Ι.Μ. Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων
24 Μαρτίου, 2019

Κερκύρας Νεκτάριος : “Να εγκολπωθούμε το ασκητικό πνεύμα της Ορθοδόξου πίστεώς μας”

Διαδώστε:

Στον εορτάζοντα Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά και στα τρία στάδια της πνευματικής πορείας του πιστού, ήτοι της καθάρσεως, του φωτισμού και της θεώσεως αναφέρθηκε ο Μητροπολίτης Κερκύρας κ. Νεκτάριος. Πιο συγκεκριμένα την Κυριακή 24 Μαρτίου 2019 ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων κ. Νεκτάριος ιερούργησε στον Ιερό Ναό των Αγίων Πάντων πόλεως.
Στο κήρυγμά του ο Μητροπολίτης Κερκύρας αναφέρθηκε στον εορτάζοντα Άγιο Γρηγόριο τον Παλαμά, ο οποίος βίωσε και ομίλησε τόσο για το Άκτιστο Φως, όσο και για την νοερά προσευχή, το “Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησόν με”, ερχόμενος σε διάσταση με τον Έλληνα μοναχό Βαρλαάμ τον Καλαβρό από την Κάτω Ιταλία, λόγω και της Ησυχαστικής έριδος που είχε εκείνη την εποχή ανακύψει. Το μεν Άκτιστο Φως είναι το Φως εκείνο, μάρτυρες του οποίου έγιναν οι τρεις πρόκριτοι εκ των Μαθητών, κατά την Μεταμόρφωση του Κυρίου στο όρος Θαβώρ, πριν το εκούσιο Πάθος. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς υποστήριξε, αφού προηγουμένως το είχε βιώσει, ότι την ουσία του Τριαδικού Θεού δεν μπορούμε να την κατανοήσουμε. Γνωρίζουμε τον Θεό μέσω των ενεργειών Του που είναι ουσιώδεις, Άκτιστες. Την αλήθεια αυτή ακόμη και σήμερα ο δυτικός Χριστιανισμός δεν μπορεί να την δεχτεί, και συνεχίζει να υποστηρίζει την βλάσφημη άποψη ότι ο Θεός γνωρίζεται στην ουσία Του και προσεγγίζεται νοησιαρχικά, που έχει ως αποτέλεσμα να απορρίπτεται η Άκτιστη Χάρις. Μιλώντας όμως κανείς περί κτιστής “Χάριτος”, αυτομάτως ακυρώνει την δυνατότητα της ομοιώσεως με τον Χριστό, της Αγιότητος δηλαδή. Πέραν του ότι με την κτιστή λεγόμενη “Χάρη” δεν υπάρχουν και Μυστήρια. Με την βοήθεια του Κυρίου όμως η βλασφημία αυτή κατά του Αγίου Πνεύματος καταδικάστηκε από τις μετέπειτα συνόδους, οι οποίες και ορθοτόμησαν τον λόγο της αληθείας.
Επιπλέον ο Σεβασμιώτατος επεσήμανε ότι ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς περιέγραψε τα τρία στάδια της πνευματικής πορείας του πιστού, ήτοι της καθάρσεως, του φωτισμού και της θεώσεως. Σε αυτά έρχεται να συμπεριληφθεί και η νοερά προσευχή, που καθαρίζει την καρδιά και τον νου του Χριστιανού και θα πρέπει να λέγεται αδιαλείπτως, ώστε ο άνθρωπος να κοινωνεί συνεχώς με τον Χριστό, αιτούμενος ταυτοχρόνως από τον Δημιουργό του, την συγχώρεση των αμαρτιών του.


Ακόμη ο κ. Νεκτάριος μιλώντας για την σημερινή εποχή τόνισε ότι δυστυχώς και εμείς στην Ορθόδοξη Ελλάδα όλα αυτά τα χρόνια έχουμε αλλοτριωθεί από το δυτικό ουμανιστικό, ορθολογιστικό και υλιστικό πνεύμα, που έχει μετατρέψει τον κατ’εικόνα Θεού πλασμένο άνθρωπο σε “homo economicus”, όπου ολάκερη η ζωή αναλώνεται στην απόκτηση χρημάτων και καταναλωτικών αγαθών. Αντιθέτως για την Ορθόδοξη Ανατολή ο άνθρωπος ήταν και θα συνεχίσει να είναι ασκητικός, πνευματικός και θα αγωνίζεται, δια της νήψεως, για την κάθαρση της καρδιάς του. Αυτό ακριβώς αναζητά ο άνθρωπος της εποχής μας, την πληρότητα των πνευματικών του κενών και δεν μπορεί κανείς να του χαρίσει την πληρότητα αυτή, ει μη μόνον η Ορθόδοξη Εκκλησία μας.
Καταλήγοντας ο Σεβασμιώτατος ευχήθηκε ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, δια των πρεσβειών του, να μάς βοηθήσει να εγκολπωθούμε το ασκητικό πνεύμα της Ορθοδόξου πίστεώς μας, ώστε να αντιμετωπίσουμε το εκκοσμικευμένο πνεύμα της Εσπερίας.

Διαδώστε: