Σε δύο Ναούς στην Λοκρίδα, ορεινά και παραθαλάσσια, αλλά και στην ορεινή Δυτική Φθιώτιδα, εντός τριών δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Φθιώτιδας, ιερούργησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών για την εορτή της Αποτομής της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου.
Ο Σεβασμιώτατος κ. Συμεών το απόγευμα της Τετάρτης 28 Αυγούστου χοροστάτησε αρχικά στον Πανηγυρικό Εσπερινό στο Ιερό Παρεκκλήσιο του Τιμίου Προδρόμου στην ορεινή περιοχή Ρόδα Αταλάντης, σε έναν γραφικό και όμορφο Ναό, ο οποίος χτίστηκε ακριβώς πάνω στη θέση, όπου υπήρχε παλαιός Ναός αφιερωμένος στον Τίμιο Πρόδρομο με ημερομηνία 1861 και αποτελούσε το Καθολικό Παλαιάς Μονής και εγκαινιάσθηκε 51 χρόνια πριν, από τον μακαριστό Μητροπολίτη Φθιώτιδος κυρό Δαμασκηνό.
Ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε μάλιστα με συγκίνηση στις ομορφιές του Νομού Φθιώτιδος, αλλά και στην ύπαρξη αμέτρητων Ναών και Παρεκκλησίων σε όλο το εύρος του Νομού, σε παραθαλάσσιες περιοχές, σε κάμπους και βουνά και η ύπαρξη των οποίων αποδεινκύουν την αγάπη, την ευσέβεια και την ευλάβεια των πιστών κατοίκων της Φθιώτιδος.
Στην συνέχεια ο κ. Συμεών μετέβη στον Ιερό Ναό του Τιμίου Προδρόμου στην Σκάρφεια του Δήμου Καμένων Βούρλων, όπου χοροστάτησε στον Μέγα Πανηγυρικό Αρχιερατικό Εσπερινό και ακολούθως προηξήρχε της Ιεράς Λιτανείας της Εικόνος του Αγίου στους δρόμους του χωριού.
Στο κήρυγμά του ο Σεβασμιώτατος από την Σκάρφεια της Λοκρίδος χαρακτηριστικά ανέφερε:
«Ο Τίμιος Πρόδρομος και η Παναγία μας είναι τα μόνα πρόσωπα εκτός από το Θεανδρικό Πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, που η Αγία μας Εκκλησία εορτάζει όλα ανεξαιρέτως τα γεγονότα της ζωής τους, τη σύλληψη του Προδρόμου, τη γέννηση του Προδρόμου, το μαρτύριο του Προδρόμου, την σύναξη του Προδρόμου την επόμενη μέρα των Θεοφανείων, αλλά ακόμα και τα ιστορικά γεγονότα των διαδοχικών και τμηματικών ευρέσεων της Τιμίας Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου.
Τιμούμε ιδιαίτερα αυτό το πρόσωπο, διότι αποτελεί το πλήρωμα των προφητών της Παλαιάς Διαθήκης, γι’ αυτό και όπως είδαμε απόψε στον Εσπερινό στα αναγνώσματα, τόσο ο προφήτης Ησαΐας αιώνες πριν να προφητεύει τον ερχομό όχι μόνο του Χριστού, αλλά προφητεύει και την έλευση του Προδρόμου, αιώνες πριν τον ερχομό από τον Ζαχαρία και την Ελισάβετ κατόπιν προσευχής και βλέπουμε ότι αυτό το παιδί είναι γεμάτο Πνεύμα Άγιο. Ο προφήτης Ησαΐας λοιπόν μας ομιλεί για τον Πρόδρομο ότι είναι αυτός ο οποίος θα γίνει «φωνή βοώντος εν τη ερήμω», είναι αυτός ο οποίος θα έρθει να ετοιμάσει «τας τρίβους και τας οδούς του Κυρίου», και για αυτό ακριβώς οι άνθρωποι ανέμεναν όχι μόνο τον Χριστό αλλά ανέμεναν και τον Πρόδρομο, ο οποίος ακριβώς θα έκανε την τελευταία προετοιμασία για τον ερχομό του Χριστού.
Το ίδιο βλέπουμε και με την προφητεία του προφήτου Μαλαχίου, που ενώ μας ομιλεί για τον προφήτη Ηλία και την παρουσία του προφήτη Ηλία και τη διακονία του προφήτη Ηλία, ουσιαστικά προφητεύει και αυτός τον ερχομό του Προδρόμου, γιατί ο Πρόδρομος είναι ο νέος Ηλίας. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι την ίδια προφητική πορεία και μαρτυρία, που είχε ο Ηλίας ελέγχοντας την ασέβεια των ιερέων της αισχύνης, την ίδια προφητική μαρτυρία και το ίδιο προφητικό τέλος είχε και ο Τίμιος Πρόδρομος με το μαρτύριο του, ελέγχοντας την αισχύνη του Ηρώδη και των οικογενών αυτού, και φυσικά από της «Σοφίας Σολομώντος» περιγράφονται προφητικά τα χαρακτηριστικά του Προδρόμου. Με αυτόν τον τρόπο αναγνώσματα της Παλαιάς Διαθήκης συνθέτουν θα λέγαμε το προφίλ, το βιογραφικό, το «background» της προσωπικότητας του Προδρόμου, ώστε να έρθει μετά ο ίδιος ο Χριστός να τα σφραγίσει όλα αυτά και να τα «απογειώσει», αν μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε μία ορολογία της σύγχρονης εποχής, λέγοντας ο Χριστός ότι είναι «ο μείζων εν γενετοίς γυναικών».
