της ανθρώπινης ζωής γίνεται τόσο μινιμαλιστική, που χάνεται μπροστά στη λυσσαλέα δίψα για εξουσία και καταδυνάστευση επί του άλλου, στον πλουτισμό και ιμπεριαλισμό.

Συμβάντα του σύγχρονου κόσμου, όπως η πανδημία και οι πολεμικές συρράξεις, που μας απασχολούν έντονα τον τελευταίο καιρό αποδεικνύουν, ότι ο Αναστημένος Ιησούς δεν βιώνεται οντολογικά από την κοινωνία μας, αφού οι ανθρώπινες πράξεις εκδιώκουν την Ειρήνη, που ο άνθρωπος αιώνες τώρα προσμένει, από τότε, που βγήκε εξόριστος από τον Παράδεισο.

Ο Άγιος Σωφρόνιος θα πεί: «Η εικόνα του Χριστού έρχεται πάντα σε μεγάλη αντίθεση προς την εικόνα του εμπειρικού μας είναι (κτηνώδους ή θηριώδους). Κατά την διάρκεια του πολέμου, του τόσο μεγάλου και σκληρού ταυτόχρονα, η αντίθεση αυτή γίνεται ακόμη πιο έντονη…

Δυστυχώς πολύ συχνά συναντάς εκείνο, που θα ονόμαζα «ακατανίκητη άγνοια», «ignorance invincible». Η απόπειρα να μεταδώσεις το λόγο του Χριστού οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα, στην αποστροφή και την εχθρότητα: «ζητείτέ με αποκτείναι, ότι ο λόγος ο εμός ου χωρεί εν υμίν».

Αδελφοί μου, αγαπητοί!

«Εκατομύρια ψυχών εύχονται στον Θεό για ειρήνη. Μαζί τους ενώθηκα κι εγώ… Ικετεύω κι εγώ τον Θεό με πόνο που οδηγεί ως τον θάνατο, να δώσει από την αναστημένη ειρήνη Του στον κόσμο. Κι αν η προσευχή υπερνικήσει τη σκοτεινή δύναμη του εγκληματικού, αδελφοκτόνου εγωισμού και επιτευχθεί η ποθητή ειρήνη» τότε ίσως μας δοθεί η δυνατότητα να ζήσουμε και να βιώσουμε εμπειρικά πλέον την εκπλήρωση της Αρχιερατικής Προσευχής του Εγερθέντος Χριστού: «ίνα ώσιν εν».

Χριστός Ανέστη!
Ευχόμενος σε όλους σας χρόνια πολλά, ειρηνικά, χαρούμενα και χαριτόδωρα,

Διατελώ,
Με αναστάσιμες εόρτιες ευχές και αγάπη Χριστού.

 

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

† Ὁ Ἰλίου, Ἀχαρνῶν καὶ Πετρουπόλεως
ΑΘΗΝΑΓΟΡΑΣ

 

* «Εἰρήνα βαθύπλουτε καὶ
Καλλίστα μακάρων θεῶν,
Ζῆλος μοι σέθεν, ὡς χρονίζεις!
Δέδοικα δέ, μὴ πρὶν πόνοις
ὑπερβάλῃ με γῆρας,
πρὶν σὰν χαρίεσσαν προσιδεῖν ὥραν…
Ἴθι μου, πότνα, πόλιν·
Τὰν δ΄ ἐχθρὰν στάσιν εἷργ΄ ἀπ΄ οἴκων
Τὰν μαινομέναν τ΄ ἔριν,
Θηκτῷ τερπομέναν σιδάρῳ»
Εὐρυπίδου «Κρεσφόντης (430-424)»,
Απόσπασμα 453/71 Austin, σώζονται μόνον ἀποσπάσματα.

Διαδώστε: