Με προσκεκλημένο τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Γερβάσιο Ιωακειμίδη, εφημέριο του Ιερού Ναού Αγίου Τρύφωνος Διακοπτού, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα «Η εορτή των Χριστουγέννων ευκαιρία πνευματικής αναγέννησης», συνεχίστηκαν χθες στο Κέντρο Νεότητος «Νέοι Ορίζοντες» οι εσπερινές ομιλίες που έχει καθιερώσει τα τελευταία χρόνια η Ιερά Μητρόπολή Καλαβρύτων και Αιγιαλείας.
Ο π. Γερβάσιος ξεκίνησε την ομιλία του χαρακτηρίζοντας την εορτή των Χριστουγέννων ως την Μητρόπολη των εορτών, καθώς αυτή είναι που γεννά και τις άλλες Δεσποτικές εορτές της Εκκλησίας μας που ακολουθούν, προσθέτοντας ότι η γέννηση του Ιησού Χριστού είναι το μεγάλο και ανερμήνευτο θαύμα της οικονομίας του Θεού για τη σωτηρία του ανθρώπου. «Σε λίγες ημέρες μάς καλεί η Αγία μας Εκκλησία: ΄΄Ελάτε να δούμε τη θεία συγκατάβαση, να ευφρανθούμε από τη θεία επίσκεψη, να βιώσουμε της οικονομίας το μυστήριο, να εορτάσουμε τα Χριστούγεννα΄΄. Με ποιον τρόπο όμως θα εορτάσουμε τα Χριστούγεννα; Θα τα εορτάσουμε ως πραγματικοί χριστιανοί, που έπειτα από τη σωστή προετοιμασία (νηστεία, εξομολόγηση, μετάνοια, συχώρεση) θα ενωθούμε όλοι μας στο κοινό ποτήριο της Θείας Ευχαριστίας ή θα παρασυρθούμε από τη νέα μόδα στην οποία η εορτή των Χριστουγέννων έχει να κάνει με όλα εκτός από τον Χριστό;», αναρωτήθηκε ο ομιλητής, για να συμπληρώσει ότι ο χριστιανικός κόσμος έχει πλέον παραδοθεί σε μια μοντέρνα εκκοσμικευμένη εκδοχή των Χριστουγέννων, τα οποία ουσιαστικά είναι Χριστούγεννα χωρίς Χριστό. «Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που στο βωμό του politically correct (πολιτικά ορθό) δεν πρέπει να λέμε ΄΄καλά Χριστούγεννα΄΄ αλλά ΄΄καλές γιορτές΄΄ ή ΄΄χειμωνιάτικες διακοπές΄΄. Είναι το κύμα που έρχεται να μας παρασύρει με ρεβεγιόν, τραπέζια, πολύχρωμα λαμπάκια, στολισμένες βιτρίνες, ψώνια και άλλα πολλά μάταια πράγματα, που σκοπό έχουν να τραβήξουν τον άνθρωπο μακριά από τη σωτηρία του. Τα πάντα μετατρέπονται σε αριθμούς, σε έξοδα, σε χρήματα και από το πνεύμα των Χριστουγέννων απουσιάζει ο εορτάζων, δηλαδή ο Χριστός. Τα χρήματα όμως και η ξέφρενη διασκέδαση, η καταναλωτική μανία των ημερών δεν γεμίζει τις καρδιές των ανθρώπων που, όταν τελειώσουν όλα αυτά, νιώθουν όπως ο άσωτος που έτρωγε τα ξυλοκέρατα, κενοί δηλαδή χωρίς μόνιμη χαρά», ανέφερε ο εφημέριος του Ιερού Ναού Αγίου Τρύφωνος Διακοπτού.
Μάλιστα, στο ερώτημα ΄΄εάν τα Χριστούγεννα είναι για εμάς ευκαιρία πνευματικής αναγέννησης και σωτηρίας ή απλά μια κοσμική εορτή, ένα κοινωνικό γεγονός για να ξεφύγουμε λίγο από την καθημερινότητα΄΄, απήντησε ότι ο Χριστιανισμός δεν είναι σύστημα ιδεών, αλλά κήρυγμα γεγονότων, τα οποία δεν είναι μόνο ιστορικά συμβάντα αλλά και πράξεις και βιώματα της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας. «Οι πιστοί μέσα στην Εκκλησία δεν εορτάζουμε απλά το γεγονός της ενανθρωπήσεως του Κυρίου μας ως μια απλή ανάμνηση της Γεννήσεως πριν χιλιάδες χρόνια που ημερολογιακά το φέρνουμε στη φαντασία μας αλλά βιώνουμε μαζί με τα ιερά πρόσωπα το γεγονός ως επαναλαμβανόμενο στο παρόν. Για αυτόν τον λόγο οι ιεροί πατέρες και οι υμνογράφοι της Εκκλησίας μας στις ευχές και στους ύμνους χρησιμοποιούν την λέξη ΄΄Σήμερον΄΄ όχι ως ποιητική έκφραση και σχήμα λόγου αλλά προς έκφραση της πραγματικότητας μιας μυστηριακής μέθεξης στις καρδιές των πιστών. Η γέννηση του Θεανθρώπου είναι μυστήριο αγάπης. Μας αγάπησε ο Θεός τόσο πολύ, ώστε ταπείνωσε τον εαυτό Του στο έπακρο, για να μπορέσουμε εμείς να γίνουμε Θεοί», είπε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης.