Ο μεγαλύτερος άνδρας που γεννήθηκε από κάποια γυναίκα από τους ανθρώπους είναι ο Πρόδρομος κατά τον Κύριο μας Ιησού Χριστό και γι’ αυτό ακριβώς ο Πρόδρομος έχει το ίδιο κήρυγμα με τον Χριστόδουλος: «μετανοείτε ήγγικεν γαρ η βασιλεία του Θεού» και γι’ αυτό και η Εκκλησία μας τον εικονίζει πάντοτε δίπλα στον Χριστό, πάντοτε στο εικονοστάσιο της ο Πρόδρομος κατέχει ιδιαίτερη και εξέχουσα θέση μετά την Παναγία, είναι ο προφήτης της Παλαιάς, ο προφήτης της Καινής Διαθήκης, είναι ο πατέρας της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης και είναι αυτός ο οποίος αξιώθηκε να διακονήσει και να υπουργήσει το Μέγα Μυστήριο της Βαπτίσεως του Κυρίου μας Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό, εκεί που έχουμε μία από τις φανερώσεις της Αγίας Τριάδος, του Πατρός, του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, εκεί που ακούγεται η φωνή του Θεού Πατέρα για τον Υιό Του τον αγαπητό «εν ώ ηυδόκησε».
Άρα λοιπόν κορυφαίο το πρόσωπο του Προδρόμου, κορυφαία η εορτή και πολύ σωστά η Αγία μας Εκκλησία, όπως το μαρτύριο του Χριστού το εορτάζει με απόλυτη νηστεία, σιωπή και περισυλλογή την Μεγάλη Παρασκευή μετά τον Γολγοθά, έτσι και το μαρτύριο του Προδρόμου εορτάζει ως την θερινή Μεγάλη Παρασκευή. Είναι η Μεγάλη Παρασκευή του καλοκαιριού με νηστεία, με προσευχή, με σιωπή αφιερωμένη στον Τίμιο Πρόδρομο, ακριβώς και μία προτύπωσις της εορτής του Σταυρού, η οποία θα ακολουθήσει μετά το Γενέσιο της Υπεραγίας Θεοτόκου.
Μετά τη χαρά που γιορτάσαμε την Κοίμηση της Θεοτόκου, μετά την χαρά που θα γιορτάσουμε πάλι, κλείνει το εκκλησιαστικό έτος με Θεομητορική εορτή, με την εορτή της Αγίας Ζώνης και ξεκινάει πάλι, η πρώτη εορτή είναι πάλι της Παναγίας μας, το Γενέσιο της Παναγίας, έχουμε ανάγκη όμως μέσα σ αυτήν τη χαρούμενη ατμόσφαιρα να μην χάσουμε την προσγείωσή μας, να μην χάσουμε την επαφή μας με την πραγματικότητα την αληθινή της ζωής όχι μόνο της πνευματικής, αλλά και της καθημερινής ζωής, δηλαδή ότι η ζωή μας δεν είναι μόνο πανηγύρια, δεν είναι μόνο χοροί, δεν είναι μόνο χαρές, δεν είναι μόνο τσιμπούσια και ωραία τραπεζώματα και ωραία φαγητά, αλλά η ζωή μας είναι και μαρτυρική, αγωνιστική, ασκητική, είναι η εναλλαγή που έχουμε μέσα στο βίο μας και το βλέπουμε εκεί που είμαστε χαρούμενοι, γλεντάμε, περνάμε όμορφα, ένας θάνατος, μία αρρώστια, μία δυσκολία, μία ατυχία έρχεται να μας χαλάσει την όλη διάθεση και να βρεθούμε από το ναδίρ στο ζενίθ και από το ζενίθ στο ναδίρ.
Έτσι λοιπόν μας ευεργετεί η Εκκλησία μας με αυτές τις γιορτές αρκεί να φιλοσοφούμε και αρκεί να έχουμε την σοφία να προσαρμόζουμε τη δική μας ζωή με το πρόγραμμα της Εκκλησίας μας. Αυτό είναι αποδεδειγμένο ότι ωφελεί και την σωματική μας υγεία, και την ψυχική μας υγεία».
Ανήμερα της Εορτής, ο Σεβασμιώτατος μετέβη στην Δυτική Φθιώτιδα και στο χωριό Τσούκα, το οποίο αγίασε με το πέρασμά του ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, όπου και ιερούργησε στο Ιερό Παρεκκλήσιο του Αγίου Ιωάννη.
