Για το ρόλο της ιατρικής και το πώς την αντιμετωπίζει ο Χριστιανισμός μίλησε ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Ιερώνυμος στο Διεθνές Συνέδριο «ALPIC 2022: Advanced Learning on Platelets & Thrombosis International Course»
«Ο Χριστιανισμός αναγνωρίζει την ιατρική ως επιστήμη που δόθηκε από τον Θεό στους ανθρώπους για να τους απαλύνει τις δοκιμασίες και τον πόνο. Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται και από τον βίο πολλών εκ των Πατέρων της Εκκλησίας, οι οποίοι σπούδασαν την επιστήμη της ιατρικής και άσκησαν στη ζωή τους το λειτούργημα του ιατρού, χωρίς αυτό να σημαίνει απιστία στη δύναμη του Θεού, αφού πρώτος ο Χριστός έδωσε στους Αποστόλους την εξουσία που είχε ο Ίδιος να θεραπεύει τους ασθενείς», είπε ο Μητροπολίτης στην ομιλία του και πρόσθεσε ότι ο Χριστιανισμός εξυψώνει την ιατρική επιστήμη επειδή ακριβώς ασχολείται με τον άνθρωπο και τον υπηρετεί από την αρχή ως το τέλος της ζωής του.
Ολόκληρος ο χαιρετισμός του Καλαβρύτων Ιερώνυμου
Με ιδιαίτερη χαρά και τιμή χαιρετίζουμε διά του εκπροσώπου μας το παρόν Διεθνές Συνέδριο, το οποίο διοργανώνεται για ενδέκατη χρονιά από τη Διεθνή Επιστημονική Εταιρεία «European and Mediterranean League Against Thrombotic Diseases (EMLTD)» και διεξάγεται υπό την υψηλή αιγίδα της Ελληνικής Καρδιολογικής Εταιρείας και του Ινστιτούτου Μελέτης και Εκπαίδευσης στη Θρόμβωση και την Αντιθρομβωτική Αγωγή (ΙΜΕΘΑ).
Οφείλουμε ολόψυχες συγχαρητήριες ευχές προς άπαντες τους άξιους διοργανωτές, τους εκλεκτούς εισηγητές και τους εν γένει συμμετέχοντες στο ιδιαίτερο αυτό επιστημονικό Συνέδριο, του οποίου, δυστυχώς δεν δυνάμεθα να μετάσχουμε διά ζώσης λόγω ανειλημμένων ποιμαντικών υποχρεώσεων.
Εντούτοις, δεν στερούμεθα της δυνατότητος να αναφερθούμε στη Θεολογία της Εκκλησίας μας αναφορικώς προς την ιατρική επιστήμη, η οποία αποτελεί τάλαντο δωρισμένο στον άνθρωπο από τον Κύριό μας, τον Ιατρό των ψυχών και των σωμάτων.
Αγαπητοί μας αδελφοί,
Το τελειότερο δημιούργημα του Θεού είναι ο άνθρωπος, ο οποίος πλάστηκε για να ζει αιώνια. Ωστόσο, ο εγωισμός και η αμαρτία οδήγησαν τον άνθρωπο στην πτώση και η πτώση έφερε ως συνέπεια τις ασθένειες και τον θάνατο.
Παρόλ’ αυτά, ο φιλεύσπλαχνος Κύριος και Θεός ημών δεν εγκατέλειψε τον πεπτωκότα άνθρωπο αβοήθητο, αλλά έθεσε ως βασικό σημείο της Θείας Πρόνοιας την προστασία του «κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσιν» δημιουργήματος Αυτού.
Ο Χριστιανισμός αναγνωρίζει την ιατρική ως επιστήμη που δόθηκε από τον Θεό στους ανθρώπους για να τους απαλύνει τις δοκιμασίες και τον πόνο. Το γεγονός αυτό αποδεικνύεται και από τον βίο πολλών εκ των Πατέρων της Εκκλησίας, οι οποίοι σπούδασαν την επιστήμη της ιατρικής και άσκησαν στη ζωή τους το λειτούργημα του ιατρού, χωρίς αυτό να σημαίνει απιστία στη δύναμη του Θεού, αφού πρώτος ο Χριστός έδωσε στους Αποστόλους την εξουσία που είχε ο Ίδιος να θεραπεύει τους ασθενείς (Ματθ. 10, 1).
