Η ορθόδοξη θεολογία και εμπειρία ορθώς χαρακτηρίζει την πίστη μας όχι μόνο Αποστολική, αλλά και αγιοπατερική. Και το κάνει αυτό γιατί στην Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού οι θεοφόροι και απλανείς Διδάσκαλοι και Πατέρες είναι οι οδοδείκτες αλλά και οι φάροι που φωτίζουν το πέλαγος της κοινωνικής, λειτουργικής και προσωπικής ζωής των Χριστιανών. Ένας από τους μεγάλους Πατέρες, Διδασκάλους και Ιεράρχες της Εκκλησίας μας είναι ο Μέγας Βασίλειος, μεγάλη θεολογική και εκκλησιαστική μορφή του 4ου μ.Χ. αιώνος που σφράγισε με την παρουσία του όλη την πορεία της αδιαίρετης Εκκλησίας του Χριστού.
Σπούδασε ιατρική, φιλοσοφία, αστρονομία, θεολογία μαζί με τον φίλο του Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο και έγινε μύστης της αρχαιοελληνικής σκέψεως και φιλοσοφίας, σπουδαγμένος βεβαίως στην τότε μεγαλοπρεπή Αθήνα. Αν και εκλήθη να διδάξη φιλοσοφία στο κλεινόν άστυ, εντούτοις μαζί με τον Γρηγόριο προτίμησε τα ασκηταριά του Πόντου, για να αναζητήση και να βρει τον Θεό, μιλώντας τη γλώσσα Του και γευόμενος τις στιγμές Του.
Κέντρο της μεγάλης γιορτής της Περιτομής του Κυρίου μας και της μνήμης του Αγίου ενδόξου μεγάλου διδασκάλου και πατρός της Εκκλησίας μας, Βασιλείου Αρχιεπισκόπου Καισαρείας Ουρανοφάντορος του Μεγάλου, είναι η κωμόπολη της Μεγάλης Παναγίας για τη Μητρόπολη και ο ομώνυμος ναός του. Εκεί εφημερεύει ο Παν. Αρχιμ. π. Χριστόδουλος Στυλιανός, πνευματικό ανάστημα του Πρωτοσυγκέλλου της Μητροπόλεως, π. Ιγαντίου Ριγανά, και εκλεκτός άνθρωπος και θεολόγος. Την παραμονή της εορτής του Μεγάλου Εσπερινού προέστη και ωμίλησε δεόντως ο π. Ιγνάτιος, πλαισιούμενος από τα πνευματικά του τέκνα και άλλους κληρικούς της Μητροπόλεως.
Την κυριώνυμο ημέρα της εορτής, την Πρωτοχρονιά δηλαδή, του Πανηγυρικού Όρθρου και της Βυζαντινής Θείας Λειτουργίας του Μεγάλου Βασιλείου προέστη ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ, ακολουθούμενος από τους Διακόνους του π. Αμφιλόχιο Χάιτα και π. Νικόλαο Τσεπίση και πλαισιούμενος από τους εφημερίους του Ναού, π. Χριστόδουλο Στυλιανό και π. Πέτρο Ασβεστόπουλο. Σύμφωνα με τις προφυλάξεις για την αποφυγή διαδόσεως του Κορωνοιού, ο Λαός του Θεού προσήλθε λελογισμένα στον Ιερό Ναό για την Ευχαριστιακή Σύναξη. Σε έναν Ναό καταστόλιστο με το χριστουγεννιάτικο έλατο και πανέμορφα άνθη, που ο π. Χριστόδουλος γνωρίζει μαζί με την Επιτροπή του να προσφέρει προς τιμήν του Αγίου. Επικεφαλής του Λαού ο Δήμαρχος Αριστοτέλη κ. Στέλιος Βαλιάνος, οι Αντιδήμαρχοι κ. Γεώργιος Θαλασσινός και κ. Ευριπίδης Ατζιαμής, οι Δημοτικοί Σύμβουλοι κ. Μαριαλένα Ζιαμάνη και κ. Γεώργιος Κούκος, ο Πρόεδρος του Τοπικού κ. Κωνσταντίνος Πασχάλης, ο Υποδιοικητής του Αστυνομικού Τμήματος Αρναίας κ. Αναστάσιος Καραπατάς, Τοπικοί Σύμβουλοι και άλλοι.
