Με λαμπρότητα και μέσα στην αναστάσιμη χαρά η πόλη του Αγρινίου τιμά το διήμερο 8 και 9 Μαΐου 2022 τον πολιούχο και προστάτη της, άγιο μεγαλομάρτυρα Χριστοφόρο.
Των λατρευτικών εκδηλώσεων που τελέσθηκαν στον μεγαλοπρεπή νέο Ιερό Ναό του Πολιούχου προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου και Τοποτηρητής της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Ιερόθεος.
Ο Σεβασμιώτατος το απόγευμα της Κυριακής των Μυροφόρων, 8 Μαΐου 2022 χοροστάτησε στην ακολουθία του πανηγυρικού Εσπερινού και κήρυξε τον θείο λόγο.
Αναφέρθηκε στο εορτολόγιο της 9ης Μαΐου, κατά το οποίο εορτάζουν δύο μεγάλοι άγιοι∙ ένας προφήτης της Παλαιάς Διαθήκης, ο προφήτης Ησαΐας και ένας μεγαλομάρτυς της Καινής Διαθήκης, της ζωής της Εκκλησίας, ο άγιος Χριστοφόρος, πολιούχος της μαρτυρικής πόλεως του Αγρινίου. Τόνισε επίσης ότι το εορτολόγιο είναι η ζωντανή εκκλησιαστική ιστορία.
Μεταξύ των δύο αυτών αγίων υπάρχει μεγάλη χρονική διαφορά, αφού ο προφήτης Ησαΐας έζησε τον 8ο αιώνα π.Χ. και ο άγιος
Χριστοφόρος τον 3ο αιώνα μ.Χ.
Και οι δύο είδαν τον Θεό∙ ο μεν προφήτης Ησαΐας τον Άσαρκο Λόγο, ο δε άγιος Χριστοφόρος τον σεσαρκωμένο Λόγο. Αυτόν που έβλεπε ο Ησαΐας ότι θα ενανθρωπήσει, τον γνώρισε ο άγιος Χριστοφόρος.
Και οι δύο μαρτύρησαν για τον Χριστό. Ο προφήτης Ησαΐας με πριονισμό και ο άγιος Χριστοφόρος με αποκεφαλισμό.
Ο Σεβασμιώτατος στη συνέχεια της ομιλίας του είπε ότι υπάρχουν προφήτες στην Παλαιά Διαθήκη που έβλεπαν ότι ο Λόγος θα ενανθρωπήσει και υπάρχουν προφήτες στην Καινή Διαθήκη που βλέπουν την Δευτέρα Έλευση του Χριστού και ετοιμάζουν τους ανθρώπους για αυτή τη συνάντηση.
Κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή υπάρχει ενότητα μεταξύ του Νόμου, των Προφητών και του Ευαγγελίου, μέσα από την προοπτική ότι ο Νόμος είχε τη σκιά, οι Προφήτες είχαν την εικόνα των πνευματικών αγαθών που περιγράφηκαν αργότερα στο Ευαγγέλιο και το Ευαγγέλιο μας έδειξε αυτήν την ίδια την αλήθεια, δια των προφητών. Και σύμφωνα με άλλη ερμηνεία του αγίου Μαξίμου ο Νόμος είναι η σάρκα του πνευματικού ανθρώπου, οι Προφήτες είναι η αίσθηση και το Ευαγγέλιο είναι η νοερά ψυχή.
Ολοκληρώνοντας τόνισε ότι αυτή είναι η μεγάλη παράδοση της Εκκλησίας που αρχίζει από τους Πατριάρχες και τους Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης και φθάνει μέχρι σήμερα. Αυτήν την παράδοση, την αληθινή εκκλησιαστική ιστορία την βλέπουμε αγιογραφημένη στους Ιερούς Ναούς και την βλέπουμε κάθε φορά που εκκλησιαζόμαστε. Ευχήθηκε να σεβόμαστε αυτήν την παράδοση και να κολυμπάμε μέσα σε αυτήν, ώστε να γίνουμε μέρος της ζωντανής αυτής εκκλησιαστικής ιστορίας.
Μεταξύ των εκκλησιασθέντων ήταν ο Πρόεδρος της Δ.Ε.Υ.Α. Αγρινίου κ. Γιάννος Φαρμάκης, ως εκπρόσωπος του Δημάρχου Αγρινίου και ο Δήμαρχος Θέρμου κ. Σπυρίδων Κωνσταντάρας.