Και συνέχισε ως εξής: «Ο Θεός ο πλάστης και δημιουργός των πάντων γίνεται άνθρωπος χωρίς να ζητήσει τίποτα από εμάς. Η ενέργεια Του είναι πέρα από κάθε ιδιοτέλεια. Μας αποκατέστησε στο αρχαίο κάλλος, παλινόρθωσε την ανθρώπινη φύση, διέλυσε το κράτος του θανάτου και μας χάρισε την αιώνια ζωή. Δεν είμαστε πια υποχείρια του διαβόλου αλλά είμαστε πάλι παιδιά του Θεού. Τώρα μπορούμε να γευθούμε την όντως ζωή, που είναι η ένωσή μας με τον Θεό. Η ενσάρκωση του Κυρίου μας δεν έγινε για να γίνουμε απλώς καλύτεροι απ’ ότι ήμασταν προηγουμένως αλλά για να ανακαινισθεί οντολογικά η ανθρώπινη φύση και να ελευθερωθεί γενικότερα η δημιουργία από τη φθορά και τον θάνατο. Και είμαστε αιώνια χρεώστες στην απέραντη αγάπη που ο Χριστός έδειξε σε εμάς».
Ακολούθως ο π. Γερβάσιος τόνισε ότι η εορτή των Χριστουγέννων αποτελεί ορόσημο για τον κάθε χριστιανό διότι του δίδει την ευκαιρία να ζήσει -με τη δική του θέληση βέβαια- το μεγαλείο της ευσπλαχνίας του Θεού. «Όταν ο Ιησούς γεννήθηκε μικρό και φτωχό παιδί σε ένα σπήλαιο και ΄΄ανεκλήθη εν τη φάτνη΄΄ τον δοξολόγησαν άγγελοι και τον προσκύνησαν οι ποιμένες. Στη γέννησή Του συναντήθηκαν η λογική δημιουργία, οι άγγελοι του ουρανού και οι άνθρωποι της γης. Αυτό σημαίνει πως μόνο αν είσαι μεγάλος σαν άγγελος ή ταπεινός σαν ποιμένας μπορείς να πλησιάσεις το λογικά απρόσιτο μυστήριο της Θείας Ενανθρώπησης. Μα αφού δεν φτάνουμε να είμαστε μεγάλοι όπως οι άγγελοι, ας ταπεινωθούμε όπως οι ποιμένες. Ας ταπεινώσουμε τους εαυτούς μας, καρδιά και νου, για να προσκυνήσουμε το θείο βρέφος, το οποίο θα γεννηθεί στη φάτνη της καρδιάς μας».
Και ο χθεσινός προσκεκλημένος ολοκλήρωσε την ομιλία του με την ευχή τα φετινά Χριστούγεννα να αποτελέσουν την αφορμή ώστε να αναγεννηθούμε πνευματικά, προσφέροντας την καρδιά μας στον Χριστό: «Εάν πράγματι το επιθυμούμε αυτό, πρέπει να ανοίξουμε την πόρτα της ψυχής μας, γιατί στέκεται απ’ έξω και κτυπά. Δεν παραβιάζει τη θέλησή μας. Αν ανοίξουμε θα έρθει μέσα να μας ζεστάνει. Βλέπετε γύρω μας υπάρχει τόση παγωνιά, αδιαφορία, συμφέροντα, εγωισμοί.
Όπως σε κάθε μεγάλη εορτή, έτσι και εφέτος είναι ανάγκη να στρέψουμε τα βλέμματα της ψυχής μας προς όλους τους αδελφούς μας, οι οποίοι πονούν, υποφέρουν, ζουν δύσκολες στιγμές. Χριστούγεννα θα πει να ζεις με ελπίδα, να δίνεις τα χέρια για συμφιλίωση, να βοηθάς να γίνεται το καλό, να σκουπίζεις δάκρυα. Κάθε φορά που κάποιος χαρίζει σε κάποιον την αγάπη, όταν η ανάγκη του δύστυχου λιγοστεύει, όταν οι καρδιές είναι ευτυχισμένες, τότε είναι Χριστούγεννα. Και ας παρακαλέσουμε ακόμη τον Κύριο να φωτίσει με το Φως της αγάπης Του, του ελέους Του, της Χάριτός Του την πατρίδα μας και τον κόσμο ολόκληρο, διότι όπου ο Ιησούς Χριστός έρχεται, εκεί φως και ειρήνη και χαρά και ανάπαυση στις καρδιές των ανθρώπων».