Στην ομιλία του ο Σεβασμιώτατος αφού έπλεξε το εγκώμιο του Μεγάλου Βασιλείου ως Ασκητού, ως Ιεράρχου, ως Μεγάλου Πατρός και Διδασκάλου της Εκκλησίας, στάθηκε ιδιαιτέρως στη θεολογική προσφορά του Αγίου μας στην ορθόδοξο βιοτή και πολιτεία. Έκανε λόγο για τον τεράστιο αριθμό των θεολογικών επιστολών του, για τα θεολογικά του συγγράμματα και ιδίως για τη συμβολή του περί της διδασκαλίας του Αγίου Πνεύματος, τα ασκητικά του συγγράμματα με αποκορύφωμα εκείνα που περιγράφονται ως “ Όροι κατά πλάτος και κατ’ επιτομήν” , την περίφημη Θεία Λειτουργία του, που χαρακτηριστικό γνώρισμά της είναι η κήρυξις των Δογμάτων της Εκκλησίας και ιδίως η περίφημη Χριστολογία της, δηλαδή η Θεολογία της Εκκλησίας για το πρόσωπο το Θεανδρικό του Χριστού μας.
Όλα αυτά, συνέχισε ο Επίσκοπος, προβάλλουν μίαν αλήθεια της Εκκλησίας μας: η Ορθοδοξία, η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία είναι συνάμα και η Εκκλησία των Πατέρων, είναι και παραμένει Αγιοπατερική Εκκλησία. Η θεολογία της είναι Πατερική Θεολογία, γιατί ουδέποτε διανοήθηκε να την ξεχωρίση από τη ζωή της προσευχής και από την άσκηση της προσευχής. Οι άγιοι Πατέρες, είναι οι θεούμενοι εκείνοι βλαστοί της Εκκλησίας που αξιώθηκαν να τους αποκαλυφθούν τα μυστήρια της Βασιλείας των Ουρανών, απλώς, γιατί έφτασαν στη θέωση, δηλαδή στην αγιότητα. Οι άγιοι Πατέρες αξιώθηκαν να ιδούν τις «αποκαλύψεις» του Θεού, να ιδούν αοράτως τα αόρατα, να ακούσουν ανηκούστως τα ανήκουστα, να εννοήσουν υπερνοητικώς τα υπέρ νόηση και λογική Μυστήρια της Βασιλείας του Θεού. Αυτοί μας πληροφορούν για τη Θεότητα του Λόγου, ως Φίλοι του Τριαδικού Θεού, για αυτό κατά τον π. Ιωάννη Ρωμανίδη χαρακτηρίζονται και απλανείς Διδάσκαλοι και οδηγοί της Ορθοδοξίας, γιατί από αυτούς πληροφορούμεθα όχι μόνο την προσωπική τους ομολογία για τη Θεότητα, αλλά και τη μαρτυρία-καθολική αλήθεια της Εκκλησίας μας. Είναι οι Διδάσκαλοί Της. Ως μέτοχοι Ζωής πλημμυρισμένης από αγιοπνευματική Χάρη.
Και κατέληξε ο Μητροπολίτης: «Η θεολογία της ορθόδοξης Ανατολής είναι Πατερική Θεολογία, γιατί ουδέποτε διανοήθηκε να την ξεχωρίση απ’ τη ζωή της προσευχής και την αγιοζωή. Το αποκορύφωμα της Αγνότητας στον ορθόδοξο χώρο είναι η προϋπόθεση, μάλλον δε η απαρχή της Θεολογίας ή όπως το διατυπώνει ο όσιος Ιωάννης της Κλίμακος: “Τέλος δε αγνείας υπόθεσις θεολογίας”, δηλαδή όταν ολοκληρώνεται και κορυφώνεται η Αγνότητα, αυτό συνιστά ξεκίνημα της Θεολογίας. Οι Άγιοι Πατέρες, μεταξύ των οποίων κορυφαία θέση έχει ο Μέγας Βασίλειος, εβίωσαν με άκρα αγνότητα το Θείο Θέλημα· η αγιοζωή του Βασιλείου εν προκειμένω τον ανυψώνει σε πάγχρυσο στόμα της Εκκλησίας, όπως και η αγιοπνευματική εμπειρία των Αγίων Πατέρων τους παρέχει το αξίωμα του “θεολογείν”»!
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας ετελέσθη Δοξολογία για την είσοδο στο νεό έτος, εκόπη η Αγιοβασιλόπιτα προς τιμήν του Αγίου και οι Αρχές μαζί με τον Δεσπότη, ευχήθηκαν τα δέοντα Λαό μας. Να σημειωθή ότι εντός ανθοστόλιστου επιταφίου προσεφέρθη απότμημα του ιερού λειψάνου του Αγίου Βασιλείου για προσκύνηση, επ’ ευλογία του Λαού.