Την Δευτέρα το πρωί ο Σεβασμιώτατος Τοποτηρητής χοροστάτησε στην ακολουθία του Όρθρου και προεξήρχε στην πανηγυρική Θεία Λειτουργία.
Κατά την ομιλία του αναφερόμενος στον άγιο Χριστοφόρο παρέμεινε στο όνομά του και ανέλυσε τη σημασία του. Χριστοφόρος σημαίνει αυτός που φέρει τον Χριστό. Η λέξη Χριστοφόρος είναι συνώνυμη με τη λέξη θεοφόρος και μας υπενθυμίζει τον άγιο Ιγνάτιο τον Θεοφόρο και όλη τη ζωή του.
Στη συνέχεια είπε ότι κατά την παράδοση ονομάστηκε Χριστοφόρος γιατί μετέφερε τον Χριστό ως παιδί από τη μια όχθη ενός ποταμού στην άλλη, αλλά το κυριότερο γιατί βαπτίστηκε και έγινε χριστιανός.
Οι χριστιανοί, κατά την ιερά υμνογραφία, είναι «χριστοφόροι λαοί» διότι είναι ενωμένοι με τον Χριστό και έχουν εμπειρική γνώση του θεανθρώπου Χριστού.
Αιώνιο είναι το πρόβλημα τί είναι ο Θεός και πώς θα αποκτήσει κανείς γνώση του Θεού. Αυτό το βλέπουμε στις θρησκείες και φιλοσοφίες, αλλά και τα σύγχρονα θρησκευτικά και φιλοσοφικά ρεύματα.
Η γνώση του Θεού, κατά την ορθόδοξη θεολογία, είναι εμπειρική και διακρίνεται σε βαθμούς. Κατά τον άγιο Ισαάκ τον Σύρο υπάρχουν τρεις βαθμοί γνώσεως. Πρώτον είναι η σαρκική γνώση που συνδέεται με τα πάθη και δημιουργεί άγχος και διαταραχή των σχέσεων και ψυχραίνει την ψυχή. Δεύτερον είναι η ψυχική γνώση που συνδέεται με εξωτερικές αρετές όπως η νηστεία, η ελεημοσύνη και θερμαίνει την ψυχή. Τρίτον είναι η πνευματική γνώση που είναι «τύπος του μέλλοντος αιώνος», η οποία είναι η αναπνοή του ανθρώπου, αναπαύει τον άνθρωπο∙ είναι η «νηφάλιος μέθη».
Ολοκληρώνοντας είπε ότι αυτή είναι μια ερμηνεία της συγχρόνου κοινωνίας των ανθρώπων που ανήκουν στα τρία αυτά επίπεδα γνώσης και πρέπει να είμαστε μαθητές σε αυτό το σχολείο της γνώσης για να γίνουμε χριστοφόροι.
Στη Θεία Λειτουργία συμμετείχαν ο Δήμαρχος Αγρινίου κ. Γεώργιος Παπαναστασίου, Αντιδήμαρχοι και ο εκπρόσωπος της Αστυνομικής Διεύθυνσης Ακαρνανίας κ. Γεώργιος Σταμουλακάτος.
Στις ιερές ακολουθίες έλαβαν μέρος ο Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Μητροπόλεως αρχιμ. Επιφάνιος Καραγεώργος, οι ιερείς του Ναού και ιερείς της Ιεράς Μητροπόλεως.
Τα ιερά αναλόγια διακόνησαν θαυμάσια, χοροί ιεροψαλτών, υπό την διεύθυνση του πρωτοψάλτη κ. Παναγιώτη Βίγλα και του λαμπαδαρίου κ. Παναγιώτη Μήτσου.
Οι ιερές ακολουθίες του Εσπερινού, του Όρθρου και της Θείας Λειτουργίας τελέσθηκαν και στον παλαιό Ιερό Ναό του Αγίου Χριστοφόρου που βρίσκεται στο δασύλλιο του Αγρινίου.
Μετά την Θεία Λειτουργία ο Σεβασμιώτατος κ. Ιερόθεος επισκέφθηκε και προσκύνησε στον παλαιό Ιερό Ναό. Εκεί τέλεσε τρισάγιο στον τάφο του μακαριστού κτίτορος του νέου Ναού αρχιμ. Αποστόλου Φαφούτη και στους τάφους των μακαριστών Αγρινιωτών Αρχιερέων Ευρίπου Βασιλείου και Αχελώου Ευθυμίου.
Οι εορτασμοί θα κορυφωθούν το απόγευμα με την πάνδημη λιτάνευση της ιεράς Εικόνας και του λειψάνου του Αγίου στους δρόμους του Αγρινίου.