Στο κήρυγμά του από την ορεινή Τσούκα ο κ. Συμεών σημείωσε:
«Σήμερα ενθυμούμεθα, και το είδαμε και μέσα από τα αναγνώσματα τα οποία επέλεξε η Αγία μας Εκκλησία και μέσα από την υμνολογία, ενθυμούμεθα το φρικτό μαρτύριο του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου, όπου μαρτύρησε με αποκεφαλισμό και μάλιστα έναν αποκεφαλισμό, που ήρθε από πρόσωπα της εξουσίας, αρρωστημένα πρόσωπα, τα οποία θέλοντας να ικανοποιήσουν την εκκεντρικότητα τους, το ναρκισσισμό τους και την εγωπάθειά τους, δεν δίστασαν να οδηγήσουν στον αποκεφαλισμό τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο και ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος μαρτύρησε γιατί είπε την αλήθεια, είπε την αλήθεια στους ανθρώπους στην εποχή του, δεν ωραιοποίησε, ούτε απέκρυψε, ούτε αποσιώπησε. Είπε την αλήθεια, όχι για να προσβάλει, όχι για να θίξει, όχι για να στεναχωρέσει, ούτε για να αδικήσει, αλλά γιατί ήθελε να ωφελήσει, ήθελε να βοηθήσει, ήθελε να οδηγήσει τους αδελφούς του στην εποχή τους στη μετάνοια και στην πνευματική ζωή. Θα πρόσθετα όμως ότι ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος πλήρωσε με τίμημα το αίμα και τη ζωή του, όχι απλώς γιατί κήρυξε την αλήθεια αλλά και γιατί ο ίδιος ήταν αλήθεια.
Είναι άλλο πράγμα να λες την αλήθεια και άλλο πράγμα να είσαι και ο ίδιος αληθινός. Πολλές φορές λέμε αληθινά πράγματα, λέμε αλήθειες στους άλλους, επισημαίνουμε πράγματα που ισχύουν, που είναι σωστά, συνάμα όμως δεν είμαστε πάντοτε οι ίδιοι αυθεντικοί και αληθινοί. Πολλές φορές δυστυχώς θέλουμε την αλήθεια στους άλλους, θέλουμε οι άλλοι να είναι αληθινοί, θέλουμε τα πράγματα να είναι στο φως της αλήθειας, αλλά όταν αγγίζει την προσωπική μας ύπαρξη προτιμούμε το σκοτάδι, προτιμούμε τη διπροσωπία, την πολυπροσωπία και απέχουμε από την αλήθεια και από το φως.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος όχι μόνο επισήμανε την αλήθεια στην εποχή του, αλλά ήταν και ο ίδιος η απόλυτη αλήθεια, γιατί ακριβώς ήταν απόλυτα δοσμένος στο Χριστό ο οποίος είπε ότι «Εγώ Ειμί η Αλήθεια, η Οδός και η Ζωή»
Δεν είναι εύκολο να είναι κανείς αληθινός, γνήσιος και αυθεντικός στη ζωή του, γιατί αυτό έχει τίμημα, πολλές φορές δεν μπορούν την αλήθεια μας να την αντέξουν οι διπλανοί μας, δεν μπορούν να την αντέξουν οι άνθρωποι που λένε ότι μας αγαπάνε, γιατί πολλές φορές δεν αγαπάνε εμάς αλλά αγαπάνε την εικόνα μας, αγαπάνε αυτό που βλέπουν ή αυτό που θέλουν να βλέπουν σε μας, αγαπάνε αυτό που θα πάρουν από μας, που θα εισπράξουν από μας και όχι την πραγματική αλήθεια μας, την πραγματική ουσία μας και πολλές φορές κι εμείς οι ίδιοι δεν αντέχουμε την αλήθεια του εαυτού μας. Αν δούμε με αληθινά μάτια, πραγματικά μάτια, καθαρά μάτια τον εαυτό μας μπορεί ίσως και εμείς οι ίδιοι να τρομάξουμε και να μην τον αντέξουμε.
Ο Τίμιος Πρόδρομος ήταν όλος αλήθεια, είπε την όλη αλήθεια και γι’ αυτό είχε και το ολοκληρωτικό μαρτύριο για την αγάπη του Χριστού και για την αγάπη των αδελφών του».
Οι Ιερές Ακολουθίες, τόσο του Εσπερινού, όσο και της Αρχιερατικής Θείας Λειτουργίας μεταδόθηκαν απευθείας από τον Ραδιοφωνικό Σταθμό της Ιεράς Μητροπόλεως (89,4 Fm) και από διαδικτύου.
Μεταξύ των πιστών παραβρέθηκαν οι Δήμαρχοι: Λοκρών κ. Αθανάσιος Ζεκεντές, Καμένων Βούρλων κ. Ηλίας Κυρμανίδης και Μακρακώμης κ. Γεώργιος Χαντζής με μέλη των Δημοτικών Συμβουλίων, η τ. Βουλευτής Φθιώτιδος κ. Ελένη Μακρή, καθώς και εκπρόσωποι συλλόγων και φορέων του τόπου.