Ο Χριστιανισμός εξυψώνει την ιατρική επιστήμη επειδή ακριβώς ασχολείται με τον άνθρωπο και τον υπηρετεί από την αρχή ως το τέλος της ζωής του.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι Μεγάλοι Άγιοι της Εκκλησίας, γνώστες της ιατρικής επιστήμης, είχαν ασχοληθεί με το σώμα του ανθρώπου σε επιστημονικό επίπεδο και είχαν συγγράψει έργα ιατρικού περιεχομένου υπό το πρίσμα της ανθρωπιστικής αρετής, αφού και κατά τον Πλάτωνα: «πᾶσα ἐπιστήμη χωριζομένη ἀρετῆς πανουργία καί οὐ σοφία φαίνεται». Πολλές μοναστικές αδελφότητες έχουν αντιγράψει και διασώσει διά του τρόπου αυτού έργα αρχαίων Ελλήνων ιατρών, όπως του Ιπποκράτη, του Γαληνού, του Διοσκουρίδη, του Ορειβάσιου, του Αέτιου. Στα έργα αυτά στηρίχθηκε για την εξέλιξή της και η μετέπειτα ιατρική επιστήμη.
Μέσα από συγγράμματα των Πατέρων και των χριστιανών ιατρών, η σύγχρονη ιατρική άντλησε κατά καιρούς πληροφορίες για την ανατομία, την παθολογία, την παιδιατρική, την χειρουργική, την ορθοπεδική, την καρδιολογία, την οφθαλμολογία.
Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης έκανε σημαντικές αναφορές στα έργα του, σε πολλούς τομείς της ιατρικής που ήταν γνωστοί στην εποχή του: κλινική ιατρική, παθολογία, θεραπευτικές μέθοδοι, συμπεριλαμβάνοντας τη χρήση ποικίλων φαρμάκων και αγωγών. Υπογραμμίζοντας ότι το λειτούργημα του ιατρού είναι ανώτερο όλων των άλλων, περιέγραψε τον θεραπευτή ως αυτόν που παρακολουθεί τους αρρώστους τόσο ως προς το σώμα, όσο και την ψυχή, δηλαδή ως προς το σύνολο του ανθρώπου, ως ψυχοσωματικού και δισυνθέτου όντος.
Όπως είναι γνωστό η Ορθόδοξη Θεολογία και πίστη, τηρώντας και τα κείμενα της Αγίας Γραφής, τίμησε την ιατρική επιστήμη και τους ιατρούς. Στη Σοφία Σειράχ φαίνεται καθαρά η σχέση ιατρού και χριστιανισμού: «Τίμα ἰατρόν… καί γάρ αὐτόν ἔκτισε Κύριος… ἐπιστήμη ἰατροῦ ἀνυψώσει κεφαλήν αὐτοῦ… Κύριος ἔκτισεν ἐκ γῆς φάρμακα… Τέκνον ἐν ἀρρωστήματί σου μή παράβλεπε, ἀλλά εὖξαι Κυρίῳ καί αὐτός ἰάσεταί σε… ἰατρῷ δός τόπον καί γάρ αὐτόν ἔκτισεν Κύριος καί μή ἀποστήσω σου καί γάρ αὐτοῦ χρεία».
Οι Πατέρες προέβαλαν την ιατρική επιστήμη ως την έμπρακτη αγάπη, την ουσιαστική φιλανθρωπία. Έτσι η ιατρική και η εφαρμογή της έφθασαν να συμβολίζουν μία από τις ουσιαστικότερες αρετές για τους Χριστιανούς. Γι’ αυτό και ο Αρχιεπίσκοπος Γεώργιος Κωνιάτης τον 13ο αιώνα θεωρούσε την ιατρική ως το υψηλότερο σημείο φιλανθρωπίας.
Ως εκ τούτου, και στον Ιερό Κλήρο υπήρχαν και υπάρχουν πολλοί, οι οποίοι τελούν και υπό την ιδιότητα του ιατρού, διαφόρων ειδικοτήτων και συνδράμουν στο υψηλό έργο της ιατρικής και της νοσηλευτικής, με φωτεινό παράδειγμα τον Άγιο Λουκά, τον ιατρό, Αρχιεπίσκοπο Συμφερουπόλεως και Κριμαίας, τον θαυματουργό.
Για τους προαναφερθέντες λόγους τιμούμε και σεβόμαστε τους ιατρούς απανταχού της ανθρωπότητος ως συμβάλλοντες στην προστασία της κορωνίδος της Δημιουργίας, δηλαδή του ανθρώπου, και προτείνουμε, ακολουθώντας τις οδηγίες τους, να φροντίζουμε την υγεία του σώματός μας, διότι αυτό αποτελεί την “επίγεια κατοικία” της ψυχής μας.
Αγαπητοί μας αδελφοί,
Ευχόμεθα αισία, επιτυχή και καρποφόρα τη διεξαγωγή του παρόντος Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου προς όφελος την υψηλής επιστήμης της ιατρικής, της αξιωτέρας θεραπαινίδος του ανθρώπου! Η Χάρις και η Αγάπη του εν Τριάδι προσκυνουμένου Θεού ημών είησαν μετά πάντων υμών αδελφοί και τέκνα εν Κυρίω!